Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 14:39:28
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Sicco Dierdorp
Vandaag om 14:16:56
US diorama in H0 door Frits C
Vandaag om 14:12:42
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door bask185
Vandaag om 14:09:20
Rails roestig verven door RhB-Mikey
Vandaag om 14:08:55
Intermittende kortsluiting door Lobomotion69
Vandaag om 13:02:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Harryku
Vandaag om 12:04:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:51:07
Frans loodsje et cetera door Theo Mol
Vandaag om 11:26:18
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 11:25:31
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:50:14
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 09:49:40
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door 1200blauw
Vandaag om 09:46:04
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 09:36:05
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Huup
Vandaag om 09:27:54
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:49:53
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 08:40:43
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 07:52:50
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
16 June 2025, 23:34:55
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
16 June 2025, 23:11:16
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
16 June 2025, 22:45:02
Raadplaatje door Hlv53
16 June 2025, 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
16 June 2025, 22:15:51
Een nieuw begin door dreezy
16 June 2025, 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
16 June 2025, 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
16 June 2025, 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
16 June 2025, 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:35:09
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
16 June 2025, 16:27:50
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
16 June 2025, 15:19:56

Auteur Topic: Hornby Bournemouth Belle Train Pack  (gelezen 12765 keer)

St00mboy

• Offline Offline
Hornby Bournemouth Belle Train Pack
« Gepost op: 04 August 2010, 15:24:10 »
Hornby maakt al jaren "trainpacks". Dat zijn dozen met daarin een lok, en meestal 3 rijtuigen of een aantal goederenwagons.
Als onderwerp wordt niet zelden een "Famous named train"gekozen, zoals bijv. de Flying Scotsman.
Vanmiddag kwam de post er een bij mij bezorgen: De Bournemouth Belle.
Deze set bestaat uit "Brittannia" Class pacific lok "Alfred the Great" met 3 Pullman rijtuigen met 6 assen.
Soms, zoals in dit geval, maken ze voor een trainpack nog een extra set met 3 bijbehorende rijtuigen om er een langere trein van te kunnen maken. Die zaten er ook bij:

Voor de liefhebbers: lok en rijtuigen zijn voorzien van verende metalen buffers en koppelingen met NEM-schachten, de lok is aangedreven door een 5 polige motor en heeft een DCC stopcontact. Alle rijtuigen hebben brandende tafelschemerlampjes (LED's).
De set is hier en daar nog steeds verkrijgbaar.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 04 August 2010, 15:38:22 door Stoomboy »

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #1 Gepost op: 04 August 2010, 15:32:12 »
Mooie aanwinst! Leen.

Steef
« Laatst bewerkt op: 04 August 2010, 20:37:41 door Bob Rodenburg »
Mvh Steef

Maasdam

• Britse treinen echte treinen
  • Offline Offline
  • Class 57xx Pannier tank 3711 BR
    • NASM 1873
« Reactie #2 Gepost op: 04 August 2010, 19:02:53 »
KWIJL, prachtig helemaal anders dan vergeef mij dat ik dit zeg, het allerdaagse modellen werk van NS, DB etc. Ook mooi tuurlijk. Maar dat Britse spul prachtig.

Volgens mij begon Hornby nadat Lima met haar Golden Series ook kompleet Britse pakketten aanbood.

MOOI ERG MOOI Ben (y)
« Laatst bewerkt op: 04 August 2010, 20:38:10 door Bob Rodenburg »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 04 August 2010, 19:47:45 »
Bedankt voor jullie reacties.

Ik ben het helemaal met je eens dat het Britse spul prachtig is. Ik weet niet of Hornby of Lima eerder begonnen is met het uitbrengen van Britse pakketten, maar misschien is deze set wel de fraaiste die er toe nu toe uitgebracht is. Ik ben er dan ook heel erg blij mee.

Hoewel deze set de trein in de jaren '50 -'60 uitbeeldt, en dat eigenlijk niet mijn tijdperk is, kon ik hem toch niet laten staan.

Leen.

sixkiller

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 04 August 2010, 20:17:36 »
@ Stoomboy

Dat is een hele mooie trein! Welke schaal is het? En zijn deze ook exact op schaal nagemaakt (lengte). En het niveau van details? (schermerlampjes zijn erg leuk, maar ben ook benieuwd naar het interieur).

Bob R.

• Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Hornby Bournemouth Belle Train Pack
« Reactie #5 Gepost op: 04 August 2010, 20:36:47 »
Ja er gaat een wereld voor jullie open  ;D, helaas zijn de modellen in 00 (1:76) net wat te groot dus, maar je kunt er wel mee rijden op H0 spoor.

Ik heb zelf de locomotief al, maar ik wil (ooit) ook de rijtuigen aanschaffen.
« Laatst bewerkt op: 04 August 2010, 20:44:43 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

sixkiller

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 04 August 2010, 22:10:29 »
Ik zat het net te lezen, ik wist dat ze een andere voorkeur hadden. Maar t blijft vreemd dat ze de spoorwijdte niet aangepast hebben, wat ik me dan wel afvraag is of de modellen wel de juiste breedte hebben en is de wielafstand 2mm korter of zijn ze ook smaller?

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
« Reactie #7 Gepost op: 04 August 2010, 22:35:27 »
ze zijn gewoon op smalspoor gebouwd als t ware, verder is de zaak gewoon op schaal.

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 04 August 2010, 22:48:59 »
Goh, ik dacht heus even dat mijn post bij de nieuwe aanwinsten zomaar verdwenen was.....

@sixkiller

De schaal is 1:76 en het spoor is gewoon H0 spoor, dat is in de UK het meest voorkomende modelspoor, eigenlijk smalspoor dus. Naast H0 oogt het een aardig stuk groter, daar is elders op dit forum wel eens iets over gepost.

Voor zover ik weet (en ik houd het aardig in de gaten) worden er al een hele tijd lang door Hornby en Bachmann geen ingekorte rijtuigen meer ontworpen. De Engelse modelbouwer pikt dit soort dingen gewoon niet meer. Ik heb geen boek over deze rijtuigen met foto's van het prototype, en weet alleen dat ze in 1928 gebouwd zijn, en voor de Southern Railways en daarna voor British Railways in chique treinen gereden hebben.
Hornby maakt, zoals misschien bekend, al een aantal jaren met succes een aantal versies van de even fraaie 4-assige Pullman rijtuigen, op dezelfde wijze met brandende lampjes etc., en op 1 januari, ik meen 2009, werden onverwacht deze 6-assers met 2 verschillende versies aangekondigd. Ik vond ze gewoon gelijk mooi, en wou er graag een trein van hebben. De prijs van deze set was zeer redelijk (daar koop je ongeveer een NS lok voor), en dat maakte het beslissen vrij gemakkelijk.

De 6-assige Pullmans zijn nu zo ongeveer de laatste nieuwe rijtuigen, die Hornby uitgebracht heeft. Ik heb een of 2 threads op de Engelse forums gelezen, en de kritiek is minimaal, hooguit of bepaalde details en verbouwingen aan de rijtuigen door Hornby wel goed weergegeven zijn in de bedoelde periode. De set verkoopt blijkbaar als zoete broodjes, want mijn eerste pre-order werd 2 maanden na de eerste levering door de, overigens gerenommeerde, leverancier geannuleerd omdat hij te weinig sets van Hornby gekregen had om aan de vraag te voldoen. Daar was ik niet blij mee, want hij begint aardig uitverkocht te raken.

Ik weet niet precies hoeveel verschillende versies van deze rijtuigen door Hornby uitgebracht zullen worden, maar in deze trein zitten er al 4.
Het interieur ziet er netjes uit, met bruine stoelen en tafels met tafellakentjes, waarop de schemerlampjes staan. Die hebben ook echt de vorm van schemerlampen met kappen, en branden met zacht geel licht. De gordijntjes doen het ook erg goed in deze chique rijtuigen. Ik heb geprobeerd om er een foto van te maken, maar verder dan dit kom ik niet:

De messingkleurige handrails van het prototype naast de deuren zijn niet meegegoten maar apart aangebracht, en er is waar van toepassing zelfs een messing lampje boven de deur weergegeven. Het detail op het dak ziet er goed uit en elke versie heeft zijn eigen dakindeling. De beschildering van de rijtuigen is "crisp", en de verticale  "planken" onderaan de zijkanten zien er ook fraai uit:

De wielen en de buffers zijn enigszins chemisch zwart gemaakt, maar ik ga proberen om de wielen nog iets realistischer te maken. Ik vind ze te glimmend.

De lok is de laatste versie van de Brittannia, zoals die door Hornby voor het eerst een paar jaar gelden verscheen, met een "skew wound" 5-polige motor in de lok, geen daglicht meer onder de cabine door het slingerende draaistel, met stroomopname vanaf alle wielen, ook die van de tender, DCC ready, een mooi gedetailleerde cabine en geen rubberen trekbandjes.

Bob, ik kan je de aanschaf van deze rijtuigen van harte aanbevelen.

Leen
« Laatst bewerkt op: 04 August 2010, 23:16:10 door Stoomboy »

ex-DR V100

• Offline Offline
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
« Reactie #9 Gepost op: 04 August 2010, 22:58:40 »
Kost dat ??

Gr, Marc

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 04 August 2010, 23:10:52 »
De set met de lok (R2819) wordt in de UK verkocht tussen de GBP 150,00-200,00, en is zeldzaam aan het worden.
De 3 extra rijtuigen (R4381) kosten rond de GBP 100,00.
1GBP = ca. €1,20.

Leen.

sixkiller

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 06 August 2010, 20:46:05 »
De rijtuigen zijn inderdaad erg mooi, veel details en die lampjes zijn er mooi (zit/kan er nog meer verlichting in?). En is de set inlc de uitbreiding dan de samenstelling zoals die ooit reed? Die kan ik van al die Pullmans niet vinden en ze hebben er een heleboel (ook nieuwe 6 assers, maar zonder naamplaat bord op dak.)

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #12 Gepost op: 06 August 2010, 20:57:53 »
Zo'n set als deze is bijna reden genoeg Brits te gaan rijden. Prachtig!

Eelco

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 09 August 2010, 10:51:52 »
@sixkiller

De enige werkende verlichting die erin zit zijn de tafelschemerlampjes. Het lampje boven de deur is alleen een weergave van de lamp, en werkt niet. Ik neem aan dat deze lampen op het prototype tijdens het rijden ook niet werkten. Waarschijnlijk zou je er nog een led-strip met verlichting in kunnen stoppen, maar dat heb ik niet gedaan, en vind het ook niet nodig. Het is misschien wel leuk om de "lampenkapjes" een kleurtje te geven met transparante verf of inkt. In het echt waren ze vast niet doorschijnend, en ik heb ergens al roze lampenkappen in Pullmans gezien.

Pullman rijtuigen, die door Hornby los verkocht worden, hebben geen naamplaatborden op het dak. Dat doen ze doorgaans alleen bij trainpacks van een "famous named train" zoals deze. Naamplaatborden worden wel door bepaalde kleine leveranciers gemaakt en verkocht.

Commentaar op de set staat in deze link:

http://www.rmweb.co.uk/community/index.php/topic/12634-12-wheel-pullmans-bournemouth-belle-train-pack/page__hl__bournemouth%20belle

Dat is alles wat ik erover kan vinden. In deze link staan ook nog een paar mooiere foto's van de rijtuigen dan die ik gemaakt heb.
Hier en daar is wat discussie over de details, maar de set krijgt lovende kritieken en wordt als een grote aanwinst beschouwd, is binnen de mogelijkheden van een fabrikant als Hornby behoorlijk volgens prototype en wordt nergens afgekraakt. Ook is duidelijk, dat er te weinig sets uitgebracht zijn om aan de vraag te voldoen, want ze zijn al behoorlijk in "short supply". Mijn set komt van The Signal Box in Rochester, Kent, nadat mijn bestelling wegens niet kunnen leveren werd geannuleerd door Rails of Sheffield, een van de 2 grootste boxshifters in de UK. The Signal Box is een van de zeer weinige winkels die er ook nu nog mee adverteren.

Zoals de set geleverd wordt stelt hij de trein voor zoals die in 1951 rondreed. De Bournemouth Belle heeft blijkbaar ook met andere typen loks gereden, zoals bijv. de Bulleid Pacifics en de King Arthurs:

Bulleid Pacific (foto van Google)

Hornby King Arthur Class lok.

Bij de rijtuigen zitten "European type" kortkoppelingen meegeleverd, het soort koppeling wat wij op het NS materieel aantreffen dus. Ik ga deze week aan de slag om de rijtuigen kort te koppelen, en zal hierover verslag uitbrengen.

Leen.

« Laatst bewerkt op: 09 August 2010, 11:40:27 door Stoomboy »

St00mboy

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 09 August 2010, 13:54:30 »
Het is misschien niet de bedoeling, maar ik ga hier nog maar even door met nòg een nieuwe Engelse aanwinst, iets geheel anders.
Was de Bournemouth Belle een superchique trein voor de allerrijksten, er reden in Engeland vooral veel niet-luxe treinen rond, zoals bijv. de goederentrein.
In de "Summer Sale" van The Signal Box vond ik voor een leuke prijs een Bachmann 2MT LMS lokje met 4 bijpassende wagons:

Samengekoppeld krijg je dan zo'n beetje het tegenovergestelde van de "Bournemouth Belle" met zijn dure Pullmans, en dat ziet er ongeveer zo uit:

Dit is een model van een trein (er moet nog een remwagen bij) uit eind jaren '40. De LMS (London Midland & Scottish Railway) ging op 1 januari 1948 op in British Railways, maar alle treinen waren natuurlijk niet in 1 dag overgeschilderd.

Deze lok maakte vroeger deel uit van de Hornby/Triang reeks, maar is een jaar of 2, 3 geleden met een geheel nieuwe tooling door concurrent Bachmann Branchline uitgebracht. Qua eigenschappen en detail zijn beide modellen niet te vergelijken, de oude Hornby was gewoon een heel stuk minder verfijnd. Van deze lok is ook een fraaie versie uitgebracht in gelijnd British Railways groen.

De goed gedetailleerde lok en tender zijn uitgerust met verende metalen buffers, de lok is digitaal voorbereid (DCC socket zit in de tender), en zowel de lok als de wagons zijn voorzien van NEM-koppelings-schachten. De rijeigenschappen zijn goed, al gebruikt Bachmann nog steeds een 3-polige motor.
De afstand tussen lok en tender kan ingesteld worden op 2 standen.

Leen.
« Laatst bewerkt op: 09 August 2010, 14:04:45 door Stoomboy »