Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 00:25:13
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:11
4 oktober modelspoorbeurs Houten door MOVisser
03 October 2025, 23:50:00
Minibaan Visserskaai H0 door HenkN
03 October 2025, 23:48:44
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
03 October 2025, 23:00:47
Seinschakelaar door bask185
03 October 2025, 22:55:51
Märklin 2025 door puntenglijder
03 October 2025, 22:36:49
Modelspoorbaan van Einte door raymond erdtsieck
03 October 2025, 21:59:18
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Huup
03 October 2025, 21:29:08
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
03 October 2025, 20:54:25
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
03 October 2025, 20:00:41
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Huup
03 October 2025, 19:48:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Bob R.
03 October 2025, 19:32:14
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
03 October 2025, 19:31:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Simplex
03 October 2025, 18:57:06
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door grossraumwagen
03 October 2025, 18:53:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 October 2025, 18:03:41
Led verlichting knippert door Menno
03 October 2025, 18:02:59
't Boemeltje door Huup
03 October 2025, 17:54:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
03 October 2025, 17:19:04
Via D naar een ABC rijtuig NS serie 7301-7308 door klusser
03 October 2025, 17:18:57
Toon hier je (model)TRAM foto's. door eemstede
03 October 2025, 15:29:57
Roco wagon openen door Henk Veenstra
03 October 2025, 15:16:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
03 October 2025, 15:03:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
03 October 2025, 14:02:51
Raadplaatje door chrvdv37402
03 October 2025, 13:43:17
De wijntrein door spoorijzer
03 October 2025, 13:39:01
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
03 October 2025, 09:44:21
Stichting 3rail 20 jaar jubileumwagen! door Sascha [St. 3rail]
03 October 2025, 09:06:48
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
03 October 2025, 07:54:42
  

Auteur Topic: OV-chip, wat vinden we ervan?  (gelezen 159079 keer)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1005 Gepost op: 18 October 2014, 14:49:44 »
Het Roergebied is ook helemaal niet te vergelijken met Nederland. Het Roergebied is een vrij homogeen gebied onder één regionale overheid (Nordrhein-Westfalen), terwijl je in Nederland te maken hebt met uiteenlopende vervoersbehoeften en 12 regionale overheden.

En korting en toeslag zijn precies dezelfde dingen; ze hebben echter bewust een andere naam gekregen. Of je nou een toeslag rekent, of in plaats daarvan de prijs een beetje verhoogt en vervolgens korting gaat uitdelen, het is precies hetzelfde.

@Floris: foei toch. :) Amsterdam is een prachtige stad. Niet zo mooi als Florence, maar toch.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6743
  • Spaar ze allemaal.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1006 Gepost op: 18 October 2014, 14:53:45 »
Ze (Trans Link Systems) hebben even niemand die deze problemen in kaart brengt (gillend weggerend?), dus als je een "uitdagende" baan zoekt kan je alle problemen met de OV kaart uit de wereld helpen.

Stukje uit de advertentie:
"Zoek jij graag zaken tot op de bodem uit? Jij bent een pionier die elk probleem benadert als een uitdaging. Ben jij analytisch én helder in je communicatie? Als specialist van het OV-chipkaartsysteem zet je requirements om in specificaties. Je analyseert vragen van gebruikers van het OV-chipkaartsysteem, zoals vervoerbedrijven en leveranciers van apparatuur. Je legt wijzigingen in specificaties, correcties in documenten en toelichtingen daarop, helder en consistent vast. Tot slot analyseer en beoordeel je de resultaten van certificatietesten. Met deze testen toetsen we of de OV-chipkaartapparatuur voldoet aan de vastgelegde afspraken.

Het gaat in deze functie niet om het ontwikkelen en programmeren van software."

Nou wie durft?

Nu ik dit lees vermoed ik dat de vastgelegde afspraken waaraan de OV chipkaart moet voldoen veel ruimte geven.
« Laatst bewerkt op: 18 October 2014, 14:57:15 door prutser »

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1007 Gepost op: 18 October 2014, 15:01:24 »
Kennelijk is beheersing van het Nederlands geen vereiste. :( "Requirements"... zeg maar gewoon vereisten.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1008 Gepost op: 18 October 2014, 15:21:23 »
Stukje uit de advertentie:
"... gebruikers van het OV-chipkaartsysteem, zoals vervoerbedrijven en leveranciers van apparatuur. ...

De reizigers worden kennelijk niet gezien als gebruikers  ???

Sander

hubertus

  • Offline Offline
  • Berichten: 3270
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1009 Gepost op: 18 October 2014, 15:40:00 »
En korting en toeslag zijn precies dezelfde dingen; ze hebben echter bewust een andere naam gekregen. Of je nou een toeslag rekent, of in plaats daarvan de prijs een beetje verhoogt en vervolgens korting gaat uitdelen, het is precies hetzelfde.
Niet dus, dat heb ik proberen uit te leggen.
Maar waarom zou je ook maar een poging doen die uitleg te begrijpen? Voor je het weet leer je iets bij, dat kunnen we natuurlijk niet hebben.
Gewoon vanuit je onwetendheid iets roepen dat plausibel klinkt is tenslotte een stuk makkelijker, nietwaar?

Nou ja, een tipje van de sluier. Probeer eens in een boekhouding te kijken van een bedrijf dat zowel met toeslagen als kortingen werkt. En kijk vervolgens hoe die worden verwerkt.
Goh, wat gek, daar zit verschil tussen. Terwijl het volgens jou precies hetzelfde is. Hoe zou dat nou toch kunnen?  ???

Ajuus.

Huup

  • Offline Offline
  • Berichten: 8768
  • May your coffee kick in before reality does.
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1010 Gepost op: 18 October 2014, 17:03:08 »
Toeslag en korting zijn afhankelijk van een nullijn. In die zin zijn ze identiek en toch verschillend.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22565
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1011 Gepost op: 18 October 2014, 17:50:14 »
Nou ja, een tipje van de sluier. Probeer eens in een boekhouding te kijken van een bedrijf dat zowel met toeslagen als kortingen werkt. En kijk vervolgens hoe die worden verwerkt.
Goh, wat gek, daar zit verschil tussen. Terwijl het volgens jou precies hetzelfde is. Hoe zou dat nou toch kunnen?  ???

Maar leg nu eens uit waarom dat voor de reiziger van belang is Huub.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

martijn v m

  • Offline Offline
  • Berichten: 4499
  • Heerwijk in H0
    • vames
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1012 Gepost op: 18 October 2014, 22:00:02 »
in plaats van hier te mauwen dat je teveel geld op je chipkaart moet zetten had je nu ook buiten folders kunnen gaan rondbrengen ofzo zodat je t geld gewoon hebt en t je niet boeit verder. Tis hartstikke lekker weer, komop!  ;D
En sowieso, wat moet je in amsterdam...  ::) tis dat ik er werk en erheen MOET maar wat een grafstad is dat zeg.

heb vandaag genoten van het mooie weer op de spoorparade.

en in het mooie Amsterdam kom ik graag voor familie en de trams.

Ik vind het bulshit dat ik met een E-ticket geen korting kan krijgen terwijl ik al 5 jaar klant ben met abo.

Groeten martijn
Bouwt aan H0 modeltrambaan Heerwijk

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4068
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1013 Gepost op: 18 October 2014, 22:25:54 »
Het zal je misschien verbazen, maar ik heb nog een dagelijks leven buiten het forum ;)Nee, wat TLS doet is wel degelijk een door hun geschapen probleem. Automatisch opwaarderen betekent namelijk dat ze wel geld afschrijven: zoveel als ze kunnen. De rest zal een schuld veroorzaken.
Alle handelingen die daarna volgen, zullen een oplopende schuld veroorzaken, terwijl je zou verwachten dat de systemen van TLS zo slim zouden zijn dat automatisch opwaarderen met (ik noem maar wat) 20 euro niet meer zou moeten kunnen als de rekening dat bedrag niet eens heeft.
Euhm, jij bent toch nog altijd zélf degene die blijft reizen, waardoor het saldo daalt en de kaart automatisch opwaardeert?
Als je weet dat je bankrekening leeg is, dan kun je ook wel bedenken dat TLS zijn geld echt wel komt halen hoor...

Jij bent toch immers degene die een dienst afgenomen hebt en zelf degene die de automatische incasso getekend heeft, volgens mij kun je dat TLS niet kwalijk nemen dat er geen geld op jouw rekening staat...?


willem22

  • Offline Offline
  • Berichten: 1543
    • willem22
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1014 Gepost op: 18 October 2014, 23:38:42 »
Schrecklich, moet er nog een aankopen om  Eurospoor te bezoeken.

Auto is geen optie voor mij.

wil.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11697
    • Mijn fotoarchief
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1015 Gepost op: 18 October 2014, 23:55:11 »
Als het alleen voor een bezoekje aan Eurospoor is, zou ik gewoon een eenmalige chipkaart uit de automaat trekken.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1016 Gepost op: 19 October 2014, 00:10:21 »
Probeer eens in een boekhouding te kijken van een bedrijf dat zowel met toeslagen als kortingen werkt. En kijk vervolgens hoe die worden verwerkt.
Goh, wat gek, daar zit verschil tussen. Terwijl het volgens jou precies hetzelfde is. Hoe zou dat nou toch kunnen?  ???

Wat maakt dat nou uit voor mij als reiziger of consument? Al komt de korting van Sinterklaas: het gaat erom hoeveel je uiteindelijk betaalt.

Als je hier in Malta iets duurs gaat kopen (badkamer, auto, enzovoorts) en je vraagt een offerte, dan zetten ze er ongevraagd een korting bij. Waarom? Omdat ze je dan al een korting hebben gegeven en je dus geen reden hebt om nog meer korting af te dingen. Want uiteindelijk wil iedereen korting hebben en vooral niet een toeslag betalen. Dat de basisprijs (zonder korting) navenant verhoogd is om die automatische korting te compenseren, daar sluit men de ogen voor.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8086
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1017 Gepost op: 19 October 2014, 13:10:37 »
Schrecklich, moet er nog een aankopen om  Eurospoor te bezoeken.
Je moet niets. Blijft nog steeds een vrije keuze. ;D
Voor die incidentele reiziger hebben ze nog steeds de kaartautomaat waar je een papieren kaartje kunt kopen.
Ja, ik zeg bewust papieren kaartje want dat is het nog steeds.  Enige verschil is dat het wat steviger papier is en er een chip inzit om mee in en uit te checken/poortje te openen.
Dus eigenlijk net zo "schrecklich" als vroeger.  ;D
Gr.
Eric

Alexander

  • Offline Offline
  • Berichten: 795
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1018 Gepost op: 15 November 2014, 06:31:33 »
Hallo allemaal,

Om over te kunnen stappen op  de trein naar Berlijn nam ik altijd een trein eerder dan op het kaartje voorgeschreven was.
De conducteurs vertelden me altijd dat dat geen probleem was.
Dit deed ik omdat ik in Deventer  1 minuut had om over te stappen, bovendien van perron 3 naar perron 1.
Soms, via een niet voorgeschreven route, stapte ik op de Berlijn trein in Amersfoort omdat dat voor mij gemakkelijker was.

Ik meen hier gelezen te hebben dat de kortste route een vereiste is.
Een trein eerder pakken is dus niet meer mogelijk, of valt dit onder de 35 minuten overstap tijd ?

Ik wil reizen met een e-ticket, en omdat ik door de zelfde OV- poortjes, met de zelfde beperkingen,  moet denk ik dat deze  vraag hier ook relevant  kan zijn.

Ik kan hier niets over vinden op de site van de OV-chipkaart of NS International.

Heeft iemand een link of hint waar ik meer informatie kan vinden over de aansluitende routes, vooral omdat deze trein tegenwoordig ook wel eens via Zwolle gaat.

Alvast bedankt voor de hulp.

Groeten, Alexander
« Laatst bewerkt op: 15 November 2014, 07:06:35 door Alexander »

SimonH

  • Offline Offline
  • Berichten: 803
  • Heußenstein Bf
Re: OV-chip, wat vinden we ervan?
« Reactie #1019 Gepost op: 15 November 2014, 08:38:17 »
Hallo Alexander.

De regel is al heel lang dat je de snelste route dient te nemen. Dat is niet persé de korste, en de snelste route kan ook afhangen van het tjjdstip waarop je reist.

Van de IC uit Zwolle overstappen op de IC Berlijn is een officiële overstap van vier minuten. Ik kan het me goed voorstellen dat je een trein eerder neemt.

Met een e ticket heb je natuurlijk niet te maken met de beperking van 35 min overstaptijd. En in Deventer komen voorlopig geen poortjes, het station is een monument en dat geeft de gemeente een goede reden om het plaatsen van poortjes tegen te gaan.

Groeten Simon
Heußenstein : HO, DB 1957