Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 18:15:58
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 18:13:55
Keerlusmodule klappert nog...... door astrantia
Vandaag om 17:36:25
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 17:33:03
C en K rails samen door bellejt
Vandaag om 17:29:41
ÖBB smalspoor in het Waldviertel. door aad52
Vandaag om 17:22:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door TonM
Vandaag om 16:56:57
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door RetroJack
Vandaag om 16:39:47
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 16:39:06
Spuitmondjes door peterha
Vandaag om 16:31:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 16:28:08
Een NS 5500 knutselen door Huup
Vandaag om 15:53:14
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 15:48:18
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
Vandaag om 15:33:06
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:08:05
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:07:59
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:41
Seuthe gaat stoppen door Jasperr
Vandaag om 12:49:32
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:55:22
Sfeer op je modelbaan door Hollandserhbfan
Vandaag om 11:53:35
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Frank103
Vandaag om 10:30:30
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:21:24
Aachenau West door Ronald69
Vandaag om 10:05:40
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Hans van de Burgt
Vandaag om 09:13:07
Mijn geweatherde modellen door Dave.......
Vandaag om 02:47:35
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Thom
Vandaag om 00:38:33
Intellibox probleem door BenPluim
23 July 2025, 23:34:08
De projecten van Ruben (NL H0) door hmmglaser
23 July 2025, 23:19:22
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
23 July 2025, 21:16:08
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door NS264
23 July 2025, 20:55:10
  

Auteur Topic: Eurospoor 2010  (gelezen 127112 keer)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #45 Gepost op: 14 June 2010, 09:45:39 »
en is er geen ( of onvoldoende ) vraag naar demo's  ???  en/of... er is een nieuw ( Eurospoor ) beleid voor de deelname opgesteld. :-\

OK, weten we dat ook weer. Gaan wij, van ons, ons beperken tot drie dagen (of twee) klets & uitleg geven bij het fietsenrijtuig voor de nieuwe Beneluxactie en een zelf gebouwd vierwagenstel. Scheelt weer gesjouw van gereedschappen... ;D
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #46 Gepost op: 14 June 2010, 09:55:33 »
haa. mooi, de leider whaeteren is ook al gevonden :)

Jammer dat er geen demo's zijn, en ik neem aan dat de workshops niet in de stand zelf zijn, zal dan een kale stand worden ??
maar dat er geen vraag naar is ??.... het zal wel
 
Mvg Marty,

Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #47 Gepost op: 14 June 2010, 16:32:33 »
Waarom geen demo? Ik heb 2 jaar geleden ontzettend veel aanspraak gehad gedurende drie dagen tijdens een poging een mat.'46-4 te bouwen. Poging, niet dat het mislukt is, het schiet voor geen meter op vanwege alle geklets, maar reuze gezellig...

Frank, en ook Karst (et al). Het verschil tussen demo en workshop is niet heel groot. Een workshop is in feite een demonstratie met de mogelijkheid als deelnemer mee te knoeien ;)
Het uitgangspunt van de organisatie is om mensen meer actief te betrekken. Bij een demonstratie kun je ideeën opdoen, soms zelfs het idee dat je dat zelf ook wel kunt. Als je meedraaid in een workshop kun je echt proberen of het je lukt en kun je tips krijgen om het beter te doen.

Afijn, het is niet zo dat er geen behoefte is aan demo's maar vooral de wens om mensen meer hands-on te betrekken.
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #48 Gepost op: 14 June 2010, 16:35:39 »
Zie ik het dan juist voor me dat en werktafels georganiseerd gaan worden en dat de BNLS'sers uit hun vertrouwde stand moeten komen?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #49 Gepost op: 14 June 2010, 16:50:37 »
zoals je weet ben ik het niet helemaal met je eens Johan :)
Workshop hoe je 10 man 4 uur bezig, met een demo , als je het goed doet, ca 50 a 60 personen per uur.
Ok die 10 kunnen een beetje meeknoeien, maar als je het langer als een uur doet, worden mensen wat onrustig, omdat ze ook niet teveel van het  evenement willen missen, dus je moet je WS toch betrekkelijk kort houden.
dus eigenlijk betrek je minder mensen aktiever bij de hobby  :)
en een workshop is meer een verpliching zodra je er aan mee doet, een demois dat veel minder...... bevalt de demo niet, loop je door en kom je later terug als er wel iets is wat je interesse trekt
Maar ik hoop van harte dat ik er helemaal naast zit  ;)
Mvg Marty,

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #50 Gepost op: 14 June 2010, 16:58:03 »
Citaat van: Johan Vermij
Afijn, het is niet zo dat er geen behoefte is aan demo's maar vooral de wens om mensen meer hands-on te betrekken.

Hoi Johan,

Ik snap dat het Eurospoor's beleid is deze workshops, maar uit eigen ( langjarige, professionele en hobbysfeer ) ervaring met het geven van workshops / demo's / presentaties, kan ik je vertellen, dat je juist met workshops minder mensen bereikt dan met demo's / presentaties.

Onderbouwing: Bij een workshop wordt een zeer select gezelschap uit het publiek toegelaten. Hoe jammer ook, zijn dit vaak de minder 'beleefde' elementen uit het publiek. Voor de echte, vaak wat timide, geinteresseerde is er dan geen plek. Dan de opvatting, dat er bij een workshop ook toegegeken kan worden... ook die snijdt geen hout: Omdat de 'workshop-gever' geen aandacht aan het omringende publiek ( kan ) geven, haken de meeste toeschouwers al na enkele minuten af.
Bij een goede demo of zelfs presentatie/lezing is het bereik vele malen groter ! Ook dan kun je als demo- cq. presentatiegever veel beter de concentratie van het publiek vasthouden door o.a. oogcontact, vragen en 'uitdagingen'.

Goed, zover een extractie uit vele jaren media training ;)

Een optie zou dus zijn: Aan de periferie van de stand demo's, in de auditoriumtent lezingen/presentaties, die allemaal ondersteund worden met workshops in de stand. Dit heeft als bijkomend voordeel, dat je tijdens een workshop normaal gesproken onevenredig veel tijd nodig hebt om de workshoppers uit te leggen wat en hoe er gebeuren moet. Ook dat is 'plenair' veel beter ( en vooral gemakkelijker ) over te brengen. Workshopgevers kunnen dan aan de al opgedane kennis refereren.

Absurd voorbeeld: Er is een workshop ballasten... Potentiele deelnemers weten niet eens wat ballast is, laat staan dat men weet waar het hoort.
Een Demo / lezing over het hoe en wat, en dan gevolgd door Hands-on lijkt mij heel wat zinvoller...

Maar tja, ik ben dan misschien ook iets van ( te ) oude stempel die eerst iets wil leren over een onderwerp en pas daarna aan de slag gaat. Ervaring leert mij dan wel weer, dat het aantal echte mislukkingen in de laatste 30 jaar op de vingers van 1 hand te tellen is ;)

Overigens ben ik ook van mening, dat de auditoriumtent nauwelijks werkt voor het doel waarom wij nu die workshops moeten gaan doen: Daar komt de jeugd niet. De jeugd komt naar plekken waar iets te zien valt ! En pas als men wat ziet wil men eerst het fijne er van weten en het misschien ook wel proberen ! En dan ( en pas dan ) komen de workshops in beeld  ;D

Grtzz en suc6,

Karst

[Edit]

Ik had iets meer tijd nodig mijn verhaal te tikken dan Marty ;) en had ook iets meer woorden nodig om bijna hetzelfde te zeggen  :P

[/Edit]
« Laatst bewerkt op: 14 June 2010, 17:09:04 door Karst Drenth »

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18620
    • Het Groterdam Project
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #51 Gepost op: 14 June 2010, 17:01:19 »
@Leo, Johan

Ik hoop dat je meeleest en jou visie er eens op wil los laten, want een aantal mensen hier hebben aardig wat puntjes vind ik persoonlijk.
Dit is geen ondermijning (in geen zins) van de organisatie, maar goed kijken hoe we het een en ander gaan oppakken.

Is een combinatie een goed alternatief ? Demo en workshops ?
Vanuit Railz Miniword weet ik dat er ENORM veel vraag en behoefte is naar workshops.
En dat je daar inderdaad genoeg mensen voor zult trekken dat weet ik ook wel zeker.

Maar kijkers trek je er veel minder mee, die komen voor de demo's

« Laatst bewerkt op: 14 June 2010, 17:03:35 door Chris van Diesen »

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #52 Gepost op: 14 June 2010, 17:13:04 »
Citaat van: Chris van Diesen
...Maar kijkers trek je er veel minder mee, die komen voor de demo's...

Juist Chris, dat is waar ik op doel.

Dus: Bepaal je ambitie en doel (groep). -> Wil je aan ( heel ) veel mensen een beetje informatie geven ( genoeg om geinteresseerd te raken ) , of aan een beetje mensen heel veel ( om overdonderd te raken ) .

Grtzz,

Karst

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #53 Gepost op: 14 June 2010, 17:35:34 »
Als Karst bedoelt een auditorium tent een plaats waar je een lezing kan geven, dan lijkt me dat helemaal zonde van je tijd
uit ervaring weet ik, en ik was ook fel tegenstander van dit soort kennisoverdracht te introduceren op Ontraxs, dat dit niet gaat werken
Zet 6 rijen stoelen neer en een spreektafel ervoor, en moet jij eens kijken wat je aanhoorpubliek is.... een vader met zijn zoon die de zweterige broodjes kaas van thuis aan het opeten zijn, met een thermosfles roosvise, en aan de andere kant opa en oma die geen zin hebben om bij pipo de clown te wachten tot hun kleinkind klar is met zijn mislukte ballonhond.
En daartussen nog een verdwaalde hobbyist die even een uiltje knapt, en misschien nog 2 of 3 geïnteresseerde.

Kortom, je moet een hele knappe spreker zijn wil je die hut vol krijgen met gespannen luisteraars :)
Of bedoeld eje wat anders karst

Daarbij komt een beetje, je kan natuurlijk goed luisteren naar de wensen van de organisatie.
Maar ik neem aan dat de organisatie met BNLS in zee gaat omdat daar best wel wat know how en ervaring rondzwemt, en je toch wel je eigen idee en richting die het bestuur voor ogen had en heeft, moet kunnen volgen .

ps, uiteraard ben ik het helemaal met Karst eens :D
Mvg Marty,

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #54 Gepost op: 14 June 2010, 17:52:00 »
Yep Mart,

Dat bedoelde ik met die tent ;) ( zie nuancering verderop in mijn 'pleidooisel' ;) )

Grtzz,

Karst

Jan-Peter

  • Offline Offline
  • Berichten: 2355
  • Bnlx treinendokter.
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #55 Gepost op: 14 June 2010, 19:08:03 »
My two cents....

Ik heb gemerkt dat de ene workshop een grote groep beter aanspreekt, en effectief is als een ander.

Dingen die niet werken:

Digital ombouw voor een grote groep met ieder een eigen lok; Elke lok heeft z'n eigen 'beste' oplossing.
Fotograferen van wissels in een één-op-één 'groep'; Na sub onderdelen aperature, sluitertijd, veiligheid etc ben je wel klaar.
Bouw van orginele blokkendozen; Daar is veel meer tijd voor nodig dan slecht een klein beursje...  ;)

Dingen die 'beter' werken.

Onderhoud\Ombouw aan een kleine groep (2\3 man) met eigen lokomotieven, per sessie, 2 perdag.
Simpele bomen maken (met voorbereide onderdelen) 5 man, per sessie, 3/4 per dag.
Ballasten van 'standaard' rails 3/5 man, continue door wissellend (op prefab stukken rails)

Ga je echt investeren in een workshop is een het ombouwen van een door BNLX zelf aan te leveren lok (evt twee varianten van t zelfde model 3-rail\2-rail) een mogelijkheid. Maar dan zit je aan een workshop prijs van 90\110 Euro, en kunnen er aan de 'lopende band' sessies gehouden worden (afhankelijk van t aantal 'instructoren'). Dit moet dus ruim van te voren aan worden gegeven (tijdschriften, folders, websites etc etc). En wie gaat garant staan voor de 'voorraad'.....
(Boven genoemde voorbeeld overgenomen van de Modellbahn Treff in Goeppingen, op de Marklin stand)

Er is dus uit elk kaliber workshop wel wat te kiezen, maar er zijn (zie berichten van Karst en Marty) voor bepaalde oplossingen zeer grote MAAR-en...

Vriendelijke groeten,
Jan-Peter.
10* Dig. HO 3Rail ,HOe DB/OBB IV/V, Maritieme thema's.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6438
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #56 Gepost op: 14 June 2010, 19:11:14 »
Je kan het ook anders doen.
Het aanbieden van decoder inbouw van Locomotieven die op eurospoor zijn aangeschaft, sla je waarschijnlijk 2 vliegen in een klap.
Het zelfde geld voor ombouw van 2-ral naar 3-rail (of anders om)


Jos.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8990
  • Hengelooo 1:160
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #57 Gepost op: 14 June 2010, 19:29:46 »
Ik heb eigenlijk niets meer toe te voegen aan wat Jan-Peter, Marty en Karst hebben gemeld.

@Johan: een demo hoeft misschien niet zoveel te verschillen van een werkwinkel maar in mijn praktijkgeval van 2 jaar geleden (46-4 ombouwen uit 3 tweetjes) zou niemand zich inschrijven, want wie gaat er nu snijden en zagen in zijn dure treinstel (en dat maal 3)? Tenzij... de organisatie zeg maar zo'n 50 treinstellen ter beschikking stelt: snijd gerust mis mensen, bij mij gaat ook wel eens wat mis...
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #58 Gepost op: 14 June 2010, 19:32:47 »
Ik heb gemerkt dat de ene workshop een grote groep beter aanspreekt, en effectief is als een ander.

Bouw van orginele blokkendozen; Daar is veel meer tijd voor nodig dan slecht een klein beursje...  ;)

Van parels en zwijnen ;D ;D ;D,

maar je hebt gelijk: een simpel messing kitje is beter en dat lukt me ook al nooit tijdens een beurs  ;) , want.... er blijken veel geïnteresseerden tips te willen krijgen, ook op een slecht bezochte beurs in Rijswijk

mvg,
Ivo

P.S., ik ben misschien niet de doelgroep, maar op een beurs neem ik niet de moeite voor een workshop. Ik wil graag alles zien en volgens mijn zoontje van inmiddels 8 lukt me dat nooit, omdat ik overal zo lang blijf praten  :D  Maar ik volg de lijn van Karst en Frank in dit draadje.
« Laatst bewerkt op: 15 June 2010, 10:12:12 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re:Eurospoor 2010
« Reactie #59 Gepost op: 14 June 2010, 19:34:00 »
Een demo is eigenlijk een uitnodiging tot vragen stellen. Je hoeft als geinteresseerde toch niet een heel messing bouwpakket in elkaar gesoldeerd te hebben. (doe dat lekker in besloten kring voor mensen die er specifiek voor hebben gekozen) maar je kunt even je brandende vraag aan een "professional" richten. Evt. kan de demo-er iets even snel voordoen. Of iets toelichten met de materiealen erbij.

(dit is geen reactie op Ivo, ik heb de tekst ër is al een bericht getyped" gewoon genegeerd.  ;D

Hoewel, Ivo, je moet dan natuurlijk niet pas om half 3 aan komen kakken natuurlijk... ;)
« Laatst bewerkt op: 14 June 2010, 19:35:32 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)