Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Her-(her-)beginnen door BartvD
Vandaag om 12:02:57
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:27:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:26:27
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 11:12:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
booster vraag door Dirk
Vandaag om 10:28:12
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:00:12
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
05 August 2025, 23:31:12
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door phdirk
05 August 2025, 20:24:48
De Deutsche Eisenbahn Verein (DEV): Duitslands oudste museumlijn door Sicco Dierdorp
05 August 2025, 19:58:56
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
05 August 2025, 19:33:07
Trix DXI van DC naar AC door hmmglaser
05 August 2025, 19:27:03

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw  (gelezen 74023 keer)

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - NS oersik van Werps modelbouw
« Reactie #15 Gepost op: 06 August 2010, 23:22:32 »
ander model van hetzelfde locje ;)

stig

• Offline Offline
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Lokpaint

• Gast
« Reactie #17 Gepost op: 06 August 2010, 23:53:43 »
Oké. ik ben weer bij  ;D

Bart

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #18 Gepost op: 07 August 2010, 00:03:51 »
kolere, wordt dat ouwe kindersurpriselocje van mij ook weer es uit de sloot getrokken. ;D

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 07 August 2010, 00:12:14 »
@Overlast,

Inderdaad aandrijving op een as. Ik zal eens kijken of dat zo blijft. De bouwbeschrijving heeft een paar mooie tekeningen, maar sommige zaken moet je real life zien om het te begrijpen. Het lijkt namelijk dat er een as horizontaal door het hele model loopt, waar een worm op zit. Als die as ook boven de niet aangedreven as zit lijkt het logisch daar nog een worm en een wormwiel te monteren. Het lijkt overigens dat de meegeleverde motor net niet onder de motorkap past.

Soms moet je weer eens wat beter lezen. Net de bouwbeschrijving van de aandrijving nog eens bekeken en de motor komt helemaal niet onder de motorkap, maar zit straks tussen de chassisbalken tussen de wielen. Een deel van de aandrijving, namelijk het vliegwiel en de worm komen onder de motorkap. Het lukt hiervandaan dus niet meer om het wiel achter ook aan te drijven.

@Bart,

Niet hetzelfde model, maar dat hadden andere forumleden al laten weten. Dit model wordt geleverd met complete aandrijving. De foto's op de website van het andere model zijn niet echt duidelijk of dit nu het N of H0 model is.

Prijs is overigens ook anders  ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 07 August 2010, 12:13:02 »
Volgende stap zijn de bufferbalken. Ook deze bestaan weer uit meerdere delen. Ten eerste de platen voor en achter om het chassis nog breder te maken, dan de bufferbalk zelf en weer een los geetst deel voor het detail op de bufferplaat. Verder nog 2 hoekstukjes om de onderkant van de bufferbalk goed met het chassis te verbinden.

Hier zitten de balken erop en liggen er nog verschillende onderdelen om op de bak te zetten.

De volgorde is een kwestie van eigen inzicht, maar het is vooral zaak je af te vragen hoe je nog ergens bij kan.
In elk geval heb ik ervoor gekozen om de sluitseinijzers voordat ik het dak erop zet op de kap te solderen. Zo kun je nog relatief makkelijk de achterkant weer glad afwerken. Ik ben niet bang dat ze er bij het solderen van het dak weer afvallen. Dat is een kwestie van snel genoeg solderen van het dak.

Links al een beetje afgevijld en rechts nog niet.

Vervolgens nog een klinknagelrand gevonden voor rond de ruiten in het machinistenhuis. In de handleiding ontbreekt elk spoor, maar op foto's is te zien dat deze rand aan de binnenkant (!) zit van het machinistenhuis. Dit is ook weer een kenmerk van een Werps kit: dit soort details maakt het model speciaal. Zo heb ik ook nog een etsdeeltje gevonden met 3 metertjes. Het is onduidelijk waar deze moeten zitten, maar uit foto's krijg ik de indruk dat die in de verschillende oersikken ook op verschillende plekken heeft gezeten.

De raamrand aan de achterkant erin en die aan de voorkant is de volgende.

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #21 Gepost op: 07 August 2010, 15:24:53 »
Ivo, als een op deze site gekeken, en dan vooral bij onderdelen?
www.pb-messingmodelbouw.com
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 07 August 2010, 16:56:28 »
Zeker wel, waar moet ik specifiek naar kijken?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Hans Reints

• हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
    • sleutelspoor
« Reactie #23 Gepost op: 07 August 2010, 17:02:20 »
Naar wat je evt kan gebruiken. :)
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 07 August 2010, 17:22:27 »
Voor de oersik kom ik niks tekort. Ik heb wel aardig wat onderdelen bij PB ingeslagen voor een NS 6700 dierenserie. Zijn site is trouwens vernieuwd, zie ik.

Meer details op de oersik:

In het machinistenhuis komen 2 vlonders en een bedieningselement

De onderdelen en zoals het er ongeveer uit moet zien.

Dan zijn er ook verschillende gietboompjes met messing gietwerk:

Hier zijn de verenpakketten, de aslagers, de stootplaten voor de begrenzing van de veeruitslag en de lantaarns al van de gietboom gehaald.

De eerste 3 onderdelen zijn hier op de zijkant gesoldeerd:

Dus in het midden de veeruitslagbegrenzers (  ;) zal vast anders heten). Omdat de aslagers aan de achterkant glad zijn moeten deze nog vrij nauwkeurig worden gepositioneerd om recht onder de veren te komen. De aspotten zelf zouden nog horizontaal moeten kunnen bewegen, althans ik lees in het boek dat de aslagers stelbaar waren, vanwege de kettingaandrijving.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlord

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 07 August 2010, 22:53:23 »
Het blijft toch mooi om jouw vorderingen te mogen aanschouwen

AB 7216

• Offline Offline
    • Dwangrail.nl
« Reactie #26 Gepost op: 08 August 2010, 08:49:23 »
Hoi Ivo,

De startschakelaar (meters had deze niet bij NS) zat bij de oersikken aan de voorzijde van het machinistenhuis onder het raam.
Dit was ook een roosterplaat waar de ronde schakelaar in zat.
(ik heb Erwin al gevraagd of hij deze plaat ook los heeft, de dichte plaat is niet goed voor de ns versie)
Bij spoorijzer was ongeveer elke lok anders, zowel qua meters als bediening.

De aspotten kunnen horizontaal schuiven ten op zichte van de schenen.
Hier zitten ook bouten op om de aspot te stellen om de ketting te spannen.
Dus je kunt de messing gietdelen het beste gewoon goed uitlijnen.

Ik moet aan de kit nog beginnen, ben nu nog bezig met de technische en historische kant van de echte ;) (122 te Goes)

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Ivo tB

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 08 August 2010, 15:19:55 »
@Overlord, met plezier

@Arjen,
Op een foto inderdaad een paneeltje gezien net onder het raam aan de rechterkant. En nu je het zegt, zit daar ook een rooster. Dat komt omdat het machinistenhuis daar aan de binnenkant licht is geschilderd. Het is me niet duidelijk of dat origineel zo was, of later zo is gemaakt.
Overigens heeft het schakelpaneeltje de suggestie van 4 klokken of schakelaars. Het is te zien op de foto in mijn eerste post in de ets van de aandrijving, linksboven naast de plaat, die eigenlijk een rooster zou moeten zijn.

Ik heb dus ook geen roosterplaat. Die kan er als laatste worden ingezet, dus ik wacht nog even voor het geval Erwin een alternatief heeft.

Verder met het deksel op de motorkap:

Eerst de onderplaat gepositioneerd en de 4 bevestigingsdraden erin gesoldeerd.

En inderdaad valt de bovenplaat met de spanriemen of stangen perfect tussen de 4 draadjes. Na solderen knip je ze 1mm boven de plaat af en knijp je ze plat. Dat geeft een indruk van klemmen.

Dan aan de slag met de andere onderdelen op de motorkap. Eerst een etsdeel dat of een schoorsteen is of een luchtfilter. Dan ook moeten er 4 hijsogen op. De voetplaat van deze hijsogen is voor dit fijne model eigenlijk iets te grof. Wat ik ook altijd lastig vind is dat dit soort gegoten onderdelen onder de voetplaten altijd een grotere diameter heeft dan het pennetje waar het mee aan het gietboompje zit. Dan moet je het gaatje altijd iets groter maken, waardoor het onderdeel minder goed klemt.

Hieronder zie je het effect dat ik bedoel, nog zonder het verder groter maken van de gaatjes.

Op deze motorkap moet aan de voorkant boven het gat nog een huis voor een jalouzie worden gesoldeerd en er komt nog een fijn rooster achter het gat. Als je zo bezig bent ontdek je ook nog andere onderdelen. Waarschijnlijk wordt de chassisbalk voor nog met een hoekijzertje met 2 klinknagels verbonden met de motorkap.

Volgende stap is dat er nog verschillende klinknagelbanden moeten worden aangebracht. Op onderstaande foto zie je een klinknagelband aan de onderkant van de motorkap op zijn plaats gesoldeerd zitten en er ligt nog een reserve provisorisch boven. Van deze klinknagelbanden zitten op de ets nog dubbele, dus je mag er eens een verknoeien. Er moeten volgens mij 8 van deze banden worden aangebracht: 4 aan de zijkanten, 2 aan de achterkant en 2 aan de voorkant.

De eurocent laat nog eens zien wat voor een klein model dit eigenlijk is.

Volgende stap zijn de schuifluiken aan de zijkant van de motorkap. Er is een dun etsdeel (0,1mm?) dat als luik fungeert, waar eerst nog een klinknagelband op moet worden gesoldeerd. Daarna is het geheel dankzij de handgreep, waarmee het luik kan schuiven (helaas niet op het model  ;D ;D ), goed te positioneren op de zijkant.

En nog een foto van achteren, waarmee je ook de plek kunt zien waar de hierboven genoemde roosterplaat moet komen.

Ik denk dat inmiddels duidelijk wordt dat je deze kap niet in een avond in elkaar zet.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #28 Gepost op: 08 August 2010, 15:49:02 »
die cent was me nog niet opgevallen, maar zo ziet het er wel heel klein uit, nog kleiner dan mijn backertjes.
Als ik weet wat voor gevloek en getier daar al aan te pas kwam voor ze reden.....HULDE  :) , maar het blijft mooi spul in ieder geval
Mvg Marty,

Steef

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 08 August 2010, 15:55:32 »

Een (originele) start-/ verlichtingsschakelaar voor een NS 100, recent verworven door de SGB. Benieuwd hoe dit in 1:1 ongeveer 15cm in diameter zijnde kastje er in 1:87 uitziet.