Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2
door
Edsko Hekman
Vandaag
om 17:51:58
mDDM, waarom 3 draaistellen?
door
Eric B
Vandaag
om 17:48:42
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Flevodienst 1976
Vandaag
om 17:36:07
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief
door
Menno
Vandaag
om 17:31:15
Station Roodeschool
door
Torikoos
Vandaag
om 17:24:23
vrijgavecode z21 centrale
door
AlbertG
Vandaag
om 17:10:10
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 16:56:34
Rondom Charlois
door
Alewijn
Vandaag
om 16:54:11
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM
door
Ronald69
Vandaag
om 16:36:02
Yet Another Servo Decoder
door
bask185
Vandaag
om 16:29:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
Vandaag
om 16:29:12
Line-up foto's van modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 16:08:27
Big Scale Trains - NS SLT in H0
door
Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
Vandaag
om 16:06:29
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:53:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 15:45:59
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 15:33:08
Rijnstraat
door
Gerco van Beelen
Vandaag
om 15:32:33
1865/68 aanleg kreekrakdam Bergen op Zoom / goes.
door
TonM
Vandaag
om 15:21:17
Piko 2025
door
Sicco Dierdorp
Vandaag
om 15:16:37
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec.
door
bask185
Vandaag
om 15:15:50
NS huisstijl jaren zeventig / jaren tachtig
door
Luc2000
Vandaag
om 14:40:25
3D/RM-IG: CTA bakken (H0) (met texture!)
door
Luc2000
Vandaag
om 14:38:25
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken
door
Loki
Vandaag
om 14:34:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 14:30:52
PBM/PWM met joystick
door
BR41
Vandaag
om 14:21:41
Piko TT 2025
door
Bartje81
Vandaag
om 14:16:26
Onshape gebruikersgroep
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:45:26
Vele baanplannen online gezet
door
BramFokke
Vandaag
om 13:27:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
meino
Vandaag
om 12:17:58
Da's Daz 2
door
spoorijzer
Vandaag
om 12:07:48
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Roco BR 93-5 wielen RP-25
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Roco BR 93-5 wielen RP-25 (gelezen 1955 keer)
wob
Offline
Berichten: 2969
Aachenau West
Roco BR 93-5 wielen RP-25
«
Gepost op:
20 June 2010, 14:53:13 »
Nog niet zo lang gelegen heb ik mijn BR 93-5 van Roco gedigitaliseerd. Dat staat in een ander draadje.
Met het digitaliseren had ik eigenlijk willen wachten totdat ik de nieuwe RP-25 wielen van Weinert binnen had. Maar na ongeveer een jaar wachten was ik het zat. En zoals dat vaker gebeurt: kort daarna arriveerden de wielen.
Helaas bleken het wielen voor de oude BR 93-0. Gelukkig kon ik ze omruilen. Weinert zit vlakbij Bremen, voor mij zo’n 330km uit de buurt. Kost je een dag heen en weer. Mijn vrouw is meegegaan en zo konden we er gelijk een bezoekje aan Bremen aan koppelen. Goed weer in een stad met een aantal leuke bezienswaardigheden. Leuk.
Ik ben nooit echt tevreden geweest over het model. Een eerste exemplaar kon ik indertijd al na een half uur weer inleveren met een doorgebrande motor.
Het tweede model dat ik naderhand gekocht heb, helt wat naar achteren over. Lelijk gezicht en ook niet goed voor een betrouwbare stroomafname van de voorste loopas. Met behulp van papieren strookjes onder de achterste drijfwielen heb ik dat kunnen corrigeren. De loc is echter steeds schokkerig blijven rijden. Daarom de wielen opnieuw gekwarteerd. Met als resultaat een nauwelijks waarneembare verbetering, als het al een verbetering was.
Dat was uiteindelijk een reden om nieuwe wielen van Weinert te bestellen. Van Weinert mocht ik een perfecte kwartering verwachten.
Het monteren van de wielen is een tamelijk simpele klus, mits je wat geduld hebt. Weinert levert geen handleiding, maar slechts een papiertje met de waarschuwing dat je een M1-boutje misschien wat moet inkorten. Het inkorten van het boutje op de drijfas bleek inderdaad nodig. Het was even puzzelen hoe je zoiets doet zonder dat ie wegspringt (en onvindbaar wordt) en zonder dat de schroefdraad beschadigt.
Voor zover mij het duidelijk geworden is, is de stroomafname via de voorste loopas vervallen. Dit wordt gecompenseerd doordat de Weinert-wielen in tegenstelling tot de Roco-wielen geen asb hebben. Een van de loopassen is voorzien van een los geel bandje om de as. Tot op heden is mij niet duidelijk wat daar de reden van is. Weet iemand dat?
Bij een eerste test trad een sluiting op. Toen bleek dat ik de geïsoleerde wielen niet allemaal aan dezelfde zijde had zitten. Twee wielstellen omgedraaid. Weer sluiting. Toen alle 4 wielstellen omgedraaid. Nog steeds sluiting.
Ik heb de loc vervolgens geheel gedemonteerd. Een onprettige operatie omdat er snel wat afbreekt en vanwege allerlei losse pennetjes voor de stroomafname. Tientallen keren in en uit elkaar gezet. In gedemonteerde toestand geen sluiting. Dan stapje voor stapje opbouwen en testen. Ik vermoedde sluiting via de losse pennetjes en heb die daarom vervangen door een draadverbinding. Maar ook dat bood geen soelaas. Was ook even bang dat er een vals contact ontstaan was via de decoder op het ballastblok. Had ik de loc bijna compleet opgebouwd en met het aandraaien van de laatste schroef omstaat er weer sluiting. Om gek van te worden.
Uiteindelijk bleek de printplaat met de verlichting contact te maken met het chassis. Zo ben je dus 2 dagen bezig.
Helaas zijn de loopeigenschappen eigenlijk niet verbeterd. Puntje voor mezelf: ik heb de Roco-wielen indertijd wel goed gekwarteerd.
De loc is met de RP-25 wielen ook minder inzetbaar geworden. Deels liggen er oude F* wissels op mijn baan. En de onvolkomenheden in mijn railplan laten zich genadeloos zien. Daar staat tegenover dat de nieuwe wielen prachtig zijn. Onvergelijkbaar mooier. De trekkracht is nog steeds voldoende. En over de stroomafname ben ik ook tevreden. Al met al weer een ervaring rijker.
N.B.
En passant is mij ook duidelijk geworden waarom mijn eerste loc vastgelopen is. Dat zal ongetwijfeld te maken gehad hebben met de zeskantmoertjes van het drijfwerk. Die kunnen zich aan een kant makkelijk vastdraaien.
Achteraf heb ik vroeger zoiets ook bij de hand gehad met een ander model. Die loc ging steeds langzamer lopen. Na even achteruit gereden te hebben, reeds ie weer normaal.
Dit is dus iets om goed in de gaten te houden. Zeker wanneer je digitaal rijdt (waarbij de last gecompenseerd wordt en dus niets in de gaten hebt) kan je motor zomaar doorbranden ten gevolge van het vastlopen van het drijfwerk.
Groet, Bas
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
Ombouwen
|
Roco BR 93-5 wielen RP-25