Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
  

Auteur Topic: Lengte meldingsrail  (gelezen 3441 keer)

Arts

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Lengte meldingsrail
« Gepost op: 01 januari 2007, 23:03:35 »
Hallo,

Hoe lang moet de geisoleerde deel van de (3)rail zijn voor de bezetmelding van de trein. Vaak zie je in tekeningen een lengte van een hele of een halve raillengte.

1.
Om een zo goed mogelijk contact te houden tussen de rails en de trein (aangedreven loc), is een zo klein mogelijke onderbreking m.i. optimaal.

2.
Ik neem aan dat er geen probleem ontstaat dat er meerdere keren een signaal naar de PC wordt gegeven omdat er bij een lange trein wellicht wel 30 keer (wielassen) een signaal wordt afgegeven.

Leiden "stelling" 1 en 2 dan niet tot de conclusie dat het geisoleerde deel 1 of enkele centimeters moet zijn om bij een loc altijd zo veel als mogelijk elektrisch contact te behouden.

Graag jullie visie.

Groeten en een gezond 2007

Paul Arts

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Lengte meldingsrail
« Reactie #1 Gepost op: 02 januari 2007, 00:11:37 »
Arts, het ligt er aan met welk doel je het gaat gebruiken en wat voor software pakket je verder gaat gebruiken voor de verwerking van de signalen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Arts

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Lengte meldingsrail
« Reactie #2 Gepost op: 02 januari 2007, 00:22:34 »
Beste Wim.

Het doel is m.i. de detectie van de treinen op de baan.
Ik denk aan Koploper.

Gr Paul

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Lengte meldingsrail
« Reactie #3 Gepost op: 02 januari 2007, 00:33:18 »
Beste Arts, er zijn hele forums vol geschreven over dit onderwerp in samenwerking met Koploper, maar dan hier nogmaals. De vuistregel is op de stopplaatsen ongeveer 40 cm lang te maken, dus dat is onder volledige detectie. Wordt het spoor in twee richtingen bereden dan is ook de aankomstmelder 40 cm lang, anders kan deze de lengte hebben van het blok min de stopsectie. Het gebruik van 2 meldpunten per blok is voldoende.

Je moet er voorzorgen om de meldpunten van een voldoende lengte te maken, dit om te voorkomen dat er onnodig veel informatie verwerkt moet worden door het ontvangende  programma, want die moet namelijk op iedere verandering reageren. Ook al is het een onnodige verandering van de punt wat al aan de beurt is geweest.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Arts

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Lengte meldingsrail
« Reactie #4 Gepost op: 02 januari 2007, 01:27:50 »
Beste Wim,

We begrijpen elkaar verkeerd, althans ik heb als "zender van de boodschap" het e.e.a. onvoldoende toegelicht. Het gaat mij vooral om de lengte van de meldpunten/geisoleerde delen. Ik zie dat je aangeeft dat het aantal veranderingen van invloed is (maximale verwerking softwareprogramma) en dat dus de reden is om het geisoleerde stuk zo groot te maken zodat er altijd een wiel contact maakt  en er per trein maar een melding wordt doorgegeven.

In theorie zou dit (1 melding) alleen bestaan bij een minimale lengte van een geisoleerd stuk dat gelijk is aan de grootste afstand tussen twee assen in een treinsamenstelling van het totale treinbestand. In de praktijk kan ik me ook voorstellen dat het het geisoleerde stuk iets kleiner is omdat twee meldingen van eenzelfde trein geen probleem vormen.

Het feit dat M schakelrails maakt, die alleen maar op de sleper reageren, maakt het wel mogelijk om deze contactpunten feitelijk zo klein mogelijk te maken.

Samenvattend:
Dus de grootte van de geisoleerde sectie zou i.v.m. een maximale geleiding naar de loc zo klein mogelijk moeten zijn (bijv. 1 cm). Maar alleen vanwege de trage verwerking van de software vereist een grotere afstand.

Wat is bij Koploper de minimale afstand voor een geisoleerd deel?
(Ik neem tenminste aan dat tussen de meldpunten ook nog "normale" delen liggen waarbij beide rails aan massa liggen).

Is er dan een alternatieve software die deze restrictie niet heeft?

Gr Paul

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Lengte meldingsrail
« Reactie #5 Gepost op: 02 januari 2007, 01:40:50 »
Arts, ik denk dat ik nog weleens gillend gek wordt. Lees nu toch aub even wat hier geschreven wordt. Dit is een perfect antwoord op je vraag.

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 02 januari 2007, 11:21:54 door Peter van der Leek. Reden: Hoofdletter-gebruik weggehaald »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Lengte meldingsrail
« Reactie #6 Gepost op: 02 januari 2007, 09:44:18 »
Ga jij nu uit van volledige detectie Wim?
Paul gaat dat als ik het goed lees juist niet.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Arts

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Lengte meldingsrail
« Reactie #7 Gepost op: 02 januari 2007, 09:52:44 »
Inderdaad Henk, daar zit m.i. het verschil in benadering t.a.v. de delen die worden geisoleerd. Ik kan het helemaal fout zien, maar ik kan me niet voorstellen dat een blok (even aannemen verdeeld in 3 secties, inkomende sectie, remmende sectie en stopsectie) van wellicht 2 tot 3 meter over de volledige lengte aan een rail is geisoleerd door het totaal van 3 meldingspunten. Indien dit wel zo is, dan kan ik me voorstellen dat er problemen ontstaan met de geleiding, waarbij ik wel weer wil opmerken dat bij een 2-railsysteem er eigenlijk altijd ook maar 1 rail voor massa beschikbaar is.

En Wim, niet gek worden, in het eerste bericht wenste ik juist een gezond 2007.

Gr Paul

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Lengte meldingsrail
« Reactie #8 Gepost op: 02 januari 2007, 10:12:48 »
De manier van Wim is ook prima toe te passen bij blokken met 3 secties.

Aanmeld sectie =  40cm
tussensectie = lengte tussen aanmeld en stopsectie
stopsectie = 40 cm.

Bovenstaand blok kan in 2 richtingen bereden worden en is volledig gedetecteerd.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Arts

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Lengte meldingsrail
« Reactie #9 Gepost op: 02 januari 2007, 10:37:54 »
Beste Sander,

Begrijp ik dan goed dat over deze gehele lengte van 40 cm (aanmeld) + tussendeel + 40 cm (stop) een railstaaf in 3 delen is opgedeeld en geisoleerd om detectie te realiseren. Dit kan toch niet zo zijn omdat alle blokken ook weer aan elkaar liggen en op die manier 1 rail over de gehele baan geisoleerd zou liggen. Nogmaals het gaat mij niet om de indeling van de secties en ook niet om de lengte van de secties, maar puur om de lengte van het geisoleerde railstuk. Ik hoop dat mijn vraag nu weer wat duidelijker is.

GR paul 

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Lengte meldingsrail
« Reactie #10 Gepost op: 02 januari 2007, 11:51:57 »
Kan je mij jou definitie geven van geïsolleerd railstuk?

Voor mij is het namelijk zo dat een sectie al een geïsoleerd iets is.
Een sectie bestaat eigenlijk uit 1 spoorstaaf welke geïsoleerd is (hierana hangen je bezetmelders) en 1 spoorstaaf welke als het ware verbonden is met de gehele baan.

De geïsoleerde spoorstaven breng je door middel van je bezetmelders weer naar je ringleiding toe, waardoor je weer een gesloten systeem hebt. Even simpel uitgelegd.

Ik begrijp niet precies wat je vraag betreffende een geïsoleerd railstuk anders inhoud dan de in dit draadje reedsgenoemde antwoorden.
Ik probeer me te verdiepen in jou denkwijze, niet aanvallend bedoelt, maar denk je niet te moeilijk?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4670
Re: Lengte meldingsrail
« Reactie #11 Gepost op: 02 januari 2007, 11:53:56 »
Misschien een idee om een simpel ovaal neer te leggen met minimaal 3 blokken die allen bestaand uit secties met verschillende afmetingen? Wellicht dat daar een antwoord uit komt wat aan je vraag voldoet.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Arts

  • Offline Offline
  • Berichten: 46
Re: Lengte meldingsrail
« Reactie #12 Gepost op: 02 januari 2007, 12:52:06 »
Hoi Sander,

Ik zie dit zeker niet als een aanval. Juist goed dat je reageert.
Ik zal even een tekening maken in Word (anders kan ik niet) en dit als privé-bericht zenden (plaatsen van een tekening uit Word in een draadje lukt al helemaal niet). Wellicht dat dat meer duidelijkheid geeft.

Gr Paul

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21666
Re: Lengte meldingsrail
« Reactie #13 Gepost op: 02 januari 2007, 16:53:57 »
Beste Sander,

Begrijp ik dan goed dat over deze gehele lengte van 40 cm (aanmeld) + tussendeel + 40 cm (stop) een railstaaf in 3 delen is opgedeeld en geisoleerd om detectie te realiseren. Dit kan toch niet zo zijn omdat alle blokken ook weer aan elkaar liggen en op die manier 1 rail over de gehele baan geisoleerd zou liggen. Nogmaals het gaat mij niet om de indeling van de secties en ook niet om de lengte van de secties, maar puur om de lengte van het geisoleerde railstuk. Ik hoop dat mijn vraag nu weer wat duidelijker is.

GR paul 

Er is sprake van een heftig misverstand.
Paul wil detectie op de eenvoudige drierailmanier: een stukje rail totaal isoleren en direct aansluiten op de S88. Bij tweerail kan dat niet eens en dus wordt meestal gebruik gemaakt van stroomdetectie. Er is dan wel een stuk rail van de rest van dezelfde railstaaf geïsoleerd, maar dat stukje rail is wel apart aangesloten op de stroomvoorziening. Volledige baandetectie maakt dan voor de stroomvoorziening niets uit.

Zuiver gesteld moet de vraag van Paul zijn: hoe lang moeten de stukjes detectierail zijn? Het doet er in feite geen bal toe of er sprake is van volledige baandetectie. Het antwoord van Wim is dan 40 centimeter met daarbij de opmerking dat daar heftig over is gediscussieerd en dat er dus hel verschillend over wordt gedacht. Bij mij zijn ze 20 centimeter. Misschien kan Wim naar zo'n discussie een linkje maken?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Dirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 838
Re: Lengte meldingsrail
« Reactie #14 Gepost op: 02 januari 2007, 17:04:05 »
Paul,

Ik zat precies met het zelfde probleem, en ik dacht ook dat ik verkeerd begrepen werd. Er schijnt altijd beroering te ontstaan tss termen zoals bezet melder, bezet stuk, bezet punt etc etc. Ik heb het probleem dan maar met mijn boerenverstand opgelost. De punt waar de trein binnen komt heb ik 1 spoorlengte genomen, dus eigelijk kort, op sommige plaatsen is dat punt zelfs maar enkele centimeters. Ik ga van de veronderstelling uit dat een computer snel genoeg is om alles netjes onder controle te houden, ook als er wel 40 meldingen zijn dat er een trein een blok binnen komt. De stopsectie en dus ook de stopmelder heb ik minstens 40 cm gehouden, dit om het remmen mooi te maken. En zoals ik het nu heb, functioneerd dat prima. Dus een binnenkomst punt maken met een schakelrail moet volgens mij geen probleem zijn.

mvg

Dirk
2-rail digitaal, IB antiek, DR5000, Multimaus, Rosoft servo decoders en diverse Digikeijs spullen,Peco code 100.