Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

zelfbouw diesel vijf (DE-5) door FritsT
Vandaag om 10:22:10
De Hondsrugbaan door Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag om 10:22:09
Verschil leveranciers DCC decoders? door spoorijzer
Vandaag om 10:19:50
Kranenberg, een exercitie in code 70 door meino
Vandaag om 10:18:27
01TREFF 2024, 26&27 OKTOBER door Besselspoor
Vandaag om 10:15:20
US diorama in H0 door ES44C4
Vandaag om 10:09:14
Zee. Land. door AB 7216
Vandaag om 10:05:01
Schneidersein door W.Broere
Vandaag om 10:04:53
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:02:34
Perronhoogte TP3 door Rob Ellerman
Vandaag om 10:00:51
On traXS 15 t/m 17 maart Spoorwegmuseum Utrecht door MOVisser
Vandaag om 09:56:58
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 09:52:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 09:36:22
Foto's gevraagd Den Haag CS, oude toestand door Pauldg
Vandaag om 09:22:33
Handmatige bediening van wissels d.m.v. stangen door spoorijzer
Vandaag om 09:04:33
Vraag over 20 voets container met vlakke zijwanden door henk
Vandaag om 09:02:16
Modelbaan Beltheim. door Hans GJ
Vandaag om 08:39:25
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 08:25:21
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Basilicum
Vandaag om 08:12:20
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door NS264
Vandaag om 07:49:38
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Thom
Vandaag om 02:40:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:54:59
Bouw Bührtal III door Schachbrett
Vandaag om 00:36:33
NS/32 door RK
18 maart 2024, 23:49:38
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
18 maart 2024, 23:03:28
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 maart 2024, 22:07:31
Loconet over TCP/IP door bask185
18 maart 2024, 22:00:49
bezetmelder aantal lengte en treinstellen door Bobos
18 maart 2024, 21:36:41
Les Billards du Vivarais door Hans1963
18 maart 2024, 21:36:19
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
18 maart 2024, 21:34:50
  

Auteur Topic: Depot + vervolg Vlieringen-2  (gelezen 473835 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1140 Gepost op: 31 mei 2019, 20:26:01 »
Het is het overwegen waard ;D
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1141 Gepost op: 31 mei 2019, 21:01:08 »
Overwegen op het stampveld?  :o

Dat vraagt om een nieuw commando: "Als het rode licht gedoofd is, voorwaarts... MARS!"  ;) ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1142 Gepost op: 31 mei 2019, 22:30:44 »
Die kende ik niet: Stampveld :D. Afgezien van het scheepsjargon natuurlijk. ;D

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Johnnytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 1363
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1143 Gepost op: 01 juni 2019, 08:16:57 »
Is dat de nieuwe benaming voor voetbal veld  :-\
Groetjes
Johnny

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1144 Gepost op: 01 juni 2019, 10:43:52 »
Nee Johnny, dat was een alternatieve benaming voor het exercitieterrein uit de tijd dat er bij de KL tijdens de exercitie nog gestampt werd.
Bij bewegingen als links... om, rechts....om en rechtom... keert werd als laatste handeling de linkervoet weer met kracht op de grond gezet, stampen dus :)
Tegenwoordig doet men ook bij de KL aan bijschuiven, niet om aan te zien en aan te horen als je de oude exercitie gewend bent.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Post49

  • Offline Offline
  • Berichten: 1118
  • NS Tijdperk II-B / III-A&B Vlaardingen
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1145 Gepost op: 01 juni 2019, 16:07:37 »
Ach, ik ben van 86-1, maar het is er wel ingestampt ja. ;D En met wapen ook. Ik was de enigste met een nieuwe FAL. :angel:

Erik.
Een goeie knoeiert is nog altijd een halve vakman!

Bert V

  • Offline Offline
  • Berichten: 845
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1146 Gepost op: 01 juni 2019, 23:19:53 »
Ook ik heb maar twee paar handen!

Vandaar dat je zulke mooie dingen kunt bouwen! De meesten van ons moeten het met maar één paar handen doen  ;D ;D ;D

Groeten,
Bert

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1147 Gepost op: 04 juni 2019, 19:36:52 »

408 Het scheepje loopt al aardig naar zijn voltooiing toe. De achter of bazaanmast staat nu geschoord met het daartoe geëigende staande werk ook wel stagen genoemd. Er moeten alleen nog weeflijntjes tussen de aangebracht worden. De krebben zijn voorzien van geesten en de koksrol. Tussen de krebbe en over de tierruimen komt nog een lastdek waarop de wandstaanders, dat zijn de matrozen die het net binnen halen en uitkloppen, hun werk kunnen doen. Schoorsteen moet ook nog gestaagd worden, maar dat kan pas als het dak van het stuurhuis vast zit en de boordlichten geplaatst zijn.


409 Zicht van boven af met onderop het gat of bazaanzeil. De boom zit al aan de mast en de gaffel moet nog benaaid worden aan het zeil.


410 Het gatzijl met gaffel en ingenaaide lijken. De herkomst van het woord Lijken is moeilijk terug te vinden. Zal iets met het Latijnse “ligare”= binden te maken hebben..Ik weet wel dat het lijkentouw gemaakt is van 3 strengs langgeslagen geteerd henneptouw; lang geslagen touw heeft minder rek en is minder in elkaar gedraaid,wel zo handig voor het doorvoeren van je zeilnaald wanneer je iedere tier moet vastmaken! Dat In vroegere tijden op Hollandse en Zeeuwse zeilschepen de zeilen altijd aan BB zij uit hun lijken waaiden heeft te maken met het feit dat de zeilen aan SB zij waren aangelijkt.  Bij de Lymies, (Engelsen) was dat precies andersom. Zij lijkten hun zeilen aan SB en zodoende waaide zij dan ook aan SB-zij uit hun lijken. De Engelsen noemen het lijk van een zeil leech. Spreek "ligare" uit als lidzjare en de overeenkomst wordt duidelijk. Zoals ons "lijk" een minder opwekkende tweede betekenis heeft als dooie, is dat ook in het Engels het geval want daar betekent "leech" bloedzuiger.
De Denen hebben het over een lig, dus dat komt er helemaal dichtbij en daarvan zegt een Deense maritieme encyclopedie: LIG - Kant af sejl, som regel forst Arket med påsyet reb, underlig, overlig, agterlig, mastelig, osv. Ordet lig er sproglig i slagt med latinske: ligare, at binde. eng.: Leech, boltrope
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1148 Gepost op: 08 juni 2019, 13:19:09 »

411 Vandaag de kachel maar eens opgestookt. Er begint al aardig lijn te komen in mijn Drifter.


412 Van achter ingezien. Dekhuis en voormast staan nog niet vast. Eerst moet de bazaan nog het nodige werk ondergaan


413 Koksrollen van een kleurtje voorzien, lichtbakken aangebracht en de schoorsteen is gestaagd. Het stuurhuis heeft een interieur gekregen met Rad en kaartentafel


414 Regenkappen boven de deuren aangebracht en het staande want van weeflijnen voorzien. Na droging worden deze nog op maat geknipt. Verfwerk en Jackstays moeten nog wat strakker afgewerkt worden.


415 Overzicht achterschip. Dat het plaatwerk er niet strak uitziet is conform de werkelijkheid. Het waren geen jachten, er moest geld mee verdiend worden.


416 Visdek met ruimen, krebben en geesten


417 Dankzij Gerco heb ik een mooie dekindeling kunnen maken.
« Laatst bewerkt op: 08 juni 2019, 13:20:59 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1149 Gepost op: 08 juni 2019, 13:44:11 »
Mooi scheepje Hans, ga vooral door!  :)

Leuk om te weten dat de koksrol vernoemd is naar de functie van de kok tijdens het binnenhalen van de netten.
De plaats van de kok was dan in het ruim om de zaak netjes te stouwen. De netten gingen dus over de koksrol het ruim in :)
Bron: Kombuispraat
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1150 Gepost op: 09 juni 2019, 11:26:40 »
Leuk dat je www.Kombuispraat.com  aanhaal. Maar heb je daar mijn verhalen ook gelezen?
Kijk maar onder het kopje L.Smit&Co daar vind je op de pagina's 177 en 178  "Zomaar een reisje op een Nederlandse Zeesleper in 1970. Dit gaat over een reis met de Clyde Op de pagina's 183, 184 en 185 staat de "Memorabele reis van het Maasje in 1965-66" en als voorlopig laatste is op de pagina  186 en 187 is "een Kort reisje met de Schelde in 1967" te vinden.
(Beetje reclame maken voor mij zelf moet tog kunnen, niet tan, ja tog!!!)
Hans Reints
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1151 Gepost op: 09 juni 2019, 17:01:17 »
Nee Hans, die heb ik nog niet gelezen, maar ga ik dus spoedig wel even doen :)
Ik ben daar ooit terecht gekomen omdat wijlen de internetloze Joop Schreurs (grootvader van mijn echtgenote) op zoek was naar informatie over de "-land" schepen van de KHL.
En vervolgens ben ik daar blijven hangen omdat er zoveel te lezen valt over onderwerpen die mij ook interesseren.
Wijlen opperstuurman Komen woonde hier uiteindelijk ongeveer om de hoek, het stond op mijn lijstje hem een keer op te zoeken, dat is er helaas niet meer van gekomen...

Eerder genoemde Joop was overigens ook spoormodelbouwer, schepen deed hij erbij :)
De andere grootvader van mijn echtgenote was  Henk A. van Vliet, geen onbekende in de wereld van de scheepsmodelbouw.
Een model van Hr.Ms. torpedobootjager Isaac Sweers (1940-1943) van zijn hand staat in het Nationaal Militair Museum, in bruikleen van het Marine Museum.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1152 Gepost op: 10 juni 2019, 23:00:00 »

418 Nu de stoomfiets haast op zijn einde loopt, er moeten nog een paar kleinigheden aan gebeuren, gaan we ons op wat anders toeleggen.


419 De pandjes van Warmelo & van der Drift, haringhandelaren, reders en Hofleverancier , gaan veranderen van  achtergrondpandjes naar volle gebouwen.
Zij krijgen dan ook een prominenten plaats aan de Vlieringsehaven


420 Moet ook nog een interieur met netten en boetzolder inkomen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1153 Gepost op: 11 juni 2019, 19:44:56 »

421 Laag over het water zien de pandjes er zo uit. Geef een sfeerbeeld uit de jaren 50 van de vorige eeuw.


422  Vanuit een hoger standpunt ziet het er dan zo uit. Daar de zijmuren blind zijn en de achterkant onzichtbaar is, heb ik gekozen om deze zij en achtergevel uit piepschuim te maken. Uiteraard worden de zijgevels nog wel “aangekleed”


423 Ben ook nog even aan het experimenteren geweest met de kazerne. Morgen moet ik toch op een gewezen legerplaats van de Bundeswehr zijn, en zal daar wat plaatjes maken die mogelijk als achtergrond kunnen gaan dienen.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12298
    • sleutelspoor
Re: Depot + vervolg Vlieringen-2
« Reactie #1154 Gepost op: 12 juni 2019, 23:12:44 »

424 Vandaag geen gelegenheid gehad om naar de voormalige Bundeswehr kazerne te gaan, het regende en geen zon. Dan maar verder gegaan met de Westhavekade pandjes.

 
425


Low budget moddeling
 :)
426
« Laatst bewerkt op: 14 juni 2019, 11:54:30 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.