Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
Vandaag om 15:47:15
Railpro 607 door Bob11
Vandaag om 15:36:39
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 15:34:04
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bert55
Vandaag om 15:17:06
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Lobomotion69
Vandaag om 14:00:45
Groningers blij verrast met opening station, maar er is ook reden voor gemopper door Jip
Vandaag om 13:58:06
Br 41 Weinert, loop of sloop ? door Lobomotion69
Vandaag om 13:52:54
Spoor 1 nem of finescale door Hirschsprung
Vandaag om 13:22:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door thevandijks
Vandaag om 13:22:22
Boek over de oorsprong NS 500/600 door VAM65
Vandaag om 13:08:23
Baanplan deels gebaseerd op Veluwe door Jelmer
Vandaag om 13:06:06
Klein baantje 1200x1200mm door spoorijzer
Vandaag om 12:56:42
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door tijgernootje
Vandaag om 12:42:32
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door robin binsbergen
Vandaag om 12:39:39
Bauarbeiten im gange door tijgernootje
Vandaag om 12:29:54
Station Roodeschool door Eric B
Vandaag om 12:17:40
Raadplaatje door henk
Vandaag om 12:14:30
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
Vandaag om 11:05:38
365 "Het is weekend foto's" door Wim Vink
Vandaag om 11:03:46
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 10:19:14
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Pauldg
Vandaag om 09:53:06
Lima IRM pimpen door 008200
Vandaag om 09:45:17
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door deBult
Vandaag om 08:26:21
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 04:10:49
Rivarossi panoramarijtuig verlichting inbouwen. door Bahn-AG
15 July 2025, 23:19:44
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
15 July 2025, 23:16:36
Sikje 225 door Huup
15 July 2025, 23:04:23
Spoor- en tramweg parafernalia door MathynK
15 July 2025, 22:37:25
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Erik Mijd
15 July 2025, 21:09:01
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
15 July 2025, 20:54:04

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - DD-AR in N  (gelezen 16477 keer)

Mitchell

• 3D Designer
  • Online Online
    • SpoorObjecten
Re: BNLS-Werkspoor - DD-AR in N
« Reactie #30 Gepost op: 16 February 2010, 20:38:57 »
thank you :D
altijd motiverend,, complimentjes :D

over 2weken heb ik van alle treinen 4 stuks thuis liggen, dan zal ik eens goede foto's maken met een echte camera :P

raymond erdtsieck

• Offline Offline
  • N Spoor Freak
« Reactie #31 Gepost op: 16 February 2010, 22:08:19 »
Hier nog een complimentje dan ;D
Mooi werk man!!!
Echt prachtig (y)
Kan ik straks ook eindelijk met een 3D/RM: DD-AR rijden :)
Er was al een 3D/RM: DD-AR te koop maar vond die veelste duur.

A.S. zaterdag komt er ook nog een VIRM bij (y)
Het is al leuk om met N-spoor te rijden!!!
Maar door jou werk word het N-Spoor alleen nog maar leuker (y) (y) (y)

Groet,
Raymond

No Pain No Gain!

Dompie

• HerIntreder
  • Offline Offline
« Reactie #32 Gepost op: 22 February 2010, 18:32:04 »
 (y) :P (y)
Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

Paul-P

• Offline Offline
    • Delfste Modelbouwvereniging
« Reactie #33 Gepost op: 10 March 2010, 00:09:54 »
Heb hem net binnen!

Top model. Heb wel even een vijltje over de voorkant van de cabine gehaald om de randjes van de resolutie van de 3d printer er uit te halen. Daarna even met schuurpapier 1000 er over heen. Binnen kort maar gaan spuiten.

Zat al lang met het idee om eens te kijken of shape ways interessant is, maar voor de dd-ar wou ik de gok wel wagen. Zeker een succes. Volgende project wordt de sprinter.

Is een 1500 niet een leuk idee? Die is lekker vierkant dus daar zie je geen randjes in. Plan V lijkt me al lastiger.

Oja Mitchel, wat gebruik jij nu als minimale dikte van wanden, en minimale afmetingen van details? Ik wil toch mijn SSP110SW gaan printen, dan maar wat consessies.
« Laatst bewerkt op: 10 March 2010, 00:31:44 door Paul-P »
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie www.d-mv.nl

Mitchell

• 3D Designer
  • Online Online
    • SpoorObjecten
« Reactie #34 Gepost op: 10 March 2010, 00:57:33 »
Hoi Paul,

goed om te horen dat het model naar tevredenheid is, want daar streef ik natuurlijk naar!.

1500 is inderdaad een idee, ik zal hem op mijn to-do lijstje (dat wordt nummertje trekken :P)

De Plan V is inderdaad lastig, zelf krijg ik de vorm niet goed, waardoor heel het plan al in duigen valt!

Ik gebruik als minimale wandikte 1mm, nadeel van een SSP110SW is dat je bijna totaal geen details kan aanbrengen in N,, dit zal of breken tijdens vervoer,, of het zal breken tijdens het opschuren of je ziet niks van de details (te klein)
Ik wil je natuurlijk niet ontmoedigen hoor! dat opzekers niet, maar in N wordt het een lastig project als je de details erop wilt hebben
H0 geef ik je een grotere kans,, let op dat details die ver uitsteken ook 1mm dikte moeten hebben (anders breekt het)

Heel veel succes, en laat ons natuurlijk weten hoe het met de SSP110SW gaat!
en natuurlijk maak wat foto's als het spuiten/verven van de DD-AR lukt!

nog klein dingetje, ik krijg van mensen te horen dat verven makkelijker gaat dan spuiten? dit doordat met spuiten er zo'n dunne laag op komt dat het in het materiaal trekt,, ik kan dit niet bevestigen.
wel kan ik zeggen dat een laagje primer eroverheen wonderen doet (altans bij mij!)

Paul-P

• Offline Offline
« Reactie #35 Gepost op: 10 March 2010, 16:31:07 »
Heb zelf ook geprobeerd de vorm van de plan v te maken. Heb hem toen ook geprint. De ramen van de cabine waren wel goed en de seinen balk ook, echter was de neus iets anders van vorm, maar met wat schuur werk heb ik dat toch wel goed gekregen. Het lukte echter ook niet om de neus mooi hol te krijgen, omdat het programma ging flippen als ik een shell-feature wilde aanbrengen. Misschien dat ik er nog eens naar moet kijken en bij shapeways ga laten maken.

De SM90 had ik al, van nedspoor, is bijna af, DH1 had ik ook al, ook van Nedspoor.

Voor de 1500 heb ik wel een mislukte ets plaat liggen hier, daar staathij als lijn tekening in schaal al op. Misschien ga ik die wel even klussen in 3d. Heb zelf de draaistel zijkantjes al wel in gegoten metaal. En alle messing onderdelen die op het dak moeten komen. Echter de kap heb ik dus niet.

Vind het wel jammer dat bij de DD-AR het onderste randje van de kap er niet aanzit, in het echt grijze randje. Ben zelf al aan het kijken welke onderstellen ik er onder doe. Maar een A10 rijtuig van minitrix (rood-beige, die kocht ik voor 18 euro pst), met kortkoppelsysteem gaat opzich wel passen met wat vijlwerk. De draaistellen zijkanten komen overeen en ze zitten nagenoeg op de goede plek. Opvallend is dat in het echt de draaistellen dicht op het midden van de wagon zitten en ze dus iets achter de schuine kantjes verdwijnen.

Over het spuiten, sowieso altijd een laagje primer, verder ben ik helemaal klaar met kleinspoor verf, dat is echt troep vergeleken met de duurdere maar grotere potten van Phildie/philotrain verf. Die verf is gebaseerd op nitrocelulose en is dus verdunbaar met thinner. Omdat thinner veel vluchtiger is dan terpetine of wasbenzine, komt het al bijna droog uit de spuit en gaat dus veel minder als natte laag op het model gedragen. Omdat het zo snel droog is kun je veel dikkere laag in een keer doen, zonder dat je een sinasappel effect krijgt. Het ziet er zelfs mat achtig uit in tegenstelling tot glanzende kleinspoorverf. Ook kun je het na 30 min al beetpakken. Ideaal! Spuiten is weer leuk geworden met die verf.

Oja is die ic stuurstand al in de maak, lijkt erg op de benelux stuurstand, maar die had ik zelf al met de hand gemaakt.

« Laatst bewerkt op: 10 March 2010, 16:38:21 door Paul-P »
Kom eens kijken bij de Delfste Modelbouwvereniging! We zoeken leden! Clubavond ma. in Delft do. in Den Haag zie www.d-mv.nl

Arnoud

• Offline Offline
  • HCCM - digitaal met TCK
« Reactie #36 Gepost op: 10 March 2010, 17:39:59 »
Over het spuiten, sowieso altijd een laagje primer, verder ben ik helemaal klaar met kleinspoor verf, dat is echt troep vergeleken met de duurdere maar grotere potten van Phildie/philotrain verf. Die verf is gebaseerd op nitrocelulose en is dus verdunbaar met thinner. Omdat thinner veel vluchtiger is dan terpetine of wasbenzine, komt het al bijna droog uit de spuit en gaat dus veel minder als natte laag op het model gedragen. Omdat het zo snel droog is kun je veel dikkere laag in een keer doen, zonder dat je een sinasappel effect krijgt. Het ziet er zelfs mat achtig uit in tegenstelling tot glanzende kleinspoorverf. Ook kun je het na 30 min al beetpakken. Ideaal! Spuiten is weer leuk geworden met die verf.

Kijk daar ben ik blij mee. Ik heb van Shapeways de Virm en de Sprinter liggen om te spuiten en daarvoor al verf van Phildie in huis gehaald (incl primer). Ik blij te lezen dat dat een goede keuze is.

@Mitchell: jammer dat Plan V/T niet lukt.

Mvg,
Arnoud

Dompie

• HerIntreder
  • Offline Offline
« Reactie #37 Gepost op: 10 March 2010, 18:36:53 »
Ik heb een kale ongeverfde SLT wagon die over was geschuurd met mijn handvuist schuurmachine. Dit gaf een verbluffend glad resultaat. Ik klem de schuurmachine tussen mijn benen en doe er een schuurpapier met een korrel 240 op en beweeg dan de wagon over het schuuroppervlak. Ik was stom verbaasd over het vlakke niet meer korrelige resultaat. Even met een loep goed gekeken of ik niet wat vergeten was (uiteraard wel) en daarna twee lagen primer en twee lagen witte Acryl verf van Guntze erop. Dit laat ik op advies van HenH Modelbouw een weekje drogen want dan is het echt hard geworden en schuur dan met korrel 1500 na. Ga morgen kijken of dat schuren ook machinaal kan (grotendeels). Daarna kan ik verder met de gele en blauwe kleur.
Ik had al handschuur ervaring met mijn flavlip (dus 2 lagen primer en 2 lagen wit en dat een week laten drogen, niet eerst de kale bak schuren) dat ging ook niet slecht maar was nog niet echt mooi glad. Maar dat kost ongeveer 1.5-2 uur per wagon en een lamme arm. Vandaar mijn proef met de SLT bak en de schuurmachine.
Eind van de week weet ik of het echt een voor mij voldoende resultaat geeft.
Groetjes
Johan
N Selectrix/Müt - TrainController7Gold met +4D Sound, +SmartHand - Stärz SX-hardware

Paul-P

• Offline Offline
« Reactie #38 Gepost op: 16 March 2010, 09:44:17 »
Mitchell, zou je voortaan bij het ontwerpen rekening willen houden met het kunnen vlakschuren van het model. Dan heb ik het in dit geval over de ventilatie roosters boven de ramen van de dd-ar. Die kun je beter verzonken maken dan laten uitsteken, dan kun je het hele oppervlak schuren, en bij het schilderen ofwel, het verzonken deel grijs schilderen zonder af te plakken, of wel voor geschilderde styreen strookjes inlijmen. Het model van messing heeft ook geen uitsteeksels. daar is enkel naadjes van boven af geëtst, en de ramen van bijde kanten af er uit geëtst.
Daarnaast zou ik de handgrepen van de machinisten deur weglaten en vervangen door een breder diepliggend vlak met twee gaatjes waar een messing draadje door kan. evenals gaatjes in de zijkant van de cabine maken om de trapjes te kunnen maken van draad. Ook vind ik wel jammer dat het onderste randje van de kap dat schuin naar binnen loopt er niet aan zit.
Ik hoop dat je bij toekomstige modellen rekening kunt houden met het schuren van het oppervlak. In N spoor moeten toch vaak consessies worden gedaan, en meestal wordt het eindresultaat dan beter, dan een correct model.

Momenteel ben ik bezig met schuren en plamuren, het begint al aardig glad te worden!

Mitchell

• 3D Designer
  • Online Online
    • SpoorObjecten
« Reactie #39 Gepost op: 16 March 2010, 10:46:41 »
hoi paul,

allereerst mijn excuses dat het model niet is wat het in jou ogen zou moeten zijn :-*

wel kan ik reactie erop geven en evt aanpassingen maken in het model.
Zo was ik niet op de hoogte dat het uitstekende ventilatie rooster lastig is om omheen te schuren, dit zal ik vanavond dan gelijk verbeteren!

Je geeft aan de handgrepen bij de deur? Zover ik weet zitten die er niet? Wel zit er een inkeping op de plek waar de handgrepen moeten zitten.. Deze zijn met de orginele maten gemaakt. Ook hier was ik helaas niet op de hoogte van dat die iets breder moeten zijn voor handgrepen!

Nou iets waar ik wel een goed antwoord op heb.
Het onderste randje dat naarr binnen loopt, is expres weggelaten!
Het is namelijk zo dat veel van de duitse dubbeldekkers in N een bodemplaat hebben waarbij dat onderste randje op zit.
Ik heb het dus weggelaten zodat ze nu op een duitse dubbeldekker rijtuig kunnen en op die manier het randje gemaakt wordt!

Hoop dat ik het een en ander heb kunnen uitleggen!
Nogmaals mijn excuses! :D voor mij is het gelukkig ook elke keer weer nieuwe ervaring.
Als je meer kritiek hebt..  graag.. Dit kan dan natuurlijk allemaal mee voor het volgende model!

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #40 Gepost op: 16 March 2010, 12:13:51 »
We willen in de encyclopedie natuurlijk ook aandacht besteden aan het 3D printen.
Wie er al ervaring heeft met geprinte modellen, en zeker ook met de afwerking ervan, kan ons een plezier doen met het opsturen van foto's en een mooie bouwbeschrijving.

grzz,

Hans

Paul-P

• Offline Offline
« Reactie #41 Gepost op: 16 March 2010, 13:32:21 »
Ik zal mijn bouwwerkzaamheden aan de 3d geprinte dd-ar posten op www.d-mv.nl

Hans van de Burgt

• Onshape Gebruikersgroep
  • Offline Offline
« Reactie #42 Gepost op: 16 March 2010, 13:35:54 »
OK, en dat materiaal mogen we dan opnemen in de encyclopedie?

Grzz,

Hans

Paul-P

• Offline Offline
« Reactie #43 Gepost op: 19 March 2010, 11:25:09 »
UPDATE bouwverslag met foto's

www.delftsemodelbouwvereniging.nl/nieuws/
« Laatst bewerkt op: 19 March 2010, 11:27:19 door Paul-P »

Paul-P

• Offline Offline
« Reactie #44 Gepost op: 21 March 2010, 15:35:06 »
Ben toch weer overnieuw begonnen, nadat ze al geel waren kwam ik in de winkel een spuitbus van MOTIP tegen, genaamd FILLER. Perfect spul om de oneffenheden van het 3d printen glad te maken.

Gelukkig zijn de details zoals naden nog erg grof zodat deze niet vol lopen, elk nadeel heb zijn voordeel zullen we maar zeggen. De filler heeft ook een mooie geel/beige kleur, zodat geel er over heen spuiten mooi dekt.

Morgen maar weer met geel er over heen!