Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: 1é inbouw loc decoder,F1 funktie?  (gelezen 3188 keer)

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
1é inbouw loc decoder,F1 funktie?
« Gepost op: 08 april 2010, 16:25:03 »
Hallo allen.
Ben bezig met een ESU lokpilot basic Art.52690 in te bouwen in een Flm BR 78 met hulp van de Pfeiffer site,
Het weghalen van materiaal door frezen is goed gelukt, de decoder past mooi, de motoraansluiting en de stroomafname is ook in orde.
Nu terwijl de lok open is ga ik de verlichting meteen vervangen door witte Led's.
Hierover misschien een domme vraag? blauw is de massa gelijder voor de verlichting, kan ik hierop de weerstand plaatsen voor bijde leds.
Tweede vraag: Groen staat op het schema functie F1, in het bijgeleverd schema staat dit ook als een lampje getekend met aan de zijde van de blauwe draad de vermelding AUX1-F1, is dit het befaamde lampje dat ik al eens gezien heb op afbeeldingen, gezamelijk geplaatst met de decoder.
Besturing gaat met Multimuis van Roco en nog niet via computer.
Mijn eerste stapje digitaal,
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:1é inbouw loc decoder,F1 funktie?
« Reactie #1 Gepost op: 08 april 2010, 16:31:19 »
Het maakt voor de led niet uit aan welke kant de weerstand is aangesloten: blauwe draad of functieuitgang.
Je tweede vraag begrijp ik eigenlijk niet zo goed. Welk befaamd lampje?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:1é inbouw loc decoder,F1 funktie?
« Reactie #2 Gepost op: 08 april 2010, 16:42:03 »
Hoi Henk,
Heb dacht ik hier op het forum al een afbeelding gezien van een lampje dat direct met de decoder verbonden was, verpakt met krimpkous. naargelang het schema van aansluiting voor de decoder staat voor de groene draad ook een lampje getekend ook verbonden met de blauwe, daarom begrijp ik het niet zo goed, voor is de witte draad, achter is de gele draad, kan groen dan misschien dienen voor cabineverlichting?
De vermelding AUX1 en F1 is voor mij nog wat verwarrend.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re:1é inbouw loc decoder,F1 funktie?
« Reactie #3 Gepost op: 08 april 2010, 16:46:38 »
Hierover misschien een domme vraag? blauw is de massa gelijder voor de verlichting, kan ik hierop de weerstand plaatsen voor bijde leds.
Even gelijk een misverstand uit de wereld halen.
De blauwe draad is de PLUS aansluiting.
De functieuitgangen schakelen naar 0 om een functie te laten werken.

Voorde werking van een led maakt het niet uit waar de weerstand zit. Die moet gewoon ergens in het circuit van de LED staan.

Het lampje aan de groene draad is gewoon een voorbeeld hoe je die functie kunt gebruiken. bijvoorbeeld als cockpit verlichting of binnenverlichting.
Als je die niet nodig hebt laat je die gewoon weg.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:1é inbouw loc decoder,F1 funktie?
« Reactie #4 Gepost op: 08 april 2010, 16:49:46 »
Inderdaad, blauw is +
Ok, denk dat ik verder kan.
Bedankt.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21631
Re:1é inbouw loc decoder,F1 funktie?
« Reactie #5 Gepost op: 08 april 2010, 17:23:35 »
De meeste decoders hebben een paar functieuitgangen. Twee daarvan zijn gereserveerd voor de kop- en sluitlichten, witte en gele draad op de decoder. Extra functieuitgangen op de decoder worden meestal aangeduid als aux1 (groen), aux2 (violet) en eventueel nog meer. Daar kun je op aansluiten wat je wil: cabineverlichting, rookgenerator, whatever, als de uitgang maar de benodigde stroom kan leveren.

Soms wordt er ook gesproken over f1, f2 en verder, maar dat is verwarrend als het over de decoder gaat. Die aanduiding slaat eigenlijk alleen op de knopjes op je centrale. Af fabriek zijn de decoders meestal zo geprogrammeerd dat de verlichting door een speciaal knopje worden bediend (soms f0 genaamd), aux1 door f1, aux2 door f2 en zo verder. Maar het aardige van de huidige decoders is nou net dat je dat kan veranderen. Als het nuttig is om aux1 door f5 in werking te stellen, dan is dat zo te programmeren.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:1é inbouw loc decoder,F1 funktie?
« Reactie #6 Gepost op: 08 april 2010, 18:37:08 »
Bedankt Henk,
heb het door, Terwijl ik hier toch op het draadje zit:

Bij gebrek aan een frees, maar aan de slag met slijpschijfje.

Decoder past perfect.
Nu de rest nog aansluiten na mijn vraag.
Helaas in de tussentijd gestoord door een kennis en me laten verleiden tot het proeven van zijn meegebracht drankje.
Denk dat ik maar ga wachten tot morgen om verder te doen.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re:1é inbouw loc decoder,F1 funktie?
« Reactie #7 Gepost op: 08 april 2010, 23:40:24 »
Matheus,

Zoals al eerder aangegeven maakt t voor een individuele led niet uit waar de weerstand zit. Houdt echter rekening mee dat dan niet in de gezamelijke plus leiding (blauw) gebeurt maar naar de individuele functie 'takken'. Ik probeer zelf de weerstand tussen de decoder en de LED te plaatsen, dan is gelijk duidelijk voor welke Aux port de weerstand wordt gebruikt.
Zie onderstaand plaatje:



Led 1 (D1) heeft z'n weerstand (R1) tussen de blauwe draad en zichzelf. Geen enkel probleem, maar niet 'mijn' stijl.
Led 2 (D2) heeft z'n weerstand (R2) aan de decoder zijde zitten. Vind ik zelf 'overzichtlijker'.
Leds 3 D3a,D3b,D3c (op zich geen enkel probleem om meerdere Leds te plaatsen) en 'hun' weerstand R3. R3 zit nu verkeerd. Niet alleen Leds D3 maar ook Led D2 wordt beinvloed door de R3 weerstand. Led D2 zal dan dus waarschijnlijk niet branden.

Mocht je de leds iets te fel vinden branden, kun je eventueel je kool weerstand wat 'opwrijven'. Pak een scherp mes en verwijder op een klein stukje de lak van de weerstand en schraap wat van de weerstand af. Je zal zien dat de weerstand hoger wordt, en de led minder fel gaat branden. Na het behalen van het gewenste resultaat, een klein beetje nagellak over het openliggend gedeelte en klaar is clara!

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:1é inbouw loc decoder.
« Reactie #8 Gepost op: 09 april 2010, 00:12:07 »
Hoi Jan Peter,
Volgens op de gebruiks aaneiding  zou ik met CV 63 de helderheid moeten kunnen instellen,
hoe grooter de waarde, des te helder de lampen, heb echter geen benul hoe dit in te stellen?
Daarom ook vermelding van mijn eerste inbouw, heb al veel gelezen hierover, maar dan sta je toch maar voor je eerste inbouw.
U gebruikt hier ook een weerstand op groen,R2 deze ga ik helemaal niet gebruiken naar eerdere inlichtinden zou dit enkel goed zijn voor cabine verlichting of rookgenerator, volgens mijn schema, Seuthe 11.
Zo ga morgen kijken naar het result, na mijn vriend hier op bezoek te hebben gehad, maar weiselijk besloten niet verder te werken.
Matheus.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2010, 19:48:55 door Matheus 18 »
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2276
  • Bnlx treinendokter.
Re:1é inbouw loc decoder,F1 funktie?
« Reactie #9 Gepost op: 09 april 2010, 09:07:19 »
Matheus,

Even een snel antwoord voor dat ik naar mijn werk ga.

Leds hebben eigenlijk altijd een weerstand nodig. De uitgang van de decoder zit standaard op 20V een Led kan slechts heel kort deze spanning aan. En dan is ie stuk.
De weerstand vormt samen met de diode een spanningsdeler, zodat de Led op zijn nominale spanning of juist iets minder brand. Dat komt de totale leeftijd van de led ten goede.

Voor een led van zeg 3mA en een nominale spanning van 3.6V (een bijvoorbeeld witte led), moet over de weerstand dus 16.4V 'verliezen'. Bij 3mA door de Led geeft dat dus een weerstand van (1e wet van Ohm) U=I x R :=> 16.4V = 3mA x R
R= 16.4V/3mA = 5.5kOhm
Deze waarde is de ondergrens voor de waarde van de weerstand, een standaard waarde van 5.6kOhm is dan de waarde die ik er inzet.
Op deze manier kan ik nooit een led opblazen, nadat ik een decoder heb gereset.
De laatste aanpassing doe ik dan wel weer met de CV's (wat overigens niet op alle decoders mogelijk is).

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 7805
Re:1é inbouw loc decoder,F1 funktie?
« Reactie #10 Gepost op: 09 april 2010, 09:30:49 »
Volgens op de gebruiks aaneiding  zou ik met CV 63 de helderheid moeten kunnen instellen,
hoe grooter de waarde, des te helder de lampen, heb echter geen benul hoe dit in te stellen?
Standaard staat CV63 op 7 dat is de maximale sterkte. Door een lagere waarde in CV63 te zetten dim je de uitgang.
Ik weet zo gauw even niet met welk digitaal systeem je werkt maar hoe je de CV's programmeerd moet je even in de handleiding van je centrale nakijken.

U gebruikt hier ook een weerstand op groen,R2 deze ga ik helemaal niet gebruiken naar eerdere inlichtinden zou dit enkel goed zijn voor cabine verlichting of rookgenerator, volgens mijn schema, Seuthe 11.
Wat er aan een functieuitgang "hangt" maakt voor een decoder eigenlijk niet uit. Die schakelt de functie in of uit en thats it.
Hoe je de functie gebruikt is wel even kijken. Als je er een led aan hangt moet je een voorschakelweerstand gebruiken. Soms moet je ook nog een extra hulpschakeling gebruiken om de functie juist te laten werken maar dat mag je voor nu nog even vergeten. Gebruik je een rookgenerator dan moet je even in de handleiding van de rookgenerator kijken hoe die aan een decoder aangesloten moet worden en of de decoder de benodigde stroom kan leveren.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:1é inbouw loc decoder.
« Reactie #11 Gepost op: 09 april 2010, 19:17:02 »
Hoera! de loc rijdt en alles werkte eventjes perfect, de weerstand voor de Led's was te ligt, bijgevolg zijn deze al stuk.
Zoals Jan-Peter mij meld, zal ik maar nieuwe plaatsen met een weerstand van 5,5KOhm.
Nu begrijp ik waarom er zulke hoge Ohm waarden gebruikt worden bij digitaal, 1KOhm was niet voldoende.
Het was eventjes zoeken met de multimuis, maar alles is in orde gekomen, handleiding stap voor stap volgen helpt wel.

Hier werkte de voorste Led nog, de achterste had reeds de geest gegeven.

Weet niet of het correct is, maar met de multimuis op loco rijdt de loc, nu nog remmen en afstellen leren.

En dit is dus mijn instap in het digitaal rijden.
Matheus.
« Laatst bewerkt op: 09 april 2010, 19:41:06 door Matheus 18 »
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

nijvedop

  • Offline Offline
  • Berichten: 207
Re:1é inbouw loc decoder,F1 funktie?
« Reactie #12 Gepost op: 09 april 2010, 21:03:43 »
Hoi Matheus,

Als er problemen zijn met het programeren en toekennen van adressen aan decoders ,met behulp van de roco multimuis laat maar een seintje.

groeten eddy

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:1é inbouw loc decoder.
« Reactie #13 Gepost op: 09 april 2010, 21:31:23 »
Bedankt Eddy,
Zal ik zeker doen, alle anderen ook bedankt voor jullie steun.
Was begonnen met veel onzekerheid, valt tenslotte nog alles een beetje mee, uitgezonderd de Led blunder.
Maar ja, al doende leert men, en met hulp van de forumleden bestaat de kans op slagen toch al uit 85%.
Matheus.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.