Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 23:12:28
Bahnstrecke 5867 door ruudns
Vandaag om 23:05:00
Wat was jullie allereerste loc? door hervé
Vandaag om 22:53:51
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door Frank 123
Vandaag om 22:53:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:46:30
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door grossraumwagen
Vandaag om 22:38:55
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
Vandaag om 22:20:45
Fleischmann Anna ombouw. door Wim Vink
Vandaag om 22:09:30
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 21:57:09
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Rob Ellerman
Vandaag om 21:49:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:19
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 21:02:57
Tentoonstelling: Liefs uit Roosendaal door Rsd1000
Vandaag om 20:33:08
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:15:23
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:57:09
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 19:28:31
Module vliegveld Jan van Mourik door Modellbahnwagen
Vandaag om 18:56:12
Antislipband vervangen van Fleischmann 4065 door Albert de Heer
Vandaag om 18:47:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:30:14
Yamorc:loconet goes loco door Dirk
Vandaag om 18:24:44
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door marco
Vandaag om 18:06:22
Nederlandse trams in HO tijdperk 3 door Bart van der Meer
Vandaag om 17:17:10
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:13:17
US diorama in H0 door puntenglijder
Vandaag om 16:33:32
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door FransW
Vandaag om 16:19:29
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door FransW
Vandaag om 16:17:23
Vitrinekast door Hasenwald
Vandaag om 14:34:01
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Ben
Vandaag om 13:15:07
Mooi weer om buiten te spelen door Eric B
Vandaag om 13:02:12
Sounddecoder in Roco BR101 door bellejt
Vandaag om 12:29:42
  

Auteur Topic: rangeer- en gevarensein NS  (gelezen 6378 keer)

knar46

  • Offline Offline
  • Berichten: 785
rangeer- en gevarensein NS
« Gepost op: 21 July 2010, 17:04:21 »
Bestaat er een officieel NS voorschrift voor wat betreft het rangeer- en gevarensein van een Eloc?

Ik neem als voorbeeld de 1600/1700/1800.

Voor wat betreft het rangeersein, moet dit het frontsein - aan beide zijden -  rechtsonder (bezien vanuit de cabine) zijn of kan dat ieder frontsein zijn?

Voor wat betreft het gevarensein meen ik te weten dat dit op 2 manieren kan:
kop(front)sein met daaronder 2 sluitseinen of
3 frontseinen plus 2 sluitseinen.

Knar46 

Mcn1986

  • Offline Offline
  • Berichten: 1620
Re:rangeer- en gevarensein NS
« Reactie #1 Gepost op: 21 July 2010, 17:58:22 »
Hi,

Een rangeersein word beschreven als "aan beide zeiden van het krachtvoertuig 1 witte of gele lamp" er is dus niet werkelijk voorgeschreven wat gebruikt word.
Een rangeerloc (niet radiobediend en zonder rangeerder) (bijvoorbeeld een mcn die een loc voor zijn trein zet gebruikt vaak 1 van de 2 onderste.
een radioloc gebruikt vaak de bovenste zodat deze niet recht in de gezicht schijnt dit geld ook voor rangeer loc met personeel (rangeerder en/of wagenmeester).

Op racordementen met gelijkvloerse kruisingen (autoweg) rijdt je als rangeerdeel hier wil je toch dat iedereen jou goed ziet dus kies je als loc personeel meestal 3 witte voor en achter het krachtvoertuig en als het kan rode knipper/zwaailichten.


Het gevaarsein in nederland is normaal gesproken 1 witte of gele lamp in combinatie met 2 rode sluitseinen
ook het sein van belgië (2 witte om en om knipperende lampen word in nederland toegelaten).

Gr,

Gr. Silvester

Michiel 80

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re:rangeer- en gevarensein NS
« Reactie #2 Gepost op: 08 August 2012, 09:20:50 »
Wordt een gevarensein overigens aan 1 zijde getoond of aan beide??
Een rangeersein volgens mij aan 2 zijdes, maar wat als er wagons aan een loc hangen... Dan lijkt mij
dat alleen de frontzijde een rangeerlicht toont??? (en dus niet de zijde die gekoppeld is aan wagons)

Bedankt vast!

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1234
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re:rangeer- en gevarensein NS
« Reactie #3 Gepost op: 08 August 2012, 09:29:24 »
Hoi,

mocht je er nog niet uitkomen stel je vraag eens hier: www.spoorforum.com . Ga naar de rubriek vraagt het de machinist.

Marc

Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

Bruno

  • Offline Offline
  • Berichten: 612
    • Spoorpunt.nl
Re:rangeer- en gevarensein NS
« Reactie #4 Gepost op: 08 August 2012, 09:44:57 »
Of het rangeer/gevarensein aan één kant of beide kanten wordt getoond is afhankelijk van de situatie.
Uiteraard worden er alleen lampen aangezet, wanneer die ook zichtbaar zijn, dus niet als er een wagon/rijtuig aan die kant gekoppeld is.
Als er wegens omstandigheden een gevarensein nodig is, kan ik mij ook voorstellen dat een machinist wat belangrijkere dingen aan zijn hoofd heeft, dan een paar honderd meter verderop achteraan de trein het gevarensein te ontsteken. Het gevarensein is met name bedoeld om tegemoetkomend spoorverkeer te waarschuwen.

Bij modern materieel zoals SLT en GTW wordt dit overigens allemaal automatisch geregeld, als de machinist bijvoorbeeld een rangeersein inschakelt in de bediende cabine, gaat achterop ook automatisch het rangeersein aan. Dit in tegenstelling het oudere materieel waaronder de 16/1700, waar iedere lamp gewoon één schakelaar heeft en in de bijbehorende cabine bediend moet worden.

Dolf44

  • Offline Offline
  • Berichten: 843
Re:rangeer- en gevarensein NS
« Reactie #5 Gepost op: 08 August 2012, 09:54:14 »
Een gevaarsein word maar aan een zijde getoond, dit wordt tijdens de rit ontstoken om tegemoetkomend verkeer te waarschuwen. Een rangeersein word getoond aan beide zijden want het is meer dan waarschijnlijk dat eventuele, aangekoppelde wagens, niet aangekoppeld zullen blijven. Een normale gang van zaken tijdens rangeren.

Het rangeersein bestaat uit een wit of geel getoond licht. Omdat over de plaats niets bepaald is kan dit elke frontseinlamp zijn, theoretisch zou dit zelfs een wit licht van een noodseinlantaarn, getoond achter het raam, kunnen zijn.

Dolf.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:rangeer- en gevarensein NS
« Reactie #6 Gepost op: 08 August 2012, 10:05:00 »
Hoi,

Even een correctie, bij een GTW wordt het rangeersein alleen getoond in
de bediende cabine, wanneer deze uiteraard geselecteerd is.
De andere zijde toont een sluitsein.

Gr,

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 08 August 2012, 10:10:31 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4058
Re:rangeer- en gevarensein NS
« Reactie #7 Gepost op: 08 August 2012, 11:21:31 »

Het gevaarsein in nederland is normaal gesproken 1 witte of gele lamp in combinatie met 2 rode sluitseinen
ook het sein van belgië (2 witte om en om knipperende lampen word in nederland toegelaten).

Gr,
Officieel zijn het de twee rode sluitlichten, aangevuld met 1 2 of 3 witte of gele lichten.

Dit omdat veel materieel voor de onderste lampen een gecombineerde schakelaar hebben, je kunt ze of wit, of rood zetten.
In dat geval is maar 1 witte lamp mogelijk.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5567
Re:rangeer- en gevarensein NS
« Reactie #8 Gepost op: 08 August 2012, 12:01:17 »
Toen in Nederland nog veel buurtgoederentreinen reden en dus ook veel werd gerangeerd, werd altijd aan beide kopkanten van de loc het rangeersein (één lamp) gevoerd. Er waren tussendoor namelijk vele bewegingen als losse loc en de wagons hingen dan weer aan de ene kant van de loc, dan weer aan de andere kant of zelfs aan beide kanten. Kijk hier maar:


Een 2400 bezig met het afstoten van de wagons uit Budel te Weert (1971). Aan de andere kant van de loc de ene kolenbak die op die dag uit Heeze was gekomen en die was achtergelaten op hetzelfde spoor (7; jawel het spoor van mijn nickname) waarop de trein uit Budel was binnengelopen.
Groet, Frank

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re:rangeer- en gevarensein NS
« Reactie #9 Gepost op: 08 August 2012, 12:49:18 »
Bij treinstellen kan tijdens het rangeren aan de voorkant een rangeersein getoont worden en de achterkant gewoon sluitverlichting getoond worden. De regel was dat dit mocht wanneer de trein na het rangeren in de rijrichting als trein vertrok. Dan uiteraard met drie frontseinen.

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:rangeer- en gevarensein NS
« Reactie #10 Gepost op: 08 August 2012, 13:24:06 »
Bij de GTW is dit niet mogelijk, ook niet wanneer in de niet-bediende cabine de schakelaar
op rangeersein wordt gezet, het blijft een sluitsein ongeacht de stand van de schakelaar.
Echter, wanneer een GTW in de parkeerstand staat, dus geen van de beide cabine's actief
dan wordt het rangeerlicht wel aan beide kanten getoond.

Het kan dus in zekere zin verwarrend overkomen, maar één ding is zeker dat je altijd weet
wat de voorzijde van het rangeerdeel is omdat daar geen rode sluitseinen horen te branden.
(of een volledig frontsein, het blijft tenslotte mensenwerk dat omzetten van de schakelaar)

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5