Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Rondom Charlois
door
Eric B
Vandaag
om 14:27:50
Nightjet rijtuigen Zuri-Amsterdam
door
Luc2000
Vandaag
om 14:23:38
Spoorwegmuseum krimpt collectie in
door
spoorzeven
Vandaag
om 14:17:39
Baanplan Belkamp H0
door
jdk
Vandaag
om 14:15:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
ceuleer
Vandaag
om 14:03:47
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 13:27:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 13:25:26
BMB-Module: “Corfe Castle Station”
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 13:03:13
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes
door
R1954
Vandaag
om 12:58:24
US diorama in H0
door
jan47
Vandaag
om 12:52:26
Aachenau West
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 12:50:56
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 12:41:19
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect?
door
bellejt
Vandaag
om 12:09:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
SvenW
Vandaag
om 11:45:51
Roco 21026 werkt niet goed
door
Gabriël Bergsma
Vandaag
om 11:40:43
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 11:37:53
Bahnstrecke 5867
door
wob
Vandaag
om 11:36:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp
door
Jelmer
Vandaag
om 11:23:07
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:16:06
Mooi weer om buiten te spelen
door
hervé
Vandaag
om 10:48:17
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen
door
MaraNCS
Vandaag
om 10:48:06
Lodewickshaven
door
tothebeach
Vandaag
om 10:13:47
Op Zuid (NL H0)
door
TonM
Vandaag
om 09:38:15
ESU locprogrammer
door
ruudns
Vandaag
om 09:34:50
NS-1000 in spoor-1
door
FritsT
Vandaag
om 09:30:35
Minibaan Visserskaai H0
door
Eric B
Vandaag
om 08:32:54
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 07:57:16
Stalen busjes als lagers voor een Fleischmann rondmotor
door
Gerrit H
Vandaag
om 07:20:02
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ
door
g-j
Vandaag
om 06:40:45
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
06 November 2025, 23:04:24
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Verschillen Gs 141 en Gs 142?
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Verschillen Gs 141 en Gs 142? (gelezen 1558 keer)
Han Steenwijk
Offline
Berichten: 78
Verschillen Gs 141 en Gs 142?
«
Gepost op:
05 January 2010, 17:01:40 »
De gesloten twee-assige goederenwagen volgens ORE-recept werd twee keer voor NS gebouwd:
Gs 141:
oorspr. S-CHO 5701-7560, bouwjaren 1956/57, 1860 wagens
Gs 142:
oorspr. S-CHO 7600-8099, bouwjaren 1959/60, 500 wagens
Volgens "Spoorwegmaterieel in Nederland" (waaruit ik dit vlijtig heb overgeschreven) week de tweede serie hier en daar iets af van de eerste serie.
Wie weet waar dit "hier en daar" op slaat? Zelf heb ik gevonden:
- de hoekzuilen hebben aan de zijwanden onderaan een driehoekige versteviging bij Gs 142; bij Gs 141 ontbreekt die;
- de kopwanden zijn bij Gs 141 volledig uit houten planken opgebouwd. Bij Gs 142 bestaat het bovenste gedeelte van de kopwand, vanaf de onderste dakrand, uit staalplaat o.i.d.;
- de zuilen op de kopwanden verjongen bij de Gs 142 kort voordat ze tegen het dak eindigen; bij Gs 141 verandert het profiel niet.
Wie kent nog meer verschillen?
Han
Gelogd
Falkenberg
Offline
Berichten: 4075
Re:Verschillen Gs 141 en Gs 142?
«
Reactie #1 Gepost op:
05 January 2010, 17:15:01 »
Citaat van: Han Steenwijk op 05 January 2010, 17:01:40
Wie kent nog meer verschillen?
Han,
De remmen zijn een duidelijk verschil. Waar de 1410 nog Westinghouse had (met het opvallend grote paneel onder de deuren) had de 1420 Oerlikon remmen.
En volgens Op de Rails 1977-9 had de 1410 25,2 m2 vloeropp en de 1420 25,1 m2. Dat kan door andere afmetingen of dikker hout worden verklaard.
Dirkjan
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Overige spoorzaken
|
Grootspoor
|
Verschillen Gs 141 en Gs 142?