Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 23:07:40
Goede wensen voor 2026 door Hans Reints
Vandaag om 22:58:54
Even voorstellen Niels uit Den Haag door RallyAstra
Vandaag om 22:53:11
Wat wordt op dit object op het perron geklikt? door Thom
Vandaag om 22:52:48
Roco 42616 door Ronald69
Vandaag om 22:39:39
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 22:21:30
Vreemd verschijnsel BR 80 017 (startset) Roco door wob
Vandaag om 22:11:59
Train o Matic smart power pack door maartenvdb
Vandaag om 22:07:16
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 22:05:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 22:00:45
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 21:45:50
Raadplaatje door Sikko
Vandaag om 21:36:57
Au bord de la Cèze door Frank 123
Vandaag om 21:17:03
Digikeijs 4024 servodecoder bewegingsuitslagen niet te programmeren door San-Markos
Vandaag om 20:15:31
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
Vandaag om 19:35:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 19:00:36
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 18:57:14
Voiture-restaurant « Libre-Service » - Jouef HJ4208 - HO 1/87 - CIWL - EP IV door sncf231e
Vandaag om 18:55:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door RetroJack
Vandaag om 18:48:37
Modelspoorbaan van Einte door NS264
Vandaag om 18:45:05
herrmann door Eric B
Vandaag om 18:42:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 18:35:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 18:34:54
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door RdJ
Vandaag om 16:25:23
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 16:21:50
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door spoorijzer
Vandaag om 15:52:51
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 15:46:46
Mijn geweatherde modellen door Paulus
Vandaag om 15:43:44
Mooi weer om buiten te spelen door minilocomaster
Vandaag om 15:43:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door gdh
Vandaag om 15:10:57
  

Auteur Topic: Dak Lima wagon verwijderen  (gelezen 2189 keer)

Johan de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Dak Lima wagon verwijderen
« Gepost op: 18 December 2009, 11:39:25 »
Hallo,

Heb al even gezocht op forum (en ook op Internet), kon wel wat vinden, maar dat lijkt niet te werken.

Ik heb een aantal Lima personenrijtuigen, via internet heb ik interieurverlichting weten te scoren. Nu wil ik dat inbouwen, maar ik krijg het dak er niet af. Helaas is van 1 al een stukje afgebroken, het zit goed vast.

Volgens een handleidingkje op internet (http://home.hccnet.nl/m.schulte/benelux.htm) moet je het er zo af kunnen trekken...maar toch.
Iemand ideeen?

Bvd
Johan de Vries

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5452
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Dak Lima wagon verwijderen
« Reactie #1 Gepost op: 18 December 2009, 11:48:48 »
Je zegt er niet bij welke rijtuigen het zijn, maar bij veel lima's zit het dak vast aan de zijruiten. Die moet je dus iets indrukken om het dak, wat soms aan de uiteinden ook nog zit geklikt, er af te peuteren. Verder zijn de daken dus gespoten over het doorzichtige plastic wat ook de ruiten vormt en niet echt lichtdicht: je zal de binnenkant ook moeten afschermen.

Succes, Bessel
RETROBAHN A.G.

Johan de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re:Dak Lima wagon verwijderen
« Reactie #2 Gepost op: 18 December 2009, 12:17:21 »
Hallo,

Klopt wat je zegt. De wagonnen lijken op die in de link, het dak is 1 geheel met de ramen.
Maar ookal druk ik de ramen in, na een paar cm lijkt het alsof het interieur het voorkomt om de ramen in te drukken.

En hoe kan ik het dan het beste doen?

Grt
Johan

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5452
  • Team Mitropa - OHMB
Re:Dak Lima wagon verwijderen
« Reactie #3 Gepost op: 18 December 2009, 12:28:47 »
Er is maar 1 manier om het te openen zonder het dak te beschadigen, en dat is toch via de ruiten. Die kun je inderdaad niet ver indrukken, maar doorgaans wel genoeg om ze ook omhoog te drukken. Daar is wel wat kracht voor nodig, het gaat zeker niet makkelijk.
Als er dan eenmaal ruimte is tussen dak en wagenbak, kun je de tip uit de link (houten knijper) gebruiken om het dak verder omhoog te duwen.

RETROBAHN A.G.

Johan de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re:Dak Lima wagon verwijderen
« Reactie #4 Gepost op: 18 December 2009, 13:03:01 »
Ik zal het nog eens proberen vanmiddag. Dank eerst voor het antwoord.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:Dak Lima wagon verwijderen
« Reactie #5 Gepost op: 18 December 2009, 14:20:18 »
 Hallo,
 Je kan de ramen  een beetje indrukken, en  aan de onderkant  een tandenstoker tussen raam en zijwand zetten. Dit moet je aan het einde van het rijtuig  en in het midden ook doen.
 Ook aan de andere zijde.  6 Stokers totaal. En dan pas met een scherp mes tussen kopwand en dak een kiertje proberen te maken.
 Als het eenmaal beweegt ,ben je op de goede weg. Zorg er voor dat de ramen niet terug springen als ze nog niet omhoog zijn geschoven.
 Ik heb gisteren nog een midden rijtuig van een Koploper gedemonteerd.
 Suk6, Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Johan de Vries

  • Offline Offline
  • Berichten: 107
Re:Dak Lima wagon verwijderen
« Reactie #6 Gepost op: 20 December 2009, 18:10:02 »
Gelukt, met geduld!
Dat met die tandenstokers zal ik onthouden. Dank voor de reacties.

Grt
Johan

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4054
Re:Dak Lima wagon verwijderen
« Reactie #7 Gepost op: 20 December 2009, 19:02:27 »
 Hallo.
 Dat met die tandenstokers heb ik  van dit forum.  (y)
 Groeten,Peter     
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen