Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door phdirk
Vandaag om 21:28:59
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Quinzeedied
Vandaag om 21:19:28
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:17:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 21:02:36
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
Vandaag om 20:58:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
Vandaag om 20:43:00
roco maus 2 door henk
Vandaag om 20:31:33
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 20:20:33
Welke winkel voert deze merken? door haes
Vandaag om 20:10:44
44 Roco vs 44 Brawa door wob
Vandaag om 19:56:04
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door jack is back
Vandaag om 19:46:41
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door Ronald69
Vandaag om 19:41:12
Veevervoer ss/ ns door Huup
Vandaag om 19:36:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 19:14:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door william_2
Vandaag om 18:35:47
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
Vandaag om 18:06:07
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Silvolde
Vandaag om 18:04:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:43:08
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door MOVisser
Vandaag om 17:01:40
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
Vandaag om 16:52:55
roco br24 door H0_trainiac
Vandaag om 16:14:18
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 15:47:09
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door TonM
Vandaag om 15:22:02
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 14:52:31
Digitale kraan Roco 46801 door Herb73
Vandaag om 11:30:48
Sfeer op je modelbaan door Hans Reints
Vandaag om 10:25:45
Au bord de la Cèze door Wim Vink
Vandaag om 10:10:40
Baanbouw Rehausen2 door Wim Vink
Vandaag om 08:50:08
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
Vandaag om 07:40:28
Modelspoorbaan van Einte door Lobomotion69
Vandaag om 02:31:41
  

Auteur Topic: Lemland  (gelezen 6050 keer)

Lemland

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Lemland
« Gepost op: 09 February 2010, 19:01:35 »
Nadat we ons & onze baan netjes in het voorstel-deel van dit forum hadden voorgesteld, bleek dat forumleden interesse hadden in wat wij aan het bouwen zijn.

Enthousiast geworden van een Duitse tentoonstellingsbaan in de zomer van 2008 besloten we de hobby weer op te pakken (Bart had vroeger ook een N baan). In het najaar van 2008 kon Bart heel veel treinmaterieel van een collega overnemen, dat gaf een duw in de goede richting. Daarbij kocht hij wat meer materiaal, zoals een heus Minitrix-diorama. De bedoeling was heel low-key te beginnen, met op een standaard ondergrond rails te leggen en direct te kunnen starten.




De kwaliteit viel dermate tegen, dat besloten werd een echte baan te maken. De achtergrond van het diorama was mooi genoeg om straks als achtergrond te dienen. Ondertussen kreeg Lem voor zijn verjaardag een boel erg mooie spullen, waaronder een ICE!

WinTrack gekocht en schetsen maar. Wat moest er op?

1. Een hoofdbaan met een paar aftakkingen, inclusief bergspoor. Dat geeft veel spelmogelijkheden voor twee personen.
2. Niet te veel zichtbare rails zodat we ook kunnen knutselen met scenery
3. Maximaal 50 cm hoog, tafel max een meter breed. (vanwege de lengte van Lem en vanwege verhuisbaarheid)
4. Geen schaduwstation vooralsnog.

Gekozen voor een tafel en geen open bouwmethode, domweg omdat dat makkelijker is. We hebben een aantal grote platen van 18mm dik gekocht, reeds vochtwerend geschilderd. Dat scheelt weer. Wel loeizwaar om met z’n tweetjes te tillen! Poten en dwarslatten eronder. In december hadden we de tafel klaar, dat wil zeggen de lange zijde van de L. Links moest nog de kleine zijde komen. Maar we konden al rijden!





Je ziet hier op de tafel overigens ook een ander wild baanplan wat we ooit hadden....

In het voorjaar verder gegaan met plannen en daar kwam uit: Lemland.

Lemland is het land waar we graag naartoe zouden gaan op vakantie, het is ver weg en je kan er komen per auto (lastig) of trein (makkelijk). Het ligt ergens in het midden van Europa, het is Duitstalig en er zijn bergen. Maar ook een haven(tje).



1. Lemstad - Grote stad met wat industrie en een overstap station. Er staat een grote kerk en er is een kermis. Er is ook een groot lang spoorviaduct.
2. Davydorp - Klein dorpje in de heuvels met een halte.
3. Juliastein - Bergdorpje met het eindstation van de berglijn.
4. Florienburg - Hoge berg met een burcht en bergmeer. Onderdoor loopt de wegtunnel naar het buitenland. In de berg huist een eenvoudige spiraal met 3 lagen.
5. Haven - een kleine haven langs de rivier.

Spoorweg:



1. Traject Lemstad- Lemstad, grote ovaal waarbij alleen het station op de voorgrond in het zicht zal liggen. Dit ovaal stelt de verbinding met het buitenland voor. Station Lemstad kent drie sporen. Het doorgaande spoor, spoor 3, heeft een mooi lang perron waar zelfs de ICE mooi langs past.

2. Traject Lemstad - Davydorp. Na het verlaten van Lemstad van spoor 1 of 2, duiken we direct de linker tunnel in en maken een halve bocht naar links. Dan een lang steigend traject eindigend in een ruime boog naar links (onderste deel van de spiraal). Tegen het einde van deze lange bocht komen we uit de tunnel en zien we rechts de stad met dichtbij de Mariadom. We kruisen een beveiligde overweg (de weg naar het buitenland) en met een klein tunneltje of viaduct komen we aan bij het station van Davydorp. Het hele dorp inclusief twee sporen (er is hier een inhaalmogelijkheid) is maar een cm of 15 breed, veel huizen zullen daarom reliefhuizen worden.

3. Traject Davydorp - Juliastein. Direct na verlaten van het station passeren we een onbewaakte overweg, een pad de bergen in. Daana gaan we weer een tunnel in en maken een bocht naar rechts. Als we de tunnel uitkomen, gaan we met een groot lang spoorviaduct over Lemstad heen. Daarna duiken we weer de tunnel in, onder Florienburg dit keer. Met een scherpe bocht naar links steigen we nog twee keer in de rondte in de spiraal. Bij de laatste omwenteling komen we kort even in het daglicht, waarbij we de stad diep onder ons zien liggen. Dan duiken we kort een tunnel in om er vervolgens op 30 cm hoogte uit te komen en na het passeren van een overweg komen we in Juliastein aan. Om bijvoorbeeld vakantie te vieren of een mooie wandeling te maken naar het dichtbij gelegen kasteel of recreatiemeer. Station Juliastein kent twee sporen en een omloopmogelijkheid (nog niet op het kaartje)
 
4. Havenspoor - van spoor 3 haakt een kort havenspoortje met uiteindelijk twee opstelsporen af. We hadden eerst een wisselstraatje daarvoor naar spoor 2, maar we vinden een lang doorlopend perron belangrijker

5. Industrieaansluiting

6. Zeer eenvoudig emplacement

Toen de zomer kwam en ons bouwseizoen eindigde (buiten is het ook leuk!), hadden we een tafel met een omranding en op de achterwand een achtergrond met een dal erop met op de voorgrond een dorpje.



(recente plaatjes maar laten de achtergrond goed zien)

In de herfst hebben we het weer opgepakt. We hebben het plan 1:1 uit WinTrack geprint. Uiteindelijk hadden we een zeer grote bouwtekening. Met cabonpapier (ja, dat wordt nog verkocht...) hebben we het overgetrokken op de tafel, nauwkeurig ook de hoogte in milimeters erbij gezet.




Omdat we niet op een open raamwerk bouwen, hebben we een aantal ruimtes gezaagd uit de tafel, zo kunnen we straks nog overal goed bij. We hebben zo gezaagd, dat bijna het gehele traject Lemstad-Davydorp uit 1 geheel bestaat. Nadeel is dat met name in de spiraal je te maken hebt met een ondergrond van 18 mm dik, dat maakt de vrije ruimte nogal beperkt. Ook al omdat we alles op kurk monteren. Groot voordeel is de naadloze gelijkmatige steiging.

Daarna zijn we van rechts uit begonnen met het zagen van profielen voor de bergen en verborgen trajecten. Waarbij stevigheid (ook al vanwege de gekozen tafel) en bereikbaarheid later belangrijk waren. De hellingen worden erg steil en de overgang naar de tafel niet erg natuurlijk. Maar we vinden steile bergen gewoon mooi en het geeft ons wat ruimte voor de stad.



Van veel rails op het laagste niveau ligt nu kurk. Nu is de eerste spiraal klaar en moet eerst alles onder Davydorp af.



De rails voor het hoofdspoor/HSL is gelegd op spoor 3 na. Dit is de gallerij waar we het spoor hebben gelegd (daar volgen ook plaatjes van), je ziet hier ook goed hoe dik de plaat van de helling is...





De afgelopen weken hebben we hard gesoldeerd en geplakt aan de noodverlichting in de tunnels. We vinden namelijk dat we een eventuele ontsporing niet alleen makkelijk kunnen bereiken, maar ook zien. Daarom hebben we her en der LED-stripjes (eigenlijk wagonverlichting) geplakt en via een ringleidinkje met elkaar verbonden. Nu is er licht in de latere duisternis! Plaatjes volgen als ik weer een fotocamera heb.

De komende week staat verder afmaken van het rondje op het programma, dus leggen van spoor 3 van Lemstad. Daarna beginnen we met het eerste bergtraject.

« Laatst bewerkt op: 09 February 2010, 19:07:06 door Lemland »

euregio

  • Offline Offline
  • Berichten: 144
  • Kolentransport
Re:Lemland
« Reactie #1 Gepost op: 09 February 2010, 19:06:50 »
indrukwekkend! dat vindt ik een goed idee, van die noodverlichting!
Met vriendelijke groet,

Bart

kevinhhw

  • Gast
Re:Lemland
« Reactie #2 Gepost op: 09 February 2010, 19:58:21 »
 (y) :o :o :o prachtig :o :o :o (y)

Lemland

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:Lemland
« Reactie #3 Gepost op: 10 February 2010, 12:07:13 »
Kurk aangebracht, maar nog niet geschuurd:


kevinhhw

  • Gast
Re:Lemland
« Reactie #4 Gepost op: 10 February 2010, 16:33:15 »
waar koop je dat  ??? :) (y)
en hoe duur is het ongeveer

mvg. kevin

Lemland

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:Lemland
« Reactie #5 Gepost op: 10 February 2010, 16:57:39 »
Ik denk dat de meeste modelspoorwinkels dat wel hebben, in onze regio Meyer & Blessing of Modeltreinexpress. Oa Faller heeft het, let wel op want ik merk bij verschillende setjes nogal een kleurverschil, een beetje te zien op het bovenste plaatje. Een euro voor 92 cm in N, twee euro in H0, geloof ik. Als je na het lijmen er ff met een schuurpapiertje langs gaat, zijn de hoeken minder scherp en natuurlijker.

Faller artikel 2555, maten in N:

« Laatst bewerkt op: 10 February 2010, 17:36:44 door Lemland »

Lemland

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:Lemland
« Reactie #6 Gepost op: 10 February 2010, 23:17:03 »
Zo, laatste plaatjes van de voortgang tot zover. Het eerste spoor leggen, verkanting maken, draadjes solderen:





Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Lemland
« Reactie #7 Gepost op: 10 February 2010, 23:33:57 »
Het ziet er inderdaad veelebelovend uit, maar ook redelijk zwaar.
Hoe dik zijn die platen en hoe zwaar wordt het geheel dan wel niet. Moet het bom-proof worden?

Ik denk dat 6 of 9 mm plaatjes wel voldoende zijn voor die berg constructie.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Lemland

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:Lemland
« Reactie #8 Gepost op: 10 February 2010, 23:40:03 »
Gewicht is niet zo'n issue hier, bovendien hebben we een belastingtest gedaan om het torderen te controleren en dat viel mee. Maar de bergprofielen zijn allemaal afvalhout en dat weegt (haha) mee in de beslissing. Op sommige plaatsen hebben ze overigens ook nu al een dragende functie omdat het hele middendeel voor de helft los is van de rest van de tafel. Tot slot is een voordeel van de dikte dat het lekker makkelijk gaas nieten wordt straks. Ik zie elders op het forum ook hele dunne spanten, lijkt mij lastig om daar weer iets aan te monteren.


Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Lemland
« Reactie #9 Gepost op: 10 February 2010, 23:54:52 »
Even over het baanplan. Ik vindt het er eigenlijk best leuk uitzien. Eén van de eerste dingen die vaak geroepen worden gaat over de invulling. Je baanplan is leuk, maar wat wil je er mee? Wat vindt je leuk? Is dat rangeren, rijden, passagiers op grote stations of industrie.

Citaat
1. Lemstad - Grote stad met wat industrie en een overstap station. Er staat een grote kerk en er is een kermis. Er is ook een groot lang spoorviaduct.
2. Davydorp - Klein dorpje in de heuvels met een halte.
3. Juliastein - Bergdorpje met het eindstation van de berglijn.
4. Florienburg - Hoge berg met een burcht en bergmeer. Onderdoor loopt de wegtunnel naar het buitenland. In de berg huist een eenvoudige spiraal met 3 lagen.
5. Haven - een kleine haven langs de rivier.

Die vraag lijkt hier misschien wat minder aan de orde. Je hebt inderdaad ruimte om lekker te variëren en ieder aan zijn eigen stukje / voorkeur te laten werken (scheelt weer een paar familie vetes ;)

Wat ik je nog wel zou willen meegeven is probeer er toch een soort van eenheid in te behouden, laat het op elkaar aansluiten. Een tweede; probeer het net iets speelser neer te leggen. Hier en daar wat flex rail om niet van die strakke rechte stukken en perfect 280 graden bochten neer te leggen.

groet,

Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

Lemland

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:Lemland
« Reactie #10 Gepost op: 11 February 2010, 12:05:15 »
Hoi Johan,

Dank je voor je goeie input! Daar kunnen we wat mee. We hebben inderdaad gekozen voor een aantal spelsituaties die we kunnen uitbeelden. Die grote bochten liggen bijna allemaal uit zicht, reden waarom daar is gekozen voor ruime grote bogen, dat scheelt ook aan ruimte voor de scenery. Het bouwen van scenery wordt (is) een nadrukkelijk onderdeel van het speelelement. Samenwerken en creatief zijn. De enige echt rechte stukken zijn bij de stations (ik vind stations in bogen vaak nogal geforceerd ogen vanwege de onnatuurlijke boogstralen).  En verder het viaduct, daar zit bij de aanzet nog een klein bochtje in maar is voor de rest recht, ook vanwege een zo natuurlijk mogelijke uitstraling. Wat we gaan doen met je aanbeveling, is meer zichtbaar maken van de bogen die onderdele zijn van de spiraal. En een meer open oplossing bedenken voor de 'noordelijke' aanlanding van het grote viaduct.

Bart

Lemland

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:Lemland
« Reactie #11 Gepost op: 11 February 2010, 20:47:20 »
O, dit had ik ook nog beloofd: licht in de toekomstige duisternis.


Welkom:-)


Richting Florienburg in het donker...


En in het licht.


En dat komt hierdoor. Telkens een half rijtuigverlichtingsstripje.


De andere kant op, vanaf het hoofdspoor gezien.


En vanaf het bergspoor.


En laatste blik de tunnel in,


en we gaan er weer vandoor.

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Lemland
« Reactie #12 Gepost op: 11 February 2010, 21:35:51 »
Hoi,
Leuk bedacht de rijtuigen lichtjes (y)
Verder begint het erg mooi eruit te zien.

Groetjes Bruce
Passat driver:)

Lemland

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re:Lemland
« Reactie #13 Gepost op: 13 February 2010, 18:40:39 »
En in beweging: http://www.youtube.com/watch?v=SSOdpQq8a0E
Zoals je ziet ligt nog niet alles vast en/of recht.

Namellod

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
    • Namellod
Re:Lemland
« Reactie #14 Gepost op: 13 February 2010, 19:44:27 »
Ziet er al goed uit zeg.

suc6 verder met de bouw en testen.

John