Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 08-12-2019
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door Overet
Vandaag om 16:12:30
Nedstaal; van sloop tot vrije vertaling H0 door MDG
Vandaag om 16:04:22
De Wim Vink 2020 H0 treinen kalender komt eraan. door MOVisser
Vandaag om 15:47:38
's-Heer Heinkenspolder door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:46:29
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 15:35:02
Franse treinen en scenery door hansb58
Vandaag om 15:30:29
Waldberg: Bundesbahn tijdperk IV in H0 door wob
Vandaag om 15:22:14
Murder on the Orient Express door Rondje_HO
Vandaag om 15:18:15
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Eric B
Vandaag om 15:06:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rondje_HO
Vandaag om 15:03:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Jelmer
Vandaag om 14:53:21
BMB-Module: “Wateringbury” door Willy112
Vandaag om 14:44:56
Wensendraadje Nederlands 2020 door MOVisser
Vandaag om 14:39:20
Een klein stukje Scotland door Hendrik Jan
Vandaag om 14:32:42
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 14:24:55
Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Rik
Vandaag om 14:23:58
Rheinburgh, TP V/VI door tijgernootje
Vandaag om 14:13:29
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door jerrytrein
Vandaag om 13:56:11
Bouwsels van Rik in schaal 0 (1:43.5) door Floris Dilz
Vandaag om 13:45:59
Roco 2019 door Jelmer
Vandaag om 13:12:28
TCM Opnieuw beginnen met een modelbaan. door FHJ Seller
Vandaag om 12:55:08
MB-module: Hielan Ware door Marc tramt
Vandaag om 12:53:57
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:37:04
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:27:22
Bahnstrecke 5867 door frederik19630
Vandaag om 10:56:18
WLAN maus + Z21 'P' error door Sven
Vandaag om 10:53:24
Villa VADA door roadster36
Vandaag om 10:46:28
Dubbele containerwagon van Touax in Nederland inzetbaar? door Sander.
Vandaag om 01:34:37
Te gek voor woorden: MSC Bergen op Zoom krijgt belastingaanslag door Thom
Vandaag om 01:27:31
Projekt 083-338 door 44
13 december 2019, 23:25:51
  

Auteur Topic: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin  (gelezen 9420 keer)

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #30 Gepost op: 05 november 2019, 16:01:51 »
Maar nu een andere vraag, waren er ook regelmatig voormalige DR rijtuigen (uiteraard verbouwd tot IR rijtuig) mee op de verbinding tussen Amsterdam en Berlijn? Toen het nog een D-trein was waren ze regelmatig te zien.

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #31 Gepost op: 05 november 2019, 19:12:44 »
Nee...in het Interregio tijdperk reden er alleen DB Interregio rytuigen mee.

De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #32 Gepost op: 05 november 2019, 19:19:15 »
We hebben het over de tijd van DB-AG, maar ik ben aan het zoeken geweest, ik kan er geen enkele foto van vinden.....

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #33 Gepost op: 05 november 2019, 19:21:48 »
Jij bedoelt blauw witte Interregio rytuigen voortgekomen uit DR Halberstadters?
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Chris2412

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Machinist internationaal Lineas Nl
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #34 Gepost op: 05 november 2019, 19:32:00 »
In het boek Interregio van Karl-Dieter Bodack ( ISBN 3-88255-149-6)
Vind ik wat foto's van de DR rytuigen in IR kleurstelling 

Pagina 62  BR 180 met IR 2111 Stralsund- Berlin lichtenberg
Pagina 85  BR 143 met IR 316  ,slechts 1 rytuig als trein ,een ABomz229.1

En op pagina 89 BR 112 met IR 2513 naar Frankfurt Main bij Scheerde.
Dit is de enigste foto in het boek van de ex DR rytuigen in west Duitsland
De beste manier om een trein te halen is om de vorige net te missen

Rudolfph

  • Offline Offline
  • Berichten: 977
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #35 Gepost op: 07 november 2019, 21:48:56 »
Volgens mij zijn de DR-rijtuigen in IR-kleurstelling wel (beperkt) in Nederland geweest. Ik weet het boek even niet zo snel, mogelijk "De moderne tractie bij de NS in kleur", anders een van die twee boeken die daar op lijkt qua formaat en opmaak. In ieder geval staat in een van die boeken een foto van trein 2343 Hfd-Bh-Berlin op 16 mei 1992. De samenstelling is:
NS 1631
DR Ame (groenwit)
DR/Mitropa WRme (rood)
DR Bme 6x (1e Städteexpress, 3e IR, rest groenwit)
NS ICR BKD
Aangezien ik het boek en de foto nu niet bij de hand heb, weet ik het niet helemaal zeker, maar volgens mij is die IR-bak ook DR-rijtuig. Dat Städteexpress-rijtuig was in ieder geval een opvallende verschijning. En mogelijk is de laatste Bme een BDmsb. Toch dat boek maar eens opduiken en die foto nog eens goed bekijken... ;)
Gezocht: (kopieën van) NS VPM's en VRM's en DB ZP AR's, ZP BR's en ZP CR's voor mijn website over treinsamenstellingen: http://treinsamenstelling.wordpress.com/
Bijbehorend forumdraadje: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,56271

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 802
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #36 Gepost op: 08 november 2019, 03:46:12 »
Dat klopt, toen het nog D-treinen waren kwamen ze nog naar NL. Nadat het IR geworden was waren hier bijna alleen nog maar Bundesbahn IR rijtuigen te
« Laatst bewerkt op: 08 november 2019, 03:48:32 door André82 »

EN446

  • Offline Offline
  • Berichten: 91
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #37 Gepost op: 09 november 2019, 18:41:19 »
Dat is niet zo gek. In het al genoemde (lezenswaardige) boek InterRegio van Herr Bodack (EK-Verlag 2005), dat uitvoerig ingaat op de hele historie van dat treinconcept, staat vermeld dat er maar twee IR-rijtuigen van DR-oorsprong zijn geweest met een voor Nederland geschikte energievoorziening, type Bimz 259.1. Verder schijnen er voor Nederland geschikte Bomz 236 te zijn geweest in IR-kleuren, maar die hebben niet de bijbehorende inrichting. Makkelijk te herkennen: een Bomz heeft allemaal schuiframen en een Bimz maar gedeeltelijk.
« Laatst bewerkt op: 09 november 2019, 18:45:09 door EN446 »

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 304
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #38 Gepost op: 09 november 2019, 19:30:48 »
Op het koersbord van de IR 2345 stond de naam wel opmerkelijk vermeld:


Aankoop (naast 5 andere bordjes) vandaag, 9/11 op Houten Digitaal
Groet, Raymond v/d Hoven

VictorPM

  • Offline Offline
  • Berichten: 228
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #39 Gepost op: 10 november 2019, 13:20:23 »
Dat bord is natuurlijk in Duitsland gemaakt. Maar er zijn ook genoeg Nederlanders die niet weten hoe je een hoofdletter IJ moet typen :)

Peter Crossrail

  • Offline Offline
  • Berichten: 627
Re: InterRegio Schiphol - Amsterdam - Berlin
« Reactie #40 Gepost op: 13 november 2019, 18:09:23 »
Dat is niet zo gek. In het al genoemde (lezenswaardige) boek InterRegio van Herr Bodack (EK-Verlag 2005), dat uitvoerig ingaat op de hele historie van dat treinconcept, staat vermeld dat er maar twee IR-rijtuigen van DR-oorsprong zijn geweest met een voor Nederland geschikte energievoorziening, type Bimz 259.1. Verder schijnen er voor Nederland geschikte Bomz 236 te zijn geweest in IR-kleuren, maar die hebben niet de bijbehorende inrichting. Makkelijk te herkennen: een Bomz heeft allemaal schuiframen en een Bimz maar gedeeltelijk.
Kijk, dat is nuttige informatie, bedankt!. Dat boek probeer ik al een tijd te bemachtigen, maar gaat voor astronomische prijzen weg helaas...

Mvg, Peter