Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 09:25:10
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 08:44:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
Vandaag om 08:41:55
NS 1700 transfers door Kees-Jan
Vandaag om 08:23:45
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 08:09:34
Stationsplein Baden Baden door Jelmer
Vandaag om 08:09:33
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Silvolde
Vandaag om 05:42:42
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 00:57:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Dave.......
20 July 2025, 23:48:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
20 July 2025, 23:38:11
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
20 July 2025, 23:27:47
Raadplaatje door ArjanB
20 July 2025, 23:19:53
Dat overkomt mij niet. door hmmglaser
20 July 2025, 23:14:35
Göhrener Viaduct door grossraumwagen
20 July 2025, 22:48:56
Sfeer op je modelbaan door wob
20 July 2025, 22:42:35
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
20 July 2025, 22:05:41
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Blausee-Mitholz
20 July 2025, 21:27:28
Rheinburg, TP V/VI door wob
20 July 2025, 20:33:21
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door wob
20 July 2025, 20:13:45
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Frank 123
20 July 2025, 20:08:03
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
20 July 2025, 18:42:35
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
20 July 2025, 17:25:53
Roco Plan T door 008200
20 July 2025, 16:56:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door saskia
20 July 2025, 15:53:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Dion
20 July 2025, 15:05:44
Draaischijf uit de 3D-printer en met Arduino besturing door Joz
20 July 2025, 14:14:39
Fleischmania Nostalgia door hervé
20 July 2025, 14:01:26
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door spoorzeven
20 July 2025, 13:43:53
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door j.ossebaar
20 July 2025, 11:51:04

Auteur Topic: Fyra  (gelezen 13359 keer)

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Fyra
« Reactie #45 Gepost op: 11 May 2011, 16:50:43 »
Deze stunt tussen DSB en Ansaldo sleept zich al jaren voort, dit speelde al voor NS Highspeed de order gaf voor de Fyra treinstellen. Er zijn zat betere opties als het Albatros treinstel, hier een overzichtje van treinen die NS Highspeed ook had kunnen bestellen.

De TGV Duplex, belangrijkste pluspunt veel zitplaatsen, ideaal voor binnenlands vervoer in NL.

De ETR 610 van de SBB, vrijwel gelijk aan de Albatros wat betreft snelheid en capaciteit. Maar wel een mooier model en nog belangrijker....... hij doet het.

De Railjet stam, ideaal te kombineren met de Traxx loks die NS Highspeed al heeft. En als het nog sneller moet, denk Siemens Vectron MS. De rijtuigen zijn geschikt voor 230 km/h.

De nieuwe RABe 511 van SBB, een 200 km/h snelle dubbeldekkertrein, deze kan ook 8 bakken lang zijn.

En ze kunnen natuurlijk ook gewoon V-IRM geschikt maken voor 25 kV en 200 km/h.

Groet Peter,

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #46 Gepost op: 11 May 2011, 17:05:44 »
nee geen V-IRM  :-X

ik heb er laats in moeten zitten en dat vond ik hopeloos.
Laat staan dat er 200 mee gereden word :-\.

Maar als ze nou gewoon een bestaande trein uit Duitsland/Oostenrijk/Zwitserland of Frankrijk halen dan reden die trein tenminste fatsoenlijk

Groet martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Anoniem

• Gast
« Reactie #47 Gepost op: 11 May 2011, 17:06:20 »
Goed, daar gaan we:

Duplex: onzinnig op zulke korte afstanden. Een dubbeldekstrein is op zich iets voor te zeggen, maar de TGV Duplex trekt simpelweg te langzaam op.

ETR 610: dat is een kantelbaktrein, wat moet je met een kantelbaktrein in een land waar nauwelijks bogen zijn?

Railjet: is geen onverdeeld succes. Zeker in de begintijd waren er veel vertragingen.

RABe 511: die waren ten tijde van de bestelling nog lang niet ontworpen, bovendien is 200 km/h iets anders dan 250...

Ik blijf erbij: de ENIGE reden dat Ansaldo een domme keuze was, was dat hun time-management al decennia lang hopeloos is, en dat was dus al lang geleden bekend... kwalitatief hoeft de V250 echter helemaal niet slecht te zijn. De IC-4 is een compleet ander treinstel, en technisch nauwelijks te vergelijken. Het lijkt me handig om kwaliteitsissues en vertraagde levering niet steeds op één hoop te gooien. En dat-ie niet mooi is... tja, dat is dus WERKELIJK niet relevant.

Streamliner

• Offline Offline
« Reactie #48 Gepost op: 11 May 2011, 17:07:47 »
Het maakt mij op zich weinig uit dat de V250 nog niet in dienst is. Kunnen we nog wat langer genieten van de vind ik veel mooiere getrokken treinen.

Maar het blijft natuurlijk hopeloos. Soms zou je denken waarom we er ooit aan begonnen zijn.
Mvgr Jan Wiebrand

Forever Rocofan

• Offline Offline
« Reactie #49 Gepost op: 11 May 2011, 18:17:34 »
Hoi allemaal,

Nu we toch ons gal aan het spuwen zijn op NS hispeed en alles wat daarmee te maken heeft......Ik ben begin vorig jaar op vakantie geweest naar Roemenie en moest vliegen vanaf Schiphol. Het leek me als treinliefhebber erg leuk om ook een keer met NS Hispeed te reizen. Op de heenweg bleek in Rotterdam al dat er iets niet in orde was met de trein, waardoor deze uiteindelijk met behoorlijk vertraging vertrok ( in eerste instantie werd er omgeroepen dat de trein helemaal niet zou rijden ) Uiteindelijk bleek het niet de trein te zijn waar ik inzat die technische probleme had, maar een trein die al op het HSL traject was. Daarom werd de trein omgeleid over het normale NS traject richting Amsterdam.

Op de terugweg na een bizarre taxirit door Boekarest ( al het verkeer in en om het centrum zat vast en de taxichauffeur heeft zelfs door achterbuurten, een industriegebied en een parkeergarage geprobeerd om een alternatieve route te nemen. Uiteindelijk net op tijd op het vliegveld om in te checken. Dan 2,5 uur vliegen en vanaf Amsterdam met NS Hispeed terug. De trein vertrok zonder gedoe en op tijd !!!!! lekker doorracen over de HSL, dat ging goed........ tot de trein net voor de aansluitbocht naar Rotterdam CS voor het rode inrijsein kwam te staan omdat het spoor voor de Hispeed nog niet vrij was, waardoor de trein het station niet binnen kon rijden. Hierdoor reed de sprinter richting Hoek van Holland net voor mijn neus weg. Ik heb 20 minuten staan wachten op de volgende trein richting Maassluis/ Hoek van Holland. In één klap alle tijdwinst van de "Hispeed" helemaal weg. Waar betaal je dan toeslag voor om ergens sneller te zijn ??????

Kort samengevat, NS Hispeed is een uitermate teleurstellend bedrijf en ik ben genezen van de " snelle trein " als ik weer naar Schiphol moet neem ik wel een normale trein, die is goedkoper en doet er ongeveer even lang over ( of zelfs sneller )

Groeten Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

Anoniem

• Gast
« Reactie #50 Gepost op: 11 May 2011, 18:25:18 »
Ik heb 20 minuten staan wachten op de volgende trein richting Maassluis/ Hoek van Holland. In één klap alle tijdwinst van de "Hispeed" helemaal weg. Waar betaal je dan toeslag voor om ergens sneller te zijn ??????

Je ziet zelf ook wel in waarom die redenering kant noch wal raakt, denk ik? Zo niet: als je met de normale IC vertraging hebt, kun je je Sprinter naar Hoek van Holland óók missen en moet je óók 20 minuten wachten. En als de Fyra op datzelfde moment - wanneer de normale IC de aansluiting mist, dus - geen vertraging had gehad, dan hadden de Fyra-reizigers richting de Hoekse Lijn nog eens een extra reistijdwinst gekregen voor hetzelfde bedrag ! Dat is dus allemaal volslagen irrelevant...

Ed van Mierlo

• Offline Offline
« Reactie #51 Gepost op: 11 May 2011, 18:40:55 »
Mooie verhalen allemaal maar dat ding rijdt nog steeds niet...
Lekker hoor die getrokken treinen op de HSL maar daardoor rijdt de Thalys ook als een slak...

Een keer bij Moerdijk een Thalys voorbij zien flitsen, heerlijk gezicht en dito geluid.
Bij Hoogmade een Thalys voorbij zien kruipen, dat is toch een schande!

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #52 Gepost op: 11 May 2011, 19:11:46 »
Dan heb jij slakken die 300 km/u gaan? Bovendien wil een trein die voorbij kruipt niet zeggen dat dat altijd zo gaat.

En als we toch bezig zijn met vervangend materieel: hebben ze in Frankrijk geen locs die 200 km/u kunnen, geschikt zijn voor 1.5 kV en 25 kV? Die kunnen dan mooi met het ICL over de HSL rijden, sneller dan nu met ICR en TRAXX.

het is zo jammer dat niemand eraan denkt dat de beveiliging ook in orde moet zijn...
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

martijn v m

• Offline Offline
  • Heerwijk in H0
    • vames
« Reactie #53 Gepost op: 11 May 2011, 19:16:45 »
maar die had nu ook in orde moeten zijn ::).

en die traxx met veredelde icr is nou ook niet bepaald een hogesnelheidstrein
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Rick

• Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #54 Gepost op: 11 May 2011, 20:06:57 »
Dan kan je wel leuk met de ogen rollen, maar ik bedoel de beveiliging in de trein. Of is die niet nodig zodra je van de HSL af bent? Geen van de hier genoemde opties is hier toegelaten met ATB/ETCS.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Anoniem

• Gast
« Reactie #55 Gepost op: 11 May 2011, 20:47:39 »
Naja goed, dat is een verdraaiing van het sentiment denk ik. Wat de meeste mensen hier bedoelen is dat HSA nooit met AnsaldoBreda in zee had moeten gaan, maar een bestaand product had moeten kiezen (waarom ze dan met de railjet, ETR 610 en RABe 511 op de proppen komen - die bestonden toen nog niet -, is mij ook niet helemaal duidelijk, maar soit ;D). Met andere woorden: de aanschafbeslissing had een andere moeten zijn. Dan zit je dus niet met een ATB/ETCS-probleem in die zin dat elk materieel dat je bestelt daarvoor toegelaten moet worden, ongeacht of het een nieuw ontwerp is of een bestaand ding.

Waar jij op doelt, is het scenario van "we doen de V250 weg en verzinnen wat anders" anno 2011. In dat geval heb je natuurlijk helemaal gelijk dat de V250 wel voorzien is van de benodigde apparatuur en die alternatieven niet. Dat brengt dus hoge kosten met zich mee, waardoor dat scenario niet realistisch is. Daarin ben ik het volledig met je eens, maar het is iets anders dan (wat ik denk dat) anderen bedoelen...
« Laatst bewerkt op: 11 May 2011, 20:50:47 door Wesley­­ »

henk

• Online Online
« Reactie #56 Gepost op: 11 May 2011, 21:03:30 »
Deze stunt tussen DSB en Ansaldo sleept zich al jaren voort, dit speelde al voor NS Highspeed de order gaf voor de Fyra treinstellen. Er zijn zat betere opties als het Albatros treinstel, hier een overzichtje van treinen die NS Highspeed ook had kunnen bestellen.

Een echte TGV was te veel van het goede en daarmee nodeloos kostbaar in aanschaf en onderhoud en de rest van de treinen die je noemt waren intertijd nog helemaal niet bestelbaar. NSi (denk ik toen nog) is bij AnsaldoBreda uitgekomen omdat het bedrijf toen zowat de enige was die überhaupt iets in de aanbieding had dat aan de specificaties voldeed.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #57 Gepost op: 12 May 2011, 00:31:57 »
Waarom AnsaldoBreda? Omdat die de aanbesteding wonnen, die juridisch verplicht is in Europa, niet anders!
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Sander.

• Offline Offline
« Reactie #58 Gepost op: 12 May 2011, 08:30:47 »
Ik had liever een bod van Siemens gezien met hun ICE-T.  Als je de T weglaat dan had je een mooi 230km/h treintje gehad met bewezen techniek. De ervaring om ICE over 1500 en 3000 volt gelijispanning te laten rijden is er ook al....

Maar ja  das allemaal achteraf, laten we maar hopen dat het Italiaanse Fyra spul snel op orde komt. Zo als het nu gaat kost het alleen maar klauwen met geld en wordt niemand er beter van.

mvg

Sander.

(die nog steeds hoopt dat Den Haag het licht ziet en de HSL (binnenlandse dienst) bij het HRN voegt)
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!

Anoniem

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 12 May 2011, 08:44:54 »
Ik had liever een bod van Siemens gezien met hun ICE-T. 

Alsjeblieft niet. Het reizigerscomfort voor de hele ICE-range (uitgezonderd ICE 1/2) is tamelijk belabberd. Nu weet ik natuurlijk niet hoe dat in de V250 is, maar ICE was in ieder geval een bewezen onding ;D.