Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wat was jullie allereerste loc? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 21:43:52
Sfeer op je modelbaan door Ronald Halma
Vandaag om 21:43:25
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:25:07
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 21:11:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 21:10:48
De fabriek - Spoor 0 door NS264
Vandaag om 20:43:53
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 20:38:42
Her-(her-)beginnen door meino
Vandaag om 20:21:59
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 20:13:29
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door EN446
Vandaag om 19:35:05
Fleischmann Anna ombouw. door klusser
Vandaag om 19:19:58
Van welk bouwpakket zijn dit onderdelen? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:15:29
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
Vandaag om 18:47:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 18:00:40
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
  

Auteur Topic: Schets en voorlopig baanplan (allereerste baan ooit)  (gelezen 3043 keer)

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Schets en voorlopig baanplan (allereerste baan ooit)
« Gepost op: 03 January 2007, 15:46:37 »
Hallo iedereen,
zal eerst even schetsen wat de bedoeling is. Vermits ik pas een beginner ben, heb dus echt nog geen ervaring, is het de bedoeling om met een relatief klein stukje te beginnen, om te zien of het echt iets voor mij is...

De bedoeling is dat er uiteindelijk 3 of 4 zulke modules komen, naast elkaar, zodat er uiteindelijk 1 groot geheel ontstaat. Hier zijn voorlopige schetsen en baanplannen voor de uiterst rechtse module...



was mijn eerste idee, maar is ondertussen al aangepast op advies van enkele meer ervaren mensen :)



dit is zowat de definitieve schets



en het banenplan gemaakt met wintrack

Commentaar en suggesties zijn altijd welkom!!
Ohja het wordt een baan in schaal H0

groetjes

*edit* de prentjes lijken wat aan de kleine kant... voor meer detail, kijk hier http://s125.photobucket.com/albums/p80/ikkenick/
« Laatst bewerkt op: 03 January 2007, 15:59:54 door Peter van der Leek »
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Schets en voorlopig baanplan (allereerste baan ooit)
« Reactie #1 Gepost op: 03 January 2007, 16:03:00 »
Ik heb van je plaatjes even links gemaakt, dan worden ze vanzelf groter :)

Een module van 150 bij 150cm is heel groot, zelfs als je er van alle kanten bij kan. Probeer maar eens iets te pakken wat 75cm bij je vandaan staat, laat staan een klein poppetje oid...
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Schets en voorlopig baanplan (allereerste baan ooit)
« Reactie #2 Gepost op: 03 January 2007, 16:05:04 »
Als ik zo naar je banenplan kijk dan ga ik er vanuit dat je met de andere modules samen een enkelsporige zijlijn wil gaan bouwen, klopt dat?
Opzich een goed leuk plan, zo even kijken naar één aanpassing als een trein op jou station binnen komt kan de loc niet omlopen. Dat is bij een klein station juist wel erg handig anders, moet er steeds een tweede loc klaar staan om de trein terug te rijden of zit je van aan treinstellen en stuurstandrijtuigen(rijtuig met cabine). Dus zou ik je het advies geven om er een extra wissel in te leggen zodat de loc van de eene kant van de trein er om heen naar de andere kant kan rijden.
         ___________________________________
                   \                     \_____________
                    |\                    \_____________\____
                    | |
Welk tijdperk en/of land had je in gedachten om na te bouwen, want ook dat kan van invloed zijn op je banenplan.

Groetjes Michiel

Ps; zou um waar mogelijk net als peter zegt iets smaller maken, ik werk zelf met 1x1,5m.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: Schets en voorlopig baanplan (allereerste baan ooit)
« Reactie #3 Gepost op: 03 January 2007, 16:17:10 »
ja eerst was de bedoeling dat de baan "slechts" 1m*1m zou zijn, maar dan kreeg ik er bijna geen wagentjes op...
Ja die extra wissel is inderdaad wel handig, bedankt voor de tip!
Qua tijdperk zou ik het liefst zo modern modelijk houden, zie liever een dieselloc dan stoom :)
QUa land komt het niet echt zo nauw, ben niet speciaal van plan iets exact na te bouwen, dus laten we zeggen naar belgisch of nederlands of duits voorbeeld :)

Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Schets en voorlopig baanplan (allereerste baan ooit)
« Reactie #4 Gepost op: 03 January 2007, 18:16:18 »
Tsja, beter wat minder wagentjes dan dat je er straks niet goed bij kan.
Een mogelijkheid is dat je in het midden een stuk uitneembaar maakt waar je in kan staan, maar dan verlies je wel een belangrijk voordeel van modulair bouwen.
Bovendien moet je je afvragen of je 150x150cm ooit kan transporteren, bijvoorbeeld bij een verhuizing.
Ik zou echt een poging wagen iets te ontwerpen voor maximaal 100x150 of liever nog 100x120.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: Schets en voorlopig baanplan (allereerste baan ooit)
« Reactie #5 Gepost op: 03 January 2007, 18:57:59 »
Ok heb het banenplan iets aangepast, het is nu 110*150 en op die manier moet ik overal aankunnen. De velden zijn van plaats gewisseld, en er is een extra wissel, zodat de loc terug kan keren...

is 110x150 nog te groot?

groetjes
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Schets en voorlopig baanplan (allereerste baan ooit)
« Reactie #6 Gepost op: 03 January 2007, 20:58:56 »
Volgens mij moet dat wel lukken, ligt een beetje aan de hoogte van je modules. Zorg dat je altijd iets voorbij het midden overal bij kan.

Heb je een plaatje van je nieuwe plan?
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2875
Re: Schets en voorlopig baanplan (allereerste baan ooit)
« Reactie #7 Gepost op: 04 January 2007, 00:10:41 »
is 110x150 nog te groot?

Denk het wel, mijn modules passen net in bijna alle aanhangers, een module van 110cm past niet overal meer in. Zo'n kleinstukje kan net het verschil maken, maar de vraag is wel wil je het vaak vervoeren en waar vervoer je het in.

Groetjes Michiel

Ps; die industriesporen zoude ook schuin naast het station kunnen liggen, misschien dat je dan net wat makkelijker met je wagens uitkomt.
NDS mit uns kommen Sie dort. Nog maar heel weinig op BNLS, dus graag geen PB's sturen want ik log zelden in.

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: Schets en voorlopig baanplan (allereerste baan ooit)
« Reactie #8 Gepost op: 04 January 2007, 10:32:21 »


voorbeeldje van het nieuwe banenplan...
« Laatst bewerkt op: 04 January 2007, 10:55:48 door Peter van der Leek »
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Schets en voorlopig baanplan (allereerste baan ooit)
« Reactie #9 Gepost op: 04 January 2007, 11:08:09 »
Nick,

ik heb een alternatief plan voor je gemaakt. Hier wordt de ruimte volgens mij iets beter benut:


De artikelnummers staan een beetje vervelend in de tekening, die horen dus een klein stukje hoger te staan. Onderaan zijn de nummers 2201 er af gevallen.


Ik heb overigens van het plaatje in jouw bericht weer een link gemaakt. Kijk anders even met de knop Verander hoe ik dat heb gedaan :)
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek

Nick Vandenzavel

  • Offline Offline
  • Berichten: 244
  • BNLS-modulebaan in opbouw
Re: Schets en voorlopig baanplan (allereerste baan ooit)
« Reactie #10 Gepost op: 04 January 2007, 11:24:29 »
oohja dat baanplan is mss wel ietsjes beter :)
met welk programma heb je dit gemaakt?

kan je ergens in wintrack andere schalen kiezen? bevoorbeeld schaal N ofzo?
Neem ook eens een kijkje op onze clubsite: MSV Leuven

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2318
    • Somda
Re: Schets en voorlopig baanplan (allereerste baan ooit)
« Reactie #11 Gepost op: 04 January 2007, 12:38:31 »
Dit plan heb ik met WinRail gemaakt.
Je kan vast in WinTrack een andere schaal kiezen, maar daar heb ik dus geen verstand van. Je kan denk ik het beste deze vraag even in de SoftwareVraagbaak stellen.
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek