Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 13:59:14
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 13:47:15
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
  

Auteur Topic: Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N  (gelezen 19978 keer)

Materieeltest

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 34
Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N
« Gepost op: 03 januari 2010, 20:42:20 »
Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, N


Het voorbeeld


Een Railion 189 in dubbeltractie met een 152 op weg langs de Rechter Rheinstrecke


Geschiedenis
De meesten van jullie haakten vast na het woord ‘Hobbytrain’ in de titel al af. Wat een codes. Ik stel voor dat we ‘m vanaf nu BR 189 of –voor mijn part- 189 dopen. Gutes Idee? Bon.
Deze 189 is weer een andere telg van de Siemens Eurosprinter familie. En een Eurosprinter is het ook wel. Deze locomotief komt in veel varianten (pakketvarianten) en is bedoeld om op 4 verschillende stroomsystemen te kunnen rijden. Uiteraard met het voordeel dat je niet dat ellendige locwisselen hoeft te doen bij de grens, want dat kost enkel tijd. Spanje en Groot-Brittannië missen de boot weer eens, resp. vanwege het bredere spoor en het smallere ruimteprofiel.
De liefhebbers moeten maar op Wikipedia o.i.d. kijken voor de technische feiten van de thyristoren, condensatoren, draaistroomremmen en de overige snufjes, verwarmde stoelen, gouden douchkranen en dat soort belangrijke techniek. Wij gaan door naar het model.


Het model



Hatsekiedee, doosje open, loc op tafel. Eerste indruk? Een BR 189 in schaal N! Waarmee ik wil zeggen dat hij op het eerste gezicht goed lijkt nagedaan. Bij hetzelfde model van Minitrix ga je namelijk al een beetje twijfelen…hoewel ze elkaar niet veel ontlopen qua uiterlijk, maar hierover later meer. Neen, bij Hobbytrain hebben ze wel degelijk goed gekeken naar het grote voorbeeld. De verhoudingen kloppen goed, de vorm van de neus is goed in orde, remschijven op de wielen, ribbels in de zijkant en een druk uitziende dakpartij met allerhande elektrisch benodigde flauwekul.

Deze eerste inspectie was voor mij bij mijn hofleverancier in Arnhem. De prijs deed mij (zie materieeltest Re 482 van Minitrix) weer eens met de ogen knipperen. Dus….

Den Tweeden Indruck


                                                               

Met een prijs van nog geen 120 EUR ga je uiteraard kritisch op zoek naar wat er bijvoorbeeld niet goed zou kunnen zijn. Hobbytrain is hierin gelukkig Hobbytrain, die hebben wat standaard dingen die direct opvallen.
Zo vind ik bijvoorbeeld de draaistellen niet mat genoeg. Het ziet er erg plastic-achtig uit. Pak een Fleischmannetje erbij, en je snapt meteen wat ik bedoel. Qua detaillering is er overigens weinig mis met de draaistellen.
Nog een klein puntje van aandacht: bij dit model moet je wel netjes een spoorbaan aan kunnen leggen, want de baanruimers zitten erg dicht op de spoorstaaf, zoals het hoort. Bij mensen die in een paar dagen ‘even’ een baan in elkaar flansen en niet nauwkeurig testrijden kan dat een nare verrassing opleveren. Over het algemeen heb je dan met wel meer locs problemen, niet?



Bij de dakpartij valt Hobbytrain, zeker in vergelijking met de Minitrix, door de mand. De dakopbouw met al die weerstanden en leidingen ziet er bij nader inzien best wel plasticachtig uit. Maar als je naar de pantografen kijkt springen de tranen je spontaan in de ogen. Het ziet er niet filigraan uit, maar goedkoop en als je niet beter zou weten, geloof je dat de panto’s na nog wat langer kijken spontaan uit elkaar vallen. Persoonlijk rijd ik altijd met de stroomafnemers tegen de draad, en dat lijkt (en is!) bij dit model een slecht idee. Er is toch ook wat positiefs over te zeggen. Ze zijn niet van plastic (KATO hogesnelheidstreinen), en ze zijn wel dun/smal. Dat heeft ook zeker niet elke fabrikant. Enne……psst: het prijsstickertje rechtsboven op het doosje? Ik bedoel maar….



Want mooi is’ie wel! De beschildering is strak, de details en opschriften laten niets te wensen over. De ‘saaiste’ is toch wel de Railion-versie qua beschildering, maar ook die is prima in orde qua detaillering. Alleen zouden die fabrikanten onderling eens een keer een zélfde ‘Verkehrsrot’-kleur kunnen afspreken?!

Eigenschappen
Technisch is de lok á la Hobbytrain basic. Dat is goed nieuws, want dat betekent geen moeilijk te doorgronden printplaten. Ook was ik blij te constateren dat het model een NEM-stekkerverbinding heeft, en niet dat geklooi met zgn. ‘makkelijk’ te solderen “Lötschnittstelle”. In de winkel meteen het analoge miniprintje terug het doosje in, en een Lenz Silver Mini erin gedouwd. Goede stekkerverbinding, daar kan een Minitrix nog wat van leren! Leest u even mee, Herr Trix? Het feit dat er een Lenz-decoder in kan zegt ook wat over de ruimte, want dit is nou niet de allerkleinste decoder. Hier kunnen de broertjes Fleischmann ook wel eens lering uit trekken!

De aandrijving is standaard N. Dus: 3-polige motor, overigens bij dit model
-netjes!- 2 vliegwielen, en een paar asjes met wormwielen die de tandwielen van de draaistellen aandrijven. Niks bijzonders. De loc heeft 8 wielen die stroom afnemen, waarvan er 2 ASB’tjes hebben. Trekkracht is ruim voldoende.

Toch vind ik de lok best wat herrie maken, voor een N-spoor locomotiefje. Zijn Hobbytrain collega’s zijn wat stiller. Overigens levert klieren aan de motorinstellingen in de decoder wel wat op. Misschien heb ik de ideale instelling nog niet gevonden…..

Nog een minpuntje, wat me ook bij deze fabrikant niks verbaasde. Het model lekt wat licht hier en daar, maar: bij de Bügelfälte van HT was dit een stuk erger….dat was een halve Videoschouwtrein. Wat dat betreft gaat HT de goede kant op!


Wie goed kijkt ziet tussen de kap en het chassis aan de voorkant een kleine ‘lichtlekkage’



À propos, laat ik trouwens niet vergeten dat de verlichting met LED’s is gedaan, en dat via lichtgeleiders naar het front gaat. En….wat een effect! Duidelijk beter dan Trix, dat met gloeilampjes is uitgerust. Uiteindelijk krijg je mooie kleine LED’jes die oplichten, net zoals zijn grote 1:1 broer.

Verzorging
Doosje bestaat uit een kartonnen hulsje met een plastic-doosje-met-inhoud. De inhoud is netjes verpakt in schuim. De handleiding verder laat niets te wensen over. Er staat met duidelijke kleurenafbeeldingen hoe je een en ander moet demonteren. In kleur, jawel. Dat was weer eens wat nieuws voor mij. Netjes!
Ook hier laat bijvoorbeeld een Fleischmann veel te wensen over. What else? Een duidelijke explosietekening en een formuliertje om onderdelen te bestellen bij de fabrikant/importeur.

Overig
Ik heb inmiddels de HT 189 in 2 versies: van Railion en MRCE (zwart). Deze locomotief komt verder ook nog in een SBB Cargo-kleurstelling als Re 474 en in een Siemens Dispolok –geleased aan SBB Cargo- variant. Kleurrijk, veelzijdig, en niet meer weg te denken op een tijdperk V/VI baan!


Links de HT, rechts de MTX

Dan grijp ik dit tabje nog even aan om wat kwijt te kunnen over de Minitrix BR 189, versie Tulpenloc VS. De HT BR 189. De Trix oogt nl. wat lomper t.o.v. de Hobbytrain. Die lijkt wat slanker. Echter zijn de panto’s bij Trix een stuk beter, evenals de dakopbouw en de draaistellen. De dakopbouw bij de HT oogt nogal plastic, maar ook hier valt vast wat aan te doen door/voor de liefhebber. De Minitrix lijkt ook wat hoger op zijn poten te staan….het zou me niks verbazen als de draaistellen van de 152 serie zijn gejat. Zeker weten doe ik dit echter niet. Verder is de Trix-lok ook wel leuk…..met name de Tulpenversie is natuurlijk weer eens wat nieuws.


De Tulpenbeschildering van de Trix is wel origineel voor de N-baan!


De dakopbouw van de Trix: hoewel dikkere leidingen, toch netter gedaan dan de HT


Conclusie

Jawohl! Ja, hij is leuk! Ik heb erg naar dit model zitten uitkijken. Het model is goed getroffen, komt in leuke varianten en is goed te betalen. Digitaliseren is een makkie, er is plek zat voor allerhande decoders. Rijdt lekker, sterk genoeg, mooi beschilderd, mooi gedetailleerd (met name de MRCE uitvoering heeft veel opschriften) en realistische LED-verlichting.

De con’s

Wederom geen zaken om het model niet te kopen, als je het mij vraagt. Qua draaistellen zou ik die even een ander kleurtje geven, of oververven in dezelfde kleuren met een matte verf. Of weatheren natuurlijk!

De lichtlekkage laat zich makkelijk herstellen met wat zwarte verf of misschien een klein dun stukje tape hier en daar.

Alleen die panto’s. Tja, gevalletje sommerfeldt.de . Maakt ‘m nou niet echt veel goedkoper, maar je zou er bijvoorbeeld 1 of 2 kunnen vervangen. Dat is althans het idee waar ik persoonlijk aan denk. Met deze panto’s tegen de draad rijden is vragen om problemen.

Ik vind hem erg geslaagd, zeker in vergelijking met zijn (duurdere) Minitrix-broer die ik qua uiterlijk minder mooi vind. Ik zou zeggen: kopen dat ding!



De Details

Algemeen

Merk: Hobbytrain
Type: ES 64 F4/BR 189/ Re 474
Schaal: N
Tijdperk: V/VI
Catalogusnrs: H2901

Gekocht: 2-rail analoog, getest: digitaal

Frame:   Metaal   
Opbouw: plastic kap
Gewicht: tja, genoeg
Min. Radius:  R1-Fleischmannradius
Koppeling:  standaard N
Prijs: €119,00 (Wentink Arnhem)

Testuitvoering: Railion+MRCE
Stroomafname: 8 wielen
Motor: 3-polig
Verlichting: met LED’s via lichtgeleiders
Decoder: Lenz Silver Mini (niet bijgesloten, natuurlijk)
Krachtoverbrenging: standaard, zie boven

Vliegwiel: ja, 2!
Trekkracht: …laat niks te wensen over!

Demontage: simpel en standaard N. Kap iets uittrekken, en plop!
Zelf aan te brengen onderdelen: Geen

Maten    (1:1;1:160; model) (Noot: zo goed mogelijk zelf gemeten)
Lengte over de buffers: 19.580 mm/122,4/122,5
Hoogte: onbekend/onbekend/29 mm
Breedte: onbekend/onbekend/19 mm
Wieldiameter: -

Rijeigenschappen
Vmax: Tja, >140 km/h (schat rond 250 km/h)
V voorbeeld: 140 km/h (max)
Vmin: <1 km/h (lok kan mooi kruipen)

Tijdperk indeling volgens NEM 818:
V/VI
bron: NEM


Bronnen: (Duitse) Wikipedia

Fotoverantwoording:
Alle foto's: Jeroen Mentink

Jos001

  • Offline Offline
  • Berichten: 1269
  • N en G rijder
Re:Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N
« Reactie #1 Gepost op: 03 januari 2010, 20:59:27 »
Leuk verslag Huibert! Ik heb zelf de zwarte uitvoering (MRCE).
Bij mij zit er een Kuehn N025 in en de geluidsproductie valt best mee.

Groetjes,
Jos
N-spoor, digitaal met TC
G-spoor, digitaal met LGB-MZS

Robert_N-Nm

  • Offline Offline
  • Berichten: 1394
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re:Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N
« Reactie #2 Gepost op: 03 januari 2010, 21:44:44 »
Mooi waarde J,

kijk daar hebben we weer wat aan. En inderdaad de minitrix 189 staat op het onderstel van de 152, das simpel en goedkoop (voor de fabrikant) maar mede hierdoor is de minitrix qua maatvoering niet correct. Waarom, nou simpel de 189 heeft een smaller profiel dan de 152 want de 152 hoeft niet overal en nergens te kunnen rijden, alleen langs Deutsche eisenbahnen. Jammer genoeg voor minitrix heeft men bij de ontwikkeling geen rekening gehouden met de 189 (maar die bestond toen volgens mij nog geen eens) dus is er een compromis uitgekomen.

Nou op naar mooie pikturen van een zwarte lok voor een blauwe dubbeldekkers...

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

piksov

  • Offline Offline
  • Berichten: 824
  • OpenDCC fan
    • Het rijk N op zolder
Re:Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N
« Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2010, 19:12:50 »

Goed verslag van een mooi model, Jeroen!

De marktprijs is ondertussen al gezakt naar 100 euro

OpenDCC fan

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N
« Reactie #4 Gepost op: 04 januari 2010, 19:32:07 »
Mooi verslag. (y)

Maar een vraagje. Omdat de Hobbytrain versie wat lawaai maakt , is deze dan in vergelijking dat de tulpenloc stiller is of maakt dat niks uit?

Want ik heb de tulpenloc zelf wel maar geen hobbytrain 189.

Gr Bruce
« Laatst bewerkt op: 04 januari 2010, 19:36:47 door Bruce!!! »
Passat driver:)

krab

  • Offline Offline
  • Berichten: 302
  • N spoor dat spoort
Re:Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N
« Reactie #5 Gepost op: 04 januari 2010, 20:26:56 »

Hoi Huibert ,
mooi en duidelijk verslag heb het met aandacht doorgelezen .  (y) (y)
Ik heb zelf de zwarte uitvoering (MRCE) is besteld komt morgen binnen denk. ???
Bij mij gaat er een Kuehn N025 decoder in dus als ik het bij Jos zie geen problemen mee.

Groetjesss Sjaak
Zie ook mijn baan op n-spoorforum.nl

Arnoud

  • Offline Offline
  • Berichten: 78
  • HCCM - digitaal met TCK
Re:Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N
« Reactie #6 Gepost op: 04 januari 2010, 21:14:24 »
Mooi verslag. (y)

Maar een vraagje. Omdat de Hobbytrain versie wat lawaai maakt , is deze dan in vergelijking dat de tulpenloc stiller is of maakt dat niks uit?

Want ik heb de tulpenloc zelf wel maar geen hobbytrain 189.

Gr Bruce

Ik heb exact zelfde commentaar en vraag en zelfde situatie als Bruce.

Mvg,
Arnoud

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5345
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N
« Reactie #7 Gepost op: 04 januari 2010, 21:21:53 »
Goed verslag van een mooi model, Jeroen!

De marktprijs is ondertussen al gezakt naar 100 euro



Ik denk dat je gezien de prijs een prima lok geleverd krijgt. (y)

Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N
« Reactie #8 Gepost op: 05 januari 2010, 00:09:58 »
Ja, ik zag dat hij bij Conrad wat goedkoper was nadat ik 'm had gekocht. Kijk eens, ik kom graag bij de Wentinkjes in Arnhem en ik kan en mag even ruiken/voelen/klooien etc. Ik kom binnen en blér meteen om een decoder die past (de rest vind ik minder interessant) en hij wordt er onder gezellig non-trein-related gekeuvel meteen ingeramd. Puntje service vind ik, en ik neem aan dat de prijs daarom ook hoger is. Vind ik ook niks meer dan logisch. Oh ja, Papa Jeroen moest hem ook net direct nu en hier hebben. Ik hoorde dat hij er was, en batsekiedee ik wilde hem ook.

Over de Kühn vs. de Lenz. Tja, met motorinstellingen klieren haal je het meeste geluid weg. Het is een gezellig motorgeluidje, geen geratel wat bijvoorbeeld oude Trix-loks hebben. De 189 van Trix maakt minder motorherrie, maar een zwaarder rij-geluid. Snappen jullie 'm nog? Als je je oor op het hout legt waar je rails op ligt hoor je de Trix; doe je dat niet en luister je naar de lok dan hoor je de Hobbytrain. Zo zou ik 'm het liefst vergelijken....

En ja Sjaakbrood:

je krijgt voor de prijs een mooie lok geleverd! Ik heb de -zoals beschreven- de Railion en de MRCE, en ik ben er erg blij mee.

Gr J

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N
« Reactie #9 Gepost op: 05 januari 2010, 17:20:24 »
Huibertm

van Petertrein81 kreeg ik per PB nog wat aanvullende info die hier mist in de door mij geschreven review van de 189.

hoogte Br 189= 4.245 mm/26,53 mm  (1:160)
breedte Br 189= 3.000 mm/18,75       (1:160)

Bij bronvermelding mag dan nog 'railcolor.net' worden toegevoegd.

Zie jij nog kans dit erbij erin te krijgen?

Gr Jeroen

Bruce!!!

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
  • MK III
Re:Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N
« Reactie #10 Gepost op: 12 januari 2010, 17:36:19 »
Dank voor de informatie,

Ik heb momenteel ook de MRCE van hobbytrain aangeschaft, En hoor het verschil!

Gr Bruce
Passat driver:)

kevinhhw

  • Gast
Re:Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N
« Reactie #11 Gepost op: 13 februari 2010, 19:45:48 »
die van minitrix is mooier :'( :(

Jeroni

  • BAM!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2132
  • Créateur du corridor
Re:Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N
« Reactie #12 Gepost op: 14 februari 2010, 17:35:45 »
Smaken verschillen. Ik heb zelf, zoals in het verslag te lezen is, ook de Minitrix, en ik vind de Hobbytrain qua verhoudingen simpelweg beter.


R Fongers

  • Heb je al gelachuhh
  • Offline Offline
  • Berichten: 484
  • Mooi Man
Re:Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N
« Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2010, 22:38:03 »
Ik vind ze allebei mooi en kan me bij het verslag aansluiten(y) (y) (y)

Grtzz Rob
N - TC + P15 ><  LocoNet interface >< Koploper - S88LN  - Tijdperk V

Quintin76

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1
Re:Hobbytrain ES64F4/BR189/Re474, schaal N
« Reactie #14 Gepost op: 06 september 2010, 21:51:46 »
Hallo.

Ik heb inmiddels de Tulpenloc van HT aangeschaft. Ben net sinds 1½ jaar overgestapt van H0 naar N. Ik had nog nooit van dit merk gehoord, maar vond het idd een bijzondermooi exemplaar en zie zijn 1 op 1 broer geregeld met containershutels sjouwen vanaf de Maasvlakte of Waalhaven. Hij staat overigens vaak in de Whv geparrkeerd vlakbij de RSC-Whv.

Is het geluid al beter geworden na het instellen van je decoder? En welke decoder zouw je adviseren voor de Roco Multi-Maus?

Houdoe 8), Quintin
Quintin76