Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€35.00
Per saldo:
€-215.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 11-09-2023
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Rik
Vandaag
om 01:35:25
Houten 7 Oktober. Wie gaat erheen en wat hebben we gekocht ?
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 01:02:19
Raadplaatje
door
GerardvV
Vandaag
om 00:09:54
Philips Drachten
door
DJV
04 oktober 2023, 23:57:27
Bouw van materieel 40 treinstellen
door
Pauldg
04 oktober 2023, 23:45:36
Al mijn goede ideeën...
door
bask185
04 oktober 2023, 23:34:50
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
hrp
04 oktober 2023, 23:32:54
US diorama in H0
door
Wim Vink
04 oktober 2023, 23:08:58
Alternatief Noch 61176
door
bellejt
04 oktober 2023, 22:58:32
PB (V)IRM, hoe waarschijnlijk?
door
sneek
04 oktober 2023, 22:55:22
Esu Class77 31050 gescheurde cardan meenemers
door
MOVisser
04 oktober 2023, 22:30:11
Modelspoor baan van Einte
door
Frank 123
04 oktober 2023, 22:25:18
Hoe ziet de ultieme handregelaar er uit?
door
bask185
04 oktober 2023, 22:19:38
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2
door
Frank 123
04 oktober 2023, 22:15:54
Leubachtalbahn
door
Krokodil68
04 oktober 2023, 22:05:52
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
eemstede
04 oktober 2023, 21:55:18
Worstelen met de ESU LocPilot/LocSound 5 decoders
door
Bahn-AG
04 oktober 2023, 21:22:20
Wat staat hier voor tekst?
door
martijnhaman
04 oktober 2023, 21:20:34
Witmoosdorf
door
DJV
04 oktober 2023, 21:10:42
Storing op mijn Multimaus.
door
NS 1607
04 oktober 2023, 21:08:42
Interessante youtube filmpjes voor het BNLS Kanaal?
door
henkoia
04 oktober 2023, 20:57:01
Plan E - 2023 oplage
door
Marnit
04 oktober 2023, 20:42:03
Steenkolenmijn "Zeche Anna", schaal 1f
door
Bart Donker
04 oktober 2023, 20:22:05
Beginnen met een spoorbaan
door
breaker
04 oktober 2023, 19:42:07
Zaterdag 28 oktober Het Stoomgenootschap naar Limburg
door
NS 1607
04 oktober 2023, 19:40:07
Instellen hoog adres in Zimo decoder
door
NS 1607
04 oktober 2023, 19:35:44
Vervangende motor voor oude Roco Sik.
door
Pauldg
04 oktober 2023, 19:07:35
Aansluiting wissels en ontkoppelrails
door
Te 2/2
04 oktober 2023, 18:35:33
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Jack Black (NS1220)
04 oktober 2023, 18:31:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
luukui
04 oktober 2023, 17:39:56
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieeltests
(Moderator:
Materieeltest
) |
Fleischmann MWB 1020, ex ÖBB E94, N
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Fleischmann MWB 1020, ex ÖBB E94, N (gelezen 12327 keer)
Materieeltest
Moderator
Offline
Berichten: 34
Fleischmann MWB 1020, ex ÖBB E94, N
«
Gepost op:
29 november 2009, 18:30:06 »
Fleischmann, MWB 1020 (ex-ÖBB E94), N
Door: Robert Wienesen
Het voorbeeld
Geschiedenis
Hoewel deze lok z’n oorsprong vind in de sterk verwante E44 en E93 van de DRG werd het loktype E94 ontwikkeld als “kriegslok” door de DR aan het begin van de jaren ’40. De Duitse oorlogsmachine had behoefte aan sterke goederenloks voor steile (voor-)Alpen spoorlijnen en kon op basis van de E93, een snellere en sterkere lok ontwikkelen.
Na de Tweede wereldoorlog bevonden zich 44 van deze loks op Oostenrijks grondgebied en werden de loks ondergebracht bij de BBÖ (vanaf 1947 ÖBB) als serie E94. In 1952 volgen 3 loks als nabestelling en vanaf 1954 worden ze omgenummerd naar serie 1020. Ze werden vooral ingezet op de Arlbergbahn, Karwendelbahn, Karawankenbahn, Tauernbahn en Brennerbahn, als tractielok maar ook in voorspan- en opdrukdiensten.
In 1967 wordt aangevangen met een moderniseringsprogramma voor deze loks. Ze krijgen in rubber gezette frontramen (2 grote ipv 3 kleine), nieuwe beluchtinginlaten (zgn. Düsenlüftergitter) in de voorbouwen, nieuwe front/sluitseinen en het oude Dennengroen wordt verruild voor voor Blütorange.
In 1995 valt het doek voor deze loks bij de ÖBB. De ÖBB sloopt echter niet alle loks. Een deel krijgt een museale bestemming en enkele worden gedegradeerd tot plukloc. De 1020 041-8 en 1020 034-3 wordt verkocht aan de Mittelweserbahn (MWB) welke de eerste lok moderniseert en een blauw kleurtje geeft. Daarmee verschijnt ze in 2003 weer in actieve dienst op de Spessartrampe (Laufach–Heigenbrücken) alwaar ze te vinden is als opdruklok voor de MWB en andere (private) vervoerders. De 1020 034-3 doet dienst als plukloc. De 1020 041-8 komt echter ook wel buiten het vertrouwde inzetsgebied. Zo is ze afgelopen zomer terug gegaan naar Oostenrijk (Villach) voor een spoors festival en is ze in februari in Venlo gespot met een graantrein.
Het model
Het uiterlijk van de lok is goed getroffen. Het model heeft de juiste voorbouw met correcte luchtinlaten en ook de frontramen zijn goed getroffen.
Ook de draaistellen zijn duidelijk anders dan die van de eerder uitgebrachte Duitse BR 194 (nieuw 2004). Zo heeft de lok gesloten baanruimers en extra zijn de zandkasten en indusi-magneet nu wel aanwezig.
De dakopbouw is ook aangepast met andere luchtinlaten en een setje panto’s met andere sleepstukken (zgn Wanisch-Wippe) en een andere indeling van de isolatoren hetgeen het model duidelijk een Oostenrijks karakter geeft.
De bedrukking is zoals we dat van Fleischmann gewend zijn, loepzuiver. De logo’s zijn aanwezig alsmede de gele sierlijnen, de cabines hebben de bekende V en H aanduiding en op het zwarte deel van het chassis staan alle gebruikelijke data vermeld.
De lok is uitgebracht in de versie zoals deze in 2003 op de baan is gekomen bij de MWB. Dat betekent dat de ronde bufferplaten op de buffers correct zijn. Tegenwoordig zijn deze echter vervangen voor het meer gebruikelijke rechthoekige model.
Een paar kleine schoonheidsfoutjes zijn echter wel aanwezig. Allereerst zijn de handgrepen bovenop de twee draaistelhuiven erg plastic qua uiterlijk. Dit wordt mede veroorzaakt door de iets donkere kleurstelling tov de lok. Waarom ze van plastic zijn begrijp ik sowieso niet, met dun metaaldraad of een geëtst onderdeel was er meer te bereiken geweest.
Een ander punt is lichtlekkage. De motorhuiven bevatten in verband met de lichtleider naar het hoogste frontsein een groef. De kap is op deze plaats enkele millimeters dunner als elders. Het gevolg is dat er een blauw doorschijnende streep zichtbaar is. Overigens is hetzelfde zichtbaar bij de ÖBB-oranje lok.
Als laatste en eigenlijk grootste bezwaar: Het dak kiert iets ter hoogte van de frontramen doordat het eigenlijk niet helemaal pas is gemaakt op de rest van het motorhuis. Het is niet echt storend of iets dergelijks maar als je van heel dichtbij gaat zitten kijken dan zie je het wel meteen.
Eigenschappen
Motorisch gezien verschilt de lok eigenlijk niet van de eerder uitgebrachte modellen. Dat betekent dat deze Oostenrijkse krokodil aangedreven wordt op de 4 binnenste assen via een tandwielaandrijving. De buitenste assen zijn geveerd en zorgen samen met de middelste assen voor de stroomafname. De binnenste assen zijn voorzien van antislipbandjes (4 stuks totaal).
De motor zelf is ondergebracht in de machineruimte en ligt ingeklemd tussen verschillende chassiselementen. Het betreft een 3-polige motor met een vliegwiel welke via een lange as met een worm de tandwielkasten naar de draaistellen aandrijft. Het tandwieldrijfwerk is van onder niet afgesloten voor stof en vuiligheid.
De elektrische verbinding bestaat uit een drietal prints. Twee kleintjes, en elke huif één, met daarop een LED (warmwit). De andere print welke zich onder het motorblok bevindt is uitgerust met de passende ontstoringselementen en een stekkerverbinding voor een decoder (NEM 651).
Jammer genoeg is de plaatsing net als in de BR 185 van fleischmann een dramatisch voorbeeld van slecht ruimtelijk inzicht, waarover later meer.
De lok weegt ca 75 gram, geen zwaargewicht maar de motor heeft voldoende power in huis om er een mooie sleep wagentjes achter te hangen. En dat kan gelukkig ook met de bekende 9545 steekkoppelingen want het model heeft een NEM schacht voor kortkoppeling.
Decoder
Het digitaliseren van de lok gaat zoals gebruikelijk alleen met een speciale decoder. In dit geval een DHL-160 (Analoog/SX/DCC) decoder van MÜT/Digirail (art.nr 13691) met daaraan hoogflexibele draden en een 6polige nemstekker. Dit is feitelijk dezelfde decoder als bij de fleischmann BR 185 (zie eerdere test). Ook bij deze lok is gekozen voor dezelfde knullige constructie voor de NEM-stekker, dat betekent aan de zijkant van de lok. Echter hier ontbreekt het volledig aan ruimte om de decoder te plaatsen.
De oplossing is simpel. We verwijderen ca 10gram gewicht (metalen blokje bovenop het motorhuis) en knallen daar de decoder in. Wat een ondoordacht geheel, een lichtgewicht wordt nog even beroofd van ruim 1/8ste van z’n gewicht. Dat zal niet echt goed zijn voor de rijeigenschappen op hellingen.
Daarbij zit het dak nogal losjes op de rest van het motorhuis geklikt en komt het los door de draadjes van de decoder. Niet zo zeer van de kluwe maar direct aan de omslag van de draadjes bij de stekker naar horizontaal op het motorblok.
De rijeigenschappen (voor zover te testen op het testspoortje) zijn wel goed. De lok laat zich goed aansturen en de verlichting brand mooi gelijkmatig. De kap lekt nog iets door na de eerste schilderbeurt maar het afplakken van de lichtleider met wat aluminiumtape zal het probleem zeker helemaal de wereld uit helpen.
Verzorging
De lok zit verpakt in het bekende fleischmann doosje. Dat betekent dat alle informatie in de papieren inlay staat beschreven (summier als altijd). Een exploded view tekening is jammer genoeg niet aanwezig. De lok is verder stevig ingebed in een plastic inlay en diverse plastic velletjes.
Overig
De MWB lok kan qua inzet voor zowat alles wel een plaatsje vinden. De inzet is over het algemeen wel beperkt tot goederentreinen van diverse gradaties. Zo kan gedacht worden aan treinen met rondhout of hout(afval)producten, ketelwagens en graanwagens.
Conclusie
Een uiterlijk geslaagd model van een oeroude baksteen-lok (om even te spreken in de ‘trend’ van de BR 155 in het
Boppard-draadje
) in een hip blauw jasje. Uiteraard wel met een aantal kanttekeningen zoals hierboven te lezen viel maar zeker een aanwinst voor de tijdperk V-VI spoorders. Nu is het te hopen dat het digitale lichtgewicht een mooie sleep wagens aan kan…
…de testplaats is echter al bekend.
De Details:
Algemeen
Merk: Fleischmann
Type: E-lok
Schaal: N spoor
Tijdperk: V-VI
Catalogusnrs:
7394 Duitse krokodil, BR 194 in DB-groene kleurstelling, Tp. IV
7394 A Oostenrijkse krokodil, ÖBB 1020.39, Dennengroen, Tp. III
7394 01 Duitse krokodil, E94 in DRG-kleurstelling (grijs), Tp. II
7394 02 Oostenrijkse krokodil, BR 1020 ÖBB in Blütorange, Tp. IV
7394 03 Oost-Duits Eisenschwein, E 94 DR groen-rood, Tp. III
7394 04 MWB (ex ÖBB) 1020 041-8 in blauwe kleurstelling, Tp. V-VI
7394 05 Oostenrijkse krokodil, BR 1020.47 Dennengroene museumlok (Modelleisenbahn report Fanwelt model), Tp. V-VI
7395 Duitse krokodil, BR 194 in Oceaanblauw-Beige kleurstelling, Tp. IV
Frame: Metaal
Opbouw: kunststof
Gewicht: +/- 75 gram
Min. Radius: R1 (195 mm)
Koppeling: Geleverd met standaard haakkoppeling
Prijs: adviesprijs €229,- maar ze is ook goedkoper te vinden (€211,-)
Testuitvoering: 7394 04
Stroomafname: 6 assen
Motor: 3 polig met vliegwiel
Verlichting: LED, 3punts frontverlichting wisselend met de rijrichting
Decoder: geen, Stekkerverbinding voor decoder (NEM 651) aanwezig
Krachtoverbrenging: tandwielen en wormen
Vliegwiel: ja dus
Trekkracht:
Demontage: Motorhuiven van de draaistellen verwijderen, kap daarna van chassis te trekken.
Zelf aan te brengen onderdelen: geen
Maten (1:1;1:87;model)
Lengte over de buffers: 18.600/116,25/116 mm
Hoogte: …/…/30 mm
Breedte: …/…/18 mm
Wieldiameter: …/…/7 mm
Rijeigenschappen
Vmax: 160 km/h
V voorbeeld: 90 km/h
Vmin: kan kruipen dus ergens in de range van 0 tot 10 km/h (omgerekend)
Bronnen:
Per 6-11-2009
Wikipedia:
E94
,
E93
Spurweite N.de
Mittelweserbahn
Fleischmann
Fotoverantwoording:
Foto’s van het grote voorbeeld: (
Gerard Drost
Foto’s model in het
Boppardse
wild: Jeroen Mentink (Jeroni)
Foto’s model: Robert Wienesen
(met dank aan Guus (
Piksov
) voor het beschikbaar stellen van de BR 194 voor een fotovergelijking)
«
Laatst bewerkt op: 29 november 2009, 18:42:05 door Materieeltest
»
Gelogd
Richard Snijder
Offline
Berichten: 995
een deel van mijn baan
Re:Fleischmann MWB 1020, ex ÖBB E94, N
«
Reactie #1 Gepost op:
29 november 2009, 19:53:22 »
Even onder Favotieten opgeslagen
Gelogd
Schachbrett
Wir bauen fur Sie!!
Offline
Berichten: 5044
Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re:Fleischmann MWB 1020, ex ÖBB E94, N
«
Reactie #2 Gepost op:
02 december 2009, 15:32:23 »
Mooie lok.
Ik denk dat ik er voor de toekomst wel een pelkje voor vrij maak.
Gr Chris
Gelogd
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
Remunj
Offline
Berichten: 7754
Re:Fleischmann MWB 1020, ex ÖBB E94, N
«
Reactie #3 Gepost op:
02 december 2009, 15:46:58 »
Citaat van: Richard Snijder op 29 november 2009, 19:53:22
Even onder
Favotieten
opgeslagen
Ja ja.
Verkeerde mapje
Gr.
Eric
Gelogd
Gr.
Eric
Dpc Fo
Offline
Berichten: 1478
Re:Fleischmann MWB 1020, ex ÖBB E94, N
«
Reactie #4 Gepost op:
02 december 2009, 16:24:01 »
niet als daar ook de favotieten van Trijntje in staan
Carlo
Gelogd
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn
Groeten, Carlo
Fleischmann87
life is to short to buy crap!
Offline
Berichten: 541
Tijdperk V
Re:Fleischmann MWB 1020, ex ÖBB E94, N
«
Reactie #5 Gepost op:
11 december 2009, 16:02:17 »
Mag Fleischmann ook wel in H0 uitbrengen van mij
Gelogd
Jaagt op blauwe, rode, witte, gemengde en groene zebra's.
Hasenwald
Offline
Berichten: 723
Re:Fleischmann MWB 1020, ex ÖBB E94, N
«
Reactie #6 Gepost op:
11 december 2009, 17:31:01 »
1:1 is beter in dit geval.
Gelogd
Groet, Enrico
Hasenwald | Epoche III-IV-V | H0 Roco-Line 2.1 | BMD16N-SD | Digikeijs 4018 | IB II | Power 4 | iTrain Plus
reMARKable
Offline
Berichten: 2082
TP V-VI op duits territorium
Re:Fleischmann MWB 1020, ex ÖBB E94, N
«
Reactie #7 Gepost op:
11 december 2009, 21:35:39 »
Citaat van: Fleischmann87 op 11 december 2009, 16:02:17
Mag Fleischmann ook wel in H0 uitbrengen van mij
Roco heeft m toch al? Internationaal Collection...
Gelogd
Regelmatig nieuwe foto's online!
https://www.flickr.com/photos/remarkable1432/
Tjeerd
Offline
Berichten: 239
Re:Fleischmann MWB 1020, ex ÖBB E94, N
«
Reactie #8 Gepost op:
17 december 2009, 08:08:23 »
Yep! Heb zelf de Roco al zo'n twee jaar.
Ook de "vroege" uitvoering met ronde buffers.
Leuk stukje!
En 1:1 is ie toch wel het mooist, ja.
Dan wel tijdens het opdrukken bij Laufach, natuurlijk!
Groeten, Tjeerd
Gelogd
H0 & H0m/e/f. BLS/SBB, RhB, (ex-)DR (normaal- en smalspoor) en ÖBB.
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Materieel
|
Materieeltests
(Moderator:
Materieeltest
) |
Fleischmann MWB 1020, ex ÖBB E94, N