Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door meino
Vandaag om 16:00:56
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:59:06
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Martijn193
Vandaag om 15:42:14
Sfeer op je modelbaan door tijgernootje
Vandaag om 15:39:47
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Karben
Vandaag om 15:34:50
Wat was jullie allereerste loc? door tijgernootje
Vandaag om 15:25:46
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door 741230
Vandaag om 15:21:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 15:17:08
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door spoorijzer
Vandaag om 15:04:10
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 14:28:34
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door spoorijzer
Vandaag om 14:05:28
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 13:55:02
Kranenberg, een exercitie in code 70 door Met een sik
Vandaag om 13:40:25
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bas, Dordrecht
Vandaag om 13:18:06
Yamorc booster door Ben
Vandaag om 12:50:26
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 12:38:57
Spoor op industrieterrein Lage Weide door tijgernootje
Vandaag om 12:26:46
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 12:25:27
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:08:41
Aanpassen baanplan bestaande baan door VAM65
Vandaag om 11:43:23
Wereldhavendag 2025 Rotterdam door Keska
Vandaag om 11:38:08
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:36:00
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Modeltreinmulder
Vandaag om 11:20:25
Aachenau West door wob
Vandaag om 11:05:47
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door tijgernootje
Vandaag om 10:42:03
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:22
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door AB 7216
Vandaag om 07:55:30
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 00:11:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
13 August 2025, 23:51:22
De projecten van Ruben (NL H0) door Sikko
13 August 2025, 23:36:52

Auteur Topic: Modelspoor fotograferen  (gelezen 53249 keer)

Martin Welberg

• FYA !!!
  • Offline Offline
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Modelspoor fotograferen
« Reactie #195 Gepost op: 03 July 2013, 23:58:20 »
@ Martin?

Vanwege de kleurverzadiging in de beelden...compact ander merk als je dsl

Rubedino

• Gast
« Reactie #196 Gepost op: 04 July 2013, 00:00:41 »
yep. Panasonic compact en de andere een Nicon. Echter ik rommel graag wat aan de foto's dus daar kan ook nog wat in zitten.

Huup

• Offline Offline
  • May your coffee kick in before reality does.
« Reactie #197 Gepost op: 04 July 2013, 08:38:28 »

BR 50 3552 by Rail-Kees, on Flickr

Spiegelreflex:

Marklin V 60 by Rail-Kees, on Flickr

De eerste foto vind ik wat donker. Ik zie vrijwel geen details, terwijl ik die wel zou willen zien. Mijn ervaring is dat de witte achtergrond mijn camera's behoorlijk in de war brengt en aanlichten van het te fotograferen object, zeker vanuit die hoek, vrijwel altijd noodzakelijk is.

De tweede foto is dan een stuk beter. En ik blijf erbij, een stukje natuurlijke habitat doet wonderen met het effect van zo'n foto. Zeker wanneer de achtergrond niet steriel wit is.

Groet
Huibert

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #198 Gepost op: 04 July 2013, 09:26:19 »
Is ook sterk afhankelijk van de scherminstellingen. Op mijn laptop is de foto van de stoomloc prima en zie je alle details. Op de telefoon is het daarentegen nogal zwart. Ik heb zelf ook regelmatig dat een foto die ik zelf plaats er prima uitziet, totdat ik 'm op een ander scherm zie... Het blijft lastig om een foto goed te beoordelen op een scherm.
Reinier

brutus1

• Offline Offline
« Reactie #199 Gepost op: 04 July 2013, 10:36:33 »

De fotostudio, 2 zwarte, kan ook in andere kleur, perspex plaatjes, burolamp en daarbij als fototoestel de Pentax Optio 60.
De Pentax wordt standaard ingesteld op macro, tulpsymbool, 1 seconde en optimaal diafragma voor optimale scherpte diepte.
De perspexplaten zijn wel gevoelig voor stof dus eerst een behandeling met glasex.
Gebruik een wit A4 velletje om lichtreflexties te voorkomen of juist aan te sturen.
Nabehandeling van de foto: elk stofje telt dus dan maar photoshopen om e.e.a. weg te werken.

Hier dan het resultaat. Goed gedetailleerde foto, stemmingsvol en mooi van kleur. Het spiegelende effect geeft naast een wat luxere uitstraling ook een warme toon aan de kleur.
Voorkeur van standpunt, de z.g. Bellingrodt positie, buffers op ooghoogte en in een lijn.

Daarnaast een buitendiorama, wachten op mooi licht en lucht, niet op het midden van de dag omdat dan het licht heel hard is, en knippen maar met dezelfde Pentax.
Wel de bovenleiding gephotoshopt omdat die nog ontbreekt op het diorama.
Al met al hoeft dit alles niet al te veel te kosten en is met een eenvoudig camera veel te bereiken.

Eelco

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #200 Gepost op: 04 July 2013, 15:50:17 »
Het blijft lastig om een foto goed te beoordelen op een scherm.

Vooral als je scherm niet gekalibreerd is. Op mijn scherm op het werk (Dell, TN-technologie), dat toch echt niet donker staat afgesteld, ziet de stoomloc er donker uit en zie ik weinig details. Op mijn scherm thuis (Dell, eIPs-technologie) zal dat nog veel meer het geval zijn. (Hierbij moet ik overigens vermelden dat ik om medische redenen meer en meer moeite met laag contrast krijg.)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #201 Gepost op: 04 July 2013, 16:02:20 »
voor de foto's van onze baan maak ik gebruik van een canon G5 uit 2004, zet de camera altijd op diafragma tussen de F5,6 en 7 op statief , meestal met macrostand en zelfontspanner op 2 sec.

dit als voorbeeld en je ziet dat met een wat oudere camera nog best fraaie plaatjes kan maken .

mvgr Evert en Bas

Harold Content

• Team Mitropa
  • Offline Offline
    • Harold Content
« Reactie #202 Gepost op: 04 July 2013, 16:21:28 »
Misschien handig om eens te kijken naar macro en product fotografie. In die wereld zitten veel handigheden die ons kunnen helpen en dan komt witbalans wel degelijk om de hoek kijken.  Een simpele grijskaart kan in iedere lichtsituatie een snelle goeie afstelling geven. Witbalans met een DLSR in Manual mode doet heel veel. Afhankelijk van de lichtbron want dat is de gene die de invloed nut en noodzaak bepaald.

En inderdaad zoals je dan hieronder ziet krijg je een strakke foto. Al is met macro je scherpte gebied soms wel wat beperkt(lens afhankelijk bijvoorbeeld met een 150mm sigma macro lens ). Dan komen de product fotografie technieken weer wat meer tot zijn recht.

Hier onder wat links voor een goed boek en tips

http://www.digitalefotografietips.nl/fotosmaken/productfotografie/
http://www.bol.com/nl/p/digitale-fotografie-producten/1001004006537921/
Sindskort digitaal met het Nederlandse tijdperk 1950 tot 1980.

En nu even baanloos.... oh nee toch niet!
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,64171.165.html

Richey

• Offline Offline
« Reactie #203 Gepost op: 04 July 2013, 22:25:53 »
Jup, de grijskaart doet wonderen, en vervolgens de eigenschappen dan kopieren... :-).

Hier even twee fotooootjes met de Canon EOS 60D, met een (inderdaad Meppelspoor) Canon EF 50mm F1.8 II lensje er op...

Op de cabinedeur scherp gesteld:

En helemaal scherp:

En tja.. hoe ik schiet... ? Daar kan ik helaas geen foto van maken, want dat trekt mijn telefoon niet :p. Ik heb mijn toestel op statief, en via USB aan de computer gehangen. Zo kan ik lekker lui met de EOS utility vanuit mijn stoel met de muis foto's maken.
Verder een Xenos fototentje, waar ik een plaatje wit piepschuim onder heb liggen. Als achtergrond een paar A4-tjes, en op het dat van het lichttentje licht mijn Canon 430EX II flitser, die laat ik draadloos mee flitsen. Verder heb ik om het Xenos lichttentje nog een 5M-led snoer van de lokale Ebay-Chinees gehangen, voor extra licht... ;-).

Tja... en het resultaat... ik vind het voldoende... :-D.

Groet,

Richard

Meppelspoor

• Offline Offline
« Reactie #204 Gepost op: 09 July 2013, 21:30:08 »
@ Richard,

Mooie foto. De loc is wel erg donker geel, zelf gespoten?
gr. Petra,  Eric is ziek is nog zieker geworden door corona, is niet meer instaat hier te komen, normaal zitten we samen op de forum.

Richey

• Offline Offline
« Reactie #205 Gepost op: 09 July 2013, 21:47:20 »
Nee, die kap is gewoon een stuk donkerder dan die van de 1600'en...
Nou ja... dat waren ze in het echt ook wel eens... ;-).

Groet,

Richard

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Lichtinval
« Reactie #206 Gepost op: 10 July 2013, 15:41:04 »
Even een ander onderwerp.

Mijn baan staat in het midden van een kamer en ik fotograveer naar het licht van buiten (raam) gevolg is dat de gevels en objecten donker uitvallen. De huisjes staan met de achtergevels naar het raam.
Hoe lossen jullie dat op behalve flits, eventueel gordijnen sluiten, of een extra lamp (bouwlamp) als je verder niet de middelen hebt.
Soms ook hinder van lichtstrepen in beeld.

Ik heb automatische digitale camera's  die ook handmatig in te stellen zijn en aparte objectprogammeringen hebben. bv foodscene of musuemscene

Ook valt het niet mee om op Preiserniveau de boel scherp te krijgen.

Weet niet of hier al wat over besproken is.

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.

WhizzCat

• Offline Offline
  • Ik ben, dus ik spoor
    • lichtsignaal.nl
« Reactie #207 Gepost op: 11 July 2013, 07:39:22 »
Het licht van buiten schopt waarschijnlijk je lichtmeting in de war omdat je camera probeert een goed gemiddelde voor de belichting te zoeken. Een Nikon (b.v.) heeft opties als "center-weighted-metering". D.w.z. dat de nadruk voor de instellingen qua belichting meer in het midden van je venster liggen. Hierdoor krijg je een betere belichting van je centrale onderwerp.

Ook is het met de meeste camera's mogelijk om onder- of overbelichting in te stellen. Hiermee kan je ook wat stoeien, maar dat is natuurlijk afhankelijk van wat er met je camera mogelijk is (misschien even merk en type noemen?).
Spoort u mee?

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #208 Gepost op: 11 July 2013, 10:01:10 »
Maar met een spiegelreflex fotografeer je ook niet op de P stand (zo heet dat bij canon) ook als ik treinen spot gebruikt ik de sluitertijd (400-500)voorkeuze en richt eerst de camera iets  naar beneden (donkere partijen) dan druk ik de ontspan knop in en hou die half ingedrukt ,pas als de trein in beeld komt trek ik de camera weer omhoog en druk af, zo heb je geen moeilijke instellingen nodig en 99 van de 100 keer heb je een perfecte foto.

Voor het fotograferen van de modelbaan gebruik ik 2 camera's mijn spiegelreflex en een 9 jaar oude compact camera, beide op de stand diafragma voorkeuze op stand 5,6 of iets hoger en een statief gebruiken, simpeler kan het niet zijn, de bovenste techniek heb ik van een oudere treinspotter geleerd nog uit de dia rolletjes tijd.

hier onder 2 voorbeelden. 

de foto is in de avond uren gemaakt (18:37) gegevens zijn sluitertijd 1/400 diafragma 4,5 en brandpuntafstand 36 mm dit maal 1,6 = 57,6mm en iso 400.

deze is gemaakt met mijn G5 diafragma f5 sluitertijd 0,6 sec op statief. brandpunt afstand 7 mm (dit is anders als bij een spiegelreflex)

mvgr Evert en Bas.

NS264

• Offline Offline
  • Het leven op de weg.
    • Midland
« Reactie #209 Gepost op: 11 July 2013, 12:44:21 »
Dat zijn goede foto's

Ik gebruik een Nikkon coolpix en een Sony Cybershot. Ik heb ook nog een oudere halfdigitale spiegelreflex van Minolta.
In de foodstand heeft de Nikkon wel redelijke scherpstellingen en belichting want een bord eten is net zo'n soort object als modelspoor

Gr Koen.
Voor meer interactie volg Instagram@swalbenburg_moba_n
Werkspoor tijdelijk niet actief.
Flash & The Pan: waiting for a train.