Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Pools diorama H0 door Cegielski
Vandaag om 14:17:57
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door FritsT
Vandaag om 13:56:40
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Biessendorf
Vandaag om 13:51:11
Efteling spoorweg gaat elektrisch door sncf231e
Vandaag om 13:44:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door C_Jabaaij
Vandaag om 13:31:51
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 13:11:00
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door RhB-Mikey
Vandaag om 12:52:00
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 12:13:45
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 11:56:11
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Teun
Vandaag om 11:15:06
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Treinreizen met m'n vader door Arjan6511
Vandaag om 10:58:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:31:47
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
NS 8400 van Werps door FritsT
Vandaag om 09:58:13
US figuren in 1:48 tijdsperiode 1930-1950 door Ronald Halma
Vandaag om 09:43:35
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Simplex
Vandaag om 09:06:30
Decals Star TE-5933 door spoorijzer
Vandaag om 08:08:42
Een kantoorbaan in schaal N door spoorijzer
Vandaag om 08:01:56
weerstandje en relais door Hans van Kampen
Vandaag om 00:37:21
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
Vandaag om 00:13:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
22 april 2024, 23:12:32
  

Auteur Topic: Trix Baureihe 74, H0  (gelezen 10214 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Trix Baureihe 74, H0
« Gepost op: 05 april 2010, 13:03:18 »
Trix Baureihe 74, H0
Door Floris Dilz
 
Het voorbeeld

Geschiedenis

Tussen 1902 en 1921 werden vooral voor de Pruisische spoorwegen meer dan 1000 locs van het type T12 gebouwd, de latere DRG-serie 74. Ze werden met name ingezet op de S-bahn in en rondom Berlijn, voordat daar elektrisch materieel ging rijden. De locs voldeden daarbij goed omdat ze in staat waren om snel op te trekken na de vele stops. Later werden ze ingezet voor normale personentreinen, goederentreinen en rangeerwerk. In de beide wereldoorlogen raakten er door herstelbetalingen nogal wat locs over de grens verzeild, dus ze hebben in half europa gereden (er zijn bergen kleurvarianten te maken). In 1968 werd in Duitsland de laatste loc buiten dienst gesteld, de 74 1192, 74 1230 en de in Polen achtergebleven 74 1234 (de locs deden daar als serie Oki2 dienst)
 

 
Het model

Het Trix-model van de baureihe 74 is duidelijk een hobbymodel, vergeleken met de rijkelijk vol details gehangen roco-74’er is het een tamelijk kaal en steriel ding. Aan de andere kant, hij kost dan ook de helft. Wat de kap betreft doet de loc wat aan de oude baureihe 55 van Piko denken, fijntjes gegraveerd maar alle leidingen zijn meegegoten en dat bovendien nogal vlak. Bij zo’n ouwe Pruis die eruitziet als een rijdende raffinaderij die ook nog tegelijk espresso kan zetten en 3 hartpatienten van infuusvloeistof kan voorzien valt dat nogal op. Wat dan weer positief opvalt is de mooi fijne schuifbeweging, waarvan de plastic delen matzwart zijn, wat een stuk beter oogt dan hebt gebruikelijke zilverplastic.
 


Van voor…
 


Van achter…
 


In profiel….
 


..en de andere kant.
 
Eigenschappen

Goed, eerst es met t nieuwe speeltje spelen. Het locje rijdt mooi, al hoor je t zeker op snelheid goed zoemen, vergelijkbaar met de roco-sik. De verlichting is met warmwitte ledjes en gaat meteen als de loc gaat rijden branden, bij volle snelheid zijn het flinke schijnwerpers, maar de kleur is wel mooi. De topsnelheid is flink, met z’n 160 schaalkilometers per uur met de trafo vol open gaat ie precies twee keer zo snel als het origineel. Bij die snelheid geeft t vliegwieltje de loc zowaar enige uitloop, maar echt veel is het niet, anderhalve loclengte ongeveer. De stroomafname is vrij aardig, alle assen (ook de loopas) hebben slepertjes, maar de achterste drijfas heeft 2 antislipbandjes dus veel doet die niet qua stroomafname. Door die antislipbandjes is de trekkracht nog best aardig voor zo’n klein licht ding, de treintjes die er in het echt mee gereden werden moet ie op de modelbaan zeker weg kunnen krijgen.

Dan de loc eens wat beter bekijken. Zoals gezegd zit er weinig detail aan de ketel, er loopt welgeteld 1 losse leiding van de voorverwarmer naar de voedingspomp en dat is het. Die pomp is gelukkig net als de luchtpomp en de dynamo niet meegegoten maar een apart onderdeel.
 

 
Het machinistenhuis heeft geen ruitjes, maar een stukje sheet is er gauw achter geplakt, de wanden zijn niet dik. Kijk je door die glasloze ruitjes dan is er een leuke verrassing, het machinistenhuis is namelijk helemaal vrijgehouden (en dan niet alleen zo dat je er van raam tot raam doorheen kunt kijken maar echt tot op de vloer) en er zit een leuk interieurtje in.
 

 
De kolenbunker heeft niet de gebruikelijke laffe meegegoten hoog opgetaste kolen maar gesloten afdekkleppen, waar je eventueel zelf nog wat kolen op kan lijmen.
 

 
De opschriften staan er netjes op, maar alleen op t machinistenhuis en voor- en achterop de nummerplaat, compleet zijn ze dus niet. Bovendien zijn de cijfertjes op de nummerplaten wel erg klein.
 

 
Dan es onder de voetplaat kijken. Zoals gezegd is de schuifbeweging mooi, de wielen zijn helemaal van metaal en de drijfwerkboutjes van een vrij subtiel soort. Wat er boven de voetplaat aan detail ontbreekt is eronder goedgemaakt, behalve de baanruimers zit eigenlijk alles er wel, tot de cilinderkraantjes aan toe. De pijp voor de zuigerstang vooraan de cilinders is ingekort om de loopas meer ruimte te geven, tja, tis beter dan niks.
 

 
 Verder valt op dat het frame voor de cilinders zwart is en niet rood, dat stuk is speciaal anders gespoten maar waarom? Ik heb geen idee, ik weet niet beter dan dat alles onder de voetplaat rood hoort behalve de cilinders.
De koppelschachten van de 74’er hebben geen echt koppelmechaniek, ze zwaaien gewoon om hun draaipunt. Helaas wel met een hoop verticale speling, je wilt er echt geen kadee in zetten. Koppel je de loc dan met een rijtuigje, dan sta je raar te kijken want de buffers van de loc zitten een stuk hoger.
 

 
Dan maar eens proberen met een ander wagentje, maar dat geeft dezelfde ellende.
 

 

 
Ah, kijk, dat past wel. Ik wist wel dat zo’n fleischmann plan W nog ergens goed voor was… ;-)
Maar wat mankeert er nou aan? Staat de loc dan te hoog op z’n poten? Vergeleken met foto’s van het origineel lijkt dat mee te vallen, wel zitten de buffers wat hoog op de bufferbalk (in het echt zitten die echt helemaal tegen de onderrand, bij het model zit daar een millimeter tussen.) en lijkt de loc niet helemaal lekker in elkaar te zitten, er zit een kier tussen frame en voetplaat achteraan. Aan de voorkant is het probleem een tikkie minder, maar staan de buffers enigszins schuin omhoog. Beetje knullig allemaal, dit soort fouten gaan gegarandeerd opvallen.

Dan maar es de loc open maken, er moet een 21-polige decoderstekker in zitten en ik ben erg benieuwd waar ze die in zo’n klein locje laten, zeker omdat t machinistenhuis dus vrijgehouden is. Goed, schroevendraaier in de aanslag en handleiding dr bij en aan de slag. Eerst moet het machinistenhuis eraf geklikt worden, het zit vrij stevig vast maar als je het bij voor- en achterwand pakt wil het wel los. Dan de luchttanks aan de voorkant eraf trekken, 2 schroefjes losdraaien en aan de ketel rukken, met het nodige protest komt die ook los (aan het vuurkisteind zitten nog 2 nokjes en let op de draadjes van de verlichting!) en dan uh… houdt de handleiding op en is er geen stekker te zien, wel een klein anna-achtig motortje.
 

 
Wat nu… ik had t locje toch gekocht om te slopen dus dan maar es zelf wat proberen. 4 schroefjes moeten eruit, 2 achteraan en 2 tussen de voorste 2 drijfassen:
 

 
Dan moeten de waterkasten en de kolenbak loskomen. In theorie dan, want bij de mijne moest er eerst nog met bot geweld gesloopt en gewrikt worden want de schroefbuisjes zaten behoorlijk vastgeplakt in het geverfde metalen frame. Blijkbaar was het locje in elkaar gezet terwijl de verf nog niet uitgehard was…
 

 
Bovendien is er bij het ontwerp duidelijk geen rekening gehouden met de dikte van de verflaag op het metalen frame, daarom klemt de ketel nogal en staan de voorbuffers scheef. Maar goed, de decoderstekker is gevonden. Wel mooi weggewerkt zo.
 

 
Ook blijkt dan waarom de loc achter wat te hoog stond: de draden naar de decoder aansluiting zaten klem, er is namelijk geen kabelgootje uitgespaard, de draadjes zitten een beetje onduidelijk langs een koppelingafdekplaatje gekneusd. Meteen maar even ruimte maken:
 

 
Zo, das beter. Het is best een gepulk om de loc open te krijgen, de schroefjes tussen de wielen zijn alleen met een dun precisieschroevendraaiertje te bereiken en de verfplak maakte het niet bepaald makkelijker. Dat de handleiding wat dat betreft niet volledig is is gewoon ronduit slecht.
De manier waarop de loc uit elkaar kan is op zich wel gunstig, je kunt nu de ketel makkelijk apart loshalen en kaal vijlen om de loc daarna van mooie losse leidinkjes en handgrepen te voorzien.
 
Decoder

Ik heb de loc niet met een decoder getest, er moet in elk geval een 21-polig exemplaar in en t locje reed analoog prima, digitaal zal dat ongetwijfeld net zo zijn. Wel rijdt ie dan standaard rond met luchtafweer-zoeklichten omdat de verlichting wat aan de felle kant is, zeker met de volle mep aan spanning erop.
 
Verzorging

De loc zit in een net klein doosje, in een doorzichting stuk vacuformplastic dat om de loc heen gevouwen zit. Er zit een wat magere handleiding bij, verder geen losse onderdelen, wel een kwijlveegviltje of waar het ook voor bedoeld is.
 
Conclusie

Wie voor weinig geld een leuke nieuwe 74’er wil moet dit locje maar es goed gaan bekijken. Het is een nogal kaal ding, maar voor een hobbyloc van die prijs mag dat wel. Dat het machinistenhuis helemaal vrij blijft is erg leuk, de rijeigenschappen zijn netjes en het drijfwerk is ronduit mooi, zeker voor die prijs. Erg jammer zijn rare fouten zoals die te hoge buffers en zo’n ontbrekend kabelgootje en die zwabberige koppelingsschachten. Ik zou zeggen koop zo’n ding, schroef het uit elkaar en ga eens lekker een paar weekendjes met wat foto’s van een echte loc erbij zitten vijlen, hakken, boren, leidinkjes buigen en afsluitertjes plakken, zet t deurtje van t machinistenhuis open, blaf er een lekkere weathering overheen en je hebt een heerlijk locje voor minder dan 100 euro en je bent meteen van je verf- en zaagangst verlost.
 

 
De Details:
 
Algemeen
 
Merk: Trix
Type: DB Baureihe 74
Schaal: 1:87
Tijdperk: 3
Catalogusnr: 22854
 
Frame:   metaal
Opbouw: plastic
Gewicht: ca 170 gram
Min. Radius: 360 mm
Koppeling:  marklin-kortkoppeling in NEM-schacht, geen kortkoppelmechaniek
Prijs: €79,95
 
Testuitvoering:
Stroomafname: alle wielen, ook de loopas, achterste drijfas echter met antislipbanden.
Motor: 3-polig
Verlichting: warmwitte leds, A-sein voor of achter.
Decoder: 21-polige stekker
Krachtoverbrenging: via worm en tussentandwielen op de achterste drijfas, andere drijfassen via koppelstangen aangedreven.
 
Vliegwiel: ja.
Trekkracht: -
 
Demontage: vanwege verfplak de eerste keer erg lastig, bovendien is de handleiding niet volledig.
Zelf aan te brengen onderdelen: geen
 
Maten    (1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers:  11800; 135,6; 135,7
Hoogte:  4260; 48,9; 49,5
Breedte: -; -; 36,8
Loopwielen voor: 1000; 11,5; 11,5
Aangedreven wielen: 1500; 17,2; 17,2
 
Rijeigenschappen
Vmax: 160
V voorbeeld: 80
Vmin: niet gemeten, niet opvallend hoog, rijdt soepel weg.
 
Tijdperk indeling volgens NEM 818
bron: http://home.hccnet.nl/hja.blanke/train/norm/period/period.html
  
Bronnen:
http://de.wikipedia.org/wiki/Preußische_T_12
 
Fotoverantwoording:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:DRG_Class_74?uselang=de

Jopie

  • Offline Offline
  • Berichten: 364
Re:Trix Baureihe 74, H0
« Reactie #1 Gepost op: 07 april 2010, 02:33:56 »
Leuk stoomlocje.

ZwaanBaan

  • Tjitte-Jaap alias ZwaanBaan
  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re:Trix Baureihe 74, H0
« Reactie #2 Gepost op: 07 april 2010, 08:40:03 »
en ik heb de BR 74 maar dan van Roco ;)

MVG
Baan op zolder/\/\ SEA SHEPHERD CONSERVATION SOCIETY/\/\ Digitaal /\/\***** ***

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Trix Baureihe 74, H0
« Reactie #3 Gepost op: 07 april 2010, 12:10:05 »
De ringel "s" snapt ie niet. hier de juiste link  http://de.wikipedia.org/wiki/Preu%C3%9Fische_T_12
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)