Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 21:07:38
wat is het merk van deze bochtwissel door Karben
Vandaag om 21:06:16
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:03:01
Liliput schlafwagen set epoche 2 h0 door Stefan88
Vandaag om 20:41:14
schok bij vertrek door Ronald Halma
Vandaag om 20:14:18
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door AP3737
Vandaag om 20:09:19
Houten 23 Augustus 2025 door cor_b
Vandaag om 20:03:09
Holcim Betonmixers 1:87 Modelauto,s door NL-modelspoor
Vandaag om 19:49:56
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door Treinbestuurder
Vandaag om 19:47:39
Ik ben aan het opruimen. door Edsko Hekman
Vandaag om 19:46:24
RocRail locomotief verandert van rijrichting na wachten in blok door zofman
Vandaag om 19:32:32
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 19:19:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
Vandaag om 19:17:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door defender
Vandaag om 19:16:29
Ronald doet de Fork Challenge! door hervé
Vandaag om 19:00:12
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:59:23
Spoorongeval Duitsland, 27-7-2025 door VictorPM
Vandaag om 18:44:54
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 17:46:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 17:45:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:15:10
Haperende/Gevoelige Sik: wat te doen? door JoopSpoort
Vandaag om 16:11:23
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 16:09:07
Licentiesleutel YD 7001 door Dirk
Vandaag om 15:58:26
Eerste hulp bij Freecad door MaraNCS
Vandaag om 15:45:56
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Wim Vink
Vandaag om 15:35:06
Raadplaatje door Wouter W
Vandaag om 14:30:56
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hendrik Jan
Vandaag om 12:34:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 11:22:07
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Dennis1984
Vandaag om 09:19:38
Roco Line DKW wisseltong zit los, lipje afgebroken door Lobomotion69
Vandaag om 03:17:23
  

Auteur Topic: Ombouw/Pimpen Bolle neuzen  (gelezen 793864 keer)

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4543
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #390 Gepost op: 04 August 2011, 21:03:18 »
Hier een foto van de modellen op een rijtje, van links naar rechts, de MY1125 die een MY1122 "Sarah" gaat worden, dan de blauw/witte de PBS MY1110 (met nog werk aan) en dan de PBS MY1132 en als laatste in de rij de DSB MY1120 rood/zwart.

Aan de MY1124 zijn juist de gaten gedicht op het dak, deze kan ik morgen dus mooi gladschuren en verder al wat afwerken.
Zoals ook te zien is zijn de verschillen groot om van een nieuw naar het eindresultaat te komen, ook door de rangeerderplateaus en de vervuilingen.Maar dit maakt het juist van elke locomotief een uniek stukje met een eigen karakter. :)

Eric. :)
« Laatst bewerkt op: 04 August 2011, 21:05:39 door bollen neus. Reden: taalfout »
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4543
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #391 Gepost op: 05 August 2011, 21:13:36 »
Deze namiddag de gaten gedicht en glad geschuurd, ook op het dak de gaatjes voorzien om de "claxons" te zetten. Er komen er dubbele opgezet. Voor de PSB MY1122 "Sarah", de rangeerderplateaus voorzieningen zal voor morgen zijn.

Deze claxons zijn ook origineel van ROCO.

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

erwin janssens

  • Offline Offline
  • Berichten: 594
  • Mol-Cargo is under construction
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #392 Gepost op: 05 August 2011, 21:18:34 »
Komt weer helemaal in orde met de Bolle Neuzen. ;)

jakop

  • Gast
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #393 Gepost op: 07 August 2011, 10:55:07 »
Hoi Eric,

Ik volg dit draadje met belangstelling.
Maar wat ik me nu afvraag is dit; zijn er zoveel verschillende types dat je zo veel moet aanpassen steeds, of zijn de 1:1 loks in de loop der tijd zo verschillend aangepast?
Het blijven in elk geval mooie loks, ze passen niet echt op mijn baan (Nederland tp. IV en V).
Misschien nog eens één aanschaffen voor in de vitrine....maar er staat al zo veel op de lijst   :P

Groet,

Jakop

Anoniem

  • Gast
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #394 Gepost op: 07 August 2011, 10:59:54 »
Ach, ze kwamen in Roosendaal, en vast ook wel in Maastricht ;D

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4543
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #395 Gepost op: 07 August 2011, 11:54:36 »
@ Jakop,
Hier voor Belgie heeft dit zo wel geweest hoor, sommige locomotieven veranderden soms op 1 jaar drie keer, hetzij met extra koplamp of toch weer een andere type van letter en cijfers, ook de daken konden nog veranderen, of bij een "afbraak" werden de andere stukken gebruikt op een nog goed functionerende loc vandaar de vele verschillen. In het buitenland is het echt niet veel beter, elke loc heeft zo wel een aparte geschiedenis gehad tot op heden is dat zo nog, nooit is een loc dezelfde ook al door het doorverkopen naar privé firma's. Indien een merk de meeste modellen in realiteit uitbrengen zouden er zeker 10  à 12 verschillende body's moeten gemaakt worden en dan spreken we ook nog niet de onderlinge verschillen van de zijroosters en de tanken voor de mazout onder de locomotief.  Ook rnageerderplateaus verschillen van modellen , de spiegels aan de ruiten is ook meestal een detail dat regelmatig over het hoofd wordt gezien, ook aantal grepen op de neuzen , claxons .Dus de meeste veranderingen die echt zichtbaar zijn worden zoveel mogelijk nagebouwd aan de modellen en het is steeds wel weer per model compromisses maken wat wel en niet kan en heeft geweest.

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3465
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #396 Gepost op: 07 August 2011, 15:46:10 »
Ach, ze kwamen in Roosendaal, en vast ook wel in Maastricht ;D

Sterker nog, de TEE van Parijs naar Amsterdam werd weleens doorgereden naar Amsterdam met zo'n bollen neus. Vraag maar Sicco ;D
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4543
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #397 Gepost op: 07 August 2011, 17:08:41 »
Is inderdaad juist, de "202015" en de "202016" hebben in dubbeltractie de eerste ritten uitgetest naar Parijs in het jaar 1956 al zelfs, er hingen wel enkel de I1 en I2 rijtuigen achter. Deze locomotieven kregen dan later een ander nummer van de "204" versies. Nog later naar de "54" nummeringen. En hebben dus ook de INOX rijtuigen van de TEE getrokken op de vermelde lijn in vorige reactie, toen kwam de versie "51" de taak langzaam maar zeker overnemen.



Dus deze knaap de 202017 met eerste schildering, foto uit de oude doos.

Eric. :)
« Laatst bewerkt op: 08 August 2011, 16:16:35 door bollen neus. Reden: Foto met extra uitleg geplaatst »
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4543
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #398 Gepost op: 07 August 2011, 21:32:43 »
De 202016 is zelfs gesignaleerd in 1955 aan de "DOM van Keulen" ook met betrekking on internationale treinstellen te trekken. Moeilijk om aan de foto's te geraken, zijn zeldzaam dat je deze eens tegenkomt. In die tijd reden ze nog rond met 2 koplampen en naar het buitenland moest er een "eentje "bijgeplaatst worden, dus een driepunt verlichting voor de veiligheid.Soms was dit op een sokkel gewoon geplaatst met een te grote koplamp (meestal nog eentje van een stomer) later werden deze proper ingebouwd in de body zoals de onderste twee, dit oogde natuurlijk een pakje mooier.
Dit als kleine inlichting van info, misschien is niet alles 100% correct maar toch , ook ondanks ze steeds van uitzicht durfden te veranderen ook zelfs na een rivisie (er hebben er zelf rondgereden met verkeerde nummers, of nummers van verschillende grootte) Nummers uit tijdperk 3 die ergens tussen een tijdperk 4 (meer computer modellen cijfers noem ik dit) geverfd werden, tja hier kon nu echt alles wel eens hoor en zeg dus ook nooit...NOOIT.

Eric. :)

Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4543
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #399 Gepost op: 08 August 2011, 17:36:22 »
Naar aanleiding van Tedo zijn foto's die hij hier in het draadje heeft gedropt hebben we een beetje te samen met enkele vrienden hier een lijstje gemaakt naar de hand van haalbaarheid voor het maken van volgende modellen;
-MY 1158 Contec Rail.
-TMX 1013 en 1016 GRAND NORDIC.
-BLDX 1019.
-MY 1135 de blauwe met de grote gele "M" op.
-Di3.628 geel met de grote sneeuwruimers op.
-Torfisken M26.
-OFOTBANEN Di3 in dubbel tractie.
En als ik dan nog durf begin ik terug aan het "hopeloze" model STT TMY M111, met als stimulans "derde keer goede keer". ;D

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

kevinhhw

  • Gast
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #400 Gepost op: 08 August 2011, 19:49:31 »
Ziet er goed uit Eric  (y)

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2179
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #401 Gepost op: 08 August 2011, 21:19:14 »
Wat dacht je van deze Eric?
Grtz!
Tedo

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4543
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #402 Gepost op: 08 August 2011, 21:41:35 »
 ;D ;D ;D

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4543
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #403 Gepost op: 09 August 2011, 21:20:55 »
Deze avond de laatste van de PBS MY1122 "Sarah" in de grondverf gespoten, laten drogen en daarna in blinkend wit gezet, morgen de neuzen in het rood spuiten, foto's zullen zeker volgen en dan zit ik wat sloot met de werkzaamheden, gebrek aan nuttig materiaal (komt dat tegen zeg? ;D )

Eric. :)
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.

bollen neus

  • Offline Offline
  • Berichten: 4543
Re:Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
« Reactie #404 Gepost op: 10 August 2011, 13:56:23 »
Zoals beloofd hier een paar foto's van de rood/witte versie PBS.




Drie verschillende versies nu, blauw/wit/rood
                                            blauw/wit/blauw
                                            rood/wit/rood

Eric. :)
« Laatst bewerkt op: 10 August 2011, 13:58:04 door bollen neus. Reden: extra tekst bijgevoegd. »
Groeten vanuit de atelier van de bolle neuzen en Nohabs,Eric.