Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Zoekfunctie ? door nighttrain1
Vandaag om 14:34:20
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Minitrix BR 185.2 TRAXX2, schaal N  (gelezen 9940 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Minitrix BR 185.2 TRAXX2, schaal N
« Gepost op: 18 juli 2010, 15:37:35 »
Test uitgevoerd en beschreven door: Jeroen Mentink.

Het voorbeeld


BR 185-293-8 met keteltrein vlak voor de Loreley-tunnel. Foto: Jeroen Mentink

Geschiedenis

In de jaren ’90 gaf de Deutsche Bahn aan weer eens wat nieuws voor de cargotreinen te willen, aangezien de 141- en 111-jes en dat soort modellen lichtelijk outdated begonnen te raken. AEG Henningsdorf kwam daarop met de 12X als prototype waar uiteindelijk de 145 en dus ook de 185 uit ontwikkeld werd, gebouwd door Adtranz. Dit type lok kent veel varianten die bij veel landen en maatschappijen in dienst is.

De 2e generatie van het model is waar het in deze bespreking over gaat. Het belangrijkste en goed te herkennen verschil is de carrosserie waar je beter mee kunt botsen. Qua veiligheid dan. Railion rijdt er in Duitsland bijvoorbeeld vrolijk mee rond, en voor de spotters: de Baureihe 185.2 is te herkennen aan het loknummer dat begint met 185-2xx-x.

Het model



De 185-serie is geen onbekende bij de ontwerpers van Minitrix, want de 185.1 hadden ze 2 jaar geleden ook al uit de mallen gedraaid. Eentje die er overigens wat goedkoop uitzag, en het trouwens ook was. Met wat vlijtigheid was er echter een heel behoorlijk model van te maken. Ik doel uiteraard op het verslag van mijn hand van de Re 482 dat ik eerder schreef.

De loks van Minitrix toveren toch altijd een lach op het gezicht van de koper. Het is sowieso veel lok voor je geld, want duur zijn ze eigenlijk nooit. Dit in contrast met spul van de broertjes Fleischmann, waar je bijvoorbeeld ook 185’ers van kan kopen voor het dubbele. Goed, to the point dan maar.

Uit het bekende doosje eerst maar eens op het bureau in de spotlights, dit model van een saaie lok. Direct valt de nieuwe neus op waar toch de meeste details in zitten. We zien treeplaten, baanschuivers en duidelijke ruitenwissers. Onmiskenbaar de nieuwe botsneus van de 185-familie! Minpunt vind ik de hoorns van de typhoon die als het ware door het dak heen zijn gedrukt.
Verdere details zijn er op het dak eigenlijk niet, omdat het zo’n typische strakke tijdperk V-VI lokomotief is. Bij een blik op de draaistellen valt ook direct weer op dat Minitrix op de hobby-tour blijft, en ook deze generatie van de 185 geen, juist voor dit model zo typerend, remschijven op de wielen heeft aangebracht. Dat zullen we dus even moeten aanpassen.

De kleur is ook  makkelijk, althans bij de Railion versie: rood. De lok zit strak in de verf, en met de belettering is niks mis. Het zit vol details, ook met de kleinste. Ook is alles mooi recht aangebracht en is goed leesbaar.

Eigenschappen

Wat we van Minitrix verwachten is een soepele loop en veel trekkracht. En hierin worden we dus niet teleurgesteld. Voorzien van 2 anti-slipbanden trekt de lok de zwaarste treinen.



Over het algemeen is Minitrix gewoon anderhalf keer zo sterk als eenzelfde lok van Fleischmann. Ik heb wel de indruk dat de lok hier en daar wat ‘hobbelt’ over mijn verkante bogen, iets waarvan ik de oorzaak maar niet kan vinden. Uiteraard is er met de stroomafname niks mis, maar dat is ook niet raar met 2 draaistellen. De verlichting vind ik bij Fleischmann mooier gedaan, maar is ook geen punt om over te zeiken. Gewoon 3 pitten aan elke kant dus, wisselend met de rijrichting en het schijnt nergens door.

Decoder

Ai, Minitrix en decoders/digitaliseren: het is niet het tegenwoordige makkelijke karweitje-van-niks wat het bij elke nieuwe lok is die wordt uitgebracht. Eigenlijk een schande, maar ja. Ik heb het hier natuurlijk over de stekker verbinding die nog wel eens maandagmorgen-kuurtjes heeft. Op adviezen van dit forum en de kundige verkopers soldeer ik altijd de decoder vast in de loks van Minitrix. Ook verwijder ik op de print de PTC, en gebruik een draadje als verbinding.





Deze combinatie garandeert een probleemloos rijden met de 185. Als decoder heb ik de Lenz Silver Mini gebruikt, een decoder waar ik goede ervaringen mee heb. Veel ruimte is er niet onder de kap dankzij het strakke dak, maar tegenwoordig zijn de decoders ook niet groot (Kühn, Tran, etc.)  Let erop dat de decoder niet op de roterende delen van de motor leunt, want dat wordt huilen natuurlijk.

Verzorging

Tja, niks bijzonders en niks mis mee. Degelijk treinendoosje van plastic met wat paperassen en een garantiebewijs. Geen poespas of onnodige flauwekul.

Overig

Om het model helemaal af te maken ben je toch weer op fabrikant Kuswa aangewezen. Deze maakt voor dit soort loks geëtste  remschijfjes die je er makkelijk op kunt lijmen. Dat doet het model veel goeds, en duur is het niet (€9,-).







Zonder die remschijven is het eigenlijk geen TRAXX-model, en dat zouden ze bij Minitrix nou ook eens moeten inzien. Maak het model dan een tientje duurder, zou ik zeggen.



Ook bij dit model geldt het weer: ´Spaar ze allemaal!’. Zelf heb naast de Railion versie van dit model ook de Re482 van SBB Cargo en een Crossrail-lok. Deze zijn qua kleur natuurlijk wat aantrekkelijker en uitgebreider, en ook hier komen de details er goed uit. De foto’s spreken voor zich, zou je zeggen. Het dak is bij deze boys iets uitgebreider met wat elektrische frutsels en 4 panto’s, die overigens allemaal hetzelfde zijn. De prijs van deze loks is ook hetzelfde als de 185.  



Nog één dingetje: er is ook een nieuwe versie van de 146, de –verrassing!- 146.2 Dit model heb ik niet in mijn bezit, maar alles wat ik hier schrijf is uiteraard ook van toepassing op dit model, daar het technisch en uiterlijk praktisch gelijk is.

Conclusie





Voor een bedrag van rond de €100,- moet je niet teveel verwachten. Als je met die instelling treinen moet gaan aanschaffen kun je nog blij zijn met een oud Lima model, zou je zeggen. Bij Minitrix verwacht je veel, en dat krijg je ook! De oude 185.1 serie heb ik niet gekocht, want die zag er werkelijk te goedkoop uit, maar met deze .2 versie is niks mis. De neus is goed gelukt, en dat springt echt in het oog. Ga even een kwartiertje zitten om de remschijven erop te jeunen en je hebt echt een mooie lokomotief waar je realistisch lange treinen mee kunt trekken. En wordt de trein te zwaar? Dan zou de prijs op zich geen beletsel moeten zijn om er gewoon een dubbeltractie van te maken!

De Details:

Algemeen

Merk:  Minitrix
Type: BR 185.2
Schaal: N
Tijdperk: V-VI
Catalogusnrs: 12193 (Railion), 12596 (Crossrail),  12195 (SBB Cargo)

Frame:   metaal
Opbouw: plastic
Gewicht: standaard N-lok
Min. Radius:  R1 (Fleischman)
Koppeling:  standaard N
Prijs: € 85- 100

Testuitvoering: de 3 bovenstaande loks
Stroomafname: uitstekend, via 8 wielen
Motor: 3-polig
Verlichting: wit-wisselend met rijrichting
Decoder: niet inbegrepen; voorzien van Lenz Silver Mini
Krachtoverbrenging: gebruikelijk assen-wormwiel-tandwiel verhaal

Vliegwiel: Ja, 2
Trekkracht: Ruim voldoende

Demontage:  makkie, kap wijken en hoppa!
Zelf aan te brengen onderdelen: niet aanwezig

Maten   (met liniaaltje, niet supernauwkeurig dus)

Lengte over de buffers: 18900 mm/ 118,1 mm/ 118 mm
Hoogte: 4280 mm/ 26,75 mm / 26,2 mm (zonder panto’s)
Breedte: 2987 mm/ 18,7 mm / 18,5 mm
Wieldiameter: ?

Rijeigenschappen
Vmax:  140 km/h
V voorbeeld: 140 km/h
Vmin:  <1 km/h (lok kan tergend langzaam kruipen met digitaal bedrijf)

Bronnen: Wikipedia

Fotoverantwoording: Jeroen Mentink

Jerome

  • Offline Offline
  • Berichten: 358
Re:Minitrix BR 185.2 TRAXX2, schaal N
« Reactie #1 Gepost op: 18 juli 2010, 16:00:45 »
Weer een mooi verslag Jeroen!  (y)

Mvg, Jeroen

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re:Minitrix BR 185.2 TRAXX2, schaal N
« Reactie #2 Gepost op: 18 juli 2010, 16:59:45 »
Inderdaad, ik sluit me hierbij aan. Al hoewel een Traxx-1 meets traxx-2 foto ook wel een leuke toevoeging was geweest in het verslag. Op naar de drie-op-een-rij zodra Arnold z'n lokkie op de markt gooit.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Minitrix BR 185.2 TRAXX2, schaal N
« Reactie #3 Gepost op: 19 juli 2010, 15:15:17 »
Tja, dat schoot nog door mijn hoofd om daar een foto van te maken. Die plaats ik nog wel hier in dit draadje, ik heb van de SBB Cargo zowel de oude (ook getest voor dit forum) als de nieuwe. Kan ik nog wel een leuk plaatje van maken inderdaad.

Tnx voor de comments.

J

kevinhhw

  • Gast
Re:Minitrix BR 185.2 TRAXX2, schaal N
« Reactie #4 Gepost op: 19 juli 2010, 20:01:59 »
mooi verslag (y)

eip

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
Re:Minitrix BR 185.2 TRAXX2, schaal N
« Reactie #5 Gepost op: 16 augustus 2010, 21:47:56 »
Ja zeker een mooi verslag, ik heb er weer wat van opgestoken. :D