Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS Mat 35 Maple Leaf door Jan Bennink
Vandaag om 08:50:23
Stottering Piko 98551BD door Modeltreinmulder
Vandaag om 07:57:40
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Pukkie
Vandaag om 04:49:07
Roco 1200 DCC Sound ratelende aandrijving. door henk
Vandaag om 04:06:03
NS bestelt 36 Flirt Flex treinstellen door henk
Vandaag om 04:05:20
Train-o-Matic Shine binnenverlichting. door ArjanB
Vandaag om 01:25:51
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 01:08:54
NS Upcycleshop door Reinout van Rees
20 November 2025, 23:53:49
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Thai-Bundesbahn
20 November 2025, 23:50:36
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door reinderlf
20 November 2025, 22:56:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
20 November 2025, 22:46:18
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door bask185
20 November 2025, 22:39:31
Modelbaan Beltheim. door DJV
20 November 2025, 22:34:15
Bahnstrecke 5867 door Paul1969
20 November 2025, 22:19:06
Bauarbeiten im gange door Frank 123
20 November 2025, 21:49:04
Raadplaatje door henk
20 November 2025, 21:35:26
3d printen van ns daglichtseinen door weslyr
20 November 2025, 21:32:42
13 december - NVM Modelbouwbeurs Houten door Hans van de Burgt
20 November 2025, 20:57:01
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets door orientexpress
20 November 2025, 20:29:55
13 december modelspoorbeurs Houten door Seinhuis
20 November 2025, 20:07:16
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
20 November 2025, 19:41:48
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Sven
20 November 2025, 19:28:20
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
20 November 2025, 19:14:06
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door defender
20 November 2025, 19:06:52
De spoorhaven van Zuidbarge. door Eric B
20 November 2025, 17:33:48
Frie ?? door VAM65
20 November 2025, 17:32:57
Bf Kibronn door Benelux795
20 November 2025, 17:30:15
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
20 November 2025, 17:24:56
BrauWelt, fantasiebaan in H0 door Brouwersbaan
20 November 2025, 17:21:56
Märklin M tapijtbaan door seinhuiswachter
20 November 2025, 16:46:19
  

Auteur Topic: Nummerschema DB (was:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?)  (gelezen 3174 keer)

ziemon

  • Offline Offline
  • Berichten: 133
    • RailColor.net: Modern Locomotive Design
Nummerschema DB (was:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?)
« Reactie #15 Gepost op: 21 November 2009, 18:46:51 »
Citaat
De DB heeft ook locs met 4 pantografen in de 185 serie. Ik neem aan dat dat toch meer stroom varianten zijn.

Het aantal stroomafnemers zegt niet veel over het aantal systemen/spanningen waarmee de lok overweg kan.

Voor de duidelijkheid: met meerspanningsloks bedoel ik machines die met of twee wisselspannings- of twee gelijkspanningssystemen overweg kan. Meestal gaat het dan om machines geschikt voor 15 en 25 kV wisselspanning.

Meersysteemloks heb je maar in één uitvoering; die voor wissel- en gelijkspanning. Dat kunnen tegelijk nog meerder soorten gelijk- en wisselspanning zijn, zoals bij de 189 (1,5kV DC, 3kV DC, 15kV AC en 25kV AC) . Meerstroomloks, dat bestaat niet.

De 185 van de DB, ofwel de Traxx AC1/2, kan alleen maar met wisselspanningen overweg, 15 en 25 kV. Er zijn idd twee reeksen met vier ipv twee pantografen, maar dat heeft meer te maken met het type sleepstuk dat in de verschillende landen waar deze loce komen gangbaar is. Op de locs voor Duitsland+Zwitserland zijn er twee extra exemplaren nodig met een smaller sleepstuk, officieel ivm de tunnels, maar alle vier de pantografen op deze locs worden onder 15kV gebruikt. De locs voor Frankrijk hebben hebben twee extra stuks met smallere contacten, welke dan onder de in Frankrijk gebruikte 25kV wisselspannign worden gebruikt.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re:Nummerschema DB (was:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?)
« Reactie #16 Gepost op: 21 November 2009, 19:11:40 »
Nog wat anders : (Mss iets vooor een ander draadje )

Dat was inderdaad beter geweest, dat had mij weer werk gescheeld. :)

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

neudalhausenstadbahn

  • Offline Offline
  • Berichten: 2947
Re:Nummerschema DB (was:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?)
« Reactie #17 Gepost op: 25 November 2009, 11:26:51 »
Citaat van: alexander
De DB heeft ook locs met 4 pantografen in de 185 serie. Ik neem aan dat dat toch meer stroom varianten zijn.

Groeten, Alexander
Nee dat zijn ze dus niet de eerste serie 185ers is met 4 panto's afgeleverd, 2 voor 15kv en 2 voor 25kv. Later kon dat worden terug gebracht naar 2 panto's alleen of die 2 nu beide voor 15 en 25kv geschikt zijn of eentje voor 15kv en eentje voor 25kv weet ik niet precies.

Edit: had de 2e pagina van dit topic en het uitgebreide antwoord van ziemon even over het hoofd gezien ;)

Groetjes Michiel
« Laatst bewerkt op: 25 November 2009, 11:29:51 door neudalhausenstadbahn »
"Demoteam Imherloher Bahnhof, das demoteam für Ihre Modellspur Messe"