Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
Vandaag om 01:10:12
Welke wielreiniger door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:02:34
Beilhack xrotm: rijrichting door Bahn-AG
Vandaag om 00:00:11
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Aachenau West door basjuh1981
19 September 2025, 23:05:36
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door basjuh1981
19 September 2025, 22:53:19
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
19 September 2025, 22:52:08
Piko 2025 door De eerste Ivo
19 September 2025, 22:46:38
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
19 September 2025, 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Syb030
19 September 2025, 22:31:17
Onbekend analoog bouwsteentje door Bahn-AG
19 September 2025, 22:20:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RetroJack
19 September 2025, 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 September 2025, 21:40:34
Alweer is de Weller soldeerbout defect door PeterV
19 September 2025, 21:27:46
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 September 2025, 21:14:14
Da's Daz 2 door Huup
19 September 2025, 20:41:36
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door FritsT
19 September 2025, 20:21:31
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
19 September 2025, 20:11:05
Wat doen jullie als het koud wordt? door Sylvester
19 September 2025, 19:59:02
Mijnbouw Indonesië door NS264
19 September 2025, 19:58:49
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
19 September 2025, 19:58:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
19 September 2025, 19:52:15
Koploper overzetten naar iTrain door Martin Domburg
19 September 2025, 19:37:20
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
19 September 2025, 18:56:52
Raadplaatje door grossraumwagen
19 September 2025, 18:21:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
19 September 2025, 18:18:41
ROCO 66420 door Arjan6511
19 September 2025, 17:28:12
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door FritsT
19 September 2025, 16:56:26
Leubachtalbahn door Krokodil68
19 September 2025, 16:44:45
  

Auteur Topic: Wagen SHM afgebrand  (gelezen 6262 keer)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22545
Re:Wagen SHM afgebrand
« Reactie #30 Gepost op: 15 June 2010, 10:35:45 »
Als ik die foto zo zie, moet je ook wel heel wanhopig zijn om daarin je intrek te nemen.

Tevens kunnen we op basis van die foto concluderen dat 'restauratie' sowieso zou neerkomen op 90 procent nieuwbouw en dat er van 'financiële' schade nauwelijks kan worden gesproken. Verhaal heeft dan weinig zin. Mochten de daders worden gevonden, dan lijkt me dat in dit geval een taakstraaf nou eens bijzonder nuttig kan zijn.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5362
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Wagen SHM afgebrand
« Reactie #31 Gepost op: 15 June 2010, 10:58:12 »
Alleen als die taakstraf uit het herbouwen van de wagon zou bestaan, daar kun je wel een aardig ploegje hangjongeren mee van de straat houden zou ik zeggen.
RETROBAHN A.G.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Wagen SHM afgebrand
« Reactie #32 Gepost op: 15 June 2010, 11:31:09 »
arme SHM'ers die dat zootje ongeregeld aan het werk moeten houden dan.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Wagen SHM afgebrand
« Reactie #33 Gepost op: 15 June 2010, 11:55:09 »
Tevens kunnen we op basis van die foto concluderen dat 'restauratie' sowieso zou neerkomen op 90 procent nieuwbouw en dat er van 'financiële' schade nauwelijks kan worden gesproken.
Dit is dus een gevalletje KDDB; Kort door de bocht.
Hoewel ik het eens ben met de aanname van 90% nieuwbouw is het verloren gaan van het karkas daarmee wel degelijk een groot gemis. De grootste kwaliteit zit 'm niet zozeer in het verrotte hout, maar in het vrij volledig zijn van het karkas, de maatvoering en de details van het te vervangen hout. Een karkas als dit is een soort 3D tekening van het origineel, waarbij het gebruikelijk is dat bij herbouw ervan één voor één de delen worden vervangen. Op die manier vervang je dus vrijwel alles, maar blijft er op elk moment van de herbouw zoveel mogelijk casco staan.
Logische vraag; is het dan niet handiger het hele ding uitelkaar te halen en elk van de delen nieuw te maken en de zwik dan weer inelkaar te zetten? Nee, want bij deel voor deel vervangen, pas je elk deel weer in in de oorspronkelijke constructie en word je telkens weer gecorrigeerd door de omliggende elementen, of ze nou verrot zijn of niet. Daarmee behoud je de techniek van de oorspronkelijke constructie en laat je je niet verleiden tot het vervangen van de details door meer 'economische' , lees; goedkopere hedendaagse oplossingen. En daarmee houd je de authenticiteit van de wagen in stand. Maar misschien moet je eerst aan een wagen hebben gewerkt voordat je je dat werkelijk goed realiseert.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22545
Re:Wagen SHM afgebrand
« Reactie #34 Gepost op: 15 June 2010, 12:21:12 »
Dat snap ik Gert, maar het ging om de vraag of er nou zo'n grote financiële schade is dat financieel verhaal zinvol zou zijn. Het lijkt erop dat eventuele restauratie nu lastiger is en meer vrijwiliigersuren kost. Dan hebben ze daar meer aan een paar honderd extra uren. Komt er nog wat eenvoudig en vies werk bij kijken?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Wagen SHM afgebrand
« Reactie #35 Gepost op: 15 June 2010, 13:54:19 »
Aangezien alles aan schade tegenwoordig in geld moet worden uitgedrukt raakt de discussie over de waarde en de schade wat vertroebeld; de waarde is veel meer dan de waarde in geld, het is ook waarde als documentatie.
Restauratie is nu vrijwel onmogelijk geworden, er is vrijwel niks meer te restaureren. Het wordt nabouwen en daarvoor moet je op een andere wijze te werk gaan. Het moet ook op een heel andere manier opgezet worden en dat kost de SHM domweg meer energie. Bij een restauratie maak je een restauratieplan met daarbij een enkele tekening mbt onderdelen die verdwenen zijn, bij herbouw moet je 'm eigenlijk opnieuw gaan construeren en dus ook volledig opnieuw tekenen. Uiteraard heb je veel aan een ander typegelijk rijtuig, maar dat is maar eendimensionaal; alles wat in dat typegelijke rijtuig nog aanwezig is, moet dus ook in de herbouwversie. Alles wat indertijd in het typegelijke rijtuig verloren is gegaan kun je niet meer uit een ander (bijvoorbeeld het nu verbrande rijtuig) aflezen.
Afgezien daarvan; herbouwde rijtuigen ademen, hoe goed ook gebouwd,  vaak een iets andere sfeer dan gerestaureerde rijtuigen. En dat is ook verlies; niet meer goed te maken.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

RutgerSHM

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re:Wagen SHM afgebrand
« Reactie #36 Gepost op: 15 June 2010, 14:02:49 »
Daar heb je gelijk Gert. Echter heb ik mij bij de SHM een keer laten vertellen dat tegenwoordig niet veel meer nodig is om van restauratie te spreken. Bijvoorbeeld goederenwagen NTM E67 die nu in restauratie is, heeft vrijwel alles nieuw. Het frame, hout en de wielen (vrij logisch). Het enige wat nog zo ongeveer origineel is zijn een paar dakspanten.

Met dit in het achterhoofd zou men moeten kijken of je nog wat kan doen met het stalen frame of delen ervan. Indien nodig dat gene wat echt een beetje aangetast is natuurlijk versteviggen.

Groeten,
Rutger