Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door RhB-Mikey
Vandaag om 13:02:21
Messing en Profirails door elkaar gebruikt, oa op klimspiraal. door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:54:17
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:22
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:34:25
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:33:42
Rondom Charlois door Huup
Vandaag om 12:33:30
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:24:39
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door wob
Vandaag om 12:13:49
Alternatieven voor servo's door bask185
Vandaag om 12:01:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 11:53:10
Slugs & Andere Rariteiten door V200-G2000
Vandaag om 11:41:12
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door MacArthur
Vandaag om 11:37:08
Blokkendoos BD 9151 probleem (motor) door henk
Vandaag om 11:34:08
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door mass am see
Vandaag om 11:16:35
Smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning door Reinout van Rees
Vandaag om 11:03:08
VERPLAATST: Arbeidsongevallen (was: smalspoor in gebruik bij Friese landaanwinning) door Reinout van Rees
Vandaag om 11:00:34
bouwtekening amsterdamse tram door R1954
Vandaag om 11:00:18
Eindstation Daarhuizen door VulcanRaven
Vandaag om 10:55:42
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Jelmer
Vandaag om 10:24:52
Frans loodsje et cetera door Met een sik
Vandaag om 10:17:30
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Eric B
Vandaag om 09:51:49
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 09:39:10
Layne, Somewhere South. door mass am see
Vandaag om 08:54:29
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 08:33:26
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
Vandaag om 08:12:53
Modeltrein Express Slps II, afval container draagwagens. VAM, Essent door Eric B
Vandaag om 07:24:14
29 november verkoop MSV door Rick
Vandaag om 07:19:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
10 November 2025, 23:11:08
Zelfgemaakt BiDiB modules door AP3737
10 November 2025, 23:10:38
Hoe een schaduwstation automatiseren door Dirk
10 November 2025, 22:32:29
  

Auteur Topic: Roco KNZ ketelwagen  (gelezen 11421 keer)

Rockerbox

  • Gast
Roco KNZ ketelwagen
« Gepost op: 05 December 2009, 22:07:11 »
Ik heb deze week 2 Roco KNZ ketelwagens aangeschaft. Helaas zitten beide trapjes los omdat de vliezen niet waren verweiderd. Zelf maar even gedaan maar daar gaat het nu niet om.
Ik heb op internet gezocht naar info of foto's maarrrrrr helaas.
Heb ik nu in mijn entousiasme een fantasie prulletje gekocht of hebben deze wagen's ook werkelijk zo rondgereden. Is er een oud (mag ook jong) AKZO of NS medewerker die mij hierover
meer kan vertellen?
Alvast bedankt


Ride On

Rino

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Roco KNZ ketelwagen
« Reactie #1 Gepost op: 05 December 2009, 22:48:50 »
@ Rockerbox :
Een afbeelding van de wagon waarover je het hebt, zou wellicht kunnen helpen. Heb je die?

Rockerbox

  • Gast
Re:Roco KNZ ketelwagen
« Reactie #2 Gepost op: 06 December 2009, 02:33:49 »
Voor een foto van het wagentje moet je op deze site bij "Toon hier je nieuwe (model) spoor aanwinst(en) 2009, pag 226" zijn midden op de pagina staat een goede foto.

Rino

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5495
  • Modelspoor is emotie...
Re:Roco KNZ ketelwagen
« Reactie #3 Gepost op: 06 December 2009, 11:27:45 »
Linkje plaatsen  ???
Tbinnebarretije…

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re:Roco KNZ ketelwagen
« Reactie #4 Gepost op: 06 December 2009, 11:31:40 »
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5495
  • Modelspoor is emotie...
Re:Roco KNZ ketelwagen
« Reactie #5 Gepost op: 06 December 2009, 12:02:00 »
Thnx!!
Tbinnebarretije…

prutser

  • Online Online
  • Berichten: 6787
  • Spaar ze allemaal.
Re:Roco KNZ ketelwagen
« Reactie #6 Gepost op: 06 December 2009, 12:18:55 »
Ik heb nog wel iets info gevonden, namelijk dat het bedrijf KNZ in 1952 verplaatst werd van Boekelo naar Hengelo om via het water te transporteren i.p.v. per spoor, wellicht einde inzetbaarheid? In 1969 werd het bedrijf overgenomen door de AKZO.

Groet Stephan.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Roco KNZ ketelwagen
« Reactie #7 Gepost op: 06 December 2009, 12:32:55 »
KNZ, het latere AKZO, heeft in Hengelo ook een spooraansluiting hoor.
Hier werden namelijk ook de zoutwagens geladen (de zeeblauwe Armita bulkwagen voor Rotterdam en de HBis treinen richting Chiasso ed) en de chloortreinen richting de Botlek. Verder; voordat op locatie Hengelo een gasturbine kwam was er per spoor een continue aanvoer van kolen (de blauwe transportgoten zijn nog deels zichtbaar)

Ik zal van de week eens kijken, er is een boek uitgekomen over het vroegere chloortransport "Onder druk word alles vloeibaar" waar deze wagens ook in zouden moeten staan. Zal van de week eens kijken.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Rockerbox

  • Gast
Re:Roco KNZ ketelwagen
« Reactie #8 Gepost op: 06 December 2009, 12:35:10 »
 :'( Helaas ben ik niet goed in het gebruik van de computer dus een linkje leggen zit er helaas niet in omdat ik geen idee heb hoe ik dat moet aan pakken.
En heren, dames ook, het is maar een hobby, onthaast een beetje ga rustig naar de aangegeven doorverwijzing en   (y) Realex.
Morgen mogen jullie je personeel weer aanwijzingen geven  ;)

Rino

Rockerbox

  • Gast
Re:Roco KNZ ketelwagen
« Reactie #9 Gepost op: 06 December 2009, 13:19:41 »
Beste mensen

Bedankt voor jullie reacties, ik woon in Hengelo en heb in het verleden bij Akzo gewerkt, eerst vacantie werk en later in de jaren 90 voor mijn toenmalige baas een paar maanden toen er een nieuwe afdeling werd gebouwd.
De Akzo spoorlijn loop over het oude GOLS spoorlijn (Gelders Overijselse Lokaal Spoorwegen)
http://www.stationsweb.com/station.asp?station=hengelogols, http://www.henkkuiper.fotopic.net/c1438059.html
Dit in 1884 geopende trace liep van Hengelo  via Boekelo en Haaksbergren naar Winterswijk en dan verder naar het Ruhrgebied.
Waar ik dus vooral in geeinteresseerd ben, zijn de VTG Akzo/KNZ ketelwagens met het jaren 60/70 logo die Roco/Vedes onder nr 66765 verkopen.

Ride On

Rino

Ps. Ik heb een paar linken gezet, ik hoop dat ze werken  (y)

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Roco KNZ ketelwagen
« Reactie #10 Gepost op: 27 December 2009, 16:41:56 »
Ik kan even niks scannen...  Maar in "Onder druk word alles vloeibaar" staat een foto (van een ontsporing...) waar een ketelwagen te zien is met het KNZ logo als op de Roco. Helaas is het een zwart-wit foto en kan ik , mede door slecht contrast, niet zien of de ene helft wit andere helft blauw was. Voor de rest, voor zover ik kan zien op die ene foto, klopt het model qua vorm wel goed.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2578
Re:Roco KNZ ketelwagen
« Reactie #11 Gepost op: 27 December 2009, 17:23:30 »
@ Rino en Jan-Albert, van desbetreffende ketelwagen zie hier een kleurenfoto. (y)
Het is 'm wel de Roco!


https://images.beneluxspoor.net/bnls/KNZketelwagen.jpg


Ik merk trouwens op dat het oude VTG logo verdwenen is van het nummeringstekensbord op de foto.
Begin jaren 70 waren deze idd verdwenen. Roco heeft voor het nummer 901-8 gekozen en met het oude VTG logo jaren 60.
KNZ staat voor: Koninklijke Nederlandse Zoutindustrie.
Toch wel jammer dat deze Roco ketelwagens niet of nauwelijks in Nederland te koop worden aangeboden. ???

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 27 December 2009, 17:50:36 door Thowra »
We're all riders on this train.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re:Roco KNZ ketelwagen
« Reactie #12 Gepost op: 27 December 2009, 18:47:36 »
Gigantisch bedankt Jeroen! Ik heb me gek gezocht (pa is AKZO'er sinds 1973 met een redelijke boekencollectie) maar niks kunnen vinden.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Deka

  • Offline Offline
  • Berichten: 447
Re:Roco KNZ ketelwagen
« Reactie #13 Gepost op: 27 December 2009, 22:48:27 »
Deze wagon lijkt in elk geval sterk op wat ik uit het begin van mijn dienstverband bij AKZO kan herinneren (eind zestiger jaren). In elk geval kleuren en logo kloppen. Deze wagons werden niet voor chloor gebruikt, maar voor vloeistoffen als natronloog, zoutzuur of chloorbleekloog die dus niet onder druk staan (in tegenstelling tot vloeibaar chloor). In het genoemde boek, wat ik ook nog ergens moet hebben, zullen waarschijnlijk geen goede foto's van deze wagons staan (maar je weet het maar nooit, ik zal het even laten nazoeken).

Dick

Biertje1150

  • Offline Offline
  • Berichten: 1669
  • ***** ***** ***** ****
Re:Roco KNZ ketelwagen
« Reactie #14 Gepost op: 27 December 2009, 23:06:47 »



Toch wel jammer dat deze Roco ketelwagens niet of nauwelijks in Nederland te koop worden aangeboden. ???

Jeroen

Hallo


Voor eventuele liefhebbers ik weet er nog wel een aantal te vinden !!!!



Groet
Wie verandering ervaart als tegenwind, loopt de verkeerde kant op.