Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 14:27:50
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam door Luc2000
Vandaag om 14:23:38
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door spoorzeven
Vandaag om 14:17:39
Baanplan Belkamp H0 door jdk
Vandaag om 14:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ceuleer
Vandaag om 14:03:47
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 13:27:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:25:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door R1954
Vandaag om 12:58:24
US diorama in H0 door jan47
Vandaag om 12:52:26
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:50:56
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door bellejt
Vandaag om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed door Gabriël Bergsma
Vandaag om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 11:37:53
Bahnstrecke 5867 door wob
Vandaag om 11:36:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Jelmer
Vandaag om 11:23:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:16:06
Mooi weer om buiten te spelen door hervé
Vandaag om 10:48:17
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door MaraNCS
Vandaag om 10:48:06
Lodewickshaven door tothebeach
Vandaag om 10:13:47
Op Zuid (NL H0) door TonM
Vandaag om 09:38:15
ESU locprogrammer door ruudns
Vandaag om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 09:30:35
Minibaan Visserskaai H0 door Eric B
Vandaag om 08:32:54
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 07:57:16
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor door Gerrit H
Vandaag om 07:20:02
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door g-j
Vandaag om 06:40:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
06 November 2025, 23:04:24
  

Auteur Topic: Verschillen Gs 141 en Gs 142?  (gelezen 1558 keer)

Han Steenwijk

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
Verschillen Gs 141 en Gs 142?
« Gepost op: 05 January 2010, 17:01:40 »

De gesloten twee-assige goederenwagen volgens ORE-recept werd twee keer voor NS gebouwd:

Gs 141:
oorspr. S-CHO 5701-7560, bouwjaren 1956/57, 1860 wagens

Gs 142:
oorspr. S-CHO 7600-8099, bouwjaren 1959/60, 500 wagens

Volgens "Spoorwegmaterieel in Nederland" (waaruit ik dit vlijtig heb overgeschreven) week de tweede serie hier en daar iets af van de eerste serie.

Wie weet waar dit "hier en daar" op slaat? Zelf heb ik gevonden:

- de hoekzuilen hebben aan de zijwanden onderaan een driehoekige versteviging bij Gs 142; bij Gs 141 ontbreekt die;
- de kopwanden zijn bij Gs 141 volledig uit houten planken opgebouwd. Bij Gs 142 bestaat het bovenste gedeelte van de kopwand, vanaf de onderste dakrand, uit staalplaat o.i.d.;
-  de zuilen op de kopwanden verjongen bij de Gs 142 kort voordat ze tegen het dak eindigen; bij Gs 141 verandert het profiel niet.

Wie kent nog meer verschillen?

Han


Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4075
Re:Verschillen Gs 141 en Gs 142?
« Reactie #1 Gepost op: 05 January 2010, 17:15:01 »
Wie kent nog meer verschillen?

Han,

De remmen zijn een duidelijk verschil. Waar de 1410 nog Westinghouse had (met het opvallend grote paneel onder de deuren) had de 1420 Oerlikon remmen.
En volgens Op de Rails 1977-9 had de 1410 25,2 m2 vloeropp en de 1420 25,1 m2. Dat kan door andere afmetingen of dikker hout worden verklaard.

Dirkjan