Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:11:52
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Bahnstrecke 5867 door saskia
Vandaag om 00:23:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Dave.......
20 July 2025, 23:47:30
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
20 July 2025, 22:47:46
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
20 July 2025, 20:34:42
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door wob
20 July 2025, 20:29:04
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Arjen52
20 July 2025, 20:09:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Stationsplein Baden Baden door Dion
20 July 2025, 15:30:55
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04
  

Auteur Topic: wat is dit voor een motor?  (gelezen 5403 keer)

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
wat is dit voor een motor?
« Gepost op: 30 August 2010, 00:29:35 »



Ik heb van iemand een Marklin Sbb Re 4/4 overgenomen fraaie metalen lok. Afkomstig uit een startset. Ik ben totaal geen Marklin kenner en ik kan geen nummer achterhalen.
De lok is omgebouwd naar gelijkstroom. De lok is verder voorzien van een simpele Hornsby decoder (mijn Ecos2 herkent deze als Esu Lokpilot basic).

Kort en goed: de lok loopt verschrikkelijk.
Eerstens komt dat omdat er maar over twee assen stroom wordt afgenomen en tweedens loopt de motor verschrikkelijk. De rijregelaar moet minstens half open gedraait worden en dan schiet de lok weg. Kruipen is in de verste verte niet mogelijk.

Afgezien van de slechte stroomafname vraag ik me af waar die slechte eigenschappen van de motor vandaan komen. Het kan de decoder of het kan de motor zijn. Alvorens ik veel geld in decoders etc te stoppen wil ik weten of jullie bekend zijn met de afgebeelde motor. Ik weet dus niet op dit de orginele Marklin motor is of een ander exemplaar. Ook de drie aansluitdraden kan ik niet plaatsen in geval het een reguliere DC motor is.

Kortom wie kan mij helpen en adviseren?

Maarten
Herintreder sinds 2010

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:wat is dit voor een motor?
« Reactie #1 Gepost op: 30 August 2010, 00:32:26 »
Ik *denk* dat het, afgaande op wat je schrijft, een oud anker is. Geen nieuw 5* anker. Die kun je wel vervangen, daar is een ombouw setje voor met
een andere magneet ( Kost zo uit mijn hoofd een euro of 60 dacht ik )

Maar dan nog is dat geen garantie dat hij top zal lopen  :-\

Gr. Remco.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:wat is dit voor een motor?
« Reactie #2 Gepost op: 30 August 2010, 00:52:41 »
Heeft die decoder een andere kleurkode dan andere dekoders?
Normaal licht de grijze draad aan de linker koolborstel en de oranje rechts, rood is een stroomafname contakt.
Op deze wijze aangesloten zou ik denken dat de motor nog steeds op wisselstroom werkt.
Niet dat ik er veel van ken, maar groen heeft toch een F1 funktie?
Raar.
Mvg.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:wat is dit voor een motor?
« Reactie #3 Gepost op: 30 August 2010, 08:38:51 »
Lijkt mij een gewoon marklin trommel motortje.
en die moet met een driepolig anker ook erg soepel lopen.
Ik zou hem gewoon nalopen, checken ff alle asjes en tandwielen soepel draaien.

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:wat is dit voor een motor?
« Reactie #4 Gepost op: 30 August 2010, 09:02:40 »
De lok is ongebruikt en de asjes etc zien er goed. Wielen en contacts strips idem.
Maar iets klopt er niet bij dat ding. Kan de samenwerking met genoemde decoder een probleem zijn?

Nogmaals, dit is echt niet normaal, zo slechts als deze loopt.

In mijn hoofd spelen m.n. ook de vragen:

Waarom heeft deze motor drie aansluitingen?

Waarom heeft dat ding alleen stroomafname op het onaangedreven wielstel (m.a.w. maakte Marklin zich er zo makkelijk vanaf?). Of kan het verklaard worden dat een MArklin (nogmaals ik ben geen kenner van Marklin) stroom afneemt via één ski en zijn de wielen niet geisoleerd tov elkaar zijn dus alle vier de wielen van een draaistroom een en dezelfde  'pool' zijn?
Het aangedreven draaistel heeft 4 anti-slipbanden en kan dus nooit (ook niet toen de lok nog niet omgebouwd was) stroom hebben afgenomen.

M.
Herintreder sinds 2010

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:wat is dit voor een motor?
« Reactie #5 Gepost op: 30 August 2010, 09:39:52 »
Herintreder sinds 2010

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re:wat is dit voor een motor?
« Reactie #6 Gepost op: 30 August 2010, 09:42:55 »
De stroomafname is bij de gelijkstroom (Hamo) modellen inderdaad beroerd, zie de diverse draadjes over de NS1139.
De loks zijn ontworpen voor stroomafname via een sleper en massa op alle wielen.
Voor beter resultaat kun je stroomafname à la Roco op de flenzen van de loopwielen maken, en evt ook op de aangedreven wielen, dat zal echter niet heel veel uitmaken omdat er 4 anti-slipbandjes op zitten.
Verder kun je de motor voor soepeler kruipen beter vervangen worden door een 5-polige versie, die zijn best voor een normale prijs te vinden (marktplaats, ebay, div, beurzen). Meteen de tandwielen goed in het vet zetten.
Tenslotte de decoder correct aansluiten, dat de lok ineens wegschiet klopt gewoon niet. De gelijkstroomuitvoering heeft echt maar 2 aansluitpunten nodig, let er wel op dat de verbinding van de koolborstel met de massa van het motorstel onderbroken wordt, misschien zit daar een probleem.
RETROBAHN A.G.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:wat is dit voor een motor?
« Reactie #7 Gepost op: 30 August 2010, 09:54:39 »
Dit is een gewoon Märklin motordraaistel, waarbij de veldspoel is vervangen door een zogenaamde Hamo magneet. Dan wordt het een zuivere geijkstroommotor.
De motor zelf heeft maar twee aansluitpunten bij de koolborstelhouders. Die derde draad zal wel van de stroomafname zijn. Het hele chassis inclusief het motorhuis liggen aan massa. Die draad neemt dus via een lip en een boutje in het motorhuis stroom af. De andere stroomafnamepool gaat naar de losse stroomafnemer die onder het loopdraaistel zit.
De stroomafname is natuurlijk niet best bij zo'n model en met al die antislipbanden is daar weinig aan te doen. Hij hoort wel vrij goed te kunnen lopen met dat motortje.

Maar eens testen.
Verwijder de decoder eens en kijk of het motortje behoorlijk wil lopen met een gewone gelijkstroomtrafo. Zo ja, dan is een beter instelbare decoder nodig.
Zo nee, dan eens schoonmaken en kijken of dat helpt.
Helpt ook dat niet, dan zou je zogenaamde hoogvermogenonderdelen kunnen overwegen: vijfpolig anker en een sterkere permanent magneet.
Maar nogmaals, dit motortje moet veel beter kunnen lopen dan je nu omschrijft.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:wat is dit voor een motor?
« Reactie #8 Gepost op: 30 August 2010, 10:46:06 »
Dank voor jullie opheldering.

Al google-end werd het me ook duidelijk dat dit idd niet zo'n hele beroerde motor is.
Goede tip om 'm eens rechtstreeks aan een gelijkstroomtrafo te hangen.

Als ik de motor toch wil vervangen door een betere, weten jullie dan waar ik het beste kan gaan kijken?

En voor wat betreft de stroomafname.... ik heb net een HAG lok omgebouwd (zie in het pimp gedeelte van dit forum). Misschien ga ik dat hier ook eens doen. Eens kijken hoe ik wat ruimte kan winnen. Ik denk dat daarvoor de machinistenafdeling aan de ene zijde moet wijken. Dan zou het moeten lukken om een Esu XL decoder met powerpack in te bouwen.

Geweldig hoe een lok ineens mooi gaat lopen met deze power-reserve! Mijn omgebouwde HAG haalt op gemiddelde snelheid een afstand van 30cm zonder stroom.

Het is verder nl wel een erg fraaie en nieuwe lok.

Maarten
Herintreder sinds 2010

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1194
Re:wat is dit voor een motor?
« Reactie #9 Gepost op: 30 August 2010, 11:06:03 »
Anker vervangen is onzin, als die nu beroerd loopt is dat niet de oplossing.
3 polig zou een acht op school krijgen en een 5 polig misschien een 9

De vraag is, hoe soepel draait de motor zonder borstels erin?

geen idee hoe de locpilot is aangesloten, maar dat helemaal opnieuw doen kan geen kwaad natuurlijk. zo een rode draad op de centrale massa geeft vraagtekens....

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:wat is dit voor een motor?
« Reactie #10 Gepost op: 30 August 2010, 11:13:22 »
zo een rode draad op de centrale massa geeft vraagtekens....

Waarom?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:wat is dit voor een motor?
« Reactie #11 Gepost op: 30 August 2010, 11:14:36 »
Citaat
geen idee hoe de locpilot is aangesloten, maar dat helemaal opnieuw doen kan geen kwaad natuurlijk. zo een rode draad op de centrale massa geeft vraagtekens....

Ja, ik kan die motor toch gewoon met twee draden aansluiten (zoals elke andere motor)?
Ik heb nog een 8 polige NEN-contra strekker; twee draden aan de stroomafname; vervolgens aan een ESU decoder hangen en kijken wat er gebeurt.

Loopt ie dan netjes dan ga ik een ESU XL inbouwen.

Dan hou ik een Honsby decoder 21 polig over (die - als gezegd - volgens mijn Ecos een Esu lokpilot basic is).

Herintreder sinds 2010

Hans sprinter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1521
  • Vriend van vlaflip
Re:wat is dit voor een motor?
« Reactie #12 Gepost op: 30 August 2010, 13:22:28 »
Hoi Maartens, ik denk niet dat het een Hornby decoder is maar een Bachmann 36-554.
Op zich is dit inderdaad een 21 polige Lopi basic. Deze decoders doen het op zich prima,
dus ik denk dat een goede beurt voor de stroomafname en koolborstels geen overbodige luxe is.
Daarnaast lijkt mij van de foto af de magneet van het oude type, die niet erg krachtig is.
Deze vervangen door een nieuwer type van bv Esu kan een hele verbetering zijn.
Kost niet al te veel, en geeft vaak een goed resultaat. Het blijft een beetje proberen. :-\
Succes, Hans

maartens

  • Offline Offline
  • Berichten: 222
  • Austria Express by Night
Re:wat is dit voor een motor?
« Reactie #13 Gepost op: 30 August 2010, 13:35:06 »


Er zit een boekje bij van Hornby en - als gezegd - bij het uitlezen van de decoder verschijnt Esu Lokpilot Basic.
De lok in nagelnieuw en heeft nog nimmer gereden. Alles ziet er dus ook piekfijn uit: geen haren, geen stof, geen ingesleten sporen, zwarte tandwielen, blanke wielen etc. Enige optie zou kunnen zijn dat er iets is vastgeroest ...!?

Die krachtiger magneet zou wel een optie zijn.

Als ik 'gas' geeft begin de lok eerst te brommen, bij meer 'gas' gaat ie nog harder brommen en als ik de regelaar bijna half open heb(!) schiet ie er vandoor.
Ook andersom bij het afremmen. Staat vanaf een behoorlijke snelheid ineens stil.

Ik blijf het toch vreemd vinden: de motor op zich is niet slecht en de decoder ook niet.
Ik ga vanavond de zaak eens verder uit elkaar halen. Wordt dat niets dan koop ik een nieuwe 5-polige motor/anker.

En je hebt gelijk: het blijft proberen en expimenteren. Dat heeft op zich wel zijn charme ....

Maarten
Herintreder sinds 2010

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22503
Re:wat is dit voor een motor?
« Reactie #14 Gepost op: 30 August 2010, 13:38:37 »
Lang stil gestaan misschien?
Er gaat niks roesten, maar de vettigheid kan aankoeken.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.