Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Sfeer op je modelbaan door tothebeach
Vandaag om 15:07:17
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door tothebeach
Vandaag om 15:04:16
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Lobomotion69
Vandaag om 14:45:44
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Spoor- en tramweg parafernalia door Rob Ellerman
Vandaag om 14:05:02
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 13:54:31
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 13:53:03
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 13:47:18
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 13:47:06
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 13:39:13
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
Vandaag om 13:36:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:02:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tijgernootje
Vandaag om 13:00:44
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door tijgernootje
Vandaag om 12:55:16
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 12:00:19
Piko 2025 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 11:50:21
Aachenau West door Eric v C
Vandaag om 11:39:38
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 11:13:19
Ronald doet de Fork Challenge! door MaraNCS
Vandaag om 11:04:36
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door thevandijks
Vandaag om 10:38:13
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
Vandaag om 07:58:41
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door hervé
Vandaag om 01:26:30
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Karst Drenth
18 July 2025, 22:55:21

Auteur Topic: Boppard in N  (gelezen 882790 keer)

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
Re: Boppard in N
« Reactie #825 Gepost op: 22 December 2007, 16:22:28 »
Gisteren en vandaag maar weer lekker lopen scenery-klooien. Eerste resultaten zijn een steunmuur....ja de zoveelste inderdaad :)

Hiervoor moest wel even de ECoS aan de kant worden gezet.....dus op de grond, tussen alle andere rotzooi.

Ter voorbereiding op het bouwen van de rivier ben ik bezig met een proefstukje.(wat zeg je Jeroen, doe jij ook proefstukjes?) Gewoon stukkie MDF daarop houtlijm verdund, en daarop pleepapier wat ik dan weer (ruim) insmeer met verdunde houtlijm. "Officieel" moet je Rauhfaser-behang gebruiken. Dat was althans mijn plan, maar de plaatselijke behangboer had het niet. Dat wordt nog even koekeloeren bij de Gamma, maar ik wilde dit even proberen.

Jullie zien hopelijk 'wat' resultaat morgen.

j

Tinussie

• Offline Offline
« Reactie #826 Gepost op: 22 December 2007, 18:04:43 »
Nou Jeroen, de aanzet ziet er goed uit moet ik zeggen, alleen die 'Den Hartogh' vloeistofcontainer in het eerste plaatje kan natuurlijk écht niet he...

**edit** die linker dan, die rechter past uitstekend...

Mvg,
Tinussie.
« Laatst bewerkt op: 22 December 2007, 18:08:34 door Tinussie »

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #827 Gepost op: 27 December 2007, 22:51:53 »
@ Tinussie,

inderdaad, groot gelijk. Die moet ik nog even verouderen....een van de miljoen-items op de "to do"-list.

@ Allen,

na een kerstperiode naar Berlijn te zijn geweest (mooie stad, belachelijk weinig aan treinen gedaan) was het vandaag weer tijd om eens wat te doen en wat resultaten op te nemen.

-De weg aan de linkerkant is qua onderlaag (=gips) klaar, die moet nu even goed drogen en dan kan ie geverfd worden.

-de nieuwe steunmuur is inmiddels grotendeels op kleur gebracht, plus het stukje naast het spoor. Dat moet nog  begroend worden. Een karweitje voor vanavond.

-het proefstukkie water (met het pleepapier ipv Rauhfaser behang) was natuurlijk droog na het verven, en heeft net de eerste 2 lagen Jachtlak gekregen. Ik moet zeggen dat het best aardig op water lijkt al....maar ik weet nog niet of ik de kleur zo denderend vind. Is misschien wat te groen. De structuur is vrij aardig, dat wel. Het stukje met Rauhfaser behang is inmiddels zijn eerste laag Jachtlak aan het afwachten, in dezelfde groene kleur.

Het is lastig om met zo'n proefstukje (iets wat ik eigenlijk normaal nooit doe/deed :)) te bepalen of de kleur juist is. Het contrast op dit moment is nl. zo'n spierwitte gipsen weg....ja.....als je het met oevers erbij zou hebben weet je meer. Ik hou jullie hiervan op de hoogte natuurlijk.

Groeten,

J

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #828 Gepost op: 27 December 2007, 23:52:18 »
Moet ik natuurlijk wel even een fotootje erbij doen......

Je ziet....de structuur is absoluut water (iets te ruig, komt door het ruwe kwasten: trok het pleepapier een beetje kapot) maar misschien is de kleur wat te donker......

Nou, en dan nog eentje van de eerste kleuren van het muurtje. Mede door dit soort scenery objecten (muurtjes, bovenleiding, seinen) lijken de wagons meer "echt" dan het stukkie plastic speelgoed van krap 10 cm wat het eigenlijk is.....

Goed, dan ga ik weer fijn even verder klooien..

J

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #829 Gepost op: 28 December 2007, 00:56:13 »
Ziet er weer goed uit Jeroen, prachtig!

Nog even een tip voor de rijnoever: hier een foto die ik eens vanaf een binnenvaartschip gemaakt hebt, ergens in de buurt van Bingen:

(Even erop klikken voor een groter formaat)

Aantal leuke dingen die je op de foto ziet en toe kan (moet? ;) ) passen:
  • Kilometerborden met bijbehorende halve kilometer borden, die staan echt overal langs de Rijn
  • Boeien die de vaargeul aangeven
  • Rotsen in het water
  • Scheepvaart

Ook zie je hier de overgang van water naar weg naar spoor naar wijngaarden.

Kijk maar wat je er aan hebt.

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #830 Gepost op: 28 December 2007, 01:16:07 »
Koen,

bedankt voor de foto, hier kan ik zeker wat mee. Eigenlijk is het grappig dat dit zo ongeveer is wat ik in m'n hoofd heb om te bouwen op dit moment. Je ziet het spoor met op de achtergrond een (wijn)heuvel. Het spoor ligt hoger dan de weg, op een muurtje. Dan een oevertje met de rivier.

Welnu, dat muurtje is er al, de weg krijgt zo kleur. De rivier 'stroomt proef', etc etc.

Die borden heb ik al in close-up gemaakt. Die grote zijn de kilometeraanduidingen en dan staan er om de 100 m. kleine bordjes (ook op de foto, die langwerpige) en bij elke 500 m. marking staat een +.

Die bordjes komen dus zeker. Er zijn al artitec roeibootjes klaar (met dank aan m'n girlie, want die zijn echt mooi geworden) en een Artitec Rijnaak(je) is al in de maak.

Nogmaals bedankt, want dit soort foto's zijn nuttig!

J

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #831 Gepost op: 28 December 2007, 01:21:45 »
Mooi dat je er iets aan hebt!

En wel een Nederlands Rijnaakje maken he? :)
De meeste schepen die over de Rijn varen zijn toch Nederlands dus het is waarheidsgetrouw en dan heeft je baan toch nog ergens overeenkomsten met de nationaliteit van de bouwer ;)

Koen

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #832 Gepost op: 28 December 2007, 01:25:14 »
Natuuuurlijk....

Wat overigens grappig is: die Rijnaken van Artitec zijn eigenlijk geen Rijnaken, want ze zijn echt veel te klein.  Lengte is ongeveer een modern rijtuig in schaal N. Er is op zich geen echte Rijnaak van Artitec. Ze zeggen van wel, maar hij is toch echt wat aan de kleine kant. Verder wordt het een leuk modelletje.

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #833 Gepost op: 28 December 2007, 01:34:09 »
Je bedoelt waarschijnlijk deze?

Dat is wel erg klein ja voor een officiele Rijnaak, maar op de Rijn vaart echt vanalles dus je kan deze schaamteloos inzetten  :)

Het lijkt me trouwens meer een Spits dan een Rijnaak, alleen heeft een Spits meestal een hele stompe neus. En die Spitsen zijn wel weer van die grappige kleine bootjes, officieel ontworpen voor de smalle kanalen en sluizen in Frankrijk. En Spitsen zie je heel regelmatig op de Rijn.

Koen

Beusi

• Offline Offline
  • Pindakaas is lekker
« Reactie #834 Gepost op: 28 December 2007, 09:27:29 »
Wooi ziet er zeer mooi uit.

Over die rijnaken. Als iemand zo'n baan ziet begint hij/zij echt niet te blaaten over dat het bootje eigenlijk te klein is.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #835 Gepost op: 28 December 2007, 10:39:40 »
Citaat van: Tinussie
...alleen die 'Den Hartogh' vloeistofcontainer in het eerste plaatje kan natuurlijk écht niet he...

**edit** die linker dan, die rechter past uitstekend...

Ik denk dat die schone vloeistofcontainer incl. de rest van die wagon ook niet lang meer de baan van Jeroen ontsieren zal  ;)  ;D

Verder ziet het er leuk uit jeroen! ik ben benieuwd of toilet papier ook werkt!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #836 Gepost op: 28 December 2007, 10:51:11 »
Dat weet ik wel zeker Mark. Die 'andere' zit nog fijn in de verpakking, onaangeroerd. Ik rotzooi niet met andermans spullen!  ;D

Nou, je gaat het morgen zien jongen. Op dit moment vind ik het toiletpapier als ondergrond voor de rivier mooier dan het Rauhfaser. Het Rauhfaserbehang is wat te....tja....klinisch..... Maar als je een groter stuk pakt, en je rimpelt het wat meer, moet het juist weer mooier zijn verwacht ik.

Over de kleur en de Jachtlak ben ik erg tevreden, dus wat dat betreft kan ik melden: een aanrader!

Jeroen Water

• Offline Offline
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
« Reactie #837 Gepost op: 28 December 2007, 11:30:08 »
Getverdemme Jeroen,

Wat en fraai stukje werk wederom! Dit is toch echt genieten van de bovenste plank kerel! Ik heb er net weer een half uurtje vakantie Boppart opzitten  ;D Vooral die details als een niet parkeren op dat muurtje en Boppart Hamm, GEWELDIG GEWOON!

Maar even over de kleur van het water: persoonlijk zou ik het minder groen doen. Deze kleur past m.i. beter bij een stinkende Amsterdamse of Utrechtse gracht. Halve fiets erin en een rat op de kade, helemaal top...... Maar niet voor Boppart denk ik!

Ik zou meer richting blauw grijs water gaan. Misschien eeen idee om daar nog een proefstukje mee te maken?

In ieder geval heel veel plezier met bouwen verder. Hoe gaat het trouwens met die grote spoorbrug voor het baanvak naar Emmelshausen????:P

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #838 Gepost op: 28 December 2007, 12:00:15 »
He Jeroen,

bedankt voor je complimenten man (als ik deze heel letterlijk nog 'ns nalees voel ik me een echte autist  ::) ;)). Ik vind het inderdaad leuk om echt te friemelen in N met die details. De reward is vrij hoog.

De kleur van het water. Tja.....ik moet eerlijk zeggen dat ik nog geen oever heb, en het water ook nog niet heb aangepast qua oeverkleur. Gewoonlijk het bij de oevers wat minder donker, en wat bruiner. Dat is althans mijn idee.....

Blauwgrijs water lijkt me wat te 1000 v. Christus, toen de Rijn nog schoon was, sex nog veilig, de vliegtuigen van hout en de mannen van staal. Maar iets lichter groen is nog een idee. Dit naar aanleiding van foto's.

Toch staat het op dit moment wel, met een beetje fantasie.

Kijk zelf maar:

De weg is nu ook wat geverfd. De weg is overigens op dit moment natter dan de rivier ook moet uitbeelden  ;D.

Hier hebben jullie de 2 teststukjes.....kijk zelf maar wat je mooier vindt. Op dit moment ga ik toch voor de pleepapier methode.
Links pleepapier, rechts rauhfaser behang als ondergrond:

Toch, vanuit een close-up is het Rauhfaser zo slecht nog niet. Moet er wel bij vermelden dat het Rauhfaser slechts 1 laag lak heeft, en het pleepapier stukkie al 2.

Rauhfaser:

Plee:

Nou, het werk gaat rustig door....stay tuned.

OK, nog 1 plaatje van mijn crea- en activiteiten van gisteravond laat. Weer een leuk doorkijkje erbij 'am Rheinufer'.

En oja, Jeroen: het stukkie naar Emmelshausen heeft even een digitale vertraging: ik heb de wissels in het schaduweindstation met een Viessmann wisseldecoder aangesloten, maar ik heb problemen met het adres i.c.m. de ECoS. Zodra dat werkt en is getest kunnen we daar ook weer eens wat gaan doen.

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #839 Gepost op: 28 December 2007, 12:15:31 »
Dat water ziet er goed uit, ik vind persoonlijk de wc-papier-variant wat beter.

Misschien heb ik er overeen gelezen maar hoe maak je het precies?
wc-papier vastlijmen (hoeveel lagen?), verf erover en een paar lagen jachtlak erover??

Koen