Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:03:55
Heeft de nieuwe oplage reeks 55 van B-models verbeterde aandrijving ? door Benelux795
Vandaag om 18:03:23
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:02:14
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
Vandaag om 17:59:18
Cornfield Junction / Boulder Crossing - Afsluiten Topic door Frank 123
Vandaag om 17:45:38
Rocrail terugstel tijd wissels door AlbertG
Vandaag om 17:37:43
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Wim Vink
Vandaag om 17:24:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:22:20
Rheinburg, TP V/VI door Wim Vink
Vandaag om 17:13:46
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 17:12:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Dave.......
Vandaag om 16:37:20
23 augustus modelspoorbeurs Houten door Erwin 054
Vandaag om 16:29:08
Artitec goederenwagen door henk
Vandaag om 16:17:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door janw
Vandaag om 15:50:32
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 15:42:58
De Projecten van RetroJack door Wim Vink
Vandaag om 15:38:28
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 15:34:59
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door wob
Vandaag om 15:16:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:03:35
Roco N.S.diesel elektrische loc 2400 door Tedo
Vandaag om 15:03:08
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door meino
Vandaag om 14:50:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door aad52
Vandaag om 14:25:29
Heimwee naar de NFLS (Noord-Friesche Locaalspoorweg-Maatschappij) door daempfer
Vandaag om 13:54:15
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 13:50:14
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door Sven VG
Vandaag om 13:10:29
Veevervoer ss/ ns door Edsko Hekman
Vandaag om 12:32:22
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 12:31:48
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 12:08:59
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 12:08:50
Duitser met hoedje (Beurs Houten) door thevandijks
Vandaag om 11:58:08
  

Auteur Topic: Modelspoormagazine 94  (gelezen 2090 keer)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Modelspoormagazine 94
« Gepost op: 29 July 2010, 16:05:20 »
Tot mijn grote schaamte moet ik erkennen dat ik 4 nummers heb overgeslagen, in de verzachtende en gelukkige omstandigheid dat ik er simpelweg geen tijd voor gehad heb, omdat ik als zelfstandig ondernemer nog geen last heb van de crisis, verre van zelfs.
Maar nu ik hier op een Nederlandse camping zit te wachten tot ik weer naar huis mag, onder een prieëltje schuilend voor de regen, heb ik tijd in overvloed.
Zo erg veel dat ik de MSM al helemaal heb uitgelezen.

Het gebruikelijke voorwoord gaat eigenlijk weer nergens over maar is een lekker opwarmertje, zeker als je van te voren niet stiekum door gaat bladeren.
Wederom met verbazing lezend hoeveel treinstellen er voor zo'n klein landje steeds weer worden uitgepoept door de verschillende fabrikanten.
Deze keer weinig tot geen Nederlands nieuws te melden maar och, het belgische materieel heeft ook zo zijn charmes.
Ook in de scenerylarij is het zomertijd, met alleen een melding over seinen en in 0 voor Belgische spoorwegen, waarbij ik dan denk, zullen er zoveel vooroorlogse belgische banen in 0 gebouwd worden op zolder dat een serie bouwpakket gerechtvaardigd is ?
vervolgens maarliefst 1 pagina autonieuws, waarbij de nostalgie weer hoogtij viert met zeer leuke oude modellen..

Eerste echte artikel is een beschrijving van de vernieuwde I11-rijtuigen van LS models.
Een goede beschrijving met duidleijke foto's die laten zien dat LS weet waar ze mee bezig zijn, met een terechte opmerking dat het jammer is dat ze per 2 verkocht worden en jezou je een kloppende samenstelling willen hebben, je altijd met extra rijtuigen blijft zitten die niet in de stampassen door bv een teveel aan eerste klasse rijtuigen.
Omslaan naar de volgende pagina, weer een artikel over iets met wielen, dit maal NMBS reeks 57 van Classix, volgens MSM het "nieuwe"merk van TrainTechnology.
Interessant voor de liefhebbers, dus niet voor mij, die uit de kluiten gewassen schoenendozen op wielen.
of het niet genoeg is, nog een beschrijving van een lok, de E410 of BR 184 vn wederom LS models, hun eerste Duitse lok. wederom voor de liefhebbers

Eindelijk.....bouw artikelen, want kopen kunnen we immers allemaal :)
Durlesbach van ver Burscheid.
Een Duitse H0 baan ergens in Periode III
Een beschrijving van een naar mijn mening schitterende baan met een grote mate van sfeerbepaling, ondanks dat er veel out-of-the-box huizen op staan, maar zo bewerkt dat het toich sfeer heeft, een schoolvoorbeeld voor beginners om te zien wat het effect is van het weghalen van het plastic effect.
ook de fotot's zijn zeer goed gemaakt door Gerard, een in-1-adem artikel
Van duitsland in 1 omslag naar Frankrijk, waar gelijk een volgende wonderschoen modelbaan wordt aangeprezen, Verneuil-sur-Vienne ( lekkere bekkebreker).
Simpel door eenvoud gebouwd, en toch behoorlijk realistisch, maar dat is aan de Franse modelbouwcollega's wel toevertrouwd.
Enige waar ik persoonliojk niet zo van gecharmeerd was, was het wisselverloop in het staion, het zal ongetwijfeld kloppen, maar het zag er naar mijn idee wat gekunsteld en niet natuurgetrouw uit, maar dat is een gevoel, aangezien ik de werkelijkheid niet ken.
Met hier en daar een preistertje erbij zou  het de baan goed afmaken, maar een lust voor het oog, eerlijk is eerlijk.
deel 2 van de Blauw steen..... neee he was mijn gedachte, niet weer 20 pagina's oeverloos gezwam over een steen, alsof je een cusrsus auto reparen aan het lezen was waarbij uit de doeken werd gedaan wat de oorsprong is van een bestandsdeel van een bougie...... heule taaie stof dus in deel 1 ( MSM93)
Maar goed, aangeizen ik het zou beoordelen ( en ik geen zin had om naar het buitenbad te gaan met dochterlief) toch gelezen
wederom taaie stof van 12 pagina's lang, maar de modelbouwtips die her en der verspreid staan in het artikel zijn zeer waardevol, en raad ook iedereen het zeker goed door te nemen.
Er een piepschuimen NOCH brog zo verbouwd op een simpele manier, maar het resultaat is zo verbluffend, hoogwaardige modelbouw wat zeker bij het naslag werk hoort om vaker terug te lezen.
Daarna weer een schitterende baan, uit Engeland van onze skieënde Engelsman ( we hebben hem al 3 keer uitgenodigd voor OntraXs,en elke keer moet ie op wintersport :) )
Beschrijving van CatCott Burtle, een klein baantje van zeer hoog nivo.
in 6 pagina's beschreven hoe het 1 en ander gemaakt is, vaak op de Engelse leest, maar af en toe leuke nieuwe technieken.
Dat Chris ook modelspoor fotograaf is, valt goed te merken, door de schitterende foto's in het artikel.

Daarna weer een scenery verhaaltje van de inmiddels vaste auteur Emmanuel Nouaillier, met een eerste deel van de beschrijving van de ijsfabriek, eerder te zien geweest op Rail
Grappig dat er nog bouwers zijn an de echte oude stempel, roze ruitjes papier met daarop Tip-ex :), wist niet eens dat het nog gebruikt werd in deze tijd van wegwerpprinters en autokat voor dummies tijdperk.
helaas wordt er in de laatste artikels van Emaanuele er te vaak van uit gegaan dat iedereen zijn eerdere artiekeln ook al gelezen heeft, omdat er steeds vaker komt te staan "zoals beschreven in eerdere artikels".
Tja als je een artikel vol schrijft met deze zinnen heeft het huidige artikel weinig zin, hoe goed bedoelt ook.
Nou ken ik toevallig alle artikelen van deze man, maar ik kan me goed voorstellen dat er ook modelbouwers zijn die pas 1 a 2 jaar de MSM kennen en toch zeer geinteresseerd zijn in de kennis en kunde van "Rembrandt der modelspoor"
genoeg gemopperd, het blijft indrukwekkend om te zien hoe deze man op schijnbaar simpele wijze iets uit zijn tengels tovert.
Om bij te komen 2 pagina's over het maken van een sluitsein in een goederenwagon, leuk voor de liefhebber, verder geen woorden aan vuil maken zou lambik zeggen.

Dhr van Meroye heet zijn voiture er maar weer bijgepakt en is naar een MSM lezer getogen om wat plaatjes te schieten van zijn zolder.
Deze meneer is 10 jaar geleden met pensioen gegaan en heeft een baan naar zijn wens gemaakt van 4x8 meter met als thema Rhätische Bahn.
Een leuk artikel van 6 pagina's een zeeer kleurrijke baan, soms te kleurrijk, maar een baan waar je het plezier van  het bouwen in 1 oogopslag ziet, en daar gaat het toch om in deze hobby
Ik kan dan ook melden dat ik eigenlijk met zeer grote jaloezie naar deze ietwat Railhobby-jaren 90 baan kijk, en me helemaal het plezier van de bouwer in kan denken, wat een voorrecht denk ik dan :).
Na het lievelijke zwitserland gelijk weer Amerikaans geweld van een uit de kluiten gewassen bruggetje naar Amerikaans voorbeeld.
Een bouwverslag van de Gila River Canyon, 1 van de deelnemers van OntraXs 2010.
Het blijft een prachtig bouwwerk waar ze zelfs in de USA zelf van zouden opkijken wat die gekke kaaskoppen soms allemaal brouwen.
Zeer leuk en informatief verslag geschreven door 1 van de bouwers Léon honings.
Volgende artikel blijft in de USA, een zelfbouw lok in schaal G op een LGB onderstel, maar voor de rest helemaal opgebouwt uit plankjes hout en wat meuk hier en daar.
Een heel leerzaam artikel met een duidelijke beschrijving hoe simpel het eigenlijk is om een afwijkend lumberlokkie te bouwen.
Zo simpel als ze toen dachten, zo simpel moet je het gewoon bouwen, des te realistischer ziet het eruit.
Al blijft er 1 hele grote vraag bij mij over, die 1 van de lezers van MSM 94 mij maar moet uitleggen, hoe in een geloofsnaam wordt dat ding vanaf de ketel aangedreven.??
Er zit nameloijk tussen de ketel en de wielen zichtbaar en/of optisch/cosmetisch geen enkele verbinding.
Het zijn 4 assene met een plank erop en daarop een ketel, meer is het niet....RARAAAAA :)
Maar, het is wel een model waarvoor mensen naar de hallen komen, om in voetbaltermen te blijven, echt een aanrader voor de (beginnende) zelfbouwer met een paar technieken die in alle schalen zeer bruikbaar zijn, en niet geheel onbelangrijk, alle gebruikte kleurnummers erf worden genoemd.

we naderen het eind, waarbij we belanden in Nederland na deze "wereldreis" der artiken.
De nieuwe baan van Ton Janssen, De Bossche Tram" welke ook te zien was op OntraXs.
 dat afgezaagde liedje op bruiloften, wat een spreker.....?? nou hier kan je gaan zingen wat een bouwer is die man, wat een bouweer is die man, dat is een man die Bouuuhhhwwwwenn kan.....
6 pagina's over deze baan in schaal 0, dat zijn er m.i. minimaal 15 te weinig, volgende keer maar je baan BLAUWSTEEN noemen Ton :).
in ieder geval een artikel "lezen verplicht".
Omslaan met onderhand beslagen brilglazen, zag ik toch iets bekends.
Een beschrijving van het stadhusi van Rotterdam in Railz, geschreven door een vage kennis van ons een ene F.D. te U, dus hoef ik verder niet te beschrijven hoe het artikel eruit ziet, op zijn Florisch, hadden alleen nog wel wat meer foto's bij gemogen, maar dat zal meer aan MSM liggen dan aan de auteur van het uiterst vermakelijke stukje.
Als laatste een beschrijving van jacques Timmermans over het maken rivierbedding in model.
Een aardig stukje, maar eigenlijk ee beetje telleurstellend gezien de rest van de inhoud van dit nummer, en zeker de bouwkwaliteiten kennende van Jacques.
Het einderesultaat van de bedding is naar mijn idee verre van realistisch, te steriel en te netjes, jammer, "en ut joggie ken ut wl hoor" ( lees Utregs dialec :) ).
Hier hadden nog een paar foto's van F.D te U mij meer plezier gedaan.

en echt het allerlaatste, en ik had belooft vorige keer deze niet over te slaan een pagina over buitenlands matwerieel op het belgische net
Dus bouwers naar Belgisch voorbeeld, goed lezen , gaat over exotische gekleurde schoenendozen die je kan inzetten op je Belgische baan.
na de boekbesprekingen is het echt uit.

Ergo: ik kan dit nummer ten zeerste aanbevelen, onze buren hebben er met wat hulp van BB'ers ( bekende Beneluxspoorders) een meer dan schitterend nummer van gemaakt, mits je interesse verder licht dan alleen de technische tak, het is echt een kijk en leernummer.
Dit nummer kopen?..... ik zeg DOEN   (y)

Oja, mocht de redactie meelezen, gaarne de kopteksten wat minder invullen met foto's, niet dat het niet leesbaar is hoor, persoonlijk vind ik het gewoon lelijk :)
En gaarne wat minder pagina's want nu wordt het verslag zo lang   8)
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Modelspoormagazine 94
« Reactie #1 Gepost op: 29 July 2010, 16:51:48 »
Wat een schrijverdt is die man. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5793
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Modelspoormagazine 94
« Reactie #2 Gepost op: 29 July 2010, 17:43:52 »
Misschien is een baantje bij de krant wel wat. ;D ;D

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Modelspoormagazine 94
« Reactie #3 Gepost op: 29 July 2010, 22:39:45 »
Ben bang van niet Chris, daar ben ik niet zuur en links genoeg voor, en ik lieg er te weinig voor en mijn duim is te klein :)
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Gert1

  • Gast
Re:Modelspoormagazine 94
« Reactie #4 Gepost op: 29 July 2010, 23:09:43 »
O, maar dan kun je altijd nog bij 'geen stijl' solliciteren!   :P

mvg,
Gert

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1647
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re:Modelspoormagazine 94
« Reactie #5 Gepost op: 29 July 2010, 23:15:43 »
Wat doe je nu Marty,

Eerst aangeven dat het baanverslag van de Bosche Tram 15 pagina's meer zou mogen bevatten en daarna klagen dat het magazine te dik is. :-*
Moet het dan maar 2x zo vaak uitkomen voor je?

Mooi verslag in ieder geval. (y)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3434
  • Het Achtergrondmannetje.nl
    • Het Achtergrondmannetje
Re:Modelspoormagazine 94
« Reactie #6 Gepost op: 29 July 2010, 23:33:49 »
gert dat je zo over me denkt, echt geen stijl hoor pfff.
Tja Marcel, daar zeg je wat, hoe *** ik me hier weer uit  :-*
Mvg Marty, aka het Achtergrondmannetje

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17994
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Modelspoormagazine 94
« Reactie #7 Gepost op: 30 July 2010, 10:34:21 »
Citaat
Daarna weer een schitterende baan, uit Engeland van onze skieënde Engelsman ( we hebben hem al 3 keer uitgenodigd voor OntraXs,en elke keer moet ie op wintersport  )
Beschrijving van CatCott Burtle, een klein baantje van zeer hoog nivo.

Is helemaal waar, schitterend werk. Maar we krijgen hem niet naar OntraXS..... eerst vanwege de wintersport, inmiddels doet Chris niets meer buiten een straal van 20 a 30km om London. Helaas, persoonlijk had ik hem graag een keer hier gehad, zijn baantjes (en dan zeker Catcott Burtle) zijn meer dan de moeite waard en van hoge kwaliteit (y)

Prima verslag, Marty. Kun je zien waar vakantie al niet goed voor is...... ;D ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule