Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Buitenlust  (gelezen 459482 keer)

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Buitenlust
« Gepost op: 06 juni 2010, 14:31:22 »
Hallo allemaal,

Ongeveer drie jaar geleden heb ik de overstap gemaakt van H0 naar 0. Het lijkt me leuk om daar wat van te laten te zien. Een aantal van jullie kennen mijn H0 projecten wel van www.floodland.nl/aim. Maar nu dus even over 0. Spoor 0 (nul) is precies twee maal zo groot als H0 (halfnul). Rollend materiaal heeft daardoor 8 x het volume van H0 en dat maakt een enorm verschil in beleving. In tegenstelling tot spoor I kun je met 0 toch nog redelijk uit de voeten in de gemiddelde Nederlandse hobbyruimte. Je moet natuurlijk niet een dubbelsporige hoofdbaan willen aanleggen. Een zijlijn met kirte treinen en veel rangeerwerk is daarntegen bij uitstek geschikt voor schaal 0. Door de echte schroefkoppelingen en de voortreffelijk rijeigenschappen van de meeste 0 locs wordt dat echt een feest.

Buitenlust
Buitenlust is geïnspireerd op de Stichtse Lijn, de oude NCS spoorlijn van Utrecht via Soest naar Baarn. Het plan is echter geen exacte kopie van de echte situatie; de stations en het landschap volgen de werkelijkheid, maar een deel van het tafereel is pure fictie. Buitenlust is vooral een levendige schildering van de sfeer die zo kenmerkend is voor het Nederlandse buurtspoor. Een gemoedelijke omgeving, kleine treinen en een gezapige dienstregeling.

Buitenlust is gesitueerd eind jaren ’50, begin jaren ’60. In werkelijkheid was de spoorlijn door Soest toen al lang geëlektrificeerd. Met het aanleggen van de bovenleiding in 1948 verloor het oude buurtstation in Baarn ook haar functie; voortaan reden de treinen door naar het voormalige HSM-station in Baarn. Het buurtstation bleef echter tot in de jaren ’70 in gebruik als goederenstation. In model heb ik de geschiedenis een iets andere draai gegeven. De spoorlijn is nog niet geëlektrificeerd en bij het buurtstation stoppen nog gewoon personentreinen.

Het plan
Het sporenplan van Buitenlust is gebaseerd op de authentieke emplacementstekeningen van de stations Baarn NCS en Soest. De rest van het sporenplan is niet een een-op-een weergave van de werkelijkheid, maar wel geïnspireerd op de omgeving. Een bosrijke omgeving, polderland, een zandverstuiving en lokale industrie bepalen ook in werkelijkheid het landschap. Het had allemaal echt zo kunnen zijn.

Buitenlust is ontworpen als een modelbaan in segmenten. De hele baan is opgebouwd uit blokken die makkelijk te verplaatsen zijn. Je weet tenslotte maar nooit of je nog eens gaat verhuizen. Bovendien kun je zo makkelijker aan de baan werken. De voornaamste onderdelen van het plan eindigen op ene standaard spoor nul module-overgang. In principe kunnen de stations, de fabriek en het schaduwstation aan een andere modulebaan worden gekoppeld. De heel baan past in een kamer van 6 x 5,5 meter. Als je hetzelfde plan in H0 zou bouwen, heb je aan 3 x 2,75 meter genoeg. Kortom, een lekker compact sporenplan.

Een paar foto's
Het eerste stuk dat ik gebouwd heb, is de - fictieve - limonadefabriek Vrolic (Vruchtenlimonade Co.). De fabriek beslaat twee modules die inmiddels volledig afgewerkt zijn. Omdat je toch steeds beter wordt in werken in deze schaal, zal ik de modules nog eens in details onder handen nemen als de rest van de baan zo'n beetje klaar is. De twee modules zijn zijn samen 0,75 x 3,00 meter groot. (open de plaatjes in een ander venster om ze groter te kunnen bekijken)


Het ketelhuis met kolenopslag van de fabriek. De loc is een zelfbouwproject uit messing.


Werkplaatsje voor bij de limonadefabriek. Het hele gebouw is van hout gemaakt.


En de werkplaats heeft een volledig ingericht interieur.


Het magazijn van de fabriek. Oorspronkelijk een Amerikaanse kit en aangepast naar de Nederlandse smaak.


Meneer Preiser verlaadt de sinaasappels van meneer Paulo.


Het logo van de fabriek, hoog aan de muur en van verre al te zien.


Deze cafébaas komt zelf zijn lege kratten wegbrengen en ook weer nieuwe halen.


Uiteraard heeft de besteleend Nederlandse kentekenplaten en staat op limonadekratten (Wenz) het logo van de fabriek.


Ondertussen gaat het werk gewoon door. Verse kolen voor de stoomketel, die ooit wel een keer vervangen zal worden door iets monderners.


Zo hebben de weilanden nu bij elkaar geraapte hekjes van allerlei materiaal. Met prikkeldraad van GMenS natuurlijk.


Inmiddels groeit er ook van alles en nog wat rond de stootjukken. Had ik al gemeld dat de limonadekratten logo's van mijn limonadefabriek hebben? Geloof het wel ergens.


Dit el cheapo VW busje van Chinese komaf is overgespoten in de fabriekskleuren. Ik moet nog eens echte decals laten maken met het logo, maar tot die tijd doet zo'n snippertje dun papier het ook al leuk op de zijkant.


Langs de baan staan passende borden. Ik heb meteen ook maar een set verkeersborden anno jaren '60 in 1:43,5 getekend. Liefhebbers kunnen zich melden per e-mail, dan laat ik nog wat setjes uitprinten.


De fabriek is verrijkt met een oude dieselpomp. best een geinig ding niet?


De eerste drie modules van Baarn NCS zijn hier nog in aanbouw. Alle rails zijn met de hand gespijkerd. En dat waren heel wat spijkertjes (Ik schat tegen de 2.000).


Baarn NCS ligt inmiddels netjes helemaal in de ballast. De rails zitten strak in de roestkleurige verf. Het ballastbed is verweerd en voorzien van onkruid. Dat ziet er best lekker uit, al zeg ik het zelf. Ik gebruik overigens de ballast van koemo.de en dat is heel erg prima spul.


De baan krijgt een heus schaduwstations. Hiervoor gebruik ik kant en klare rails van Peco (code 143).


En nog een plaatje.


Ondertussen ben ik wat met gras en spuitlijm aan het spelen om begroeisels langs de baan na te bootsen. In dit geval zijn het verschillende maten donkergroen en wat rode accenten door elkaar om een lager woekergewas te imiteren. Ik heb nog meer probeersels, maar daarover binnenkort meer :-)


Het schaduwstation staat inmiddels op zijn plaats: onder Baarn NCS. Met de koof er boven en de rode kastjes voor alle rommel er onder begint het geheel er al aardig netjes uit te zien.


Ander projectje: de NS162 in 1:43. Richard van den Brand (Dutzrail) werkt aan een mooie kit in H0 van dit model. Ik ben og naarstig op zoek naar passende olielantaarns in 0 om deze loc af te kunnen maken.


Een Lenz wagen uit de losse pols verbeterd. De koppelingen zijn vervangen, de wielen zijn nu zwart, de assen hebben weerstandjes voor de stroomdetectie, de wagen heeft een landing gekregen en hij is wat vervuild. Dat ziet er al beter uit toch?

Meer foto's (en nog veel meer) op www.floodland.nl/aim.

groeten,

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Buitenlust
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2010, 14:35:51 »
Erg gaaf Huib!

Ik volgde de bouw al trouw via AiM maar leuk dat het nu ook op BNLS getoond wordt (y)

Gr. Remco.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:Buitenlust
« Reactie #2 Gepost op: 06 juni 2010, 14:47:26 »
Daar sluit ik mij volledig bij aan. Mooi Huib! (y) We hopen natuurlijk meer te zien in de toekomst ;)

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Buitenlust
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2010, 14:48:34 »
Heel erg mooi Huib!

Ik volg (net als Remco) al heel lang je website... Leuk om te zien dat hier ook meer in de grotere en kleinere schalen gebouwd en gereden wordt.

Groeten Ronald.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

Julien

  • Offline Offline
  • Berichten: 378
    • Schwarzfelsen
Re:Buitenlust
« Reactie #4 Gepost op: 06 juni 2010, 14:50:00 »
Hoi Huib,

Ik sluit mij ook aan bij Remco: ik kende de baan al van jouw site waar ik regelmatig kijk om inspiratie op te doen. Erg mooi!

groeten,
Julien
Bezig met het bouwen van "Schwarzfelsen" in H0. Materiaal: Fleischmann / Roco / profi-rails / S88XPressNetLI / LDT Wisseldecoders / RocRail.

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Re:Buitenlust
« Reactie #5 Gepost op: 06 juni 2010, 14:56:56 »
Sprakeloos  :-X :-X
Werkelijk prachtig hoor Huib  (y)
Ik ga dit zeker volgen.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18591
    • Het Groterdam Project
Re:Buitenlust
« Reactie #6 Gepost op: 06 juni 2010, 15:18:18 »
Oei oei, wat gaaf.  :o


Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re:Buitenlust
« Reactie #7 Gepost op: 06 juni 2010, 15:43:57 »
Ook ik volg trouw de vorderingen op AIM. De oude site met de toenmalige bouw van Waldberg maakte dat bij mij jaren geleden het spoorvirus weer oplaaide.

Ook dit project weer helemaal top. (y)

Gr, Ben.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10227
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Buitenlust
« Reactie #8 Gepost op: 06 juni 2010, 15:48:48 »
Citaat van: Chris van Diesen
Oei oei, wat gaaf.  :o

.... je kunt nog overstappen naar '0' Chris, zoveel rails liggen er nu ook nog weer niet in Groterdam  ;D :P


Moet idd zeggen dat deze plaatjes het bloed wel doen kriebelen... Zeker als je voelt dat je ogen achteruitgaan voor het hele hele kleine werk  ::)

Grtzz,

Karst

eric den boer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3179
  • Einzelganger
Re:Buitenlust
« Reactie #9 Gepost op: 06 juni 2010, 15:52:31 »
Kijk, dit is modelbouw.... (y) en die ruimte.... 8)




eric

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re:Buitenlust
« Reactie #10 Gepost op: 06 juni 2010, 16:28:25 »
Hoi,

Als de limonade net zo lekker is als de sfeer op de baan dan krijg ik al dorst :P
Ik vond m al geweldig in de RH.
Gr Koen
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2010, 16:51:10 door KoenF »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1050
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Buitenlust
« Reactie #11 Gepost op: 06 juni 2010, 18:18:05 »
Ik kan helaas niet met de anderen meegaan en zeggen dat ik je website al jaren volg, dus voor mij is het helemaal nieuw...
Maar het is werkelijk prachtig!!  (y) Dit ga ik vanaf nu dus zeker volgen!

Hartelijke groet,
AR
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4387
Re:Buitenlust
« Reactie #12 Gepost op: 06 juni 2010, 19:51:04 »
Hallo Huib,

Leuk dat je je eigen draadje hebt gestart! De notificatie staat al aan.

Succes met de bouw, gr,

Bert

Huib

  • Offline Offline
  • Berichten: 1497
    • Avontuur in Miniatuur
Re:Buitenlust
« Reactie #13 Gepost op: 06 juni 2010, 20:14:07 »
Tjongejonge, wat een hoop reacties. Dank jullie wel!  (y)

Nog een paar fotootjes dan..


De 2460 van Philotrain onderweg langs Vrolic naar Baarn NCS


De Philotrain Sik is een erg aardig locje. Hij rijdt alleen niet echt briljant, maar is dan wel weer fantastisch gedetailleerd.


Detail van de Sik. In 0 is zo'n klein ding echt een LOC.


Cabine is helemaal ingericht.


Meeueeehhhh


De Grote Sik en de goederenwagen zijn gebouwd in messing op basis van twee bouwpakketjes. Klinkt moeilijk, is het niet.


De Kof van Lenz. Echt een heel mooi locje met alle mogelijke digitale toeters en bellen, dikke stroombuffer en hele goede loopeigenschappen. Echt een aanradertje en dat voor minder geld dan een gemiddelde Märklin loc.  ::)


Zo groot is 0 dus. Overigens zijn die Donderbussen ook echt prachtig.,

Is 0 dan zoveel duurder dan H0? Ja en nee. Per stuk gezien wel, maar je hebt ook maar 1/4 nodig van wat je in H0 nodig nodig hebt. Per saldo is 0 misschien wel goedkoper. En het is een erg fijne schaal om zelf van alles in te bouwen.

Groeten!

Huib
Buitenlust in 1:43,5 | BMD16N, BMD16N-SD | website: www.avontuurinminiatuur.com | vlog: www.prutsvlog.nl |
updates: https://www.instagram.com/huibmaaskant/

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re:Buitenlust
« Reactie #14 Gepost op: 06 juni 2010, 20:25:05 »
Inderdaad erg fraai! Je site volgde ik al een tijdje, al van voor de spoor 0 avontuur. Dit laatste project brengt me wel aan het twijfelen om een volgende baan (wel uiteraard weer op een kleine oppervlakte) in 0 te gaan maken.



Gaat verder denken over iets met de RTM in 0
« Laatst bewerkt op: 06 juni 2010, 20:32:39 door Marc tramt »
No dress rehearsel, this is our life.