Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Huup
Vandaag om 22:39:08
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 22:31:02
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door RobVille
Vandaag om 22:30:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
Vandaag om 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
Vandaag om 21:59:52
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 21:17:39
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
Vandaag om 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
Vandaag om 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
Vandaag om 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
Vandaag om 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
Vandaag om 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
Vandaag om 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
Vandaag om 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
Vandaag om 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
Vandaag om 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48

Auteur Topic: CNC Freesmachine  (gelezen 13368 keer)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re:[de bouw van] Op de Lange Baan
« Reactie #15 Gepost op: 27 December 2009, 19:47:42 »
Als ik heel eerlijk ben blijf ik het een boormachien van Metabo en fisher Price vergelijken.
Schijnt dat in de hobby dit soort modellen goed genoeg zijn , maar ook hier blijjf je houden, dat je zoiets heel secuur in elkaar moet zetten.
En het si ook niet voor een beginners, want zelfs dgoed in elkaar gezet, als er later een afwijking komt in je werk, moet je wel de kennis hebben om uit te zoeken waar dat zit
En heel eerlijk gezegd, vaak zie ik niet eens waardoor het komt, en moet ik een monteur van de fabriek erbij halen, en het is nog wel mijn brood, spelen met zo'n masjien  :)
Mvg Marty,

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #16 Gepost op: 27 December 2009, 19:51:31 »
Het is dan ook maar waar je hem voor wilt gaan gebruiken heh... verder dan styreen, een stukje hout en misschien alu hoef ik niet...

Zie de meerwaarde niet in om een machine > € 2000 aan te schaffen welke gemaakt is voor professioneel gebruik en er vervolgens styreen mee te gaan frezen ;D
Spoorh0.nl - dedrijfstang.nl - Maasfoort.nl

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #17 Gepost op: 27 December 2009, 21:03:20 »
ach, hoe proffesioneler de masjien, hoe beroerder het Styreen freest :).
Maar als je een klein raampje freest, en je komt een halve milimeter verder uit als waar je begon, dan is de hele inverstering sund geld.
ook als je af en toe wat maakt, heeft die hele machine geen nut, dus je zal sowieso een hoop productie willen draaien wil je de inverstering uberhaupt verdedigbaar maken. heb het dus niet eens over rendabel
Maar als je het echt leuk vindt om te doen, zou ik het zeker niet laten, maar verwacht er niet veel van
Wat mij veel opvalt als mensen mij mailen/vragen wat voor hun een machine is dat hun verwachtingen veel hoger liggen dan wat de machine kan maken.
Ok het maakt wat sneller muurtjes ed. maar je zal toch echt het meeste zelf moeten doen, en enig kennis van styreen lijmen is toch wel noodzakelijk, wil je werkbare plaatjes maken.
Maar helaas verwachten ze vaak dat als je een plaatje van internet inlaad, op enter klikt, dat er een kant en klaar stadhuis of station uit komt rollen ( even overdreven gesteld).
dus ik wet niet wat je er eigenlijk precies mee wil doen precies
Mvg Marty,

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #18 Gepost op: 27 December 2009, 21:40:02 »
wat ik ermee wil?

styreen frezen.. dat is het voornaamste  :)

styreen frezen voor vereniging en thuis projecten.

Er zijn inderdaad mensen die denken dat je zomaar ff een foto omzet naar een gefreesde woning...laat het even duidelijk zijn dat ik er niet zo 1 ben  ;) ;D.

Er zit bakken met werk in het maken van een geschikte tekening, maar het resultaat is 10x beter...

Wat ik dus zoek is een betaalbare machine welke geschikt is voor styreen en hout en welke niet zoals jij het zegt, een halve milimeter verder uitkomt bij het frezen van een raampje  ;D

Is de gegeven ebay link hiervoor geschikt? Van zelfbouw ben ik al afgestapt.

Eventuele andere adviezen voor een goeie machine?  :)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #19 Gepost op: 27 December 2009, 22:01:00 »
ik zou het je eerlijk gezegd echt niet kunnen vertellen, daar heb ik te weinig kennis van dat product, zeg maar helemaal niets.

je kan op deze link af en toe kijken of er wat bijstaat.
je zou ook eens contact op kunnen nemen met David van Goover models.
indertijd heb ik hem ook op weg geholpen met wat info over machines, en kijk wat er van gekomen is :)
Er staat me iets van bij dat hij meerdere machines heeft aangeschaft, steeds een stukkie beter, dus hij is beter weg in de hobby types qua CNC dan ik ben
Mvg Marty,

Jerome

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 28 December 2009, 10:57:36 »
Hallo Gerard,

Nog even terugkomen op de freesmachine. Op deze site heeft iemand een profiler freesmachine gebouwd.  Wellicht toch iets voor jou?

http://home.kpn.nl/bakk2697/home3.html

Overigens is dit een hele mooie modelbaan.

Mvg, Jeroen de Knegt

Delftinhetklein

• Offline Offline
    • bouweninhetklein
« Reactie #21 Gepost op: 28 December 2009, 12:38:24 »
Hoi Gerard,

Het probleem met een MDF frees is niet zo zeer de positienauwkeurigheid maar de herhalingsnauwkeurigheid.
Wat bedoel ik?
Hoe nauwkeurig loopt de frees naar zijn begin positie en freest hij je tekening. Moet dit maar één keer zijn of moet hij het zelfde traject meerdere keren aflopen met steeds bv een diepere gang.

- De eerste nauwkeurigheid is belangrijk als je bv een cirkel wilt frezen wat al met één gang te realiseren valt. Als de trapeziumassen speling vertonen dan zal het geen cirkel worden maar een ovaal. Trapeziumassen zijn zero backslash te maken of al dan niet middels software te compenseren.
- Als de opbouw niet star genoeg is of de lagering te los krijg je speling die niet te compenseren is. Daarnaast kan er vibratie optreden die veroorzaakt wordt door de krachten die op de frees tijdens het werken staan (en die zijn groot!).
- Herhalingsnauwkeurigheid is belangrijk als niet in één doorgang alles te frezen is. Dit geldt vooral voor het frezen van dikkere materialen en metalen.
De frees moet dan meerdere keren dezelfde gang maken en moet dus nauwkeurig zijn. Een kleine afwijking in één as is bij één doorgang niet erg maar bij meerder doorgangen verschuift langzaam de frees in één richting.

Maw hoe stijver de constructie hoe nauwkeuriger de eerste gang. Hoe beter de aansturing en assen (trapezium of kogelomloop) hoe beter de herhalingsnauwkeurigheid.

Onder de €2000,- is zeker een hele goede portaalfrees zelf te maken. Goede kant en klaar machines zijn er voor €2500 of meer.

Kijk gerust eens op www.cnczone.nl (log in vereist) Hier kan je veel kennis vinden.

www.damencnc.com en www.stappenmotor.nl zijn beide goede adressen voor onderdelen of advies.

Misschien is het beter de portaalfrees op te bouwen uit aluminiumprofielen. Kijk hiervoor eens op Ebay of MP.

Zelf ben ik bezig met dit ontwerp te bouwen.
en

Grt Erwin
« Laatst bewerkt op: 28 December 2009, 12:42:36 door Delftinhetklein »

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #22 Gepost op: 28 December 2009, 13:26:26 »
- De eerste nauwkeurigheid is belangrijk als je bv een cirkel wilt frezen wat al met één gang te realiseren valt. Als de trapeziumassen speling vertonen dan zal het geen cirkel worden maar een ovaal. Trapeziumassen zijn zero backslash te maken of al dan niet middels software te compenseren.

zero backlash? Je bedoelt die constructie met 2 moeren met een veer ertussen?  :-X  :-X  :-X

Verder : software compenseren gaat misschien nog net als alles nieuw is... maar bij gebruik slijt een trapeziumspil, en dat is nooit gelijkmatig. Dus software compensatie werkt ALLEEN bij nieuwe machines misschien eventjes goed, maar op termijn is het geen optie.

Nogmaals, als je iets wilt, neem kogelomloopspillen, hoef je je qua positionering minder zorgen te maken over zaken als speling ed. En als je slim bent... ik zie bij alle ontwerpen de kogelomloopspillen open en bloot, dat is geen goed idee... een kras of deuk en doei nauwkeurigheid :( Mooie sliding cover oid, of op zn minst zo'n harmonica tegen stof ed, kost nu weinig en bespaart je veel op termijn.

(Damn wat mis ik mn Mazak Integrex....)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #23 Gepost op: 28 December 2009, 13:28:21 »
De Profile machine van Elektor ziet er ook goed uit  :). Prijzig is hij wel, maar het ziet er kwalitatief goed uit...

Alleen jammer dat hij met een (in mij ogen) budget FERM wordt geleverd... :-\

JAB van Ree

• Offline Offline
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
« Reactie #24 Gepost op: 28 December 2009, 13:43:52 »
Alleen jammer dat hij met een (in mij ogen) budget FERM wordt geleverd... :-\

Een part aanpassen, Kress erin (en de Ferm op marktplaats :D ) en je bent het heertje ;)
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Delftinhetklein

• Offline Offline
    • bouweninhetklein
« Reactie #25 Gepost op: 28 December 2009, 13:54:24 »
Gerard,

Frem is inderdaad niet veel je moet denken aan minimaal een Kress FME 1050-1. Dit is de speciale uitvoering met een start toerental van 5000. Dit is beter voor kunststof bewerkingen. Lager toerental minder kans op smelten, verstop raken van je frees etc.

JAB

Kogelomlopenspillen zijn inderdaad te prefereren maar trapezium is een optie afhankelijk hoeveel de machine wordt gebruikt.
De Haase die bij Railz staat heeft standaard trapeziumspillen en deze machine werkt toch redelijk wat.
Harmonica covers zijn een goede suggestie maar stofafzuiging, vacuumtafel, beneveling etc ook en alles heeft een prijs.

Grt Erwin

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #26 Gepost op: 28 December 2009, 19:25:02 »
Grappig, dat Ferm was het eerste wat mij ook opviel, dus toch Fischer Price  ;D.
Maar als ik die wagentjes zie die hieruit komen................ mijn addvies zou dan zijn......koop gewoon Bemo.
Dit is een heel mooi voorbeeld van alleen een machine hebben, ben je er nog niet. Kennis en kunde komt weldegelijk om de hoek kijken blijkt maar weer.
Uiteraard komt die kunde soms vanzelf wel en wordt elk model beter, maar sommige verkijken zich er ook op helaas.
Mvg Marty,

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #27 Gepost op: 28 December 2009, 19:41:31 »
tja... lijkt idd een mooie machine maar als je verder kijkt  ;D

@Marty:
Als je een machine zou moeten aanraden voor iemand die er styreen en pcbtjes mee wilt frezen (styreen, denk aan bijv stenen gevels 1:87). En af en toe een stukje hout. Welke zou je dan aanraden (compleet dus incl spindel)  :)

Marty

• Offline Offline
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
« Reactie #28 Gepost op: 28 December 2009, 20:00:16 »
Tja, daar vraag je me wat Gerard.
Qua hobby machines kan ik je echt niet helpen
Voor de profi machines zou je een skunnen googlen op Gravograph, zo heel af en toe staat er wel eens een derde of vierde hands machine
Nadeel hiervan is , is dat mocht het een machine zijn van de Vx serie of ouder, zijn er geen reserve onderdelen meer, dus een behoorlijke gok, en niet rendabel m.i.
ook zou j kunnen zoeken op de Roland engraving machines, die zijn aanzienelijk goedkoper dan de marktleider gravograph, maar wel zeer goed, en reserve onderdelen nog vollop te kijgen.
Prijzen moet je wel rekenen op  € 2000 - € 10.000.
Let wel op of er bij staat dat de software MET dongle meegeleverd wordt, zonder si ht meestald waardeloos, mits je al een duur tekenprogamma hebt
Ook in belgië zijn er nog 2 merken die tweede hand te krijgen zijn, meestal door garveer bedrijven aan de kant gezet, niet omdat ze kapot zijn, maar te langzaam, en vervangen voor de laserbroeders.
Zodra ik op hun namen ben gekomen, meld ik het even  :)
Hier nog een leverancier vn diverse verschillende machines

Moet de namen allemaal uit mijn hoofd doen, van ebdrijven die ik wel eens op vakbeurzen tegenkom, dus ik kan ze helaas niet allemaal zo opratelen, zoek nog even verder voor je

Edit:
zit net op de site van Haase te kijekn, en iok zie daar toch hele nette prijzen voor een bewezen machine voor jouw doeleinde.
Zou me erg vrbazen als je een gelijkwaardige of betere machien vindt voor dezelfde prijs.
( even software prijzen buiten beschouwing gelaten)
« Laatst bewerkt op: 28 December 2009, 20:07:54 door marty »
Mvg Marty,

rard

• Vriend van SpoorH0.nl
  • Offline Offline
    • Spoorh0.nl
« Reactie #29 Gepost op: 28 December 2009, 20:16:00 »
haase zijn inderdaad mooie machines, wordt er alleen niet echt wijs uit of deze (bijv de 2500S ) incl frees geleverd wordt?

/edit: gevonden, wordt zonder geleverd  ;)