Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door VictorPM
Vandaag om 23:15:32
Rails roestig verven door Martin Welberg
Vandaag om 23:14:39
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door KNed
Vandaag om 23:11:16
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door Peter.v.L
Vandaag om 23:06:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:59:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
Vandaag om 22:53:35
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 22:52:38
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Peter Kleton
Vandaag om 22:45:34
TT-DEC programmeren en aan andere centrale. door C_Jabaaij
Vandaag om 22:45:02
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 22:38:14
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 22:22:47
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door rjr
Vandaag om 22:15:51
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:22
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:32:08
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 20:02:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:30:22
Fleischmann 6052 draaischijf aansturen met een L293D Motor-Shield? door bask185
Vandaag om 16:48:30
Plan E - 2023 oplage door 1200blauw
Vandaag om 16:45:41
Minibaan Visserskaai H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:35:09
Br 38 Piko Superen. door Wim Vink
Vandaag om 16:34:47
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 16:27:50
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:14:29
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:02:56
Magneet koppelingen voor Bemo door MOVisser
Vandaag om 15:19:56
TEE / Rheingold door Benelux795
Vandaag om 15:04:25
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edsko Hekman
Vandaag om 14:50:23
Hulp bij update Mobile Station 2 door Ronald Halma
Vandaag om 14:02:31
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 12:23:42
Kent iemand een geschikte striptang door AB 7216
Vandaag om 11:38:27
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
Vandaag om 11:09:34

Auteur Topic: Huizen van karton bouwen  (gelezen 78171 keer)

regor

• Offline Offline
    • modeltreinbaan van Roger
Re:Huizen van karton bouwen
« Reactie #15 Gepost op: 23 October 2010, 17:25:52 »
Heeft er iemand ervaring met de engelse kartonnen gebouwen van Metcalfe, www.metcalfemodels.com/
Deze zijn evenwel in schaal OO wat overeenkomt met schaal 1:76. Ik bouw met HO, zou dat heel erg opvallen?
Op de site staan heel mooie modellen, en de prijs is volgens mij zeker niet overdreven. Er zijn ook halfreliëf modellen bij die in de achtergrond niet zouden misstaan. Graag uw mening hierover.
Mvg Roger
« Laatst bewerkt op: 23 October 2010, 17:30:08 door Huub van Ginhoven. Reden: Titel van hoofdletter voorzien. »

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
Re:huizen van karton bouwen
« Reactie #16 Gepost op: 23 October 2010, 18:10:41 »
Hoi Roger,

Ik heb een paar kits van Metcalf in elkaar gezet (was dat eerder niet een andere naam?). Al een aantal jaren geleden. Leuk om te doen, geeft modellen die goed geschikt zijn voor de achtergrond. De kwaliteit haalt het niet bij modernere (lasergesneden) kits, aan de andere kant, de prijs is er ook naar. Het uiterlijk is vaak erg Brits.

Groet,
Tjalling
modulebaan.nl

Wim Janse

• Offline Offline
Re:huizen van karton bouwen
« Reactie #17 Gepost op: 23 October 2010, 18:41:50 »
Roger,

ik heb zelf (nog) geen Metcalfe gebouwd; heb wel 2 kits, die ik nog wil bouwen. Ze zien er erg mooi uit,
maar bouwervaring met dit merk heb ik dus niet.
Wel heb ik regelmatig plastic kits van andere merken in schaal 00 gebouwd en op mijn baan tussen F**,
K**, Au**  enz.  geplaatst.
Ik vind het verschil in  grootte verwaarloosbaar!

Succes

M vr gr,

Wim

Antoontje

• Bingellander
  • Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 23 October 2010, 22:23:51 »
Hoi,
Was dit draadje niet een tijdlang sticky? Waarom nu niet meer?
Groet,
Antoontje.
Ik spoor WEL helemaal!

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #19 Gepost op: 23 October 2010, 23:04:01 »
Je kunt ze ook zelf printen en dan uitsnijden. Krijg je zoiets:

Station Zetten-Andelst voor spoor Z. Hij is overigens wel recht gebouwd, maar is losgetrokken van de kartonnen bodemplaat, dus trekt zolang hij losstaat wat krom.
In N of H0 kun je dan ook beter dikker papier gebruiken, of eerst op karton lijmen.
Deze is in meerdere lagen printpapier gesneden en gebouwd voor dieptewerking bij de deuren en ramen (die ook helemaal uitgesneden zijn en met plasticfolie beplakt)

Bessel

btw, ik heb de originele bitmap altijd nog bewaard (wegens veel werk...) dus als er liefhebbers zijn, geef even een pm. Hij print op A4 uit voor spoor Z maar kan ook groter geprint worden voor een N baan.
« Laatst bewerkt op: 23 October 2010, 23:08:52 door Besselspoor. Reden: aanvulling »
RETROBAHN A.G.

Deka

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 24 October 2010, 09:03:25 »
Ook ik heb dezelfde methode als Bessel al enige tijd gebruikt. Binnen onze club gebruiken wij aquarelpapier (160 gram/m2).
Een bodemplaat gebruiken wij daarbij ook, maar die laten we binnen de wanden van het gebouw vallen, om vervorming te voorkomen.
Bouwen met karton is wel mogelijk, maar dan moet je niet papier eenzijdig op karton plakken. Dat heeft de neiging krom te trekken. Beter is dan de achterzijde ook te beplakken.

Ponytail

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 24 October 2010, 17:24:27 »
Helaas blijft er altijd een zweem van neerbuigenheid hangen rond de papieren/kartonnen bouwsels..... geheel ten onrechte, vind ik. :'(  >:(
Er is zeker veel kinderspul, waarom niet? Maar zeker is er veel zeer mooi werk te vinden en eventueel te koop. 8)
Mijn "persoonlijke" ontwerper heeft een fiks aantal 'Schönheiten' gratis beschikbaar gesteld op: KLIK2  en  KLIK2
 (y)
De laatste geeft dit resultaat (is nog niet af...)

Een oud Utrechts seinhuis.

Wellicht een inspiratie..... :)

mvg.
Willem E

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #22 Gepost op: 24 October 2010, 18:02:14 »
Een goede site waarop je ook gratis kunt downloaden is kartonbau.de Ik snuffel zelf regelmatig in het topic "architectur". Daar zit een mogelijkheid tot downloaden bij, ook in modelspoorschalen.

Groeten,

Gerard

Feiko

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 24 October 2010, 18:08:11 »
Ik vind ondanks dat het makkelijk bouwen is, toch net niet mooi genoeg. Wat mijn grootste 'kritiek' is: er zit geen reliëf in bij bijvoorbeeld baksteen muren. Verder is het wat lichter, maar ook wat minder stevig.
Blauwe vingers doen een Swolsch hart kloppen

Ponytail

• Offline Offline
« Reactie #24 Gepost op: 25 October 2010, 00:37:56 »
Ik vind ondanks dat het makkelijk bouwen is, toch net niet mooi genoeg. Wat mijn grootste 'kritiek' is: er zit geen reliëf in bij bijvoorbeeld baksteen muren. Verder is het wat lichter, maar ook wat minder stevig.

Reliëf: is er niet in de bakstenen/betonstructuur, al kan voor het laatste nog wel eens een papiersoort gevonden worden. Maar op wat afstand is het verschil nauwelijks zichtbaar. Daartegenover kunnen de kleuren/weathering e.d. foto-nauwkeurig zijn of gemaakt worden.
Hoeveel plastic gebouwen hebben niet die onnatuurlijke plastic-look....
Lichter: minder gewicht... da's zeker zo. Maar dan hoeft de onderbouw ook niet zo zwaar te zijn.
Stevig: een goed geplakt kartonnen bouwwerk kan beter tegen een stootje dan een plastic evenknie. Laat ze maar eens beiden van dezelfde tafel vallen.... Erop zitten kan tenslotte bij geen van beide.  :D

Maar het grootste voordeel: ga je op een kartonnen ding zitten dan print je gewoon een nieuwe en na wat leuk plakwerk heb je er weer 1. Wil je er meer van dan print je zoveel je wilt... :)

Tenslotte: noem me nog een soort modelbouwpakket dat ook via een draadje kan worden verzonden aan je vrienden! ;)

Uiteraard blijft wel staan: kies voor wat JIJ het leukste/mooiste/fijnste vind! (y)

mvg
Willem E.

PS: hij is af:

En "all paper", behalve de rails......

Deka

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 25 October 2010, 07:52:39 »
Willem (Ponytail),
Ik sluit me helemaal bij je aan!
Voor het reliëf werken wij juist met aquarelpapier, en door meerdere lagen over elkaar aan te brengen, ontstaat echt wel diepte in het werkstuk.
Groet, Dick

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #26 Gepost op: 25 October 2010, 08:53:47 »
Ik sluit me ook bij Willem aan. Ik bouw eigenlijk alleen in karton. Reliëf vind ik niet zo'n probleem. Als ik op 20 meter van een gemetselde muur sta, zie je van het reliëf niet veel meer. Het reliëf in de meeste plasticplaten is volgens mij te grof en de bakstenen zijn veel te groot. Voor baksteen gebruik ik motieven die je op de site van Wienerberger kan vinden. Zij hebben voor architecten downloads van alle soorten baksteen, gesorteerd op fabriek. Het zijn vrij grote motieven, die je prima aan elkaar kan plakken zonder dat herhaling in het motief opvalt. Als je toch reliëf wilt, sommige soorten karton laten zich prima graveren.
Een voordeel van karton, het is niet duur. Voor binnenmuren en dergelijke kan je gewoon lege cornflakesdozen en dergelijke gebruiken. En dat het lang mee gaat: kijk eens op de site van het pendonmuseum. De oudste gebouwen daar zijn al tientallen jaren oud (of ga er heen, zeer aan te bevelen).
Je seinhuis ziet er mooi uit, Willem. Zo strak kan ik het nog niet. Maar ik blijf oefenen.

Groeten,

Gerard

Besselspoor

• Offline Offline
  • Team Mitropa - OHMB
« Reactie #27 Gepost op: 25 October 2010, 09:13:14 »
Reliëf vind ik niet zo'n probleem. Als ik op 20 meter van een gemetselde muur sta, zie je van het reliëf niet veel meer.
Je kunt natuurlijk voor bv de dakdelen wel reliefplaten gebruiken, zo heb ik voor dat stationnetje Noch dakfolie gebruikt omdat dat een heel natuurlijke uitstraling heeft. Ook voor bv complexe raamstijlen of ornamenten kun je in veel gevallen plastic gebruiken, een combinatie van technieken is dan het mooiste. Maar voor muren heb je echt geen baksteenrelief nodig. Bij verdiept metselwerk maak je het karton in lagen  en details als plantenaangroei, regenpijpen en gevelijzers aanbrengen en een beetje weatheren; je hebt dan echt een fraai resultaat, met meer kleurvariatie als op kunststofmuren vaak mogelijk is.

Bessel
RETROBAHN A.G.

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #28 Gepost op: 25 October 2010, 09:29:17 »
Citaat
, met meer kleurvariatie als op kunststofmuren vaak mogelijk is

Die snap ik even niet, leg uit.  :)

Overigens ben ik het er niet mee eens dat een huis zonder baksteen relief gelijk is aan een zelfbouw stenen muur in styreen, maar goed, dat is gewoon persoonlijke smaak.
Ik persoonlijk werk nooit met karton en papier, maar dat komt omdat ik nou eenmaal styreen gewend ben, en daar werk je nou eenmaal sneller mee.
Als er een pand acher op de baan staat, die bijna niet te zien is, neem ik toch relief, maar dat is voor mijn eigen gemoedsrust, geen hond die verder het verschil ziet, mits het karton goed gebouwd is uiteraard.
Mvg Marty,

Deka

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 25 October 2010, 09:35:05 »
Voor dakdelen gebruiken wij in de club vaak fijn golfkarton (ribbel-afstand 3 mm), waar dan horizontaal lijnen in worden gekerfd wet een scherp afbreekmesje. Oogt zeer goed.
Datzelfde kan je doen met baksteenmuren (stomp mesje, niet snijden). Dat doen we zelfs voor witgekalkte buitenmuren, juist vanwege het reliëf. Maar op een afstandje zie je daar toch niets meer van.

Dick