Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door puntenglijder
Vandaag om 19:39:12
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 19:12:39
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:51:55
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:31:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27

Auteur Topic: Boppard in N  (gelezen 882909 keer)

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
Re: Boppard in N
« Reactie #795 Gepost op: 18 December 2007, 17:27:50 »
Hoi Jeroni

He, dat plastic geval. Ik heb de fleischmann en die is veel mooier  ;). Maar ff zonder gekheid. Ziet er best netjes uit voor z'n prijsklasse. Al hoewel ik toen der tijd 125 EUR voor heb betaald op een beurs (vette mazzel dus).

Maar ik heb al wel foto's gezien van de gepimpte versie en aangezien jij van het pimpen bent (of in ieder geval verouderen) mag dit geen probleem zijn. Schilder de panto's grijs en de isolatoren bruin en je bent een heel eind verder. Zie ook hierzo voor wat leuke foto's.

Robert

Fan van Zwitsers spoor N(m)

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #796 Gepost op: 18 December 2007, 17:39:04 »
Citaat
maar wanneer beginnen we eens met de Rijn?  ;D

Hey Markie,

ik ben al wel bezig met scenery, en wat voorbereidend werk voor de Rijn. Het linkerdeel ga ik eerst doen, want dat is maar een klein stukkie. Dat rechterdeel is anderhalf keer zo lang, en moet verbreed worden. Nou heb ik jou nog een email of PM gestuurd met de vraag welk soort behang jij ook alweer aanraadde....daar ben ik de naam even van vergeten. Als je met dat nou eerst eens vertelt, dan ga ik eens een keer een rivier voor jou bouwen! :).
Er zijn nog wat kleine technische dingen die ik eerst af moet bouwen. Ik moet nog wat seinen plaatsen, en de precieze hoogte van de 'waterspiegel' bepalen. Als proef zal ik ''de Rijn' eerst maar eens afneembaar maken.

Komt dus goed, Mark.

@ AJ

nou, je gaat naar de modelbouwzaak en je koopt wat groenzooi. Groenzooi die ik altijd koop is IJslands mos, Wildgras van Heki, en dan nog wat Woodland turf in verschillende grofheden en kleuren. Je kunt alles behalve het IJslandse mos los gebruiken.

Het IJslands mos dat orden ik een beetje (takjes eruit) en maak er wat 'logische' bosjes etc van. Dan spuit je er de bekende verdunde houtlijm(+drupje afwasmiddel) overheen met een plantenspuit. Dan lekker veel strooien met verschillende soorten turf en tussendoor weer met de lijm eroverheen. Dat moet je gewoon op een los stuk karton o.i.d. doen. Is het droog, dan kun je het op je berg plaatsen. Op deze manier maak ik ook boompjes van zeeschuim. Is echt geen kunst aan, en het resultaat is veel beter dan gewoon IJslands mos. En geloof me: ik spreek uit ervaring, en ben dus alle stukken mos aan het verbeteren met strooisel.
En wat de aankleding verder betreft: gewoon flink strooien en doen. Lekker wild, en lekker veel en lekker gevarieerd. Doe het gewoon op je gevoel. Af en toe een stukje rots open laten, maakt het wel zo mooi.

J

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #797 Gepost op: 18 December 2007, 17:59:54 »
@Robert,

nou, een plastic geval vind ik het allerminst. Er zijn wat punten die verbetering kunnen gebruiken, en met die handleiding via die link van jou kom je al een heel eind.

En oja, die Fleischmann van jou, is dat geen RE 481? Met enkele panto dus.....nouja. Laten we maar niet teveel off topic gaan......

aj

• Offline Offline
  • roco digitaal! Eurospoor, t was prachtig!
« Reactie #798 Gepost op: 18 December 2007, 20:45:19 »

@ AJ

nou, je gaat naar de modelbouwzaak en je koopt wat groenzooi. Groenzooi die ik altijd koop is IJslands mos, Wildgras van Heki, en dan nog wat Woodland turf in verschillende grofheden en kleuren. Je kunt alles behalve het IJslandse mos los gebruiken.

Het IJslands mos dat orden ik een beetje (takjes eruit) en maak er wat 'logische' bosjes etc van. Dan spuit je er de bekende verdunde houtlijm(+drupje afwasmiddel) overheen met een plantenspuit. Dan lekker veel strooien met verschillende soorten turf en tussendoor weer met de lijm eroverheen. Dat moet je gewoon op een los stuk karton o.i.d. doen. Is het droog, dan kun je het op je berg plaatsen. Op deze manier maak ik ook boompjes van zeeschuim. Is echt geen kunst aan, en het resultaat is veel beter dan gewoon IJslands mos. En geloof me: ik spreek uit ervaring, en ben dus alle stukken mos aan het verbeteren met strooisel.
En wat de aankleding verder betreft: gewoon flink strooien en doen. Lekker wild, en lekker veel en lekker gevarieerd. Doe het gewoon op je gevoel. Af en toe een stukje rots open laten, maakt het wel zo mooi.

is er verschil tussen zeeschuim en IJslands mos?? ik dacht dat het hetzelfde was.

die verdunde houtlijm (+afwasmiddel :)) is misschien een beter idee als van die spuitlijm? (ik deed spuitlijm op piepschuim en toen kwam er een groot gat.. erg dom natuurlijk om dat te gebruiken..)

1:1 verdunde houtlijm neem ik aan, maar wat moet ik in mijn hoofd halen bij een afwasmiddel..??? ??? (beetje dom misschien :))

theomeeuwsen

• Offline Offline
« Reactie #799 Gepost op: 18 December 2007, 21:16:04 »
dat afwasmiddel zorgt er voor dat het water "ontkracht" wordt, hierdoor mengt het beter.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #800 Gepost op: 19 December 2007, 11:33:46 »
Aan Aj,

Ijslands mos heb je meestal in 3 kleuren (Rood geel en groen) en is heel veerkrachtig en een beetje spons achtig. Je kan dit spul ook echt overal kopen. plaatje (bron: www.srhw.com)
Zeeschuim ziet er op het eerste oog ongeveer het zelfde uit maar is harder en kan breken. Daarbij is de kleur lichtbruin/houtachitg.
plaatje (bron: www.webjoosting.nl)

Jeroen,

Ik heb je nog een mailtje verstuurd met de info die je graag wilde hebben over de Rijn  ;)

m.v.g.

Mark
« Laatst bewerkt op: 19 December 2007, 11:39:52 door mmhajvth »
love to build realistic     let's be kind.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #801 Gepost op: 19 December 2007, 19:09:23 »
Mark,

ik kan die gele en rode kleur van het IJslands mos niet echt waarderen...ik gebruik meestal gewoon de groentinten. De rest werk ik bij met de strooisels.

PS bedankt voor de riviertip, ik ga daar snel wat mee doen.

mmhajvth

• fulltime busy
  • Offline Offline
  • IC met 1762+1773 op Ht richting Mt op 23-4-06
    • Markenburg
« Reactie #802 Gepost op: 19 December 2007, 20:01:18 »
Nee die geel en rood tinten heb ik ook liever niet, maar het was even voor de beeldvorming bij Aj.

En zeker succes met de rivier! Mocht er wat zijn hoor ik het wel!

m.v.g.

Mark
love to build realistic     let's be kind.

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #803 Gepost op: 19 December 2007, 23:58:22 »
Zoals ik al zei was het nog geen tijd voor de Rijn, hoewel dat moment erg dichtbij komt. Ik ben in ieder geval wel weer bezig met de scenery. En als dat 'aan het drogen is' ga ik altijd weer die duizenden klusjes doen die er op zo'n modelbaan nou eenmaal bijhoren.

Ik was bezig bij de biertuinheuvel om nog wat seinen neer te zetten. Dat ging niet bepaald van een leien dakje. De boor schoot in een keer door en schampte langs de rotswand. Dus een grote gipspuinhoop omdat er een stukje van de berg was afgevlogen. Kon ik dus eerst dat weer eens gaan fixen....ach ja.
de seinen heb ik geplaatst naar aanleiding van mijn bezoekje. Het grote aantal (herhalings)voorseinen viel mij op. Leuk dus voor op een modelbaan, want ik houd wel van lampjes enzo

1 van die klusjes was het plaatsen van het nieuwe front van de Class 66 ter vervanging van de (nutteloze) koppeling aan de voorkant. Maakt 'm meteen een stuk beter.

Het schoonmaken van de baan blijft doorgaan. Ik ben blij dat ik niet een "Stuttgart in N" heb, want dan gaat echt al je tijd op aan schoonmaken. De 145 helpt een handje, want de schoonmaakwagen is opgenomen in een gemengde goederentrein.

Nou, even tussendoor dus.

J

Jeroni

• BAM!
  • Offline Offline
  • Créateur du corridor
« Reactie #804 Gepost op: 20 December 2007, 00:52:35 »
Goed, ook de containers maar eens met een drupje lijm op een trailer gezet. Alles ziet er gewoon clownsachtig uit als je het niet veroudert. Zoiets als dit komt weer op het lijstje van 'to-do'. Het leuke is wel dat dat gewoon tussendoor kan, en dat je niet aan planning o.i.d. hoeft te doen. Werkt wel zo lekker. Zo van: "nou, nu heb ik hier eens zin in". Lekker ongedwongen een beetje klooien. Het moet wel leuk blijven natuurlijk.....

Links een verouderde K-line....rechts een nieuwe Maersk.....

Om het voorbeeld wat te onderstrepen, hier een foto van een nieuwe K-line.....zo is het gewoon een stuk plastic.

Nou, ik kon het natuurlijk even niet laten het nieuwe gebakje ook even op de foto te zetten....

Het is al met al een kleurig geheel. Maar wat ik al zei: te kleurig. Het moet doffer, want het is geen kermis natuurlijk. En voor iedereen die het wel wil proberen maar het eigenlijk niet durft op zijn dure modellen. Koop gewoon wat van die verouderpoedertjes. Dat kwast je er zo op. Niet goed? Nou, vinger erlangs, of even voorzichtig onder de kraan afspoelen, en klaar. Kun je weer opnieuw beginnen.

JaJo

• Offline Offline
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
« Reactie #805 Gepost op: 20 December 2007, 08:33:43 »
Citaat
Zo van: "nou, nu heb ik hier eens zin in". Lekker ongedwongen een beetje klooien. Het moet wel leuk blijven natuurlijk.....

Inderdaad iedere keer iets anders. Heerlijke hobby is dit. :)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Robert_N-Nm

• Offline Offline
  • Fan van Zwitsers Spoor N(m)
    • RhB in N-spoor (blog)
« Reactie #806 Gepost op: 20 December 2007, 08:42:01 »
Hoi Jeroni,

Zoals altijd weer een paar leuke foto's. Zo vervuild zien die containers en de wagons er een stuk beter uit. Volgens mij zit er in het echt ook een laag op van heb ik jou daar. Zo te zien heeft de minitrix ook emplooy gevonden voor de containertrein, ziet er netjes uit.

Robert
Fan van Zwitsers spoor N(m)

aj

• Offline Offline
  • roco digitaal! Eurospoor, t was prachtig!
« Reactie #807 Gepost op: 20 December 2007, 08:49:36 »
Mark,

ik kan die gele en rode kleur van het IJslands mos niet echt waarderen...ik gebruik meestal gewoon de groentinten. De rest werk ik bij met de strooisels.

Juist. ik heb de plaatjes eerder gezien, ik wist alleen niet dat het allebei echt iets anders was.  ik zag ook welleens in een winkel die gekleurde IJslands mos.. dat vond ik ook niet mooi, vandaar.. en bij jeroni zag ik toch echt groen :)

Zeeschuim lijkt me beter jah, kan je ook goed bestrooien lijkt me..
moet je het zelf poten? (daar ging een ander topic over..) Of kan je ze kant en klaar kopen?

Petertrein81

• Offline Offline
  • Taurus en Vectron fan!!
« Reactie #808 Gepost op: 20 December 2007, 09:31:15 »
Hele kleine detail tip Jeroen.

Je hebt nu een gelijkstroom stroomafnemer omhoog staan op je SBB Cargo Re 484, dat lijkt me een beetje problematisch onder de wisselspanning in Boppard. Die voor wisselstroom zijn de 2 buitenste stroomafnemers.

Groet Petertrein81,

grove den

• Modelboombouwer
  • Offline Offline
    • MBB Grove Den Modelboombouw
« Reactie #809 Gepost op: 20 December 2007, 09:42:00 »
WEER allemaal mooie fotoos Jeroen!!
Altijd WEER genieten... ;)

Jos
natuurlijk kunstboompjes
http://mbbgroveden.com/