Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 06:43:06
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door DJV
Vandaag om 05:26:20
Pfarrerwinkel bahn door DJV
Vandaag om 04:47:57
Roco smeerolie door hmmglaser
Vandaag om 02:30:00
herrmann door Martin Hornis
Vandaag om 01:19:56
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 01:04:12
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Wummeke
Vandaag om 00:42:32
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
Vandaag om 00:17:38
Terschellinger Spoor door KNed
20 December 2025, 23:52:18
Meerdere sounddecoders doen het alleen heel zacht door Ronald Halma
20 December 2025, 23:52:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
20 December 2025, 23:45:58
'Permaloog' met electronenbuizen door Eric B
20 December 2025, 23:23:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
20 December 2025, 22:52:58
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie door janw
20 December 2025, 22:42:12
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
20 December 2025, 22:32:01
Stub switches door Frank 123
20 December 2025, 22:04:29
Station Roodeschool door Benelux795
20 December 2025, 21:57:28
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door einte
20 December 2025, 21:34:24
Spoor- en tramweg parafernalia door 1795
20 December 2025, 20:52:22
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
20 December 2025, 20:45:37
Gezocht: Foto's Plan E/L postrijtuig in reizigerstreinen jaren '70 door Rick
20 December 2025, 20:44:07
US diorama in H0 door Wim Vink
20 December 2025, 20:29:29
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Anton Maris
20 December 2025, 19:20:09
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Peter J K
20 December 2025, 18:19:02
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
20 December 2025, 18:13:44
interface RocRail en fysiek rijweg gestuurd bedieningspaneel door AlbertG
20 December 2025, 17:43:53
Bauarbeiten im gange door 741230
20 December 2025, 17:38:01
Goede wensen voor 2026 door bollen neus
20 December 2025, 17:26:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
20 December 2025, 15:52:23
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door stoombr38
20 December 2025, 15:01:09
  

Auteur Topic: baanplan van het station  (gelezen 4669 keer)

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2058
  • A-C
baanplan van het station
« Gepost op: 23 December 2006, 16:52:48 »
Hoi,

Het schaduwstation is ontworpen en gebouwd, nu het station nog.
Ik heb 2 railplannen, willen jullie er eens naar kijken en eventueel reageren wat het beste is en wat er eventueel beter kan?

http://i143.photobucket.com/albums/r160/fotosonline_album/station1.jpg

http://i143.photobucket.com/albums/r160/fotosonline_album/station2.jpg

alvast bedankt

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2984
Re: baanplan van het station
« Reactie #1 Gepost op: 23 December 2006, 17:19:06 »
Ik neem aan dat dit je station moet gaan worden, maar het lijkt mij meer een schaduw station.
Wat wil je met je station want dit ziet er wat vreemd uit ???

Groetjes Michiel

Ps; het enige station dat ik ken dat een soort keerlus is zijn de stations van de autotreinen door de kanaaltunnel 8).
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: baanplan van het station
« Reactie #2 Gepost op: 23 December 2006, 17:20:11 »
Barry,

begrijp ik goed dat je in het eerste plaatje dubbelspoors naar beneden wil en in het tweede enkel?

In dat geval snap ik de plaatsing van de wissels, eerste plaatje onder, niet zo. Deze zouden je op het binnenkomend spoor terug leiden. En niet van alle opstelplekken kom je op het andere spoor.

Verder denk ik dat je je lokschiebebuehne het best aan de voorkant van de baan kan laten liggen, gewoon er strak tegenaan.

Bij enkel spoor:
combinatie van 1 en 2 (van de eerste de rolbrug en van de tweede de opstelsporen
Bij dubbelspoor:
tekening 1 maar het onderste spoor in je tekening wisselvrij houden. En die wissels in het midden van je opstelsporen: daar kan je volgens mij ook wel zonder, kijk maar eens wat je nu nog op de tussenliggende rails kwijtkan.

Zoals hieronder:
enkelspoor:
 /
|     =_=_________________
|     =  =    / /  / /   / /  / /     \
|              / /  / /   / /  / /       |
\_______/_/_/_/_/_/_/_/____/      

dubbelspoor:
 /
| /    =_=________________
| |    =  =    / /  / /   / /  / /    \
| |             / /  / /   / /  / /      |
|  \______/_/_/_/_/_/_/_/      /  
 \_______________________/
>:( kl@^# mac, ik krijg maar geen jpegjes (en eerlijk is eerlijk, ik heb geen railplansoftware om het beter te doen  ;D) Spoorverloop wijst zich vanzelf, de =jes met -netje zijn je rolbrug en lokopstelsporen...

Sicco Jan

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2058
  • A-C
Re: baanplan van het station
« Reactie #3 Gepost op: 23 December 2006, 17:28:11 »
Ik neem aan dat dit je station moet gaan worden, maar het lijkt mij meer een schaduw station.
Wat wil je met je station want dit ziet er wat vreemd uit ???

Groetjes Michiel

Ps; het enige station dat ik ken dat een soort keerlus is zijn de stations van de autotreinen door de kanaaltunnel 8).


Hoi,

het is de bedoeling een doorgaand station te maken dus dien ik wel een keerlus te gebruiken om terug te komen toch?
Het is niet de bedoeling dat deze helemaal in het zicht komt.

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2058
  • A-C
Re: aangepast baanplan van de boven baan
« Reactie #4 Gepost op: 25 December 2006, 20:56:40 »
hallo,
Ik heb mijn baan plan flink gewijzigd.
zie hier het plaatje;

http://i143.photobucket.com/albums/r160/fotosonline_album/station2aangekleedgekleurd.jpg

hier nog een aangepaste versie zodat ik niet hoef om te lopen.
http://i143.photobucket.com/albums/r160/fotosonline_album/station2ongekleurdaangepast.jpg

verklaring;

rode stip: spoor gaat naar schaduwstation
groene vlak : dit deel komt uit het zicht, dit wordt een berg of stad.

gele omvlakte lijn bij de kraan heb ik een vraag over , kan dit zo met de wissels of krijg ik hier problemen.
verdere verbeteringsvoorstellen zijn van harte welkom  :)
Verder zou ik graag nog een museumlijntje in het oppervlak kwijt willen maar dit lijkt mij zeer moeilijk.


« Laatst bewerkt op: 25 December 2006, 21:04:20 door barry »

RJ

  • Offline Offline
  • Berichten: 778
Re: aangepast baanplan van de boven baan
« Reactie #5 Gepost op: 25 December 2006, 23:25:45 »
Verder zou ik graag nog een museumlijntje in het oppervlak kwijt willen maar dit lijkt mij zeer moeilijk.

Nog meer!?! Hij is al (naar mijn mening) veel te vol...

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2984
Re: baanplan van het station
« Reactie #6 Gepost op: 26 December 2006, 00:01:34 »
Tja ik snap het idee, maar probeer in iedergeval 2/3(zeker de achter zijde) van je ovaal uit het zicht te houden zodat het niet lijkt dat je rond rijd( wat je dus dan wel doet) ;)

Ik denk dat je je plan misschien iets simpeler moet/kunt maken. Als je het hele oppervlak gebruik voor dat ovaal en, die zijtakjes en lussen(niet het depot) weg laat vallen dan kan je je hoofdlijn gewoon van/naar je schaduwstation laten lopen.

Ps; misschien leuk idee, de hoofdlijn aan één kant dubbelspoor en aan de andere kant enkelspoor als dat werkbaar uit komt voor je.

Groetjes Michiel
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10776
Re: baanplan van het station
« Reactie #7 Gepost op: 26 December 2006, 11:49:22 »
De baan is inderdaad behoorlijk vol. Ik zou proberen de bovenste doorgaande sporen te camoufleren. Kijk eens in de encyclopedie (links in het menu) hoe dat te doen.
No dress rehearsel, this is our life.

Dash 8

  • The light at the end of the tunnel is a freight train coming your way
  • Offline Offline
  • Berichten: 156
    • http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=kopstation2.jpg
Re: baanplan van het station
« Reactie #8 Gepost op: 26 December 2006, 13:09:20 »
Hallo,
Helemaal met voorgaande opmerkingen eens.
Erg vol,...

Heb je hier iets aan als idee?
Dit is een ontwerp in M K rails, past ongeveer wel op jouw oppervlakte.
Naar rechts vedwijnt de trein in een tunnel naar schaduw station op zelfde hoogte als het hoofdstation. Dus achter de coulissen.
Naar links naar lager gelegen paradespoor en schaduwstaion met keerlus.

http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=Altbach.jpg

http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=Altbach2-1.jpg

http://s143.photobucket.com/albums/r121/dash8EMD/?action=view&current=Altbach3.jpg

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2058
  • A-C
Re: baanplan van het station
« Reactie #9 Gepost op: 27 December 2006, 20:36:34 »
hallo allemaal,

allereerst bedankt voor de reactie's.
Ik lees dat er wat verwarring bestaat omdat ik nog niet zo goed weet hoe ik meerdere nivo's in wintrack moet maken.

Allereerst wil ik even kwijt dat ik  2 rondgangen wil omdat ik zo dan met meer dan 1 trein kan rijden.
1 korte "ronde" en 1 lange via het schaduwstation.

2e punt is de wisselstraat rechtsonder, kom ik hier niet te ontsporen, zullen de treinen hier elkaar niet raken?

hieronder het plaatje zoals de baan eruit moet komen te zien, groen is gebergete, en stad, grijs is de weg ernaar toe de rails die onder de gekleurde vlakken ligt komt dus uit het zicht.
http://i143.photobucket.com/albums/r160/fotosonline_album/station2gekleurdaangepast.jpg

alvast al heel erg bedankt voor de reacties.
ik kan hier helaas geen oliebollen weggeven  ;D
beter een reactie dan 800 keer gelezen en geen re. wil ik maar zeggen.  :-X

groeten uit zeeland. land zonder treinwinkels  ;)

Sicco Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 840
Re: baanplan van het station
« Reactie #10 Gepost op: 28 December 2006, 12:24:00 »
Barry,

of treinen elkaar raken heb je zelf in de hand  :D

als je fabrieksrails goed legt heb je volgens mij, vanuit de baan, geen probleem. Hoef je alleen de trajecten maar te beveiligen tegen aanrijdingen.

Ik ben zelf wat voorwerk aan het doen voor een stadsmodule met brouwerij (zie mijn lijstje 'wat heb ik aangeschaft in 2006'): wist je dat een huisje van Faller (stadshuis dan) al gauw een centimeter of 13 breed is en een diepte van ca 17 cm inneemt incl. tuintje? En dat je dus maar vrij weinig huizen kwijt kunt op 1,22m.
Dat is een voordeel want ze zijn niet gratis en je hebt snel het idee van een stad. Het is ook een nadeel, omdat een 'mooie' overgang van binnenstad naar landschap moeilijk te maken is.
Oplossing is bijvoorbeeld een dalsituatie waar de stad zich echt moet voegen naar het landschap, jouw keuze voor stad en landschap laat me daaraan denken. Dit zie je toch nog vrij veel in bijvoorbeeld zuid en oost Duitsland en Tsjechië. Ik ga kiezen voor het solo uitbeelden van stad, omdat ik landschap het liefst wijds zie.

Sicco Jan

barry1972

  • Offline Offline
  • Berichten: 2058
  • A-C
Re: baanplan van het station
« Reactie #11 Gepost op: 05 January 2007, 17:53:18 »
Naar aanleiding van de reacties hier heb ik het baanplan iets gewijzigd.
En wat minder rails geplaatst.

Is in dit plan genoeg spanning aanwezig?

link

De big city blijft nog steeds rechts echter zal de linker rail (rode stip)er naar toe gaan met aan het eind een station. zie ook plaatje 2
blauw is de roco kraan.
bocht rechtsonder naar schaduwstation.
Links zou logischerwijs een berg moeten zijn, maar hier komt de "kermis" + camping

link


 bedankt voor al jullie reacties tot nu toe  :)

Dit weekend ga ik waarschijnlijk aan de bovenbaan beginnen, schaduwstation is reeds af en uitvoerig getest, ik weet niet of ik de foto's hiervan, als er al belangstelling voor is, in dit draadje mag plaatsen  ???

Peter van der Leek

  • Administrator
  • Offline Offline
  • Berichten: 2340
    • Somda
Re: baanplan van het station
« Reactie #12 Gepost op: 14 January 2007, 21:54:46 »
Barry, ik heb de beschrijving van de bouw van je schaduwstation verplaatst naar "Baan van Barry" in de categorie "Wat zijn we aan het bouwen".
Met vriendelijke groet,
Peter van der Leek