Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rijnstraat door Huup
Vandaag om 15:47:38
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door defender
Vandaag om 15:42:08
Göhrener Viaduct, een begin, Project 13 door Ronald Halma
Vandaag om 15:40:21
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Ronald Halma
Vandaag om 15:37:17
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door tijgernootje
Vandaag om 15:36:37
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door tijgernootje
Vandaag om 15:30:51
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door defender
Vandaag om 15:27:46
DDAR op basis van een Artitec DDM door Gerco van Beelen
Vandaag om 15:23:07
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:17:00
De fabriek - Spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 15:10:51
Modeltreinwinkels in Berlijn. door Ronald69
Vandaag om 15:07:50
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Montanbahn
Vandaag om 14:59:53
Molenbaan (werktitel) door tijgernootje
Vandaag om 14:53:09
Aanpassen baanplan bestaande baan door tijgernootje
Vandaag om 14:18:25
Artitec vierdeurs stalen D door spoorzeven
Vandaag om 13:52:51
Lima Plan E ral kleuren vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:48:22
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:47:32
NS2900-serie / Staatsmijnen SM 150-serie (H0) door mamory
Vandaag om 13:44:44
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 13:39:29
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:13:28
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:03:33
De Zwolsche baan (Emplacement station Zwolle medio jaren 50) door AlbertG
Vandaag om 12:58:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 12:48:14
Fleischmann Anna ombouw. door Erwin 054
Vandaag om 12:30:03
US diorama in H0 door Bertje B
Vandaag om 11:40:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 11:39:28
LOC nummer wijzigen op een E-loc door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:25:04
Vraag omtrent schakelen rangeersporen (analoog) door spoorijzer
Vandaag om 11:19:17
Zolderbaan 2025 door Ronald Halma
Vandaag om 10:57:51
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 10:52:54
  

Auteur Topic: De bouw van Maastricht in 1:100  (gelezen 7491 keer)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:De bouw van Maastricht in 1:100
« Reactie #15 Gepost op: 28 December 2009, 22:41:40 »
In dat geval geval zou ik aan het perron ook wel het een en ander kunnen aanpassen denk ik.
Maar dat is pas in een later stadium.
De perronkap komt er toch los tegen te staan.

Maar ik moet jullie wel iets bekennen, het gebouw gaat in de eerste instantie als statisch object dienen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Gert1

  • Gast
Re:De bouw van Maastricht in 1:100
« Reactie #16 Gepost op: 28 December 2009, 22:47:45 »
Zo leer ik elke dag weer wat bij. Ik wist niet dat er ook rails en materieel in 1:100 is.

Rails in 1:100 bestaat echt niet hoor (en voor de betweters: ik hou dat Zwitserse modelspoormerk dat ergens in de jaren '50 van de vorige heeft geprobeerd modeltreinen en modelspoor in 1:100 op de markt te brengen buiten beschouwing) en met materieel in 1:100 wordt alleen de lengteschaal bedoeld, breedt en hoogte zijn wel gewoon 1:87.

mvg,
Gert

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:De bouw van Maastricht in 1:100
« Reactie #17 Gepost op: 29 December 2009, 09:41:28 »
Hoogte is bij 1:100 lengte modellen niet altijd 1:87, Gert! De hoogte van de Lima koploper en ICR is ook 1:100. Doordat Lima de oudere modellen te hoog op draaistellen zette, valt dat minder op.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Gert1

  • Gast
Re:De bouw van Maastricht in 1:100
« Reactie #18 Gepost op: 29 December 2009, 09:46:31 »
Oke, maar dat was dan ook wel een ietwat merkwaardige oplossing. Doorgaans is lengteverkort materiaal wel goed qua hoogte.

mvg,
Gert

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10768
Re:De bouw van Maastricht in 1:100
« Reactie #19 Gepost op: 29 December 2009, 10:15:33 »
Je kunt de bouwtekeningen ook via een kopieër apparaat verschalen naar 1:87, of scannen en dan in h0 uitprinten.
No dress rehearsel, this is our life.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:De bouw van Maastricht in 1:100
« Reactie #20 Gepost op: 14 March 2010, 15:31:14 »
Ik heb vandaag gewoon op de vloer het baanplan uitgelegd, maar ik kom nog behoorlijk wat wissels te kort.
Dus effe doorsparen, en dan die 20 wissels nog aanschaffen.  ;)
 

Jos.

« Laatst bewerkt op: 14 March 2010, 19:28:19 door J. Beckers »
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2211
  • Bruggen-IG:
Re:De bouw van Maastricht in 1:100
« Reactie #21 Gepost op: 14 March 2010, 17:05:00 »
in de praktijk kom je dr bij grote gebouwen aardig mee weg met een beetje foezelen bij deuren en dergelijke... bij railz heb ik dr nog nooit iemand over gehoord, een hoop mensen dachten zelfs dat die gebouwen juist groter dan 1:87 waren.
He interessant. Welke gebouwen zijn dan bv. 1:100 op Railz Miniworld? Ik vroeg me bij het oude DP af of de ruimte tussen die zuiltjes niet wat krap was voor de sporen die er tussendoor liepen (zeker als daar ooit breedspoor liep). Is Hofplein ook verkleind?

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17930
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re:De bouw van Maastricht in 1:100
« Reactie #22 Gepost op: 14 March 2010, 17:26:09 »
Ik heb vandaag gewoon op de vloer het baanplan uitgelegd, maar ik kom nog behoorlijk wat wissels te kort.
Dus effe doorsparen, en dan die 20 wissels nog aanschaffen.  ;)
 

Jos.

P.S.
Het onderstaande baanplan is iets gewijzigd.
Even met de pen bijgewerkt op de 1:1 print.

Jos, welk onderstaand baanplan? Niks te zien hoor.... ::) ;)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:De bouw van Maastricht in 1:100
« Reactie #23 Gepost op: 14 March 2010, 19:29:17 »
Foutje, dat was een antwoord wat ik heb overgeschreven vanuit het verkeerde draadje.
En het onderschrift vergeten te verwijderen.  :o


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9888
    • belse roestkraam
Re:De bouw van Maastricht in 1:100
« Reactie #24 Gepost op: 15 March 2010, 12:27:53 »
De schaal van DP is niet echt te achterhalen omdat het van de 3 foto's en een paar schetsen en schilderijen die er ooit van gemaakt zijn is nagetekend. De poortjes zijn in elk geval niet te krap, breedspoormaterieel was namelijk qua bak etc niet breder dan normaalspoormaterieel, daarom zijn er nog heel wat breedspoorrijtuigen omgebouwd naar normaalspoor. Hofplein is ook aardig op schaal, al was t maar omdat het een spoor extra heeft en je dat anders helemaal niet meer kwijt kunt.
CS is wel 1:100 bijvoorbeeld, maar dat is een gebouw zonder duidelijke verdiepingenstructuur dus dat valt niet op als je maar een beetje de maten van de deuren in de gaten houdt.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:De bouw van Maastricht in 1:100
« Reactie #25 Gepost op: 15 March 2010, 14:11:47 »
Maar ik moet jullie wel iets bekennen, het gebouw gaat in de eerste instantie als statisch object dienen.

Dat lijkt me voor een station geen gek idee. Of ik moet de bovenstaande niet helemaal goed begrepen hebben.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:De bouw van Maastricht in 1:100
« Reactie #26 Gepost op: 15 March 2010, 15:58:31 »
In zekere zin wel.
Maar wat ik bedoel met statisch object, is dat het gebouw er eerst komt zonder baan.

Maar intussen begint mijn baan al zijn eerste vormen aan te nemen, op de grond welliswaar.
Maar toch, een begin is er.
Foto's zullen vanavond volgen waarschijnlijk.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4218
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re:De bouw van Maastricht in 1:100
« Reactie #27 Gepost op: 15 March 2010, 16:40:14 »
Maar wat ik bedoel met statisch object, is dat het gebouw er eerst komt zonder baan.
Dat lijkt mij een prima uitgangspunt. Als je eerst het hele emplacement wilt bouwen voordat je aan het stationsgebouw toe zult komen zul je zien dat er niks van komt.
Immers nieuwe inzichten wijzigen je sporenplan telkens weer en als je niet uitkijkt, verandert het plan heel langzaam in Den Helder of Roodeschool   :-\ .
Als je de tussentijd benut met een begin te maken met het bouwen van de emplacementsgebouwen houd je langer je oorspronkelijke doel (Maastricht dus) vast en ben je meer genegen om bij tussentijdse emplacementsaanpassingen te kijken of en hoe dat in Maastricht opgelost was. En als Maastricht écht je hart heeft heb je er plezier in om ook de gebouwen te bouwen; daar wordt het plan ook op de korte termijn alleen maar concreter van!
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6441
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re:De bouw van Maastricht in 1:100
« Reactie #28 Gepost op: 15 March 2010, 17:19:14 »
Gert, ik ga eerder voor de lange termijn.
Op het gemakske dus.

Er komt gegarandeerd iets goeds uit.
En natuurlijk kunnen er tussentijds behoorlijk wat aanpassingen komen.
Tot nu toe heb ik alleen op het emplacement gedeelte al ik weet niet hoeveel aanpassingen gemaakt.
En dan zie je toch dat je je niet altijd aan de Any-rail tekeningen kunt houden.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

2010

  • Offline Offline
  • Berichten: 305
Re:De bouw van Maastricht in 1:100
« Reactie #29 Gepost op: 15 March 2010, 17:36:48 »
Veel succes met het bouwen Jos. En vergeet je geliefde 1607 niet op het emplacement (in tijdperk nu) dat zal erg toepasselijk zijn ;)
Kijk hier maar: http://www.spoorwegmaterieel.nl/Treinen-4749.jpg. Dat is trouwens een hele oude foto, want toen ik er laatst was waren de vier broertjes helemaal faal en onder de graffiti. Deze foto's zijn ook nog wel mooi: http://www.feijenoordsemeesters.nl/LRtW/loc_1607_voorlopig_terzijde_gesteld.htm

Gr Timo
« Laatst bewerkt op: 15 March 2010, 17:58:46 door Timo Smeding »