Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 12:11:52
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Eelco Storm
Vandaag om 12:08:02
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 11:07:30
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Ronald Halma
Vandaag om 10:09:54
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
Da's Daz 2 door Huup
15 August 2025, 21:29:45
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
15 August 2025, 20:45:15
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Tjalling
15 August 2025, 16:27:55
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Hans van de Burgt
15 August 2025, 15:06:26
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door dh3201
15 August 2025, 13:51:22
  

Auteur Topic: Moustiers - (Baanplan N)  (gelezen 3115 keer)

DirkH

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Moustiers - (Baanplan N)
« Gepost op: 12 December 2009, 16:49:35 »
Hi,

Na enkel valse starten is eindelijk de hobby kamer vrij gekomen en is het tijd om eens aan een nieuwe modelbaan te werken.

Het is absoluut niet mijn bedoeling om natuurgetrouw een bepaalde spoorlijn of tijdperk uit te beelden. Mijn keuze in het rijdend materiaal is gewoon gebaseerd op wat ik zelf mooi en leuk vindt en wat ik reeds in mijn bezit had van vroeger.

Modelbaan Moustiers beeld een denkbeeldige spoorlijn uit in het gebergte. Er is gekozen voor een enkelsporige hoofdlijn die de verbinding maakt tussen enkele grotere steden. In het stadje Moustiers is er een aftakking naar een klein zijlijntje dat ons naar het dorp Les Baux voert. Langsheen deze zijlijn is tevens een steengroeve gelegen die gebruik maakt van de spoorweg om materialen aan en af te voeren.

    In station Moustiers (kopstation) is er overstap mogelijkheid van de hoofdlijn naar het zijlijntje. Hier kan je ook nog een locdepot vinden dat ondertussen is omgebouwd tot museum en waar nog enkele stoomlocomotieven rijdend worden gehouden. Het museum organiseert regelmatig toeristische ritten op de zijlijn naar het dorp Les Baux waar als belangrijkste attractie een eeuwenoude burcht te bezichtigen is.

In station Moustiers vinden we tevens nog een klein goederendepot dat echter niet zo vaak meer wordt gebruikt. De opstelsporen van het goederen depot worden nu vooral gebruikt om de wagons van de museumlijn te stallen.

En dan nu het plan:

Dit is zijn twee versies : Ik geef voor het ogenblik voorkeur aan versie 2.

 

Alle opmerkingen zijn welkom.

Dirk.

« Laatst bewerkt op: 13 December 2009, 21:45:31 door Hans van de Burgt »

Cambalou

  • Offline Offline
  • Berichten: 486
Re:Modelbaan Moustiers (Schaal N)
« Reactie #1 Gepost op: 12 December 2009, 18:43:14 »
Hallo Dirk,

Moustiers klinkt als een Frans plan, dus welkom bij de Francofielen-club  ;D Het plan ziet er goed uit, ik heb over versie 2 een paar vragen/opmerkingen:

- onderin links: ik kan niet helemaal volgen hoe de blauwe sporen lopen en hoe de aansluiting op de steengroeve eruit ziet. Zit er nu een aansluiting tussen het donkerblauwe en lichtblauwe deel? Ik vraag me af hoe je dat gaat doen wat stijgingspercentages betreft.
- De aansluiting op de steengroeve, loopt die nu onder of boven het hoofdspoor door? Ik vraag me ook daar af hoe je dat gaat doen met stijgingspercentages.
- ik vind rechts bovenin de aansluiting op de opstelsporen nogal vreemd. Ik zou daar geen dubbele verbinding doen en een omloopspoor neerleggen. Je kan nu nergens, behalve in het station zelf, omlopen.
- de wisselconstructie aan de linkerkant van het station ziet er een beetje ingewikkeld uit. Volgens mij is daar ook nog wat anders voor te verzinnen.

Kun je anders de verschillende niveaus even apart weergeven?
SNCF - tijdperk IV/V - Multimaus - s88xpressnetli - iTrain

DirkH

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:Modelbaan Moustiers (Schaal N)
« Reactie #2 Gepost op: 12 December 2009, 19:04:28 »
Hallo Remco,

- onderin links: ik kan niet helemaal volgen hoe de blauwe sporen lopen en hoe de aansluiting op de steengroeve eruit ziet. Zit er nu een aansluiting tussen het donkerblauwe en lichtblauwe deel? Ik vraag me af hoe je dat gaat doen wat stijgingspercentages betreft.

Ik heb onderaan een in dit bericht een beeld bijgevoegd die een detail weergeeft van de steengroeve (ondertussen al gewijzigd tov van versie 2)

- De aansluiting op de steengroeve, loopt die nu onder of boven het hoofdspoor door? Ik vraag me ook daar af hoe je dat gaat doen met stijgingspercentages.

Het blauwe spoor vertrekt vanuit het kopstation met een stijgings percentage van 5% tot aan de halte na de halte gaat het terug naar beneden met een dalings percentage van 3% in een helix zodat uiteindelijk het niveau van het schaduwstation wordt bereikt

Het groene spoor vertrekt van het kopstation een daalt 3% naar het schaduwstation.

- ik vind rechts bovenin de aansluiting op de opstelsporen nogal vreemd. Ik zou daar geen dubbele verbinding doen en een omloopspoor neerleggen. Je kan nu nergens, behalve in het station zelf, omlopen.

Dat heb ik ondertussen ook gemerkt maar de inspiratie liet hier iets te wensen over , suggesties altijd welkom.

- de wisselconstructie aan de linkerkant van het station ziet er een beetje ingewikkeld uit. Volgens mij is daar ook nog wat anders voor te verzinnen.


Hier ben ik nog naar een oplossing aan het zoeken om het eenvoudiger te maken. Maar het zou mogelijk moeten blijven om van de locloods/opstelsporen alle andere sporen te bereiken. Tevens zouden alle binnenkomende treinen alle sporen moeten kunnen bereiken.

 




Spoor65

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re:Modelbaan Moustiers (Schaal N)
« Reactie #3 Gepost op: 12 December 2009, 21:37:50 »
Dirk,

Zie en lees even het geheel, en schrik  ???

En stijging van 5%  ???

heb je hier een tandradbaan in gedachten? zoniet ga je echt een probleem krijgen.

Over het algemeen kun je er vanuit gaan dat 3% echt maximaal is wat je aan stijging kunt behappen met je locjes, en
ik lees al heel veel ervaringen van vele anderen dat menig loc dat al niet eens kan halen, laat staan als er een behoorlijke sleep wagons achter hangt. ik weet dus dat het overgrote deel van de n-spoorders probeerd om het bij 2,5% te houden kwa stijgen,

Het 3% dalen is opzich niet z`n probleem dus, zolang je het ook alleen als dalend spoor gebruikt.

En met dit kom je dus ook in je 2e probleem, daar je de helix dus aanzienlijk ruimer zult moeten maken, om en niet over de max stijgings% te gaan en je hoogte te kunnen overbruggen.

Mvg

Spoor65
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

DirkH

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:Modelbaan Moustiers (Schaal N)
« Reactie #4 Gepost op: 12 December 2009, 21:59:04 »
Hoi Spoor65,

Het stijgingspercentage leek mij ook vrij groot. Het plan is nog maar een eerste poging en kan nog volledig veranderen. Ik dacht dat voor hoofdlijnen een max stijging van 3% wordt aangehouden maar dat bij zijlijnen waar enkel met railbussen en stoomlocs met 2 tot max 4 twee assige wagons 5 % nog wel haalbaar zou zijn.

Bedankt voor de info , dus terug naar de tekentafel. :-[, In elk geval beter nu die fouten vinden dan wanneer ik start met het bouwen.

Is er ergens info te vinden over de beste radius te gebruiken voor de helix ?

mvg
Dirk
« Laatst bewerkt op: 12 December 2009, 22:07:35 door DirkH »

Spoor65

  • Offline Offline
  • Berichten: 167
Re:Modelbaan Moustiers (Schaal N)
« Reactie #5 Gepost op: 12 December 2009, 22:09:05 »
Dirk,

Basis is op zich een leuk idee,

Zou zeggen, kijk eens naar een helix achtige oplossing bij het uikomen van station naar zijspoor, en volgens mij, als je de tafel wat breeder maakt, heb je ook wel ruimtemogelijkheden, om daar je helix ruimer te maken.

en een kleine loc heeft niet meer kracht dan een grote, heeft zelfs ook minder aangedreven assen he, dus 3% is echt wel max. minder is beter., en je steengroeve, die wil je op den duur mss wel met 4 assige wagons kunnen bedienen.

Mvg

Spoor65 (Freddy)
N-spoor, digitaal DCC, Multimaus, peco code 55, TijdperkI + III + V DB

DirkH

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:Modelbaan Moustiers (Schaal N)
« Reactie #6 Gepost op: 12 December 2009, 22:30:47 »
Bedankt voor de opmerkingen.

Ik was dus vergeten dat de wagons voor de steengroeve wel degelijk 4 assige wagons zijn.
Ik ga proberen van de helix ovaal te maken en tussen het station en de halte een extra ovale helix in te bouwen.

Mvg.
Dirk

DirkH

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:Moustiers - (Baanplan N)
« Reactie #7 Gepost op: 19 December 2009, 20:26:07 »
Hoi allemaal,

Na wat tekenen ben ik uiteindelijk tot volgend baanplan gekomen. Graag uw mening hierover.

Zichtbare gedeelte : De groen lijn is een zijlijn die tevens naar een steengroeve leid. Deze stijgt met 2,5% tot aan de halte onderaan.
De blauwe hoofdlijn zakt met 2,5 % naar beneden. Op de zijlijn wordt vooral gereden met het materiaal van de museum lijn dat gestockeerd wordt in de locloods.



Hier een overzicht met de hoofdlijn en het schaduw station links dat niet onder het landschap komt maar vrij te bereiken is (links van de baan moet een gangpad vrij blijven)



En dan nog de zijlijn die ook toekomt op het schaduw station.



En nog een detail opname van het station :





Johan Vermij

  • Welkom in het Digitale Stoomtijdperk
  • Offline Offline
  • Berichten: 1285
Re:Moustiers - (Baanplan N)
« Reactie #8 Gepost op: 19 December 2009, 20:42:25 »
Hoi Dirk, ziet er leuk uit. Ik zou alleen mijn hoofdspoor (blauw) toch minimaal dubbelspoors maken, misschien zelfs een stuk 3 sporen zodat de treinen mooi over de paradebaan kunnen denderen

groet,

Johan
Era II / III British N-gauge - Graham Farish, Peco
Edinburgh Haymarket - North British Distillery

DirkH

  • Offline Offline
  • Berichten: 56
Re:Moustiers - (Baanplan N)
« Reactie #9 Gepost op: 19 December 2009, 21:01:43 »
Hoi Johan,

Het zou misschien wel mooi zijn om een dubbelsporige hoofdlijn te maken maar ik weet niet of dit uitvoerbaar is.
Ik ga het eens bekijken maar ik denk dat ik op sommige plaatsen gebrek aan plaats ga hebben.

Bedankt voor de tip in elk geval.

edit : Ik heb net mat wintrack een parralel spoor getekend maar dit lijkt mij te druk , ik geef persoonlijk de voorkeur aan de versie met enkel hoofdspoor. Ook denk ik dat ik met het dubbelspoor in de problemen ga komen in de bochten, R 216 mm kom ik uit en voor lange rijtuigen vindt ik dat persoonlijk nogal krap. De huidige hoofdlijn heeft een min radius van 260 mm en dat is nog menselijk aangezien ze in een tunnel liggen en op dat stuk slechts een stijging van 2% hebben.

Dirk
« Laatst bewerkt op: 19 December 2009, 21:37:29 door DirkH »