Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bauarbeiten im gange door Frank 123
Vandaag om 08:07:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 08:02:23
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 07:50:33
Trafo 1963 TEMSI 202 gemaakt voor 220V. Is er iets om van 230V > 220V te gaan? door HuubvG
Vandaag om 07:40:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
  

Auteur Topic: programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?  (gelezen 3500 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?
« Gepost op: 31 juli 2010, 01:03:58 »
ik heb een servodecoder van Uhlenbrock (67810 met puntstukschakeling) met daarbij 4  servo's van hetzelfde merk.

Aangesloten op programmeerspoor geprobeerd de servo's aan de gang te krijgen. Alleen op uitgang 2 loopt de servo op magneetartikel-adres 7...
Programmeren gaat niet goed, wie van jullie heeft ervaring in het programmeren van Uhlenbrock servodecoders via de Roco MultizentralePro (multimaus) en/of TrainController Gold 7.0 en kan mij wat tips geven?
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

p.heinst

  • Online Online
  • Berichten: 1191
    • DutchRoco
Re:programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2010, 11:08:33 »
Hallo Sneek,

Mogelijk kan de Nederlandse handleiding van de servodecoder van Uhlenbrock (67810 met puntstukschakelingeen) beetje een toelichting geven.

Ook de handleiding van de Roco MultizentralePro (multimaus) en TrainController Gold 7.0 staan hier in het Nederland

Zie de site van http://www.dutchroco.nl/index.php?board=23.0 onder handleidingen

Gr Piet
Roco rijder met 2multimaus als slave, RouteControl,  multimaus pro, Multizentrale pro als digitalesysteem/versterker, 4x booster, remgenerator en Rocomotion en Train-controller Gold 8.0 A3 en Rocomotion 10785 als terugmeldsysteem

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3786
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2010, 11:50:57 »
Allemaal bedankt voor de reacties hier en via PB.

Het bleek heel eenvoudig de decoder per CV-programmering in te stellen. Waar ik op vastliep was dat Roco een offset heeft van 4.
Wil je dus bijvoorbeeld op uitgang 2 van de decoder wissel nr.126 aansluiten, dan programmeer je als adres via de Roco-centrale op waarde 122 (die "dode vier" er steeds aftrekken).

voorbeeld:

decoderuitgang 1 = wissel 13 : CV 121 = 9
decoderuitgang 2 = wissel 12 : CV 131 = 8
decoderuitgang 3 = wissel 11 : CV 141 = 7
decoderuitgang 4 = wissel 10 : CV 151 = 6.

Ben er nu uit en het werkt subliem.

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?
« Reactie #3 Gepost op: 01 augustus 2010, 09:08:54 »
Hum... Tja.... Ik had de hoop dat ze dat hadden aangepast .... Zelfde gevalletje als met de Roco Multimaus zelf dus...

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?
« Reactie #4 Gepost op: 01 augustus 2010, 11:36:32 »

Allemaal bedankt voor de reacties hier en via PB.

Het bleek heel eenvoudig de decoder per CV-programmering in te stellen. Waar ik op vastliep was dat Roco een offset heeft van 4.

grtz,
Wim

Is dit niet een geval dat er een onderliggend adres is van de decoder zelf, dat bij de ene leverancier bij 0 en bij de andere leverancier met 1 begint?

Ik bedoel, als je een decoder (die vier wissels kan bedienen) van adres 0 voorziet dan beginnen de wissel adressen keurig bij 1, de eerste decoder (met adres 0) heeft dan wissel adressen van 1 tot 4.

Het wisseladres is dan te berekenen als: ( decoderadres x 4 ) + ( wisselaansluiting op die decoder ).

En als een decoder adres dan dus met 1 begint, zoals je voor Roco beschrijft, dan zou het eerste wisseladres beginnen op 5 (immers: 1 x 4 + 1).

Gerard (die probeert het begrijpelijk te krijgen).

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?
« Reactie #5 Gepost op: 01 augustus 2010, 12:01:50 »
Hallo Gerard,

Karst Drenth heeft het in dit draadje uitgelegd wat de achtergrond is: wissels en multimaus. Ik denk dat je dan wat beter begrijpt.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?
« Reactie #6 Gepost op: 01 augustus 2010, 12:56:29 »
Citaat van Karst uit dat betreffende draadje:
"Dit resulteert in het instellen van Adres:0 in de decoder...
Sommige decoders kunnen daar tegen, andere niet. Deze zullen het als broadcast adres opvatten. Sommige zullen daarna helemaal de kluts kwijt zijn... omdat ze van het binnenkomende adres 1 aftrekken, en zo op 0XFF uitkomen, een range die voor programmeer doeleinden bedoeld is.
"

Gerard: Dat zeg ik...


Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?
« Reactie #7 Gepost op: 01 augustus 2010, 13:10:45 »
Hum... Gerard, Is het Decoderadres x 4 of bedoel je + 4? Want ik lees het verhaal van Karst als decoderadres + 4 en dan zou de rest opvolgend moeten zijn.... of ben ik dan verkeerd? Bij mijn wisseldecoders en MM heb ik de eerste op 5 geprogrammeerd waarna de rest t/m 13 is (Ja hij is 8-voudig).

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?
« Reactie #8 Gepost op: 16 september 2010, 22:58:09 »
Op mijn Multimaus centrale heb ik 5x Roco wisseldecoder 10775 (tbv geoline magneetaandrijvingen) waarbij de wissels zitten op adres 1 t/m 40. Omdat ik in het zichtbare gedeelte van mijn baan Tillig elite H0 ga gebruiken stap ik daar over op servo's met de Uhlenbrock servodecoder 67810. Ivm met de dode 4 bij de Multimaus, begrijp ik het dan goed dat ik de eerste servo, dus CV 121 van de eerste servo decoder op 45 moet zetten om dat wissel 41 te laten worden? En dan nummer ik daarvandaan gewoon weer verder ...

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?
« Reactie #9 Gepost op: 17 september 2010, 07:59:26 »
Hallo Ferry,

Niet helemaal.... Je kan pas echt problemen krijgen als je geen decoders van Roco gebruikt en overstapt op een andere digitale centrale. Door een verschil in interpretatie van het DCC-protocol zit er een verschil in de adressering.

Als je van de Multimaus overstapt op bijvoorbeeld een Intellibox zal adres 5 in de Multimaus adres 1 op de Intellibox zijn. Dus dan ben je opeens adressen 1 t/m 4 die op de multimaus zaten "kwijt". Sommige wisseldecoders kunnen geen adressen van 0 aan en reageren dan meer of in het ergste geval gaan ze kapot. Daarom is het advies om wisseldecoders anders dan die van Roco niet te programmeren op adressen 1 t/m 5 en pas te beginnen met wisseladres 5 op de multimaus.

In jouw geval kan je gerust de eerste servodecoder op adres 45 laten staan. Dit zie jij op je multimaus gewoon als wissel 45 en verder.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

GW

  • Offline Offline
  • Berichten: 3056
Re:programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?
« Reactie #10 Gepost op: 17 september 2010, 08:02:20 »
Hum... Gerard, Is het Decoderadres x 4 of bedoel je + 4? Want ik lees het verhaal van Karst als decoderadres + 4 en dan zou de rest opvolgend moeten zijn.... of ben ik dan verkeerd? Bij mijn wisseldecoders en MM heb ik de eerste op 5 geprogrammeerd waarna de rest t/m 13 is (Ja hij is 8-voudig).


Ronald,

Met excuses voor de vertraging, zie de post nu pas...

Ik heb inderdaad het maal teken x bedoeld. Roco veronderstelt decoders die vier wissels kunnen aansturen en geeft die decoders adressen vanaf 0. In dit verhaal is het decoder adres iets anders dan het wissel adres. De aansluitingen van wissels op de decoder worden genummerd van 1 tot 4.

Dan kun je het wissel adres berekenen als (decoder adres x 4) + wisselaansluiting.

En als je nu een ander systeem neemt, dan begint het decoder adres met de waarde 1, zodat - zie de berekening - de eerste wissel het adres 5 krijgt.

[geintje]

Misschien dat je het nu wat beter begrijpt?  ;D 8)

[/geintje]


Gerard

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8680
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?
« Reactie #11 Gepost op: 17 september 2010, 09:03:55 »
Ik kan wel tegen een geintje  ;D   8)

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

burtonbouwer

  • Mijn smaak is eenvoudig; ik ben altijd tevreden met het beste (Bron: Oscar Wilde)
  • Offline Offline
  • Berichten: 448
  • Open your eyes, take a deep breath and relax!
Re:programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?
« Reactie #12 Gepost op: 17 september 2010, 10:34:35 »
Hallo Ferry,

Niet helemaal.... Je kan pas echt problemen krijgen als je geen decoders van Roco gebruikt en overstapt op een andere digitale centrale. Door een verschil in interpretatie van het DCC-protocol zit er een verschil in de adressering.

Als je van de Multimaus overstapt op bijvoorbeeld een Intellibox zal adres 5 in de Multimaus adres 1 op de Intellibox zijn. Dus dan ben je opeens adressen 1 t/m 4 die op de multimaus zaten "kwijt". Sommige wisseldecoders kunnen geen adressen van 0 aan en reageren dan meer of in het ergste geval gaan ze kapot. Daarom is het advies om wisseldecoders anders dan die van Roco niet te programmeren op adressen 1 t/m 5 en pas te beginnen met wisseladres 5 op de multimaus.

In jouw geval kan je gerust de eerste servodecoder op adres 45 laten staan. Dit zie jij op je multimaus gewoon als wissel 45 en verder.

Groeten Ronald.

Dank je Ronald, dan kan ik zelfs gewoon doornummeren vanaf adres 41 in dat geval; het is me duidelijk zo!

Groet,
Ferry
Schaal H0 (1:87), MM, Rocomotion 10785, TrainController Gold ver. 8.0 F2, lichtsluis voor kalibratie van loksnelheid, 4x 10787/GBM8, 2x DR4088RB-CS, Geoline H0 in schaduwstation met 10775 wisselaandrijvingen, Tillig Elite op zichtbare deel, DR4024 servos

Henk Blaak

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re:programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?
« Reactie #13 Gepost op: 28 september 2010, 22:05:55 »
Ook ik ben aan het proberen met de Uhelnbrock servodecoder en de Multimaus van Roco. Ik ben zeer geholpen met de opmerking 4 van het gewenste adres af te trekken. Inmiddels lukt dit goed, dat wil zeggen bij de decoder aansluitingen 2, 3 en 4. Deze hebben de adressen 12, 13 en 14. Via cv 131, 141 en 151 de waardes 8, 9 en 10 ingevoerd.
Als ik echter bij aansluiting 1 op cv 121 de waarde 7 invoer voor adres 11 gebeurt er niets. Ik heb de decoder al geprobeerd te resetten met de waarde 1 op cv 113. Dan wordt alles gewist maar aansluiting 1 blijft onbenaderbaar.

Weet iemand hier raad mee??

Groet,

Henk Blaak

bord4kop

  • Offline Offline
  • Berichten: 58
Re: programmeren Uhlenbrock servodecoder met Roco-centrale?
« Reactie #14 Gepost op: 16 februari 2024, 08:38:27 »
Dit is een oud topic, maar aangezien ik deze pagina veelvuldig ben tegengekomen in mijn zoektocht naar het -juist- programmeren van de UB 67810, reageer ik hier toch maar even.

Misschien heeft iemand er wat aan  ;)

Wat voor mij uiteindelijk uitstekend werkte was het volgende:

Ik gebruik de Z21 centrale en de app op een tablet. Vermoedelijk is de werkwijze voor andere centrales na te bootsen.

Voorbereiden:
Op de tablet in de spoor layout kies (of maak) je een wissel die je wil aansturen. Geef hem een CV adres naar keuze.
- ik kies CV 25

Maak in de layout twee losse knoppen. Maakt niet uit wat je gebruikt, zolang het een "aan/uit" type is en het is van belang dat je aan de knoppen een CV adres kunt toewijzen.
NB: Indien mogelijk kies je voor + en - of rood en groen, zodat je weet wat de knop doet
- ik kies hiervoor CV 35 en CV 45

Sluit de Uhlenbrock aan op het DCC signaal, dus op de baan.
Gebruikt de aansluitingen -pootjes- waar 'Gleis' bij staat. Bij mijn baan maakte het niet uit hoe ik links/rechts, J/K, rood/zwart, heb aangesloten.

Het beste is om alleen de Uhlenbrock aan te sluiten, je kan het programeerspoor gebruiken of een klein stukje waar alleen de UB 67810 op zit.

Sluit de servo aan op de Servo aansluiting (Servo 1). Meestal moet de gladde kant van het stekkertje aan de voorkant.
NB: als de servo niet beweegt in stap 1. (zie onder) dan zit de stekker verkeerd om.

Sluit een -goede!- trafo met wisselspanning aan op de aansluiting met 'Trafo'. Ik heb de de 'wissel aansturing' uitgang van een analoge Fleischmann treinvoeding gebruikt. Deze gaf ~16 Volt.
NB: voor testen van 1 servo kun je het ook zonder trafo proberen.

Stap 1
Het programmeren starten
Druk op het knopje op de Uhlenbrock.
NB:  Dit knopje zit tussen de aansluiting met 'Gleis' en 'Servo 1'. Daar zit ook het ledje bij dat rood oplicht/knippert

NB: Houdt het knopje even ingedrukt om te wisselen tussen DCC en Motorola:
Voor DCC knippert het Ledje regelmatig en rustig, voor Motorola knippert hij snel.

Als je het knopje loslaat beweegt de 1e servo even heen en weer;
In principe heb je nu Servo 1 gekozen. Geldt de programmering voor Servo 1.
Als dat goed is, ga naar stap 3.


Stap 2 optioneel voor Servo 2, 3 en 4
Kiezen van de Servo.
NB: Als je het knopje nog een keer -kort - indrukt, dan gaat Servo 2 even kort heen en weer. Druk je nog een keer dan gaat Servo 3 heen en weer. Nog een keer is voor servo 4, en als je dan nog een keer drukt is de programmering ten einde. Het ledje brandt dan ook niet meer.



Stap 3
Kiezen van CV adres voor de wissel
Kies/druk - in de app op de tablet-  in de spoor layout de wissel die je wil aansturen.

De servo beweegt even kort heen en weer.
NU heb je het het adres van de wissel vastgelegd. In mijn geval dus CV 25


Stap 4
Servo uitslag aansturen
Kies/druk - in de app op de tablet-  in de spoor layout de eerste knop die je hebt gemaakt (dit is de + knop en bij mij dus CV 35).
En kies/druk de tweede knop die je hebt gemaakt (dit wordt de - knop, bij mij CV 45).
De servo beweegt even kort heen en weer.

NB: Let op dat de knoppen een uniek adres hebben! Ik maak altijd 2 aparte knoppen voor iedere servo, maar je kan ze ook 'hergebruiken'.
Deze knoppen met deze adressen worden allen tijdens het programmeren gebruikt en verliezen daarna hun functie.


Stap 5
Servo uitslag vastleggen: 1
Kies/druk - in de app op de tablet-  in de spoor layout de wissel (stap3) en zet deze op afbuigen (rood).
En druk daarna op knoppen die je hebt gemaakt; de + knop en - knop totdat de servo in de juist positie staat.


Stap 6
Servo uitslag vastleggen: 2
Kies/druk - in de app op de tablet-  in de spoor layout de wissel (stap3) en zet deze op rechtdoor (groen).
En druk daarna op knoppen die je hebt gemaakt;  de + knop en - knop totdat de servo in de juiste positie staat.


Stap 7
Servo uitslag vastleggen: 3
Als de servo in beide posities (rechtdoor en afbuigen) goed staat, zet de wissel dan drie keer in de positie afbuigen en rechtdoor.

De servo beweegt even kort heen en weer.

Stap 8
Snelheid van de Servo vastleggen.
Nu gaat de de heen en weer bewegen.
Druk op  de + knop en - knop totdat de servo de juiste snelheid heeft.

Druk daarna op de Wissel ( in de app op de tablet).

Klaar!


Het ledje brandt niet meer. De Wissel/Servo heeft een adres, de juiste uitslag en snelheid zijn vastgelegd.
Voor de volgende servo kies je in stap 1 dus servo 2 (knopje even ingedrukt houden om te starten: Servo 1  beweegt. Knopje nog een keer drukken; servo 2 beweegt)