Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
Vandaag om 16:40:28
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door wob
Vandaag om 16:39:22
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door prutser
Vandaag om 16:36:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 16:35:52
Mijn geweatherde modellen door wob
Vandaag om 16:30:02
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
Vandaag om 16:19:44
lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 16:12:42
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:58:15
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door Michaël dB
Vandaag om 15:51:10
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door RobbertJan
Vandaag om 15:41:04
www.NLinModel.nl - Nederlands modelspoor overzicht door Mitchell
Vandaag om 14:47:07
Frans loodsje et cetera door Huup
Vandaag om 14:38:08
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 13:32:25
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:08:08
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:48:18
Gewoon wat busfoto's door RikM
Vandaag om 11:37:41
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door Noordernet
Vandaag om 11:31:49
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door thevandijks
Vandaag om 11:23:17
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 10:55:29
Goederenloods Zandvoort door puntenglijder
Vandaag om 10:04:26
Sfeer op je modelbaan door cor_b
Vandaag om 09:25:48
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door BartvD
Vandaag om 09:01:40
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 01:32:36
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
  

Auteur Topic: Waarom heet de Serie 64/6500 zo?  (gelezen 3348 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
« Gepost op: 19 November 2009, 12:13:36 »
  Hallo,
 Toen de Dieselloken serie 64/6500 kwamen ,werden die 6400 enz genoemd.
Om welke reden ?
  Is er doorgenummerd vanaf Stoomlokserie 6300 ?
 Het lijkt zo willekeurig, logisch zou geweest zijn in mijn ogen 7000 serie.
 Wie weet de reden?
 Vr Gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
« Reactie #1 Gepost op: 19 November 2009, 12:33:31 »
Logica ontbreekt de laatste jaren wel meer.

De logica om de DD-IRM en later de V-IRM in de 8200, 8400, 8600, 8700, 9400 en 9500 serie te nummeren of de DD-AR in de 7300, 7400, 7800, 7900 is me ook geheel onduidelijk.

Eigenlijk begon het al in de jaren 70 met SGM. Deze werd 2000. Op zich begrijpelijk, omdat de serie 100-999 (treinstellen) vol was met Mat'64. 1000-1999 was elocs en de DE-locs begonnen vanaf de 2200. Dus kon SGM wel 2000 genummerd worden. Toen kwam ICM-0 in 1977 en die werd ineens serie 4000. Vervolgens kwamen in 1982 de DH's en die kregen serie 3100 en 3200.

Sindsdien lijkt het erop dat men maar wat willekeurige vijr cijferige nummers kiest. Wel rekening houdend met grote aantallen. Mooi voorbeeld is ICM. De drietjes in de 4000 en de viertjes in de 4200. Zodoende kon men altijd nog extra drietjes bestellen en door gaan nummeren in de 4100 serie. Bij IRM precies hetzelfde.

Nu de diesellocs serie 2400 alweer jaren verdwenen zijn, worden deze nummer nu weer hergebruikt voor de SLT. De viertjes in de 2400 serie, de zesjes in de 2600.

Het balng is natuurlijk dat elk treinstel een uniek nummer heeft, maar waarom men van die rare sprongen maakt?????

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2521
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
« Reactie #2 Gepost op: 19 November 2009, 12:56:55 »
Tsja, ik heb het me ook al eens afgevraagd. De logica ontgaat mij ook. De mP's hadden trouwens 3000-nummers.

Jeroen, je vergeet de DE-serie 2000. Dat de serie 2100 er nooit is geweest komt volgens mij door het feit dat er destijds de stoomlocserie 2100 nog reed.

Begin jaren '80 was er trouwens een ontwerp voor nieuwe 4-assige diessellocs (uiteindelijk 6400/6500) die volgens de artis impression in het boek Treindesign als serie 2600 genummerd zou worden.

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
« Reactie #3 Gepost op: 19 November 2009, 13:28:40 »
Hoi Maarten,

dat ik de diesellocs 2000 niet genoemd heb, is bewust. In 75 toen SGM kwam en 2000 als nummer kreeg, was de DE2000 al lang verdwenen....

Kijk je naar de nummering van treinen sinds de jaren 50, dan zie je grofweg dit:

11-999 treinstellen en rangeerlocs
1000-1999 Elocs
2000-2999 DE-locs
mP is altijd al een vreemde eend in de bijt geweest, dus dat men die 3000 is gaan nummeren, snap ik wel.

Omdat Mat'64 afgeleverd was en genummerd was tot 965, was de serienummering voor treinstellen dus vol. Bij SGM had men dus een probleem. Maar waarom men toen niet heeft gezegd alle treinstellen vanaf nu serie 4000 bij voorbeeld (dus SGM 4000, ICM 4100 en DH 4200 en 4300, heb ik inderdaad nooit begrepen. De serie 6400 had dan gewoon 2600/2700 kunnen worden.

Enfin, het liep allemaal anders............

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2175
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
« Reactie #4 Gepost op: 19 November 2009, 15:26:01 »
Volgens mij is er ook nog even sprake geweest dat de MaK loc's in de serie 6000 genummerd zouden worden.
Overigens heeft er in het verleden ook al een hiaat gezeten, en is 2700 overgeslagen na de 2601-2606, terwijl er wel de 2801 en 2901-2905 geweest zijn.
« Laatst bewerkt op: 19 November 2009, 15:28:35 door Tedo »
Grtz!
Tedo

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1514
    • Mijn fotosite
Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
« Reactie #5 Gepost op: 19 November 2009, 15:29:36 »
Klopt Tedo, maar toen was er ook sprake van een MaK-loc met twee cabines, een ander model dus. Daarna kwam de 6400 in beeld zoals wij die kennen. Er is zelfs sprake geweest van een serie 6200 als een ietwat beperkte uitvoering qua vermogen van de 6400, maar daar is gauw vanaf gezien.

grtz. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Geoffrey Korstanje

  • prutser
  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
« Reactie #6 Gepost op: 19 November 2009, 15:42:04 »
Volgens mij staat hier alles bij elkaar het goede antwoord. (maar ik weet het niet zeker)
Vroeger (voor het PC tijdperk) werd alles nog op papier gezet en opgestuurd naar alle belanghebbende ( offertes, gegevens enz)
Laten we zeggen de eerste optie die ze voor ogen hadden bv. de serie 6000 was, dus met de dubbele cabine oid. Maar deze optie is komen te vervallen.
Ze hebben toen gekeken naar een nieuwe optie en deze werd dan de serie bv. 6100 genoemd. Waarom? Om verwarring met de vorige optie te voorkomen zodat iedereen wist over welk type het ging en niet met de verkeerde papieren voor hun hun neus zat.
Nu heb ik dacht ik in een oudere RM gelezen dat het bij de 6400 serie zo is gegaan. Maar ik durf dit niet met 100 % zekerheid te zeggen dus als iemand dit kan bevestigen dan graag.

Remunj

  • Offline Offline
  • Berichten: 8109
Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
« Reactie #7 Gepost op: 19 November 2009, 15:51:31 »
Wat Geoffrey schrijft klopt volgens mij het beste.
Hetzelfde zie je ook bij de Elocs. Na de 1300 kregen we de 1500 op de baan.
Zo heeft de 1400 alleen op papier bestaan. Zie dit draadje en hier maar eens.

Gr.
Eric
Gr.
Eric

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
« Reactie #8 Gepost op: 19 November 2009, 16:06:49 »
Ik stam nog uit die tijd. NS heeft vele nummeringsschema's gehad. Het is ooit begonnen met plan gevolgd door een letter uit het alfabeth. Hierna zijn afgeleiden ingevoerd, bv SGM en ICM. Deze beide series hebben ook hun plan nummer gehad (SGM => plan Y en ICM => plan Z als ik het mij goed herinner). Daarna is er een pogin gedaan om naar het duitse systeem het eerste cijfer de tractietype/treinsoort te laten zijn. Dit is vandaag de dag nog een beetje terug te vinden.
Om terug te komen bij de 6400/6500 serie:
6000 was gereserveerd voor diesellocomotieven. Er is inderdaad ooit een papieren ontwerp geweest voor een 6100 en 6200. Hierbij was een van de twee een bi cabine en leek op de Br 218 van onze oosterburen excter met ronde ramne aan de zijkant a la de 1300.
Uit kostenoverweging is besloten om een monocabine loc te maken, daar vervoer over grote afstanden in Nederland electrisch geschiede (voor 1995 ;D). De 6300 serie was bedoeld om de nummers voor een lichte rangeerloc te zijn.
De eerste serie 6400 (6401 t/m 6460) is destijds besteld. Na levering bleek dat de trekkracht toch niet was wat ze voorgesteld hadden en de behoefte aan nog lichtere locomotieven niet aanwezig was. Wel bleek extra trekkrachten en een aantal extra locomotieven nodig. Hierdoor is aan de serie ipv de vooraf gedachte 30 nog een 60 tal toegevoegd.
Hierdoor is de doornummering van 6401 t.m 6520 ontstaan.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8571
Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
« Reactie #9 Gepost op: 21 November 2009, 19:12:49 »
Ter informatie, de vraag over de DB-nummering is afgesplitst naar hier.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

GerardvV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3805
  • Enge buur bij de buren
    • Spoorfoto's
Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
« Reactie #10 Gepost op: 21 November 2009, 19:15:13 »
Even terug naar het oorspronkelijke draadje;
Eigenlijk begon het al in de jaren 70 met SGM. Deze werd 2000. Op zich begrijpelijk, omdat de serie 100-999 (treinstellen) vol was met Mat'64. 1000-1999 was elocs en de DE-locs begonnen vanaf de 2200. Dus kon SGM wel 2000 genummerd worden. Jeroen

Toen de af te leveren plan V's in de 900 serie dreigden te raken zijn de toen nog rijdende Pec's uit de 900 serie vernummerd naar de 1900 serie, dus eigenlijk in de elokserie. Ook de hondekoppen welke verbouwd waren in coachuitvoering gingen in de elok serie lopen en kregen een 1 voor het nummer en kwamen dus in de serie 1700 terecht om onderscheid te maken tussen verbouwd en niet-verbouwde hondekopvieren. Overigens is deze vernummering naongeveer tien jaar weer teruggedraaid en liepen ze weer gewoon als 700en.
De Sprinters waren dus niet de eersten die buiten het toen geldende schema genummerd werden.
GerardvV
Modelspoor;
http://www.flickr.com/photos/modelspoorvliet/.
Trein1:1;http://www.flickr.com/photos/spoorvliet
Tram 1:1;http://www.flickr.com/photos/tramvliet
177*hier
145* bij buren
Van alle kennis die de geest vergaarde blijkt onzin vaak van meeste waarde

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5374
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re:Waarom heet de Serie 64/6500 zo?
« Reactie #11 Gepost op: 25 November 2009, 10:03:09 »
We hebben het met de Pec en de Mat'64 coach dan wel over (tijdelijke) omnummeracties. SGM is het eerste materiee geweest wat men heel bewust en vanaf het begin van hun loopbaan in de serie 2000 had genummerd. Dat Mat'54 coach 1700 ging heten, was logisch, want de serie was toch nog beschikbaar. Simpel een 1 ervoor en kalar. Je zeit ook bij de komst van de eloccen 1700, dat men de omnummering van Mat'54 inderdaad weer teruggedraaid heeft. Bij Pec precies hetzelfde verhaal. Alleen was terugnummeren niet nodig, omdat er geen eloc 1900 kwam.

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 25 November 2009, 10:05:36 door Jeroen Water »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974