Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Mar-Cas
Vandaag om 17:24:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 16:41:46
Au bord de la Cèze door Jelmer
Vandaag om 16:34:56
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:33:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 16:31:31
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 16:30:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:57
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 16:20:02
Toon hier je (model)treinfoto's door R1954
Vandaag om 16:17:39
Frans loodsje et cetera door Hans GJ
Vandaag om 16:15:37
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 15:57:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rick
Vandaag om 15:55:17
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 15:29:00
Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 14:27:50
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Luc2000
Vandaag om 14:23:38
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:37:53
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 11:23:07
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door MaraNCS
Vandaag om 10:48:06
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
Op Zuid (NL H0) door TonM
Vandaag om 09:38:15
ESU locprogrammer door ruudns
Vandaag om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:30:35
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 08:32:54
  

Auteur Topic: DDM "Panda" (DDM-1)  (gelezen 2576 keer)

Patrick Beentjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • NL H0 IV-V
DDM "Panda" (DDM-1)
« Gepost op: 26 January 2010, 21:22:11 »
Nou is het zo dat er enige tijd stuurstandsrijtuigen meereden met ICR treinen. Het gaat hier om stuurstandsrijtuigen van het type DDM1 (dus niet de DDAR die tussen utrecht en den Bosch hebben gereden)

Nou is mijn vraag: Werden deze DDM1 stuurstandsrijtuigen ook als koprijtuig gebruikt of werd alleen de locomotief voor het rijtuig gezet?

Deze vraag is omdat ik nog DDM Panda over heb die ik graag zou willen combineren met ICR rijtuigen.

Groet,
Patrick
Met de trein is het fijn (Y)

NS 1100

  • Offline Offline
  • Berichten: 1486
Re:DDM "Panda" (DDM-1)
« Reactie #1 Gepost op: 26 January 2010, 21:26:03 »
Normaliter werd er volgens mij omgelopen door de lok. Maar ik kan me een foto herinneren in de RailMagazine van een korte IC bestaande uit ICR met voor op een DDM stuurstandrijtuig! Het hele zaakje werd geduwd door een lok. Rare samenstelling kwam door extreme weersomstandigheden in de herfst een paar jaar geleden.
« Laatst bewerkt op: 26 January 2010, 21:27:43 door NS 1100 »

Patrick Beentjes

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
  • NL H0 IV-V
Re:DDM "Panda" (DDM-1)
« Reactie #2 Gepost op: 26 January 2010, 21:28:55 »
Ja, ik kon me er ook vaag iets van herinneren. En ik heb jaren geleden ook op Amsterdam Centraal een combinatie gezien van ICR, ICRm en een DDM rijtuig gezien. Maar dat weet ik niet meer zeker.

Dan heb ik nog een vraag, was dat stuurstandsrijtuig ook geschikt gemaakt voor fietsen? Dus met die "eenrichtingsverkeer" borden op de deur.
Met de trein is het fijn (Y)

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8588
  • Spoor N
Re:DDM "Panda" (DDM-1)
« Reactie #3 Gepost op: 26 January 2010, 21:58:55 »
Normaliter werd er volgens mij omgelopen door de lok. Maar ik kan me een foto herinneren in de RailMagazine van een korte IC bestaande uit ICR met voor op een DDM stuurstandrijtuig! Het hele zaakje werd geduwd door een lok. Rare samenstelling kwam door extreme weersomstandigheden in de herfst een paar jaar geleden.
Helaas, dat was een DDAR stuurstandrijtuig. Deze werd wel als stuurstand gebruikt. De DDM reden als gewoon rijtuig mee (waarbij de loc dus moest omlopen). En voor zover ik weet was het stuurstandrijtuig niet aangepast voor fietsvervoer.
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Taigagaai

  • Offline Offline
  • Berichten: 607
  • *
    • Flickr
Re:DDM "Panda" (DDM-1)
« Reactie #4 Gepost op: 27 January 2010, 12:16:17 »
Het stuurrijtuig reed mee om de Bv's van stroom te voorzien dmv de statische omzetter. Bij een enkel Bv rijtuig in de IC dienst is deze verwijderd om de overige rijtuigen die in het DDM-1 bedrijf reden hiervan te voorzien.
Er waren maar 2 Bvk's die hiervoor aangepast waren en dat waren de 101 (Condor) en 102 (Ooievaar)
Spoorgroet, Martin

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1018
Re:DDM "Panda" (DDM-1)
« Reactie #5 Gepost op: 27 January 2010, 12:56:57 »
Bij DDm-1 is de omzetter voor de gehele trein geplaatst in het stuurrijtuig. Geen enkele Bv heeft een omzetter in de normale dienst. De rijtuigen welke in de IC-dienst reden waren aangepast, en voorzien van een eigen omzetter. Deze was te vinden onder een van de trappen en aan de buitenzijde herkenbaar aan een rooster ipv een raam.

Bij mijn weten ware de BVk's niet aangepast en kunenn deze zo in een getrokken trein geplaatst worden.

mvg,
Robin

timtrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 2094
Re:DDM "Panda" (DDM-1)
« Reactie #6 Gepost op: 27 January 2010, 20:37:23 »
Het had twee voordelen:
1) twee rijtuigen extra in dienst
2) je kon de Bv's zonder omzetter er mee voeden

Dus in alle opzichten winst!

André82

  • Offline Offline
  • Berichten: 939
Re:DDM "Panda" (DDM-1)
« Reactie #7 Gepost op: 28 January 2010, 23:06:16 »
Het had twee voordelen:
1) twee rijtuigen extra in dienst
2) je kon de Bv's zonder omzetter er mee voeden

Dus in alle opzichten winst!
En het leuke was dat er op een moment wel 4 DDM-1 rijtuigen in 1 rijtuigenstam dienst hebben gedaan in de 1900! Wat een leuke tijd was dat zeg,zo rond 2000/01,alles wat men had knoopte men aan elkaar!

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:DDM "Panda" (DDM-1)
« Reactie #8 Gepost op: 29 January 2010, 00:34:31 »
En toen kwam het grote goedzetweekend in 2001 en werd DDM-1, ICR, ICK en plan W gescheiden ingezet... :P :-\
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re:DDM "Panda" (DDM-1)
« Reactie #9 Gepost op: 29 January 2010, 01:12:39 »
Plan W ... Onhandig hoor die treinen zonder eerste klas...  ;)

laurent

  • Offline Offline
  • Berichten: 2790
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
Re:DDM "Panda" (DDM-1)
« Reactie #10 Gepost op: 29 January 2010, 11:31:10 »
Nou, het werd niet meer zo door elkaar gegooid als men eerst deed :P
En plan W werd in 96 al eens BD gesteld, later weer in dienst gesteld en vervolgens in 2003/2004 definitief afgevoerd. Maar de inzet van ICK werd in ieder geval gesplitst van ICR en plan W.
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de