Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NL cameo layout (0,26m2) door Joran
Vandaag om 20:38:07
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Rob Bennis
Vandaag om 20:37:43
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS264
Vandaag om 20:36:29
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Paul1969
Vandaag om 20:33:33
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:27:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:23:16
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 20:23:03
Verwisselen koppelingen Hamo 1205 door Dick55
Vandaag om 20:13:12
Schroefkoppeling voor H0. door Kees-Jan
Vandaag om 19:44:23
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door wob
Vandaag om 19:43:39
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:28:13
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door puntenglijder
Vandaag om 19:26:38
Märklin 2025 door Mark D.
Vandaag om 19:26:37
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:22:16
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door VAM65
Vandaag om 19:22:03
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door hervé
Vandaag om 19:21:31
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:17:34
Modeltreinenbeurzen door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 19:14:22
Rheinburg, TP V/VI door gdh
Vandaag om 19:07:07
Zaterdag, 1 november 2025 | 7e Ruilbeurs MSV Post B door Kees-Jan
Vandaag om 18:46:48
Pendel module Viessmann 5214 door Te 2/2
Vandaag om 17:57:31
PB Models, ICR-rijtuigen door Huup
Vandaag om 17:55:12
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door AP3737
Vandaag om 17:51:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door gtw6016
Vandaag om 17:25:44
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 17:22:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:41:37
MSC HetSpoor-ClubTentoonstelling~Niklaas-Niklaas~6+7dec.'25 door hervé
Vandaag om 15:55:00
7 en 8 maart 2026 | Jubileumtentoonstelling MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:44:17
West-Brabantse modelspoordagen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:40:15
Zaterdag, 2 mei 2026 | 9e Ruilbeurs MSV Post B door Rsd1000
Vandaag om 15:35:31
  

Auteur Topic: Fyra  (gelezen 13861 keer)

Gert1

  • Gast
Re:Fyra
« Reactie #15 Gepost op: 09 April 2010, 22:20:03 »
Klopt helemaal. Ik zag die rijtuigen vorige week zaterdag nog in Haarlem staan.

mvg,
Gert

Jeroen Water

  • Online Online
  • Berichten: 5397
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Fyra
« Reactie #16 Gepost op: 09 April 2010, 22:27:11 »
Was 2 weken terug al in het nieuws, jammer dat ze het verkeerd uitspreken. Typies hollands, lezen wat er staat Fyra cijfer 4 in het Zweeds, je spreekt het uit als Fuura

Steef

Dan moeten ze dat erop zetten. Een doorsnee Hollander heeft er geen enkel benul bij dat de trein 4 heet, laat staan dat dat in het Zweeds Fyra is, wat je uitspreekt als Fuura. Zet er dan gewoon 4 op als men zo graag wilt dat dat onding vier heet. We wonen hier per slot van rekening niet in Zweden en daar gaat ie ook niet naar toe. Bovendien wordt onze taaal steeds meer "verrijkt" met engelse termen waarbij de y als ie wordt uitgesproken, zo ook bij Thalys. Dus zo gek is het niet dat we dat zinloze product de komende decennia Fiera blijven noemen.

Jeroen

Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7295
Re:Fyra
« Reactie #17 Gepost op: 09 April 2010, 22:37:44 »
De presentatie van de Fyra is op ned 3 geweest. Dan hadden we nog de Spits, Metro, Pers, AD, Telegraaf, ect.... Daarin werd uitgelegd waar de naam vandaan komt. Onze taal ver-engelst niet, we gebruiken meer engelse woorden cq termen. Dat staat intressant. En daarbij leert de jeugd (ook mijn kinderen) ook geen ene reet meer over taal. Ofwel, wat ze leren raken ze via msn en sms wel weer kwijt.

Nu je toch de Thalys noemt, die hadden ze beter aan kunnen schaffen dan dat verschrikkelijk lelijke gedrocht van een Fyra.

Steef
Mvh Steef

Gert1

  • Gast
Re:Fyra
« Reactie #18 Gepost op: 11 April 2010, 12:11:30 »
Nu je toch de Thalys noemt, die hadden ze beter aan kunnen schaffen dan dat verschrikkelijk lelijke gedrocht van een Fyra.

Helemaal mee eens! Of de AGV. Of een product van Siemens. Alles beter dat dit ding.
Ik las dat NS Reizigers 60 miljoen euro heeft geclaimd bij Ansaldo Breda omdat de Fyra al drie jaar had moeten rijden...

Wat die naam betreft, het blijft gek dat men een Zweedse naam heeft bedacht voor een trein die alleen maar in Nederland en Belgie komt.
Maar goed, de naam is nu eenmaal Zweeds en niet Engels. Je zegt toch ook niet 'ie-spees' tegen een Renault Espace?

mvg,
Gert

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9890
    • belse roestkraam
Re:Fyra
« Reactie #19 Gepost op: 11 April 2010, 14:48:15 »
ik zeg wel altijd tuk-son tegen een hyundai tucson.

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8612
Re:Fyra
« Reactie #20 Gepost op: 11 April 2010, 15:51:24 »
ooit gehoord van Renault Skenik?

Maar het ding heette toch ooit albatros? maar Fyra is nog altijd beter dan vogelbekdier (platypus) waar het wel wat van weg heeft. De nieuwere bullettrains in Japan hebben soms ook zo'n vorm. Kijk maar hier http://www.flickr.com/photos/7455207@N05/2898836091/

of de AVE van de RENFE  http://www.flickr.com/photos/altaria01669/4231806416/

oef het lijkt wel een trend   :P

groet Jeroen

« Laatst bewerkt op: 11 April 2010, 16:02:10 door jeroensch »
Jeroen

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8612
Re:Fyra
« Reactie #21 Gepost op: 11 January 2011, 11:18:54 »
Fyra gaat echt rijden
Fyra
« Laatst bewerkt op: 11 January 2011, 11:33:11 door Bob Rodenburg. Reden: Ongeval verhaal heeft niets met modelspoor te maken »
Jeroen

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re:Fyra
« Reactie #22 Gepost op: 11 January 2011, 12:24:06 »
Tsja... eind van 2011 pas...

Ben het debacle rond de HSL en de Fyra ondertussen wel beu. Behalve de Thalys rijdt er nog bedroevend weinig over de HSL, behalve een opgevoerde klassieke getrokken IC-trein. Ik begrijp niet dat NS Hispeed het Italiaanse bid op de aanbesteding voor het Fyra-materieel serieus heeft genomen - op het moment van aanbesteden waren er al problemen met levering van de IC-4 stellen door Ansaldobreda aan DSB. Bij de levering van de BM72 stellen aan de Noorse spoorwegen ging het bedrijf opnieuw de mist in. Waarom voor het laagste prijskaartje gaan in plaats van voor beproefde techniek - de TGV, de ICE of voor mijn part iets Japans?

Misschien dat een beetje concurrentie door het toelaten van een tweede aanbieder naast de Hispeed Fyra-diensten op de HSL die zaak iets meer op scherp had gezet - er was meer belang geweest om zo snel mogelijk met de dienst te gaan beginnen. Nu heeft één partij het monopolie op het gebruik van de HSL en ik heb niet het idee dat we daar heel veel wijzer van worden met z'n allen. We sukkelen vrolijk voort - met 160 km/u over de HSL. Gaap. En eind 2011? Eerst zien, dan pas geloven. Dat heb ik de afgelopen jaren wel geleerd.

Groeten, Geoffrey

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8087
Re:Fyra
« Reactie #23 Gepost op: 11 January 2011, 12:24:20 »
Vooral die eerste regel is hoopgevend "Als alles goed gaat"  ;D

Krijg nou niet echt het idee dat er veel goed gaat met dit project. :-\

Gr.
Eric
Gr.
Eric

Bart Mestrom

  • Offline Offline
  • Berichten: 1495
Re:Fyra
« Reactie #24 Gepost op: 11 January 2011, 12:42:21 »
Citaat
en zitten de treinen volgens NS Hispeed ''gemiddeld vrijwel allemaal vol''.

Dat zal wel komen omdat nu de toeslagen niet betaald hoeven te worden.  ::)

Anoniem

  • Gast
Re:Fyra
« Reactie #25 Gepost op: 11 January 2011, 12:50:00 »
Waarom voor het laagste prijskaartje gaan in plaats van voor beproefde techniek - de TGV, de ICE of voor mijn part iets Japans?

Nou ja... Ansaldo heeft op zichzelf wel wat HST-knowhow in huis, die hebben een flink aantal Italiaanse hogesnelheidstreinen gebouwd in het verleden. Wat ze echter niet kunnen is plannen, en dat was destijds ook wel bekend.

A propos uitspraak: de Zweedse y is een beetje een lastig geval. Het is zeker geen -ie-, maar, wanneer het een "open" lettergreep betreft (zoals in Fy-ra), ook weer geen -uu-. De uitspraak ligt er een beetje tussenin, en dat is een klank die in de meeste talen niet voorkomt en daarom ook lastig fonetisch weer te geven. Het internationaal fonetisch alfabet geeft "y:" als symbool, maar daar kan niemand wat mee 8). Dus voordat iedereen nu "fuura" gaat roepen: dat is net zo fout als "fiera" ;D. Daarom maak ik me er niet al te druk over.
« Laatst bewerkt op: 11 January 2011, 13:08:10 door Wesley­­ »

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Fyra
« Reactie #26 Gepost op: 11 January 2011, 13:57:33 »
Dat zal wel komen omdat nu de toeslagen niet betaald hoeven te worden.  ::)
Volgens mij ging die opmerking over de Thalys. Daar hoeft welliswaar geen toeslag te worden betaald, maar wel een apart tarief  8)
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

johnny-VIRM

  • Offline Offline
  • Berichten: 520
Re:Fyra
« Reactie #27 Gepost op: 11 January 2011, 14:24:19 »
Volgens mij ging die opmerking over de Thalys. Daar hoeft welliswaar geen toeslag te worden betaald, maar wel een apart tarief  8)
Je hoeft op dit moment geen toeslag te betalen in de FYRA.

Edgar

  • Offline Offline
  • Berichten: 4023
Re:Fyra
« Reactie #28 Gepost op: 11 January 2011, 14:40:02 »
Dat weet ik en daar heb ik ook al optimaal gebruik van gemaakt, maar de opmerking in het persbericht over volle treinen ging niet over de Fyra, maar over de Thalys.
10-11-12-13: 41-62-54-21*
Ondertussen bouwen we aan Granitwerk J. Köppl.
En wordt de trein Amsterdam - Bad Harzburg gepimpt

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:Fyra
« Reactie #29 Gepost op: 11 January 2011, 14:46:09 »
Wat die naam betreft, het blijft gek dat men een Zweedse naam heeft bedacht voor een trein die alleen maar in Nederland en Belgie komt.
Maar goed, de naam is nu eenmaal Zweeds en niet Engels. Je zegt toch ook niet 'ie-spees' tegen een Renault Espace?
En als die trein nou uit Zweden kwam of op Zweden reed was er wat voor te zeggen. Net zoals het vrij logisch is dat Les usines Rénault hun voitures franse namen geven. Nu blijf ik gewoon Fiera zeggen, of niks natuurlijk, het beest luistert toch niet.

Net zomin als mijn e-space trouwens
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.