Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
  

Auteur Topic: Edinburgh - (Baanplan H0)  (gelezen 4954 keer)

ptrh

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Edinburgh - (Baanplan H0)
« Gepost op: 09 February 2010, 21:26:00 »
Hallo,

Ik ben onlangs verhuisd en heb nu een kamer van 3.60 x 1.80 m beschikbaar. Het is de eerste keer dat ik een baan ga maken, dus mijn ervaring is 0. Ik heb al wel uitgebreid rondgekeken hier.

Ik wilde eerst een Zwitserse baan gaan maken, vooral vanwege de bergen, maar een Engelse sfeer spreekt me toch meer aan. Alleen heb ik weer niet zoveel met de engelse treinen.

Mijn idee is als volgt:
- H0, digitaal
- Zwitserland tijdperk IV-V, met een enkele duitse trein
- Als inspiratie heb ik het station van Edinburgh in Schotland genomen

Ik wil rechts een kasteel op een berg maken, tegen de achtergrond oude huizen en links een rotsachtige heuvel met oude gebouwen/ruines.

Hier een impressie van het station:



Ik wil de baan vanuit het volgende perspectief maken.

Een eerste idee voor een baanplan:




Het rode deel is zichtbaar. Met groen heb ik globaal aangegeven hoe de rotswanden lopen. Het station ligt laag, aan de voorkant loopt het terrein een klein beetje omhoog, achter komt een rotswand, met stadsmuren, oude huizen en rechts het kasteel op een heuvel. En misschien ook een brug over het station heen.

Wat vinden jullie van het baanplan? Dit is mijn eerste probeersel, dus graag commentaar.

Vriendelijke groeten,
Paul
« Laatst bewerkt op: 15 February 2010, 04:52:15 door Hans van de Burgt »

W. Thomas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1240
  • 145 025 met de ambrogio KLV door Köln süd
    • flickr foto's van treinen
Re:Baanplan Edinburgh (H0)
« Reactie #1 Gepost op: 09 February 2010, 21:34:06 »
Als je zo gaat maken worden de hellingen wel heel erg stijl
naar de opstel sporen onder.

Volgens mij is de enige oplossing op deze ruimte om klimspiralen te maken.
Maar misschien zien andere nog een andere oplossing.
verder ziet het er al best leuk uit.

groeten
Keine Minsch dä es perfek'

Voor al mijn treinen foto's http://www.flickr.com/photos/37440353@N08/
en mijn modelbaan in aanbouw
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,37661.0.html

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:Baanplan Edinburgh (H0)
« Reactie #2 Gepost op: 09 February 2010, 21:36:33 »
Weer eens wat anders dan blauw-geel of Duits  (y).
Afmetingen mis ik bij het plan. Hellingen zullen misschien wel goed gaan, maar dan liggen de schaduwsporen wel stijf onder het zichtbare nivo en zijn ze slecht bereikbaar bij storingen of ontsporingen. Een paar spiralen extra kan dat voorkomen.
No dress rehearsel, this is our life.

Bert van Gelder

  • Offline Offline
  • Berichten: 4385
Re:Baanplan Edinburgh (H0)
« Reactie #3 Gepost op: 09 February 2010, 21:37:29 »
Paul,

Als eerste: in Zwitserland rijden ze links..

Ten tweede: wissels zijn duur, ook in het echt. Dus ze worden alleen aangelegd als ze een bepaald doel hebben. Daarom begrijp ik de wisselcombinatie tussen de perrons niet. Misschien iets om over na te denken wat het doel is van deze wissels.

Verder: je kunt veel rondrijden, maar nog niet meer dan dat. Dus ik zou overwegen die 2 'perronwissels' te gebruiken om iets meer te kunnen rangeren, misschien in het onderste deel?

Succes, gr,

Bert

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:Baanplan Edinburgh (H0)
« Reactie #4 Gepost op: 09 February 2010, 21:59:07 »
De combinatie Zwitsers-Engels was me net nog niet opgevallen... (te snel lezen  :-[), en kan hem niet helemaal plaatsen. Gevaar is dat het dan van beiden voorbeelden net niet wordt. Te Brits voor een Zwitserse baan, en te Zwitsers voor een.. afijn u voelt hem al aankomen  ;D
Keuze's maken.... daar gaat het in het leven om  :D

Maar.... als jij er tevreden mee bent, wie ben ik dan  :-X
No dress rehearsel, this is our life.

ptrh

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:Baanplan Edinburgh (H0)
« Reactie #5 Gepost op: 09 February 2010, 22:16:15 »
Bedankt voor deze reacties, ik ga er over nadenken.
Over het links rijden heb je wel een punt ja, ik zal er aan denken.
Wat betreft de helling, het zou net moeten kunnen met een 3% helling. En ja, dan zitten de schaduwsporen wel direct onder het station. Ik zal eens kijken of ik er een spiraal van kan maken. Ben alleen bang zo'n spiraal moeilijk te maken is.
Het raster is 10 x 10 cm, totale baan dus 3.60 x 1.80 m.
De wisselcombinatie tussen de perrons is bedoeld voor een locwissel, om bv een duitse voor een zwitserse loc te wisselen. is dat onlogisch, of wordt in dat werkelijkheid anders gedaan?

Tja Marc, een keuze maken is moeilijk :D. Probleem is een beetje dat ik de zwitserse spoorwegen wel leuk vind, maar de Zwitserse huizen niet zo mooi vindt en andersom van de britse sfeer hou, maar weer helemaal niks met de treinen daar. Maar ik ben daar idd ook wel een beetje bang voor.

Gr. Paul

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:Baanplan Edinburgh (H0)
« Reactie #6 Gepost op: 09 February 2010, 22:25:18 »
Misschien je eens verdiepen in Engelse treinen.... zeer gevarieerd en kleurrijk.
No dress rehearsel, this is our life.

ptrh

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:Baanplan Edinburgh (H0)
« Reactie #7 Gepost op: 09 February 2010, 23:10:19 »
Dat heb zeker ook al gedaan. Ik heb veel foto's bekeken, ben al diverse keren in Engeland en Schotland geweest. Het boeit me wel, maar ik vind die treinen niet zo mooi. En ik hoef niet per se de werkelijkheid na te maken, maar ik wil wel een baan die zou kunnen. En omdat dit wel bergachtig wordt vind ik een zwitserse baan wel kunnen. Een zwitserse baan in de polder zou ik bv niet doen.

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Baanplan Edinburgh (H0)
« Reactie #8 Gepost op: 10 February 2010, 00:15:51 »
Heeeeeeeeeeeeeeeeerlijk. Weer een Schotse baan :)  (y) (y) (y)
Ik ga je plannen volgen.

Eén dingetje viel me op,
Het rode deel is zichtbaar. Met groen heb ik globaal aangegeven hoe de rotswanden lopen. Het station ligt laag, aan de voorkant loopt het terrein een klein beetje omhoog, achter komt een rotswand, met stadsmuren, oude huizen en rechts het kasteel op een heuvel. En misschien ook een brug over het station heen.
Rotswanden klinkt wel een beetje robuust voor het rolling green of Scotland ;)
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Baanplan Edinburgh (H0)
« Reactie #9 Gepost op: 10 February 2010, 10:30:19 »
Wat betreft de helling, het zou net moeten kunnen met een 3% helling.
Daar zou ik nog maar eens goed naar kijken want om in en halve cirkel (rechts) voldoende te dalen naar het schaduwstation rekeninghoudend met de hoogte van je treinen, rails, eventuele geluiddemping onder de rails, je bodemplaat en het frame is een flinke uitdaging om dan 3% te halen.

Een spiraal zal dan ook niet helpen want je zult toch onder de stationssporen door moeten.
Back to the drawing bord zou ik zeggen  8)

Gr.
Eric

Eens even gerekend. Met die halve cirkel rechts kan je bij een helling van 3% ongeveer 4 cm naar beneden.
Nemen we voor het gemak even dat je 10 cm moet dalen (wat al krap is) om in je schaduwstation te komen en voldoende ruimte te hebben voor rails, isolatie, trein en houtwerk dan heb je een helling van minimaal 3,3 meter nodig. Jij komt niet verder dan ca. 1,3 meter afhankelijk van je gekozen rails.

Links is het iets gunstiger maar ook daar zal je problemen krijgen.
« Laatst bewerkt op: 10 February 2010, 10:41:21 door Remunj »
Gr.
Eric

ptrh

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:Baanplan Edinburgh (H0)
« Reactie #10 Gepost op: 10 February 2010, 11:32:02 »
Tja, die helling is een probleem. Overigens had ik ook een deel van het station en deel van het schaduwstation meegenomen in de helling, en dan moet het net kunnen. Niet ideaal nee, maar het probleem is een gebrek aan meer ruimte. Als het even kan zou ik toch wel willen dat treinen kunnen rondrijden, en dat is lastig bij deze afmetingen.

Een spiraal zal dan ook niet helpen want je zult toch onder de stationssporen door moeten.
Back to the drawing bord zou ik zeggen  8)

Waarom zou dit niet werken trouwens? De spriraal is dan toch bedoeld om onder de stationssporen door te gaan.

Ik ga je plannen volgen.

Eén dingetje viel me op,Rotswanden klinkt wel een beetje robuust voor het rolling green of Scotland ;)

Niet te vroeg enthausiast worden, ik ben pas een beginner, zonder ervaring en niet al te veel tijd. Dus snel zal het allemaal niet gaan ;).

Als ik naar deze deze en deze foto's kijk van de heuvels die ik wil gaan maken kun je toch best spreken van rotsen :).

Oke, ik ga de komende dagen weer aan het tekenen, bedankt voor de reacties tot nu toe.

Gr. Paul

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8108
Re:Baanplan Edinburgh (H0)
« Reactie #11 Gepost op: 10 February 2010, 18:57:17 »
Waarom zou dit niet werken trouwens? De spriraal is dan toch bedoeld om onder de stationssporen door te gaan.
Omdat waar nu de gestippelde sporen van het schaduwstation beginnen je de cirkel vol maakt naar onder en je dan onder het station door moet. Dan kom je dus nog steeds hoogte te kort.

Je zou kunnen overwegen om je station iets naar voren te halen en de dalende sporen achterlangs rechtdoor te laten lopen om een langere helling te krijgen en het schaduwstation als keerlus aan te leggen.
Als je dan van het station een kopstation maakt ben je ook van die sporen links af.

Tis maar een idee.  ;D

Gr.
Eric
Gr.
Eric

ptrh

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:Edinburgh - (Baanplan H0)
« Reactie #12 Gepost op: 15 February 2010, 15:42:59 »
Oke, bedankt weer. Ik ben weer aan het tekenen geweest. Ik heb 2 spiralen toegevoegd, zodat het schaduwstation lager komt te liggen. Ook het station heb ik aangepast.


Het rode deel is het zichtbare deel.


En dit is het onzichtbare deel.

Een kopstation is idd ook een mogelijkheid, maar dan heb je geen doorgaande treinen meer, en dat was eigenlijk wel de bedoeling.

Vriendelijke groeten,
Paul

ptrh

  • Offline Offline
  • Berichten: 29
Re:Edinburgh - (Baanplan H0)
« Reactie #13 Gepost op: 18 February 2010, 16:38:42 »
Iemand suggesties voor verbeteringen voor deze nieuwe versie?

Vriendelijke groeten,
Paul

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8813
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re:Edinburgh - (Baanplan H0)
« Reactie #14 Gepost op: 18 February 2010, 16:45:08 »
Hoi!

Ga je het nu wel redden met de hoogtes? Ik zou de voorkeur hebben voor een aantal echte spiralen... daar lijk je wel net genoeg ruimte te hebben... voor de rest een mooi baanplan... :)  (y)

Groeten Ronald K.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!