Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modeltreinen Pierre Dominique door hervé
Vandaag om 16:52:58
Het Boemeltje - Electronica door Huup
Vandaag om 16:19:14
Reizigersmaterieel Twentelijn in de jaren '70 door spoorijzer
Vandaag om 15:59:26
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 15:56:40
Hoe TrainController met Z21 start te runnen op laptop die alleen wifi heeft? door Ronaldk
Vandaag om 15:29:11
Intermittende kortsluiting door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:16:28
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:14:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:13:44
Handregelaar aan IB Basic door Joz
Vandaag om 14:58:59
Piko Smart Control Wlan Problemen.. door Modeltreinmulder
Vandaag om 14:45:32
Bauarbeiten im gange door tothebeach
Vandaag om 14:24:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door 741230
Vandaag om 14:08:49
Kwaliteit Piko hondekop vs hondekop uit startset door Remunj
Vandaag om 13:22:08
Raadplaatje door Hlv53
Vandaag om 12:39:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:08:20
Rails roestig verven door Scratchbuilt
Vandaag om 10:22:32
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:14:39
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 10:11:30
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Arjan6511
Vandaag om 09:14:29
TEE treinstel krijgt nieuwe plaats na vertrek uit NTM door Duikeend
Vandaag om 09:12:30
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 08:35:58
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frits C
Vandaag om 06:47:18
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
17 June 2025, 23:15:32
Frans loodsje et cetera door Scratchbuilt
17 June 2025, 22:54:41
Station Roodeschool door MOVisser
17 June 2025, 22:45:22
Defecte spanningsregelaar - Esu Ecos 2 - EcoSlink extended door spock
17 June 2025, 22:28:16
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
17 June 2025, 21:28:37
Br 38 Piko Superen. door wob
17 June 2025, 21:17:09
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
17 June 2025, 20:54:52

Auteur Topic: De bouw van het Buurdal in H0  (gelezen 104015 keer)

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
Re:De bouw van het Buurdal in H0
« Reactie #360 Gepost op: 22 February 2011, 08:49:43 »

En de droge bloemen zitten er nog aan, want tuinieren is niet echt een grote hobby van me, dus ik was te lui om ze te snoeien de afgelopen herfst.

Hallo Jeroen,

Ben net zo benieuwd als Wim hoe jij dat gedaan hebt, heb ook nog een hele mooie hortensiea in de voortuin staan ook daar zitten de bloemen nog aan.
Verder zijn jullie aardig bezig met het hele gezin, het is mij maar voor de helft gelukt.

mvgr Evert en Bas

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #361 Gepost op: 23 February 2011, 08:02:49 »
Ik knip de bloemen van de Hortensia er af. Wel pas als de bloem "verhout" (hoe heet dat?) is, vanaf ca eind december. Daarna binnen verder drogen voor zover ze nog niet droog zijn. Blaadjes er af halen, niet al te wild, anders breken de takjes. Ik gebruik overigens alleen die bloemen die een beetje in de juiste verhouding zijn. Oh ja, knip de steeltjes wat langer af en maak ze later naar behoeven korter. Andersom werkt niet ;D

Deze boompjes hebben we gemaakt met:

Spuitlijm
Purex strooigoed middel
Noch bladeren
Oude krant om je werktafel af te dekken

Nadat je de blaadjes van de Hortensia hebt afgehaald spuit je de takjes lichtjes in met spuitlijm. Daarna de takjes met de vlokken/strooigoed bestrooien. Dit herhaal je een aantal keren net zo lang totdat je een "dicht" bladerdek hebt. Dit deel is gewoon net zo lang proberen tot je tevreden bent. Zorg er wel voor dat er zo min mogelijk strooigoed op de stam komt.
Als afwerking nog een keer inspuiten met spuitlijm en daarna bestrooien met Noch bladeren voor een beetje "blad look".

Voor meer afwisseling kan je ook meerdere kleuren groen gebruiken. We zijn nog wat andere materialen aan het testen voor het beste resultaat.

Het gebruik van Hortensia bloemen hebben we overigens niet zelf bedacht maar als tip hier op het forum gelezen, kan niet meer zo snel vinden waar.

Kortom gewoon een beetje frutten en kijken wat het oplevert, Als het lukt in ieder geval jaarlijks een 10-20 tal boompjes uit eigen tuin ;D (bij de buren staan ze ook hoor :-X)

Groet Jeroen

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #362 Gepost op: 23 February 2011, 08:59:12 »
Hoi Jeroen,

Da's inderdaad ongeveer wat ik dacht.
Dan ga ik binnenkort mijn Hortensia's maar eens oogsten. Zo te zien zitten er wel iets van 60-80 bloemen aan. Dan kan ik al een aardig bos maken.
Alleen rijd ik met spoor N, het zijn dan misschien wel wat grote bomen, maar zelfs dan kan ik ze nog wel gebruiken voor in het midden van een bos(je).

Groeten,
Wim
Grt, Wim

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #363 Gepost op: 23 February 2011, 11:16:43 »
Hoi Wim,

Voor n kan je dan weer de wat kleinere bloemen nemen, die zijn vaak qua verhoudingen ook wat beter.

Succes met oogsten en laat het eind resultaat ff zien ;)

Groet,

Jeroen

WimC

• Offline Offline
  • Spoor N
« Reactie #364 Gepost op: 23 February 2011, 13:50:44 »
Hoi Jeroen,

Even snel eentje geprobeerd.

Ziet er zeker niet slecht uit, alleen zullen het wel voornamelijk bomen zijn voor in het midden van een bosje. Er zitten ook nogal veel gaten in het loof, omdat er soms veel ruimte tussen de takken zit. Dus een beetje opletten hoe je de boom plaats. Maar wel een goedkope manier om bomen te maken (als je de uren niet meerekent).

Het meeste werk is 't nog om de blaadjes eraf te krijgen, die zitten nog goed vast. Die moet je er met een schaartje afknippen en daarbij oppassen dat je niet teveel van de takken wegknipt.

Groeten,
Wim
Grt, Wim

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #365 Gepost op: 23 February 2011, 13:57:45 »
ziet er goed uit  (y)

De dichtheid van het blader dek is en blijft ook bij ons aandachtspunt. Aan de andere kant kijk naar een echte boom en daar zitten ook regelmatig gaten in het loof, dus.....

Het haalt niet de kwaliteit van de bomen van "grove den" hier op dit forum, maar het is een makkelijk en goedkoop alternatief dat er nog redelijk uitziet vind ik.

Groet,

Jeroen

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #366 Gepost op: 09 March 2011, 21:54:51 »
jippieee, we rijden weer automatisch  (y) (y) na ruim 2 maanden klussen ;D

alle wisselaandrijvingen vervangen door servo aandrijvingen, schaduwstation aangepast dat de bochtwissels er uit zijn en een spoor iets verlegd zodat de grote stomers (bv BR44) weer alle sporen van het schaduwstation kan gebruiken.

Rij nu weer een 20 min automatisch en heb nog geen problemen gehad, rijdt nu gewoon soepel.

Groet,

Jeroen

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #367 Gepost op: 09 March 2011, 22:08:11 »
Dat is geweldig nieuws om te horen!!

Toppertjuhh!!

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #368 Gepost op: 11 March 2011, 11:49:10 »
inmiddels weer een nieuwe aanwinst voor het Bührtal:

een Roco V80:

(bron e-bay)

Moet nog een keer uitzoeken waar deze allemaal mee gereden heeft.

Groet,

Jeroen

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #369 Gepost op: 16 March 2011, 15:29:03 »
De afgelopen dagen zeer regelmatig gereden met de treinen en op een enkele ontsporing of spontaan afgekoppeld wagentje geen storing of problemen gehad tijdens automatisch rijden. Zit nog wel een deadlock mogelijkheid op de baan, die moet ik nog oplossen.

Naast het rijden ook nog een tunnelportaalprobeerseltje gemaakt. Eerst een malletje gemaakt en daarna beplakt met das kei en stenen ingekerfd. Vervolgens een beetje schilderen en zo:

Ben er opzich tevreden over, maar als jullie suggesties of aanwijzingen hebben houd ik aanbevolen ;)
Of deze op de baan komt weet ik nog niet, ben iets te zuinig geweest met de afmetingen ;D.

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 17 March 2011, 10:52:24 door nachbar »

mass am see

• Offline Offline
  • de hondsrug baan
« Reactie #370 Gepost op: 16 March 2011, 16:07:46 »
Hoi Jeroen,

Tevreden mag jij wel zijn over je tunnel portaal, lees (stiekem) ;D mee en probeer binnen kort ook eens om zo iets te maken, had al verschillende ideeën maar klei was me nog niet te binnen geschoten.

bedankt en vgr Evert.

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #371 Gepost op: 16 March 2011, 17:27:59 »
Jeroen, op zich ziet het portaal er goed uit, maar het oogt inderdaad te krap. Aan de linkerkant (rechts kan ik niet goed zien) zit de boel te dicht op de rails. Laat er maar eens een stoomloc doorrijden. Ik denk dattie vast loopt.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #372 Gepost op: 16 March 2011, 18:20:55 »
Waar de foto is genomen komt ie zeker niet. Die plek is na de bocht en daar heb ik een cm of zo te kort. Op een andere plek past ie net aan maar daar had ik tegenlicht bij het fotograferen ;D. Anders kan ik deze nog ergens inzetten als tunnelportaal voor een weg of zo.

Ik heb nog wel twijfel of de stenen niet wat te onregelmatig zijn.

Groet,

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 16 March 2011, 18:33:06 door nachbar »

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #373 Gepost op: 16 March 2011, 20:59:17 »
Een Roco V80:
Moet nog een keer uitzoeken waar deze allemaal mee gereden heeft.

Daarvoor zijn veel mogelijkheden. :)

De Baureihe V80 is de eerste diesellocserie van de toen nog jonge Bundesbahn. Deze serie van tien locomotieven is oorspronkelijk bedoeld om allerlei soorten treinen te kunnen rijden: van lichte sneltreinen, via personen- en goederentreinen naar rangeerwerk. In de begintijd van deze serie in de jaren vijftig werden deze locomotieven dus met alles gecombineerd wat maar voorhanden was. Toen bleek, dat deze loc's niet echt geschikt zijn om zware goederentreinen te rijden of om mee te rangeren, werden ze voornamelijk ingezet voor personentreinen en lichtere goederentreinen. Silberlingen, Umbauwagen (drie- en vierassig) en Mitteleinstiegswagen zijn maar een paar voorbeelden. Ze werden voornamelijk in de regio's Frankfurt en Bamberg ingezet. Eind jaren zeventig was het uit en werden ze verkocht aan diverse Italiaanse spoorwegmaatschappijen. Alleen V80 002 bleef in Duitsland en werd DB-museumloc tot 2005, toen zij bij de brand in Nürnberg onherstelbaar beschadigd raakte en gesloopt werd.
Met de Br. V80 zijn ervaringen opgedaan voor de later succesvolle V100-serie.

Laat de loc tezijnertijd maar eens via Schwarzburg naar Dönsdorf rijden. ;)

Groet,
Basilicum

nachbar

• Offline Offline
    • Bührtal III
« Reactie #374 Gepost op: 17 March 2011, 10:56:51 »
lees (stiekem) ;D mee en probeer binnen kort ook eens om zo iets te maken, had al verschillende ideeën maar klei was me nog niet te binnen geschoten.

Hoi Evert,

Gewoon proberen, proefstukjes maken en zo. De das klei methode heb ik ook weer hier op het forum als mogelijkheid opgedaan.
Werkt wel prettig voor dit soort zaken. Ik ga ook nog een keer op een van de beurzen een mal voor een tunnelportaal aanschaffen en deze vul je dan met gips en dan eens zien hoe dat uitpakt.

Basilicum, gaan we doen (y)

Groet,

Jeroen