Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 17:50:05
Vollmer ringloods deuren door Eric v C
Vandaag om 17:45:32
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Silvolde
Vandaag om 17:25:10
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:06:12
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Michiel2
Vandaag om 16:50:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:37:30
Fotodijkje en fotodiorama door Eric B
Vandaag om 16:32:24
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 15:22:37
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:04:01
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door nighttrain1
Vandaag om 14:50:42
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jeronimos
Vandaag om 14:37:14
Minstens 5 jaar geen treinverkeer Groningen-Leer [D] door Blausee-Mitholz
Vandaag om 14:31:13
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Jelmer
Vandaag om 14:23:41
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Jelmer
Vandaag om 14:19:21
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 13:47:11
NS 8100 in 0 door rolfm
Vandaag om 13:32:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 13:13:04
modulebaan in spoor 1 door Mark D.
Vandaag om 13:05:43
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door Ronald Halma
Vandaag om 12:55:28
Line-up foto's van modellen door Ben
Vandaag om 12:50:13
mDDM, waarom 3 draaistellen? door bask185
Vandaag om 12:22:44
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 12:17:51
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 11:35:20
Nieuwe handregelaar van Lenz LH101 door Ronald Halma
Vandaag om 11:31:18
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 10:57:08
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 10:41:54
Rangeren met een pec door j.ossebaar
Vandaag om 10:17:49
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 09:59:22
Roco NS bolkoprijtuig deel -tig: gepiel op de 1,5 mm2 door Rob Ellerman
Vandaag om 09:42:55
Loc rijdt steeds dezelfde route bij automatisch rijden met Rocrail door Medtskie
Vandaag om 09:33:01
  

Auteur Topic: Vernieuwde Roco NS 1000  (gelezen 93032 keer)

De eerste Ivo

  • Online Online
  • Berichten: 854
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #195 Gepost op: 26 December 2009, 18:55:56 »
Zet er anders een Mashima motor in, deze zijn te koop bij GM&S http://www.gmens.nl/ en goedkoper dan een Roco motor.

Koos Jabaaij.

Koos die zijn niet 1:1 uitwisselbaar voor zover ik weet. Heb jij daar misschien ervaring mee?

Ivo

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
  • Eschburg
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #196 Gepost op: 26 December 2009, 19:06:34 »
Ik weet niet zo precies in een 1000, maar in een 1600, een hippel en een 'oude' blokkendoos heb ik een mashima motor gezet. In de blokkendoos moest iets uit het chassis geveild worden en bij de hippel moet je iets opvullen. Het is echter heel goed te doen, dus ik verwacht dat het bij een 1000 ook geen probleem moet zijn. Meet eerst de Roco motor op en kijk welke Mashima het best past.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #197 Gepost op: 26 December 2009, 19:09:49 »
Ik weet niet zo precies in een 1000, maar in een 1600, een hippel en een 'oude' blokkendoos heb ik een mashima motor gezet. In de blokkendoos moest iets uit het chassis geveild worden en bij de hippel moet je iets opvullen. Het is echter heel goed te doen, dus ik verwacht dat het bij een 1000 ook geen probleem moet zijn. Meet eerst de Roco motor op en kijk welke Mashima het best past.

Mashima 18x33 is vrijwel gelijk aan de "standaard" Roco motor uit 1000/1100/2200
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6439
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #198 Gepost op: 26 December 2009, 19:11:13 »
Volgens mij zit in de oude NS 1000 vrijwel dezelfde motor als de NS 500/600.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2620
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #199 Gepost op: 26 December 2009, 22:38:37 »
Als je een Mashima 18*33 in een Roco 1000 wilt zetten, moet je toch heel wat verbouwen. Als je de originele motor opmeet, zal je meer in de buurt van een 14*30 komen. Slag om de arm, want het is al weer een tijdje geleden dat ik hem opengemaakt heb.
Maar waarom moeilijk doen, je kan toch gewoon op basis van het onderdeelnummer een nieuwe van Roco bestellen bij je winkelier?

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

C_Jabaaij

  • Offline Offline
  • Berichten: 973
  • Eschburg
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #200 Gepost op: 26 December 2009, 22:44:31 »
Ton,

Ja dat kan, maar de ervaring leert dat een Roco motor bijna 2 x zo duur is als een Mashima motor. En als de Mashima motor zo past zonder al te veel bewerken en zeker net zo goed of beter loopt dan lijkt het me toch wel een overweging waard.

Koos Jabaaij.
“Je gaat het pas zien als je het door hebt”

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2620
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #201 Gepost op: 26 December 2009, 22:55:47 »
Koos,

Helemaal waar.

Belangrijkste is wel om even goed op te meten welke Mashima motor je nodig hebt (en niet gelijk een 18*33 pakken) en dan te overwegen wat je moet doen en of het allemaal gaat passen. Een paar dingen voor Ivo om aan te denken:
- De motor van de 1000 ligt in een kunststof frame. Daar kan je niet veel aan klooien om de motor er in te laten passen.
- Als je een Mashima motor neemt, moet je het vliegwiel van de Roco motor afnemen en op de as van de Mashima zetten.
- De kardankoppelingen moeten worden overgezet op de motoras van de Mashima; dat betekent dat de motoras aan 2 kanten de goede lengte moet hebben of te lang moet zijn. In het laatste geval moet je de motoras inkorten. Die is van hard staal, dus er is meer nodig dan een simpele zijknipper.

Of je eraan wilt beginnen, is helemaal afhankelijk van je ervaring en zelfvertrouwen als modelbouwer. Dat zal Ivo dan voor zichzelf moeten uitmaken.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #202 Gepost op: 26 December 2009, 23:10:50 »
Ton,

Ja dat kan, maar de ervaring leert dat een Roco motor bijna 2 x zo duur is als een Mashima motor. En als de Mashima motor zo past zonder al te veel bewerken en zeker net zo goed of beter loopt dan lijkt het me toch wel een overweging waard.

Koos Jabaaij.

Nou.....dat viel me onlangs erg mee....

De eerste Ivo

  • Online Online
  • Berichten: 854
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #203 Gepost op: 27 December 2009, 10:47:57 »
Allen,

Bedankt voor jullie meedenken. Als ik naar het plaatje van de nieuwe roco motor kijk, lijkt die heel erg op de oude. De oude is inmiddels niet meer verkrijgbaar. Dat was het makkelijkste geweest.

De motor in de 500/600 past niet, want die heeft maar aan 1 kant een aandrijving. Voor de rest hebben die dingen volgens mij allemaal dezelfde buitenafmeting.

Chris, wat bedoel je met viel onlangs wel mee?

Ivo

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #204 Gepost op: 27 December 2009, 10:49:45 »
Waarschijnlijk de prijs ;)

Gr. Remco.

Chris

  • Offline Offline
  • Berichten: 18609
    • Het Groterdam Project
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #205 Gepost op: 27 December 2009, 11:40:12 »
Yep.

De eerste Ivo

  • Online Online
  • Berichten: 854
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #206 Gepost op: 27 December 2009, 13:07:28 »
Ik bedoelde natuurlijk te vragen wat dat motortje kostte.... (duuh)

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #207 Gepost op: 27 December 2009, 13:40:03 »
€27.80
Vr. groeten,
Bob

TonM

  • Offline Offline
  • Berichten: 2620
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #208 Gepost op: 27 December 2009, 13:41:07 »
Ivo,

Ik heb een kleine twee jaar geleden de motor van een 1000 vervangen. De complete motor met vliegwielen van Roco (partno. 85049) kosste mij toen €37,70. Gewoon besteld via mijn vaste treinenwinkel. Met deze motor is vervanging simpelweg een kwestie van loc demonteren - oude motor eruit - nieuwe erin.

Ter vergelijking: Voor een Mashima 14*30 heb ik laatst €26,70 betaald. Als je zoiets wilt gebruiken, moet je het nodige aanpassen aan de loc om het allemaal passend te maken.

Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Bob R.

  • ***
  • Team Beurzen en PR
  • Offline Offline
  • Berichten: 8245
  • Lid MSG Haarlemmermeer
    • www.spoorwegfoto.nl; heeeel veel fotos van treinen! (beter bekend als station Juinen)
Re:Vernieuwde Roco NS 1000
« Reactie #209 Gepost op: 27 December 2009, 13:42:43 »
Ik zou ook voor de Roco gaan, bespaart een hoop elende.
Vr. groeten,
Bob