Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Lenz Gold decoder  (gelezen 8468 keer)

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #15 Gepost op: 10 december 2006, 21:50:06 »
Hoi Fred,

dit hele verhaal doet mij weer denken aan de ervaringen met Lenzen die ik voorheen had. Ooit digitaal begonnen met zo'n startsetje van Roco met een 215 die (volgens mij) ook een simpel Lenzje aan boord had. Allemaal leuk en aardig, tot er loks met Viessmannen 5246 bijkwamen. De Lenzlok stopte regelmatig om dan weer door te rijden. Het licht ging aan of uit zonder dat ik aan F0/F1 kwam enz. Naderhand heb ik een zootje Lenzen gekocht met cruisecontrol, kweeniemeer welk type, maar daar had ik precies hetzelfde euvel mee. Op de voorganger van dit forum heb ik hele discussies hierover gehad. Lok met een 5246: no problem. Dezelfde lok met een Lenz: wel problemen. Vervolgens heb ik Lokpilots gekocht, daar weer geen problemen mee.
Op een gegeven moment zelfs alleen maar Lenz-loks laten rijden (dus alle andere van de baan): toen ging het redelijk goed. Aangezien ik toen 6 stuks 5246 had vond ik het geen optie om ze om te wisselen tegen Lenzen en ben ik verder gegaan met ESU's, nog steeds tot volle tevredenheid. De Lenzen heb ik voor een prik verkocht aan iemand die uitsluitend Lenz rijdt en die heeft er geen problemen mee.

Nou zal er ongetwijfeld reaktie komen wat het allemaal kan zijn of niet, maar voor mij zijn Lenzen definitief exit  :P
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #16 Gepost op: 10 december 2006, 22:07:39 »
Hi Louis,

Ik kan een heel eind met je mee gaan in dit verhaal. Lenz heeft maar een echt goed werkende decoder gemaakt, en dat was de LE130. De opvolger daarvan de LE130XF was niets anders dan alleen maar ellende. Ook zijn broertjes en zusjes, daar ben ik niet echt tevreden over.
De laatste serie Silver of Gold, daar heb ik geen ervaring mee, maar als ik hier tussen de regels door lees, zijn die ook niet helemaal je van het.

Goede ervaring heb ik met de decoders van CT-Elektronik (Tran), Zimo en Kuehn. De enigste lokpilot hier inhuis, dat is ook een droevenis. Dus ook die komt er niet zo snel meer in, en de decoders van Uhlenbrock even min, ook die kan ik missen als kiespijn.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #17 Gepost op: 10 december 2006, 22:23:38 »
Ik heb een kuhn in een H0 lok en ik heb er een goed gevoel over. Ook zeer uitgebreide documentatie in een helaas te klein boekje  ;) (of m' n ogen worden slechter)

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #18 Gepost op: 10 december 2006, 22:54:55 »
Artman,

Ik denk dat je dan toch een beter brilletje moet kopen, want het boekje is misschien wel klein, maar de lettertjes die er in staan toch echt niet.

Als je echt een kleine handleiding wil hebben, dan moet je een Zimo decoder kopen, daar zit een stukje papier bij met de grootte van 2 postzegels, met daarop een tabel met cv-waardes. Dus niet zeuren, zal ik zeggen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #19 Gepost op: 10 december 2006, 23:00:57 »
Is wel handig, kun je de handleiding bij de decoder in de loc stoppen.  ;D

GRoet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #20 Gepost op: 10 december 2006, 23:09:37 »
Dat gevoel dat Louis en Wim hebben over Lenz, dat heb ik met ESU, Rautenhaus en Fleischmann. Lenz geen problemen, bij de andere merken die ik geprobeerd heb louter problemen.

Eigenlijk heb ik slechts 1 keer problemen gehad met Lenz, en dat lag meer aan de lok dan aan de decoder. Een Roco Sik die analoog zonder problemen over mijn baan reed, kwam na digitaliseren geen wissel meer over. Het probleem bleek in de stroomafname te zitten.

In analoog bedrijf merkte je nauwelijks iets van korte onderbrekingen op wissels. Tijdens de onderbreking deed het vliegwiel zijn werk en na de onderbreking kreeg de motor weer de ingestelde spanning.

Digitaal ging het echter verkeerd op wissels. Tijdens de onderbreking deed het vliegwiel zijn werk. Na de onderbreking begon de decoder opnieuw bij de laagste stap van de optrekvertraging. Hierdoor remde de lok nog verder af waardoor hij bij twee of drie opeenvolgende onderbrekingen stil kwam te staan. Door uitschakelen van de optrekvertraging rijdt hij nu weer probleemloos over wissels heen.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #21 Gepost op: 10 december 2006, 23:28:47 »
Citaat
Digitaal ging het echter verkeerd op wissels. Tijdens de onderbreking deed het vliegwiel zijn werk. Na de onderbreking begon de decoder opnieuw bij de laagste stap van de optrekvertraging. Hierdoor remde de lok nog verder af waardoor hij bij twee of drie opeenvolgende onderbrekingen stil kwam te staan. Door uitschakelen van de optrekvertraging rijdt hij nu weer probleemloos over wissels heen.

En daar had je nu geen last van gehad als je daar een DCX74 van Tran www.tran.at  in had gezet. Die start namelijk niet vanaf nul als hij binnen 3 seconden weer een signaal ontvangt.  ::) En ik kan je zeggen dat zijn prima decoders.
En dat gedrag van de Lenz decoders is dan ook een van de redenen waarom de Lenz decoders voor mij afvallen, en ongeschikt zijn, hetzelfde als de Lokpilot in mijn bezit.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #22 Gepost op: 11 december 2006, 00:06:42 »
Inderdaad een oplossing voor wie nu met het probleem wordt geconfronteerd. Rest in min geval de vraag of het merk Tran deze decoder al leverde in 2002, toen ik de Sik van Roco digitaliseerde.

Overigens maakt het voor mij persoonlijk niets uit, aangezien ik bij al mijn rangeerlocomotieven de optrek- en afremvertraging heb uitgeschakeld. Persoonlijk vindt ik deze vertraging bij het rangeren meer hinderlijk dan een toegevoegde waarde.

En de vraag voor hen die geinteresseerd zijn geraakt in deze decoders:
bij welke winkeliers in Nederland zijn Tran-decoders te verkrijgen.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #23 Gepost op: 11 december 2006, 07:20:50 »
Citaat
En de vraag voor hen die geinteresseerd zijn geraakt in deze decoders:
bij welke winkeliers in Nederland zijn Tran-decoders te verkrijgen.

Ik heb bij Harlaar in Badhoevedorp een keertje een tran gekocht. Was trouwens erg goedkoop. (Is wel wat langer geleden want ik reed nog N)

rjr

  • Offline Offline
  • Berichten: 1973
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #24 Gepost op: 11 december 2006, 11:29:41 »
Mijn ervaringen zijn juist net anders om dan de ervaringen hier.
Ik rij met Lenz 1035 en gold, met esu met uhlenbrock met kuehn met zimo en met roco.
heb ook nog een ander gehad, maar daarvan heb ik de naam zo niet bij de hand.
Heb met mijn lenz loks totaal geen last, op 1 na, maar dat ligt duidelijk aan de lok. heeft met andere decoders ook problemen.
maar de loks met lenz rijden bij mij prima hun rondjes, geen problemen op wissels of andere punten.
deze zitten in zowel grote als kleine loks.
alle ander zijn minder waarbij ik nog het meest te spreken ben over de kuehn. Ese vindt ik niet veel, loks stoppen veel te vaak, soms zelfs gewoon op een recht stuk rails zonder wissel. Rails schoonmaken, wielen schoonmaken, mag allemaal niet baten.
Ik heb intussen enkele loks omgebouwd naar als nog een lenz decoder, resultaat duidelijk beter. De grotere loks met veel stroomafnemers hebben niet zo veel problemen met de andere decoders, maar de kleinere...

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #25 Gepost op: 11 december 2006, 11:54:04 »
Ik heb het net nog ff nagekeken: die Lenzen die ik toen had waren 1035E types, in 2004.
Wat er ook regelmatig gebeurde met die dingen was dat ze zomaar uit zichzelf in de rangeerstand sprongen terwijl ze reden. Of je begon met een 1035 te rijden en ergens anders ging dan zomaar een 5246 ook lopen....  ;D  Achteraf kun je daar wel weer om lachen maar toen was het hopeloos. Affijn, intussen is er al lang iemand anders blij met zijn goedkope 1035's.

PS: waren die Rautenhaus dingen niet exact dezelfde als Viessmannen, maar dan goedkoper?

En dat verhaal over die Sik: zoiets had ik met een Hippeltje, analoog liep ie prima, maar na de ombouw was het hopeloos, zowel met een 5246 als met een Lenz. Die is nu maar gewoon dummy zonder motor geworden  :'(

O ja, de ouwe Fleischmann BR65 uit de jaren 60 rijdt inmiddels met een 5246 als een lier (zie ook draadje "digitaliseren ouwe Flm 65")
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #26 Gepost op: 11 december 2006, 14:17:33 »
Dan doe ik gezellig mee met het smijten met decodertypen.
Van Lenz heb ik de 1025, 0521 (oa de Sik) en Silver decoders
Van Fleischmann had ik de Twin-decoder
Van Rautenhaus de SLX870
Van ESU had ik de Lokpilot
En dan verder nog wat Fleischmann en Roco loks vanaf fabriek met een loksound decoder.

De Fleischmann en de Rautenhaus decoders werkten in geen enkele lok goed. De ESU heb ik slechts in 1 lok geprobeerd, en viel vooral op lage snelheid tegen ten opzichte van de Lenz 1025.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #27 Gepost op: 11 december 2006, 15:29:31 »
Hmmm, zouden decoders onderling (dus van een verschillend merk) geen conflict met elkaar kunnen hebben ?  :o

RobE

  • Offline Offline
  • Berichten: 514
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #28 Gepost op: 11 december 2006, 16:08:52 »
Hmmm, zouden decoders onderling (dus van een verschillend merk) geen conflict met elkaar kunnen hebben ?  :o

Hallo ArtMan,

Volgens mij niet, echter ik geef toch de voorkeur aan hetzelfde merk decoders. Je weet precies wat je kan verwachten.

Zelf gebruik ik Zimo en op de internet site bij Zimo staat een uitvoerige duidelijke handleiding in kleur.

Het voordeel van één merk decoders is dat je met één update tool de decoders, zonder uit bouwen, van de laatste firmware kan voorzien.
Zo blijft de decoder up to date en is eventueel aan te passen voor nieuwe toekomstige ontwikkelingen.

Groet,
Rob
Rob is op 4 februari overleden.

Edits Booster, MRdirect, Koploper, HSI-88, Zimo, HO, 2 rail

Louis Holleman

  • Offline Offline
  • Berichten: 751
  • Osse historie
    • Louis' Homepage - De Treinenhoek
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #29 Gepost op: 11 december 2006, 16:36:01 »
Hmmm, zouden decoders onderling (dus van een verschillend merk) geen conflict met elkaar kunnen hebben ?  :o

Ik vermoed het eigenlijk wel: waarom loopt een Viessmann lok bij het passeren van een Lenzlok ineens vooruit? Zoals gezegd, op de voorganger van dit forum hebben we er ook een paar dagen over liggen emmeren: alle smoorspoelen en ontstoringscondensatoren verwijderen.
De vraag blijft dan: wat bedoelt een fabrikant met "digitaal voorbereid"? Brugstekker eruit en decoder erin? Nee, dan zou je dus ook nog alle C-tjes en L-letjes moeten uitsolderen. Ik geloof daar niet direkt in, maar dat het door elkaar gebruiken van verschillende merken niet altijd tot tevredenheid leidt is me wel duidelijk geworden. Ik heb zelf sterk de neiging toekomstige decoders weer van Viessmann te betrekken  ;)
Louis (gebruikt ongedocumenteerde features van Lenz decoders voor SFX)