Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

DE II van DKM opnieuw bedraden. door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 11:41:01
Molenbaan (werktitel) door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:34
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 11:33:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Falkenberg
Vandaag om 11:05:59
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:46:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:29:58
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 10:13:57
Wat was jullie allereerste loc? door Wil uit ZO drenthe
Vandaag om 10:06:56
Trix DXI van DC naar AC door Robert vh Prutsert
Vandaag om 10:01:59
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:05:05
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 09:02:51
Schets Weistra regeling met arduino UNO door bask185
Vandaag om 08:21:30
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
Vandaag om 00:23:02
Liliput karwendel expres onderdelen door Stefan88
04 August 2025, 23:10:39
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jos B.
04 August 2025, 23:07:18
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
04 August 2025, 22:31:17
Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door nighttrain1
04 August 2025, 22:30:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
04 August 2025, 22:23:01
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
04 August 2025, 22:08:54
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door defender
04 August 2025, 22:05:30
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door MOVisser
04 August 2025, 22:02:33
Da's Daz 2 door defender
04 August 2025, 21:59:07
Vreemd probleem door Klaas Zondervan
04 August 2025, 21:56:18
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
04 August 2025, 21:50:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
04 August 2025, 21:47:12
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
04 August 2025, 21:26:42
Aachenau West door Overet
04 August 2025, 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
04 August 2025, 21:21:35
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
04 August 2025, 20:56:59
  

Auteur Topic: NS 2100 Stoomlocomotief; Passende rijtuigen?  (gelezen 6252 keer)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
NS 2100 Stoomlocomotief; Passende rijtuigen?
« Gepost op: 24 January 2010, 12:26:49 »
Nu ik mijn eerste Philotrain locomotief heb gekocht moeten daar
natuurlijk op termijn ook een aantal rijtuigen bij verschijnen
zodat ik een trein kan samenstellen.

Nu ben ik wel een beetje bekend met wat er zoal te krijgen is
in kitvorm van philotrain en MK.

NU wil ik een treinsamenstelling maken die ook in mijn regio zou
hebben gereden, dus van en naar Groningen.
Niet percé richting Zwolle, de lijn naar Leeuwarden mag ook,
hoewel ik twijfel of daar regulier NS 2100 locomotieven kwamen.

Via de site seinarm.nl heb ik wel een samenstelling gevonden, maar die
is wel een beetje lang;

Gn-Zl-Ut: loc - DIV - AB8c - BC9c - C10c - C10c - C10c - AB7c - C10c - AB7c

Nu kan ik natuurlijk een andere samenstelling gebruiken, zoals deze;

Std-Hrl: loc - DIV - C10c - C10c - BC9c - AB7c

De rijtuigen zijn allemaal als kit leverbaar, de DIV komt dacht ik van LS models eind dit jaar.

Ik kan wel een beetje hulp gebruiken indeze, dit is toch een iet wat onbekender
terrein dan het latere NS materieel.

M.vr.gr

Robbert Jan.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2010, 13:19:13 door RobbertJan »
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Dennis

  • Gast
Re:NS Stoomlocomotieven; Passende rijtuigen.
« Reactie #1 Gepost op: 24 January 2010, 12:42:43 »
Wat ook een leuke combinatie is, is een trein met c12 rijtuigen in combinatie met een AB7521.
B.v.

loc-D(4ass,hsm buik)-C12c-C12c-C12c-AB7521

Als ik vanmiddag tijd heb dan probeer ik wel wat foto`s te maken van wat stammen.

Grts

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:NS Stoomlocomotieven; Passende rijtuigen?
« Reactie #2 Gepost op: 24 January 2010, 12:49:50 »
Robert Jan,

Welke periode wil je uitbeelden, vooroorlogs of naoorlogs.
De sneltreinen vanuit de randstad naar Zwolle waren inderdaad lang. Maar daarna werden ze gesplitst in een deel voor Groningen en een deel voor Leeuwarden. Meestal werden daar 3700en of 3900en voor gebruikt.

Gerard

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:NS Stoomlocomotieven; Passende rijtuigen?
« Reactie #3 Gepost op: 24 January 2010, 12:54:53 »
Wat betreft de periode, zal ik toch gaan voor de na oorlogse treinsamenstellingen.
Gezien deze meer richting het tijdperk IIIa liggen en dus ook nog te combineren
zijn met het na oorlogse "nieuwe" diesel en elektrische materieel.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:NS Stoomlocomotieven; Passende rijtuigen?
« Reactie #4 Gepost op: 24 January 2010, 13:10:57 »
Heb je het Utrechts Archief al geprobeerd?
Zet daar maar eens NS 2100 in het zoekvenstertje, optie beeldmateriaal....... ;D
Diverse plaatjes in: Leeuwarden, Zwolle, Winschoten en Steenwijk.
Gerrit F

Van de draad af....

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:NS Stoomlocomotieven; Passende rijtuigen?
« Reactie #5 Gepost op: 24 January 2010, 13:12:18 »
Naoorlogs, begin jaren vijftig.
Toen reden er turkooize plan D's achter een stoomloc naar het Noorden.
Maar de stoomloc werd na korte tijd al vervangen door elektrische jongens in turkooize of bruine uitmonstering.

Gerard

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:NS 2100 Stoomlocomotief; Passende rijtuigen?
« Reactie #6 Gepost op: 24 January 2010, 13:33:13 »
Dan moet de periode waarin ik de trein wil positioneren toch ergens vlak na de
oorlog liggen, ten tijde dat er nog gereden werd met houten coupérijtuigen.

Ik heb uiteraard wel een complete stam turqoise Plan D rijtuigen van Roco
die dus ook heel best achter deze loc zouden kunnen hangen.

Ik wacht eerst nog wel even meerdere reacties af, dan kan ik daarop mijn
beslissing maken waarmee ik verder kan gaan.
In ieder geval al bedankt voor de voorzetjes.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1626
    • Dwangrail.nl
Re:NS 2100 Stoomlocomotief; Passende rijtuigen?
« Reactie #7 Gepost op: 24 January 2010, 13:36:20 »
@Robbert Jan,

De 2100 is een mooie locomotief, maar meer dan 3 á 4 rijtuigen zal hij niet trekken.
Zeker met de zwaare messing rijtuigen slaat de loc al heel snel door.

Zorg ook dat de tandwielkast goed gesmeerd is, bij mij draaiden de tandwielen in puin.
er zijn geen reservedelen meer voor deze loc, dus dan heb je een vitrinemodel.

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:NS 2100 Stoomlocomotief; Passende rijtuigen?
« Reactie #8 Gepost op: 24 January 2010, 14:13:02 »
Dan moet ik toch gaan denken aan een kortere trein, iets in de orde
van een D (buikje) - C10c -C10c? (heeft 2 witte ramen),
uit het Utrechts Archief, foto in Winschoten.

Ik wil de loc ook niet kapot laten lopen door te zware treinen er achter te hangen.
Om de loc nu ook meteen maar uit elkaar te halen zie ik niet zo zitten, daarvoor ben
ik ook niet bekend met de construcie, hiervoor neem ik d'r liever mee naar
een expert. Bijvoorbeeld in Houten o.i.d.

Gr.

Robbert Jan.



The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

Dennis

  • Gast
Re:NS 2100 Stoomlocomotief; Passende rijtuigen?
« Reactie #9 Gepost op: 24 January 2010, 15:22:31 »
Aan mijn eerste Philotrain modellen durfde ik ook niet te sleutelen.
Maar gaan de weg leer je wel over de angst heen te stappen ;D

Wil je de rijtuigen als kit kopen of als gebouwd model?
Het aanbod is natuurlijk wel een beetje beperkt.
Maar bij de juiste adressen is nog wel het e.e.a. te koop.

Grts,
Dennis

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re:NS 2100 Stoomlocomotief; Passende rijtuigen?
« Reactie #10 Gepost op: 24 January 2010, 15:27:47 »
Dan moet ik toch gaan denken aan een kortere trein, iets in de orde
van een D (buikje) - C10c -C10c? (heeft 2 witte ramen),
uit het Utrechts Archief, foto in Winschoten.
Robbert Jan.

Misschien heb je het 2100 boek? Anders kun je het mogelijk nog wel in een bibliotheek vinden. Daar vind je vast nog meer inspiratie. Ik zie dat je in je laatste post al van een D (buikje) praat. In je eerste post verwar je denk ik de DIV van Seinarm met de DIV van LS models. De eerste is een 4 as HSM buik en de laatste een 4-deurs stalen D. De stalen D was er in de jaren '30 natuurlijk wel, maar reed volgens mij niet echt vaak met houten coupé rijtuigen.

Mijn idee voor een trein achter de 2100 is altijd de Etoile du Nord, Amsterdam - Parijs, die reed met CIWL rijtuigen. In kunststof van Rivarossi zijn die een minder zware last dan de messing bakken van Philotrain.

Succes met zoeken,

Ivo
mvg,
Ivo

*

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2090
  • Zelfportret
Re:NS 2100 Stoomlocomotief; Passende rijtuigen?
« Reactie #11 Gepost op: 24 January 2010, 15:49:00 »
Was dat hele boek vergeten... :-[

Stoomlocomotieven serie HSM 501-535 (NS-serie 2100)

Even snel doorgekeken op samenstellingen in het Noorden:
Blz. 24; "Loc 2133 komt met trein 203 uit Zwolle Leeuwarden binnen, 14 augustus 1936".
Blz. 66; "Station Leeuwarden gezien vanaf de seinbrug nabij post B, 19 juli 1938. Een 2100 brengt zonder zichtbare inspanning een trein op gang richting Zwolle".
Blz. 72; "Station Stavoren eind jaren dertig. Links staat loc 3798 met een sneltrein uit Groningen; rechts is de stoptrein uit Leeuwarden te zien met loc 2134".
Blz. 74; "Het oude station Steenwijk omstreeks 1947 met een trein richting Zwolle".
Blz. 75; "Loc 2123 (?) vertrekt uit Winschoten met een trein richting Groningen, circa 1948. Bij deze machine ontbreekt een fabrieksplaat".
Scans uitsluitend per mail...
Stuur me maar een bp met je e-mail adres, als je deze selectie wilt hebben.

Gerrit F

Van de draad af....

RobbertJan

  • Offline Offline
  • Berichten: 3530
  • Mcn NSR Groningen.
Re:NS 2100 Stoomlocomotief; Passende rijtuigen?
« Reactie #12 Gepost op: 24 January 2010, 15:58:06 »
Ik ben net even de boekenkast in gedoken voor wat lectuur en heb het boek
ook tevoorschijn gehaald. Ik zal eens een blik werpen naar wat treinsamenstellingen
die te realiseren zijn.

Ik ben er nog niet helemaal over uit of het nu kits worden of kant en klare modellen.
Een kit is in mijn optiek gewoon leuker omdat het dan echt iets is wat
je zelf hebt inelkaar gezet. Dan moet ik eerst maar eens kijken naar wat instructie
in het solderen van messing modellen want dat doe ik niet de eerste keer op eigen houtje.

Gr.

Robbert Jan.
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re:NS 2100 Stoomlocomotief; Passende rijtuigen?
« Reactie #13 Gepost op: 24 January 2010, 16:00:50 »
de 2126 bij het vertrekken van Leeuwarden in 1936.  Na de oorlog waren het toch hoofdzakelijk de 3700'en en 3900'en die op de lijn naar Zwolle werden ingezet.

Achter deze 'Blikken Tinus' zie je weer een stalen C12c. Voor een betaalbaar model daarvan moeten we nog eventjes geduld hebben...
Dan volgen 2 houten coupérijtuigen en een 'buikje'.  Leuk treintje in model, om over de Staatsspoorseinbruggen nog maar te zwijgen.
« Laatst bewerkt op: 24 January 2010, 23:13:59 door sneek »
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re:NS 2100 Stoomlocomotief; Passende rijtuigen?
« Reactie #14 Gepost op: 24 January 2010, 16:21:22 »
Een 2100 met een drie- of vierassige buik en tweemaal een houten C10c is prima te doen, maar er was ook altijd een AB-rijtuig bij. Dat kan een houten AB zijn, maar alle houten personenrijtuigen raakten langzamerhand in onbruik, beter is een stalen rijtuig uit de serie AB7521. (Ook door Philotrain geleverd).
Na de oorlog werd vaker een stalen C12c in plaats van een C10c toegepast.

Gerard