Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

CTA’s jaren …70? / 80… door Pauldg
Vandaag om 12:35:39
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:31:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:24:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:21:00
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 12:19:22
Pendel module door Bert55
Vandaag om 12:19:01
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door Martin Domburg
Vandaag om 12:18:17
Messing op z'n Zweeds (h0) door Gert Arkema
Vandaag om 12:16:15
Haperende locs door spoorijzer
Vandaag om 12:15:21
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:39:59
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 11:30:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:29:53
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door hervé
Vandaag om 11:24:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Huup
Vandaag om 10:44:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 09:55:31
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 09:03:48
Minibaan Visserskaai H0 door tothebeach
Vandaag om 08:48:31
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 08:31:45
Problemen met digitale koppeling Roco door Ben
Vandaag om 05:55:49
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door NS264
Vandaag om 01:13:30
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
21 September 2025, 23:03:00
Au bord de la Cèze door Frank 123
21 September 2025, 22:31:13
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
21 September 2025, 21:49:29
Aachenau West door wob
21 September 2025, 21:30:31
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
21 September 2025, 20:57:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
21 September 2025, 20:47:52
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door bask185
21 September 2025, 19:36:26
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
21 September 2025, 18:34:20
Wat doen jullie als het koud wordt? door Frank 123
21 September 2025, 17:41:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
21 September 2025, 17:18:24
  

Auteur Topic: Airco in NS materieel  (gelezen 3107 keer)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Airco in NS materieel
« Reactie #15 Gepost op: 07 June 2010, 12:32:34 »
Dat vond ik toen ook ::)
Vr. groeten,
Bob

Anoniem

  • Gast
Re:Airco in NS materieel
« Reactie #16 Gepost op: 07 June 2010, 13:08:11 »
Dat noemen ze arbo... en er zit wel een logica achter: de machinist zit veel langer in de trein (soms een hele dag op en neer pendelen met hetzelfde stel) dan de gemiddelde reiziger (die in een stoptrein... wat zal het zijn? Gemiddeld 20 minuten? ... vertoeft).

Oplossing: airco inbouwen voor de 200 forensen ;D.

mcn

  • Offline Offline
  • Berichten: 49
Re:Airco in NS materieel
« Reactie #17 Gepost op: 07 June 2010, 13:23:03 »
Als een trein opgeheven wordt ivm een defecte airco is erg vervelend voor de reizigers, want dan is de volgende trein nog voller dan al gewoonlijk (in de spits, zelfs overvol).
Daarom probeer ik zoiets af te wegen en toch verder te rijden, mits het niet erg lang rijden is.
Vergeet niet dat bij hoge temperatuur, de concentratie behoorlijk afneemt bij een machinist.
En als deze goede persoon een ongeluk veroorzaakt, dan is geen een reiziger bereidt om voor hem te getuigen dat hij erg goed zijn best heeft gedaan om toch deze mensen te vervoeren.
Het blijft voor de meeste collega's een moeilijke afweging en vaak rijden ze toch de trein verder, eventueel met de cabine deuren open, maar dat mag officieel ook niet, want de herrie is ook weer slecht voor de oren.

Raymond.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Airco in NS materieel
« Reactie #18 Gepost op: 07 June 2010, 17:01:56 »
Vroeger was het vak van machinist een stuk zwaarder ;).
« Laatst bewerkt op: 07 June 2010, 19:37:28 door Bob Rodenburg »
Vr. groeten,
Bob

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re:Airco in NS materieel
« Reactie #19 Gepost op: 07 June 2010, 21:09:15 »
Volgens mij betekent Airco dat er in elk geval koeling moet zijn. Is dat bij plan V van toepassing? Anders is het gewoon ventilatie.
En om dan op de eerste post terug te komen (als het inderdaad koeling is); het is wel een heel slechte reden om een stel aan de kant te zetten vanwege defecte airco voor de machinist terwijl de 200 forensen achter zijn rug ongekoeldd, slecht geventileerd en dicht op elkaar gepakt mogen worden vervoerd. Niet uit te leggen eigenlijk.


Nee het is echt veel beter als die Mcn die continu achter de grote frontruit geplakt zit halvewege de rit van de hitte en uitdroging flauw valt, daar wordt je als reiziger ook niet beter op hoor  ;)

De gerenoveerde plan U´s zijn inderdaad zoals al gezegd van cabine airco voorzien, van zelfde type als in de Victors zit.
Die kast op het dak heeft echter wel een kleine relatie tot de airco, de bestaande spanningsvoorziening in plan U had nl niet genoeg vermogen om de aico van stroom te voorzien waardoor gekozen is om die te vervangen door een aggregaat die ruim voldoende spanning levert.

En die kast op het dak is simpelweg gewoon de uitlaat van die aggregaat, want als het een airco onderdeel zou zijn, had die ookwel op de ABk gezeten...  ;)

Zeggen dat het vak van een MCn vroeger zwarder was klopt ookwel, maar de warmte op een enorm tochtende stoomkar is anders dan achter een brandende glazen frontuit kan ik je vertellen  ;)
« Laatst bewerkt op: 07 June 2010, 21:11:28 door Thom »

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8239
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Airco in NS materieel
« Reactie #20 Gepost op: 07 June 2010, 22:37:41 »
Zeggen dat het vak van een MCn vroeger zwarder was klopt ookwel, maar de warmte op een enorm tochtende stoomkar is anders dan achter een brandende glazen frontuit kan ik je vertellen  ;)
Ik bedoel meer de tijd dat er geen airco was in de cabines van bijvoorbeeld de Hondenkop. En de Apenkop had ook niet gelijk een airco aan boord.
Maar ja tijden veranderen, veiligheid is (gelukkig) nog belangrijker geworden.
Vr. groeten,
Bob

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re:Airco in NS materieel
« Reactie #21 Gepost op: 08 June 2010, 14:25:35 »
Ja, ik viel wel erg ver terug in de tijd meteen  ;D