Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Oude metalen trafo's gebruiken....... door bask185
Vandaag om 22:11:18
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
Vandaag om 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
Vandaag om 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 22:07:08
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door wob
Vandaag om 21:58:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 21:57:04
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 21:17:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 21:15:26
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
Vandaag om 21:02:48
Schrootplaats door 741230
Vandaag om 20:38:38
RhB H0m, Albulisch door Overlast
Vandaag om 20:21:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 20:09:36
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
Vandaag om 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
Vandaag om 19:29:26
19 Toen door defender
Vandaag om 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
Vandaag om 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
Vandaag om 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
Vandaag om 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
Vandaag om 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
Vandaag om 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
Vandaag om 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
Vandaag om 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
Vandaag om 15:37:10
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 15:29:26
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 15:14:16
h0 diorama USA “The Paintshops” door Mudhen
Vandaag om 11:58:57
  

Auteur Topic: Lenz Gold decoder  (gelezen 8469 keer)

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Lenz Gold decoder
« Gepost op: 07 december 2006, 09:12:29 »
Goedemorgen.

In en van mijn loks zit een Lenz Gold decoder. Nu gebeurt het geregeld dat, als de stroomvoorziening iets minder is, op een wissel b.v., de lok meteen stil valt. Ook gebeurt het wel dat, midden op het parade spoor, de lok stopt en na een enkele seconde, vanzelf weer gaat rijden.
Om volledig te zijn, de dekoder is ingebouwd in en Arnold lok.

In mijn andere loks zijn Kuhn 025, Selectrix en Uhlenbrock decoders ingebouwd en die hebben geen last.
Alleen deze dekoder geeft wat problemen. Ik zelf heb het iedeen dat hij wat kritsch is afgesteld m.b.t. de stroomopname, maar kan niet vinden via welke CV ik dit kan veranderen.

Heeft wellicht een van U allen een idee of oplossing hiervoor ?

Bij voorbaat alvast bedankt.

Fred.
 
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #1 Gepost op: 07 december 2006, 10:00:16 »
Hi,

Via een CV is dat niet in te stellen.
Lenz maakt daar iets anders voor, dat ongetwijfeld ook in de handleiding te lezen zal zijn.

http://www.lenz.com/products/decoders/currentdecoders/power1.htm

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #2 Gepost op: 07 december 2006, 10:20:54 »
Dank voor je reactie Wim.
Ik las het niet in de handleiding van de decoder, of ik moet erover heen hebben gelezen natuurlijk.

Valt me erg tegen voor zo'n decoder om er nog een onderdeel bij te moeten monteren om dit euvel op te lossen waarbij, ik meldde het al, de andere dekoders die ik gebruik, daar geen problemen mee hebben.

Buiten het feit dat dit, in mijn ogen in ieder geval, een behoorlijk gebrek is bij deze decoder, blijft het feit dat je dit onderdeeltje ook nog eens "ergens" in je, in mijn geval, N-lok moet zien plaatsen. 

Ik denk dat ik het anders oplos; Lenz eruit en een andere dekoder erin.

Nogmaals bedankt voor je reactie en groetjes,

Fred.
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

René Huibers

  • Offline Offline
  • Berichten: 260
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #3 Gepost op: 07 december 2006, 11:31:59 »
Ikzelf heb ook een berg silver/gold en zimo decoders. Eigenlijk hebben ze bij locs met een slechte stroomafname allemaal dit probleem wel.

Wat ik normaal wel verander is CV29 bit 3. Deze staat std op '1' dus zowel analoog als digitaal bedrijf.

Heb ooit ergens gelezen dat dit ervoor zorgt dat de decoder eerst moet nadenken of hij een analoog danwel digitaal signaal ontvangt. Dit zal overigens waarschijnlijk zo snel gebeuren dat je het niet eens merkt, maar toch. Ik zet ze altijd op '0', dus alleen digitaal bedrijf.

Er schijnt ook nog zoiets te bestaan als een decoder zelf test bij het krijgen van stroom. Deze kun je volgens mij ook uit zetten, maar dit kan ik niet in de handleiding van zowel silver als gold vinden.

Rene


Flip

  • Gast
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #4 Gepost op: 07 december 2006, 16:48:22 »
 fout!
« Laatst bewerkt op: 07 december 2006, 16:52:35 door Flip »

Flip

  • Gast
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #5 Gepost op: 07 december 2006, 16:51:24 »

 Hallo Fred:

 Ik rij al 10 jaar met Lenz dekoders de laatste jaren ook met Gold en Silber.
Ze functioneren alle goed ,als uw lok blijft staan is de stroomafname slecht.Haal de dekoder er eens uit en test de lok eens analoog.
Een dekoder eender welke verbetert wel het rijgedrag niet de stroomafname.

NB: nergens USP ingebouwd.

 Groeten
 Flip

wikumodelbouw

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #6 Gepost op: 07 december 2006, 17:07:49 »
Hoi Fred,

Als je inderdaad een Gold decoder hebt kun je wel een buffercondensator van Lenz gebruiken (typenummer ben ik even vergeten).
Het nadeel is wel dat de decoder anders reageerd met afremmen omdat dan ook de buffer in werking komt.

Gr
Wilbert

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #7 Gepost op: 08 december 2006, 09:23:29 »
Goedenmorgen.

@ Flip; je constatering is niet juist. Zoals je kunt lezen rij ik met zowel Kuhn, Selectrix als Uhlenbrock decoders. Al deze loks rijden goed. Er is niets mis met de stroomafname. Ook van deze lok niet die zo goed als nieuw is, Vandaar mijn uitpsraak dat je constarering fout is.

@ Wilbert; het punt is juist dat, in tegenstelling tot mijn andere decoders waar ik geen last mee heb, juist met deze decoder er toch, blijkbaar, hulpmiddeltjes bij geplaatst moeten worden om hem goed te laten functioneren. En dat is nu juist wat mij zeer tegenvalt van deze decoder.

Ik dacht dat ik voldoende vergelijkingsmateriaal heb rijden om een dit te mogen constateren, dacht ik (voorzichtig  :-|)

Groetjes,
Fred.



N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Flip

  • Gast
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #8 Gepost op: 08 december 2006, 11:02:04 »
Goedenmorgen.

@ Flip; je constatering is niet juist. Zoals je kunt lezen rij ik met zowel Kuhn, Selectrix als Uhlenbrock decoders. Al deze loks rijden goed. Er is niets mis met de stroomafname. Ook van deze lok niet die zo goed als nieuw is, Vandaar mijn uitpsraak dat je constarering fout is.



Zet dan eens een van je andere dekoders in de desbetreffende lok.
Wat doet hij dan? Loopt hij analoog goed?
Was de dekoder met stekker of zelf ingesoldeerd?
Een Arnold lok rij je N ?
 
Flip
« Laatst bewerkt op: 08 december 2006, 11:03:59 door Flip »

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #9 Gepost op: 08 december 2006, 12:28:37 »
Hoi Flip.

Ja, ik rij met N-spoor, IB, 2 boosters, Koploper.  De dekoder is ingesoldeerd.
De lok liep analoog uitstekend. Zoals ik al eerder schreef en je kon lezen; de lok is zo goed als nieuw.
Het omzetten van deze decoder is, buiten dat er dan weer gesoldeerd moet worden, in mijn ogen geen enkele optie.
Feit blijft dat, wil je net zoveel profijt hebben van deze decoder als die van de andere leveranciers, je hulpmiddelen moet inbouwen. Dat is mijn simpele constatering op basis van 16 loks, allen met diverse decoders uitgerust. Maar niet eentje met deze Lenz-dekoder.

Met vriendelijke groet.
Fred.
N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

Gripen

  • Offline Offline
  • Berichten: 382
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #10 Gepost op: 08 december 2006, 12:42:56 »
Als ik het goed begrijp is dit je enige Lenz Gold decoder? Je hebt dan geen vergelijk met andere locs met hetzelfde type decoder. Is de decoder misschien niet helemaal perfect aangesloten? Kan hè, blijft natuurlijk mensenwerk.
Als de loc analoog uitstekend loopt dan moet hij dat digitaal ook doen.

Tenzij de decoder niet helemaal goed is. Dan ga je naar de winkel, claim je garantie en krijg je een nieuwe.


Ik rij met Lenz gold, Lenz 1025A, Lenz 130 en ESU Lokpilots door elkaar en zie bij geen enkele decoder problemen.
H0 - Multimaus - Tillig Elite - TP I-V

Flip

  • Gast
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #11 Gepost op: 08 december 2006, 13:58:11 »
Hoi Flip.

Ja, ik rij met N-spoor, IB, 2 boosters, Koploper.  De dekoder is ingesoldeerd.
De lok liep analoog uitstekend. Zoals ik al eerder schreef en je kon lezen; de lok is zo goed als nieuw.
Het omzetten van deze decoder is, buiten dat er dan weer gesoldeerd moet worden, in mijn ogen geen enkele optie.
Feit blijft dat, wil je net zoveel profijt hebben van deze decoder als die van de andere leveranciers, je hulpmiddelen moet inbouwen. Dat is mijn simpele constatering op basis van 16 loks, allen met diverse decoders uitgerust. Maar niet eentje met deze Lenz-dekoder.

Met vriendelijke groet.
Fred.

 Fred: Ik heb nergens hulpmiddelen ingebouwd.
          Natuurlijk als je er tegenop ziet de decoder om te zetten zul je  waarschijnlijk nooit weten wat er hapert .

 Groeten
Flip

wikumodelbouw

  • Offline Offline
  • Berichten: 59
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #12 Gepost op: 08 december 2006, 18:09:19 »
Als een lok analoog goed loopt kan het zijn dat hij digitaal op plaatsen blijft staan waar hij analoog wel over liep.Als een decoder even geen spanning krijgt kan hij meteen stoppen en begint daarna opnieuw aan de cyclus.
Analoog merk je daar dan niets van omdat hij over het punt heen gaat ,
en weer spanning krijgt.
Zoals ik al eerder schreef een decoder stopt abbrubt en begint opnieuw aan zijn cyclus.
Op te lossen dus met een buffer.

Gr
Wilbert

ArtMan

  • Offline Offline
  • Berichten: 425
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #13 Gepost op: 09 december 2006, 08:48:36 »
Hiervoor heb ik ook een tijd N- spoor gereden en had ik een 6400 van minitrix en een grote 6 assige diesellok van brawa. Beide voorzien van Lenz Gold decoder.

De minitrix reed feiiillllooss en die brawa reed eigenlijk niet... en bleef op iedere wissel hangen.
 Naar mijn vermoeden had die Brawa gewoon slechte stroomafname.

Citaat
Als je inderdaad een Gold decoder hebt kun je wel een buffercondensator van Lenz gebruiken (typenummer ben ik even vergeten)

Naar aanleiding met de problemen van die Brawa lok wilde ik bovenstaande ook toepassen maar Harlaar raadde het mij af. Ze vonden de extra investering niet opwegen tegen de rijeigenschappen verbetering.

Beide decoders waren trouwens door Harlaar ingesoldeerd. Door de slechte rijeigenschappen van diverse loks die ik had ben ik later overgestapt op H0 en heb ik de boel verkocht.

De enige uitzondering was altijd die 6400 van minitrix. Wat liep dat ding prachtig.  :) :)

Flip

  • Gast
Re: Lenz Gold decoder
« Reactie #14 Gepost op: 09 december 2006, 14:04:35 »

Beide decoders waren trouwens door Harlaar ingesoldeerd. Door de slechte rijeigenschappen van diverse loks die ik had ben ik later overgestapt op H0 en heb ik de boel verkocht.

De enige uitzondering was altijd die 6400 van minitrix. Wat liep dat ding prachtig.  :) :)

 Natuurlijk liggen Fred zijn problemen aan de stroomafname,ik durf er mijn ganse treinverzamelijng op verwedden dat er niets aan de dekoder hapert.   :)

De ene lok is de andere niet en....zeker in N waar de stroomafname nog meer zorg vereist dan in HO.

Vriendelijke groeten

Flip