Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:00:18
Aanbrengen nummerschildjes, maar met welke lijm? door 1200blauw
02 August 2025, 22:42:50
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
02 August 2025, 22:30:44
Aanbrengen van (kleine) nummerplaten en dergelijke door hervé
02 August 2025, 22:20:42
Aachenau West door wob
02 August 2025, 22:20:42
NS 9500 scratch build uit Fleischmann BR94 door Erwin 054
02 August 2025, 22:12:27
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
02 August 2025, 22:11:47
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
02 August 2025, 21:56:06
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
02 August 2025, 21:55:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Stefan88
02 August 2025, 21:50:34
't Boemeltje door RobVille
02 August 2025, 21:36:12
Ronald doet de Fork Challenge! door Frank 123
02 August 2025, 21:24:59
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
02 August 2025, 20:24:06
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
02 August 2025, 20:21:24
Mooi weer om buiten te spelen door Karben
02 August 2025, 20:10:33
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Sofie
02 August 2025, 19:52:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
02 August 2025, 19:29:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
02 August 2025, 19:05:08
Vitrinekast door Frits C
02 August 2025, 19:03:57
Grootspoor in Frankrijk door ruben derks
02 August 2025, 19:00:16
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
02 August 2025, 18:41:20
Artikelen "Het matblad" door ES44C4
02 August 2025, 18:24:12
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door NS264
02 August 2025, 18:15:26
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Jeroen Water
02 August 2025, 17:59:56
Fleischmann Anna ombouw. door jerrytrein
02 August 2025, 17:32:09
Raadplaatje door HIJ
02 August 2025, 17:24:22
Märklin baanplan uitprinten op ware schaal door MOVisser
02 August 2025, 17:16:11
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door BartvD
02 August 2025, 16:29:02
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door JurS
02 August 2025, 16:17:47
zondag 17 augustus De Karel over enkelspoor door Forever Rocofan
02 August 2025, 16:03:46

Auteur Topic: Modelbouw uit een nieuwveense keuken  (gelezen 4815 keer)

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
Modelbouw uit een nieuwveense keuken
« Gepost op: 17 January 2010, 14:25:08 »
Hoi,

ik en m'n pa klussen er vaak op los in de modelbouw. Ik start hier een draadje waarin ik hopelijk vele modelbouwactiviteiten kan plaatsen.

1 - Goedkope warmwitte LED's

Iedereen die dit forum bezoekt heeft het wel eens gehoord. De 'run' op Kruidvat LED's. Deze warmwitte LED's zijn dan ideaal voor model doeleinden en veel goedkoper per stuk dan los kopen. Ik vond dan wel geen Kruidvatspul, maar dit

Voor een tientje een bos met 100 warmwitte LED's, compleet met snoer. Wat handig is, is dat de koppen zijn bewerkt (ik denk in een draaibank), waardoor ze bijna al hun licht naar de zijkanten uitstralen. Nog een voordeel is dat ze bijna allemaal in serie stonden (gewoon op 380 V gelijkgericht uit het stopcontact).  :P
Om hier lampen van te maken waar je wat aan hebt, gebruikte ik weerstanden van Conrad (1500 ohm, 5% 1/4 Watt) die je kunt kopen in zakken van 100 stuks voor E 1,80. Daarnaast is een striptang, een zijbektang, krimpkous en natuurlijk een soldeerbout onmisbaar

Eerst strip je 1 van de draden uit de LED. Proefondervindelijk kwam ik erachter dat deze kant altijd de positive pool is. Nadat deze kant is gestript verkort je 1 pootje van de weerstand, waarna je deze aan dit draadje soldeert. Achteraf niet de krimpkous vergeten. Na dit strip en vertin je de andere draad die uit de LED komt en vervolgens kun je ze al testen.  Ik gebruik daarvoor een Fl* travo die ik op het volle voltage op de GELIJKspanningsuitgang heb. De draad van de weerstand aan de positive pool !  de andere aan massa. En zie, we hebben licht.  ;D

Hoeveel heeft dit geintje me gekost, hmm

De LED's waren 10 euro. De weerstanden 1,80. De krimpkous kwam in een aanbieding voor 2,50 en een rol tin koste me 3 euro.
Als ik ervan uit ga dat 1 op de 10 LED's mislukt (fout gesoldeerd, expirimenteren enz). Dan kost het me dus 19 cent per LED. Bij de winkel betaal je vaak al 55 eurocent en dat is zonder weerstand.

De weerstand van 1500 ohm die ik heb gebruikt zorgen ervoor dat deze lamp inzetbaar is tussen 12 en 20 Volt gelijkspanning.
Ho, Duitsland, 1951-1995. Van alles wat.17 *'en voor raden

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
Re:Modelbouw uit een nieuwveense keuken
« Reactie #1 Gepost op: 17 January 2010, 15:23:32 »
zoiets kan natuurlijk alleen maar een echte elektrieker... (y) als ik zoiets in elkaar flans?....een nucleaire paddestoel boven m,n zolder zal het resultaat zijn, stroom...brrr ik volg het wel op veilige afstand ;D ;D

eric

HansQ

• Offline Offline
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
« Reactie #2 Gepost op: 17 January 2010, 15:26:26 »
Hoezo? Kan weinig mis gaan met de 12 a 18 violt uit een fleischmann trafo...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Sander

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 17 January 2010, 15:27:51 »
Citaat
Nog een voordeel is dat ze bijna allemaal in serie stonden (gewoon op 380 V gelijkgericht uit het stopcontact). 

Kracht aansluiting in huis?
Of verwoord je het hier verkeerd?

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

eric den boer

• Offline Offline
  • Einzelganger
« Reactie #4 Gepost op: 17 January 2010, 15:32:01 »
Hoezo? Kan weinig mis gaan met de 12 a 18 violt uit een fleischmann trafo...

bij gaat het altijd fout...ruime ervaring ;)

eric ( dielievereenhuisjeverbouwtenofschildertengelijkvervuilt )

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #5 Gepost op: 17 January 2010, 15:40:07 »
Ach , hoe herkenbaar, zit er een stekker aan? dan krijg ik het kapot, desnoods nog met de verpakking erom. Geef mij ook maar huisjes bouwe.
Daarom bouw ik liever tentoonstellingsbanen, daar heb je geen lichtjesledjes nodig :D
Mvg Marty,

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #6 Gepost op: 17 January 2010, 16:16:04 »
(gewoon op 380 V gelijkgericht uit het stopcontact)
Bij mij komt er gewoon 240 Volt uit het stopcontact... als er bij jou echt 380 Volt uitkomt, zou ik snel contact opnemen met de netbeheerder  ;D

Eerst strip je 1 van de draden uit de LED. Proefondervindelijk kwam ik erachter dat deze kant altijd de positive pool is.
Uh leuk, maar welke kant is dan precies die positieve pool?

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #7 Gepost op: 17 January 2010, 20:14:40 »
Even over die spanning en LED's.

Zoals ik al zei bestond het 'net-deel' uit niet meer dan een gelijkrichter en een smeltzekering. Toen ik met een multimeter (op gelijkspanning 600 V) probeerde te meten wat voor spanning er stond, kwam er iets meer dan 320 Volt uit. Sorry tikfout. De LED's lijken per 50 in serie met een 470 Ohm weerstand, direct op die gelijkgerichte spanning. Mij verbaasd dat hoe het goed kan gaan. Ook al zou er nog een 470 Ohm weerstand zijn, dan zou er dus een stroom van 180 mA lopen. Hoe ze dat zouden overleven?  ??? Ik nam het eerste pootje van de eerste LED in de reeks en keek bij die LED welke poot de plus kant was. Dat bleek dus die draad te zijn. Daar alle LED's in serie staan kan ik ervan uit gaan dat ze allemaal zo staan, en tot nu toe (ik ben bij 24) klopt alles. Om het kort te houden. Ik pak de vrijliggende draad van de eerstvolgende LED. Ik weet dat die plus is. Bij andere merken moet dit proefondervondelijk geconstateerd worden. Bij mij koste het ook 4 LED's hun leven.

Citaat
van eric den boer bij mij gaat het altijd fout.
Hoezo, er zit toch een smeltbeveiliging in de travo  ;)

Citaat
ook van eric den boer een nucleaire paddestoel boven m,n zolder zal het resultaat zijn
Sinds wanneer heb jij een kerncentrale op zolder, Erik ?

Sander

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 17 January 2010, 20:21:54 »
Citaat
Toen ik met een multimeter (op gelijkspanning 600 V) probeerde te meten wat voor spanning er stond, kwam er iets meer dan 320 Volt uit. Sorry tikfout.

Tenzij er een trafo tussen zit kan je niet boven de 240V uitkomen. Dus ik vind het knap wat je meet. Volgens mij leg je jezelf OF verkeerd uit OF je doet iets verkeerds OF ik zie iets over het hoofd.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #9 Gepost op: 17 January 2010, 20:27:03 »
Citaat
Tenzij er een trafo tussen zit kan je niet boven de 240V uitkomen
Hmm,
dan zal hij wel op de verkeerde stand gestaan hebben.  :-\
Maar toch, als het wordt afgevlakt, neemt de spanning van wisselspanning toe. 16 V wisselspanning wordt na gelijkrichting plus condensator 21 V gelijkspanning
En bovendien, met 240 Volt, zou er nog steeds een stroom lopen van 69 mA (als er een totale weerstand is van 2 x 470 ohm en 3,5 Volt valt over elke LED).

Maar verder

2 - Een tankwagen, maar dan anders : deel 1

Ik heb voor nog geen 4 euro een Kibri bouwpakket van een tankwagen gekocht.

Deze vind ik er echter vreselijk uitzien in het geel. Daarom schilder ik hem over, waarschijnlijk in groen. Daar groen en grijs niet dekt over geel heb ik eerst een niet volledig dekkende laag Humbrol 34 wit gestreken. Tevens houdt acrylverf beter op Humbrolverf dan op 'naakt' plastic. Later meer

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #10 Gepost op: 17 January 2010, 20:30:08 »
Tenzij er een trafo tussen zit kan je niet boven de 240V uitkomen. Dus ik vind het knap wat je meet.
Dat kan wel degelijk: de topwaarde van de netspanning is ongeveer 325 Volt: als je de effectieve waarde van de netspanning neemt (220-240 Volt) en die gelijk gaat richten, dan kom je op die topwaarde uit.

@ Sander Fondse: hoe test jij welke polariteit LED's hebben? Klinkt in ieder geval nogal destructief als dat al 4 LED's het leven gekost heeft: heeft je meter geen diode-stand?

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #11 Gepost op: 18 January 2010, 08:56:53 »
Citaat
@ Sander Fondse: hoe test jij welke polariteit LED's hebben? Klinkt in ieder geval nogal destructief als dat al 4 LED's het leven gekost heeft: heeft je meter geen diode-stand?

Hoe teste ik de LED's ?  Ik sneed bij 1 LED de groene isolatie eraf en ik vond een weerstand. Ik dacht dus dat alle LED's een weerstand hadden. Ik nam vervolgens de eerste 2 LED's uit de reeks en sloot ze aan op de travo, denkend dat de weerstanden ze zouden beschermen tegen verkeerd om aansluiten. Niet dus  :( ze hadden geen weerstand en ze brandden door. (da's 2 en 3). Toen bleek ook dat 1 LED anders bedraad was, en deze gebruik ik dus ook niet. Toen ik de weerstand had aangesloten aan de eerstvolgende LED kon ik veilig testen wat plus en wat min was. Het bleek dat de pool waar ik de weerstand aan had gesoldeerd de plus-zijde was (mat het voltage op m'n multimeter) en sindsdien soldeer ik alle LED's zo. Tot nu toe hebben geen van de LED's extra weerstanden, maar er zullen er echt nog wel een paar met extra weerstanden zijn. Daarbij is dan de totale weerstand te hoog en dat zal ik merken door minder lichtopbrengst. Ik zie wel hoe ik daarmee om ga.

Sander Fondse

• Offline Offline
  • MSc Micro-Electronics
« Reactie #12 Gepost op: 23 January 2010, 14:06:21 »
3 - Een bokkraan verlicht

Ik had op Eurospoor 2008 een tweetal LED-strips gekocht, met als doel die in een rijtuig in te bouwen. Jammer genoeg waren ze hiervoor wat minder geschikt daar ze geel-oranje licht geven en bovendien ook op slechts 12 Volt werkten, waardoor ik ze weer in serie zou moeten zetten enz. Ik vroeg mij af wat ik nu hiermee moest, totdat ik op een 'rest' van mijn BNLR-Diorama stootte (van Eurospoor 2007). Deze kraan is van Faller en werd los verkocht. Inmiddels kan ik hem alleen nog in de set 120149 vinden.

Het idee kwam in mij op om deze kraan van verlichting te voorzien. De oranje-gele LED's konden prima doorgaan voor natriumlampen, die vaak werden gebruikt voor de verlichting van werkterreinen en wegen. Ook vandaag de dag worden ze vaak gebruikt.

Alhier de onderdelen om in te bouwen. De LED-strip heb ik ingekort tot 6 LED's. De spanningsregelaar moest even in elkaar gebakken worden met 2 condensatoren, 4 diodes en 1 spanningsregelaar (LM 7810). Ik probeerde het zo compact mogelijk te houden. Hieronder het schema. NB C2 zit verstopt achter de spanningsregelaar

Na het inelkaar zetten en testen werd het tijd om het geheel in te bouwen. Ten tijde van de foto was de lijm (secondelijm) nog niet droog, dus ik heb het plaatje even binair omgedraaid.  ;)

Mijns inziens ziet het er prachtig uit. Er zijn echter nog een paar kleine probleempjes. Ten eerste moet ik nog de draden weg zien te werken in 1 van de poten van de kraan. Bovendien knipperen de LED's nogal. Dit komt, omdat de condensator C1 te klein is. Ik had gehoopt dat 4,7 uF genoeg zou zijn, daar ik op dit moment niks anders in huis heb. Daar dit niet zo bleek, zal hij worden vervangen door een veel steviger exemplaar van 1000 uF. daarvoor zal ik die moeten aansluiten met draden, want op het printje is geen plek meer.

Ik hoop dat dit rapportje weer beviel.

Swiss_fan

• Offline Offline
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
« Reactie #13 Gepost op: 23 January 2010, 15:25:52 »
Even wat opbouwende kritiek.

Schema klopt van geen kant.
De 2 onderste diodes behoren andersom te staan en de spanningsregelaar moet op de GND aangesloten zijn.

mvg, Peter
« Laatst bewerkt op: 23 January 2010, 15:29:01 door Swiss_fan »
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #14 Gepost op: 23 January 2010, 15:28:06 »
Leuk idee, Sander.

Je zou langs de poten twee messingdraden kunnen lijmen, om de led's van voeding te kunnen voorzien. Als je deze draden ook nog grijs schildert, zie je er later niets meer van. Ik gebruik hiervoor vaak draad met met een diameter van 0,5mm. Te koop in de modelbouwwinkel.
Succes!

Groet,
Basilicum