Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De (3d) knutsels van Ronald. door MOVisser
Vandaag om 13:53:30
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - iets minder boos indolocje: C1127  (gelezen 23315 keer)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
BNLS-Werkspoor - iets minder boos indolocje: C1127
« Gepost op: 13 november 2009, 14:44:28 »
Nou, mn vooroorlogse reizigersbakkie is bijna spuitklaar alleen moeten er nog balkonhekjes op en die zijn erg moeilijk (ik had ze daarom ook maar stevig zitten negeren de hele tijd...) dus morgen maar eens heel laf proberen of ze niet gewoon van styreen te frezen zijn... ondertussen eerst maar weer s lekker een loccie slachten. Zoals in het draadje van de cc5012 al gezegd moet het nu de C1127 worden, een oud hartmann-locje, dat rond 1880 in dienst gesteld was op de berglijnen van de staatsspoorwegen op java. Later is er nog een compoundversie van geweest met een dikke en een dunne cilinder. Nadat de eerste mallets kwamen werden ze van de berglijnen verdreven naar het laagland waar ze nog een tijdlang zware goederentreinen reden tot daar ook modernere locs voor in dienst gesteld werden, vervolgens hebben ze tot de tweede wereldoorlog vooral gerangeerd. Als rangeerlocs deden ze het blijkbaar prima want in de jaren '30 kregen ze nog massaal nieuwe ketels. De indonesische spoorwegen hebben nog tot in de jaren '80 een paar van deze locjes in dienst gehad voor rangeerwerk of wat gekeutel op zijlijntjes, dus een aantal van die dingen heeft gewoon 100 jaar gereden!
De C1127 was in 1980 de depotrangeerloc van Cibatu en omdat ik een Cibatu-achtig baantje wil moet dat ding er natuurlijk komen. In tegenstelling tot de meeste locs in indonesie die gewoon zwart zijn was dit locje knalblauw:
http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/3972707127/sizes/l/
wellicht had ie ergens in de tramdienst gereden want in Soerabaja waren de locs van de stoomtram dezelfde kleur blauw.
Zoals wel meer C11jes was ie omgebouwd naar oliestook, olie is er in indonesie genoeg en door te snelle kap van houtplantages was er een tekort aan stookhout ontstaan... echt mooier werd het ding er niet van:
http://www.flickr.com/photos/malawirail/1038503086/sizes/l/in/photostream/

Misschien blijft het niet bij 1 C11 want er zijn allerlei leuke versies van geweest, zoals deze C1113, nog houtgestookt en origineel na 98 jaar
http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/3972707105/sizes/l/in/photostream/
De C1116, net als de C1127 blauw geschilderd en omgebouwd naar oliestook met een bunker achterop, maar dan wel met een verlengde rookkast (aanpassing van voor de oorlog)
http://www.flickr.com/photos/malawirail/2934786292/sizes/l/in/photostream/
Of wat te denken van deze heerlijke C1125, ook oliestook, die aangeklonterde bunker was al geen gezicht maar dit slaat alles  ;D
http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/3961307541/sizes/l/in/set-72157622463243330/
bovendien heeft ie nep-kleurlensflapjes naast zn lantaarn en zijn de zijruiten van het machinistenhuis veranderd. Let ook op de olievulpijp voor het machinistenhuis, voor als ie met de tank naar de verkeerde kant stond.
http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/3961334439/sizes/l/in/set-72157622463243330/

Maar goed, eerst dus maar es de C1127. Als basis neem ik een br 74 van trix, dat ding kost geen drol (70 tot 80 euro) en rijdt lekker, bovendien houd je er nog een leuk drijfwerkje en een knorr-voorverwarmer, -voedingswaterpomp en luchtpomp aan over, allemaal erg bruikbaar op NS-spul. De onderlinge afstanden van de drijfwielen van de trix kloppen nagenoeg, de loopas moet wat verder naar voren. De drijfwielen hebben jammer genoeg wel veelteveel spaken, verkeerde contragewichten en zijn een millimeter te groot, maar dat is dan jammer. aangezien de wielen toch zwart worden (met rode wielnaven, althans, op sommige foto's zie je wat roods schemeren) ga je daar toch niet teveel van zien... hoop ik. De aandrijving past gelukkig precies, het motortje moet je dan wel even plat leggen, maar dat stelt niks voor verder. Ik heb meteen ook maar alle overbodige uitsteeksels van het frame gezaagd, hou je dus dit over.

Nu ga ik maar es het hele ding in autocad rammen en zien of er iets van een bouwpakketje van te maken valt...
Het drijfwerk wordt ook makkelijk, dat komt gewoon van een anna, want dat is nagenoeg op maat en dan ga ik niet moeilijk doen... de drijfstang vijl ik dan wel een eind dunner want anders ziet het er niet uit bij die fijne trix-stangetjes. Bovendien moet de drijfstang nog een stukkie ingekort... niet zo ingewikkeld allemaal.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2023, 21:14:13 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - iets minder boos indolocje: C1127
« Reactie #1 Gepost op: 13 november 2009, 15:03:51 »
Dat wordt weer een fraai verhaal! Ik ben weer zeer benieuwd naar de vorderingen, tenslotte geven resultaten uit het verleden wel verwachtingen voor de toekomst (y).
Ik ben nooit zo kapot van de trix stroomafname ('k heb een dramatische BR 89) , of is dat bij de recentere modellen beter geregeld?
RETROBAHN A.G.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - iets minder boos indolocje: C1127
« Reactie #2 Gepost op: 13 november 2009, 15:46:53 »
alle assen (ook loopas) hebben stroomafname, gewoon met slepertjes aan de achterkant van de wielen... toen ie nog br 74 was liep ie daar lang niet slecht mee en als C11 kan ik m misschien nog wat verzwaren want die waterkasten zijn wel flink. Heeft die br 89 eigenlijk antislipbanden?

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - iets minder boos indolocje: C1127
« Reactie #3 Gepost op: 13 november 2009, 16:01:05 »
Nee, is wel een beetje gammel ding, er vallen nog meer dingen af als van een vroege Roco. Misschien zijn de contacten gewoon verbogen of zo.. Het moet ooit een Bello worden, maar dat is een project met minder haast ;)
Ik ga eerst weer met veel belangstelling jouw draadje volgen..
RETROBAHN A.G.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: BNLS-Werkspoor - iets minder boos indolocje: C1127
« Reactie #4 Gepost op: 13 november 2009, 16:19:45 »
Die C1113 is wel heel erg duister, leuk.

Die Br74, is dat dat ding wat je op Rail gescoord hebt dit jaar?
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - iets minder boos indolocje: C1127
« Reactie #5 Gepost op: 13 november 2009, 17:16:39 »
tis dit ding... http://www.trix.nl/veel-loc-voor-weinig-geld/
had m geloof ik inderdaad op rail gehaald

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - iets minder boos indolocje: C1127
« Reactie #6 Gepost op: 13 november 2009, 22:01:41 »
Hoe langer ik met dit ding bezig ben hoe meer ik erachter kom dat ie nou niet zo heel moeilijk te bouwen moet zijn, bovendien is het vrij overzichtelijk wat er aan onderdelen nodig is: een br 74 voor het onderstel en een anna voor het drijfwerk, bovendien zijn van de anna de schoorsteen (met een hoop draaiwerk) en de dom nog goed te gebruiken (de zanddom van een C11 is even groot als de dom van een anna)
Als er meer mensen zin hebben om zo'n ding te gaan bouwen wil ik tzt de autocad-tekeningen wel beschikbaar stellen, dat maakt het nog wat makkelijker  (y)
Het is natuurlijk wel een raar exotisch ding in een rare schaal maar voor mijn part bouw je m als 0e-loc, gewoon een kwestie van het machinistenhuis wat vergroten zodat er een 1:45-poppetje in past enzo...
« Laatst bewerkt op: 13 november 2009, 22:03:26 door Floris Dilz »

T.Spat

  • Offline Offline
  • Berichten: 2905
Re: BNLS-Werkspoor - iets minder boos indolocje: C1127
« Reactie #7 Gepost op: 13 november 2009, 22:35:41 »
Na de eerste Indoloc smaakt dit naar meer (y)

Ik ga dit draadje ook maar eens goed in de gaten houden
en zo'n locje wil ik ook wel eens in mekaar gaan frotten ;D

Zien bouwen doet bouwen

Met vriendelijke groet,

Tis
********

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - iets minder boos indolocje: C1127
« Reactie #8 Gepost op: 21 november 2009, 16:48:43 »
nou, laat ik voor t hele locje af is nog es een bouwberichtje posten... (nouja, zo snel gaat t nou ook weer niet... tot nu toe was het vooral gefreesd spul in elkaar plakken en dat gaat erg snel, de rest blijft ouderwets handwerk)
Ik heb een hele hoop foto's gemaakt tijdens de bouw en die zijn niet allemaal even geslaagd maar nou en.

Hier een uitgebreid verslag van het bouwen van zo'n hok. Voordeel van frezen is dat je lekker dik styreen kunt gebruiken. Op het dak van de CC5012 had ik al es wat geprobeerd met papier waar ik klinknageltjes in gedrukt had, dat vond ik wel mooi worden (fijnere nageltjes dan in plastic) dus heb ik dit keer es geprobeerd om het plaatwerk van dit locje op die manier te maken. Het wordt anders wel een erg kaal ding....


Goed, eerst dus die trix br 74 uit elkaar gehaald en wat uitsteeksels van het frame gezaagd:

Dan een dikke plaat (3mm) die precies om de aandrijving past (en waar ik toch maar een stuk uit gesneden heb want t werd anders wel erg krap) op het frame zetten en schroeven (in het frame is een extra schroefgat geboord en het achterste schroefgat is door het hele frame heen geboord zodat ie ook de kap kan vasthouden met een lange schroef)

Op het frame komen wat vulplaatjes, de dikke plaat moet niet voor de gaten in de zijkanten onderaan de waterbakken zichtbaar zijn dus hij komt 1,5 mm boven het frame te liggen.

De vorm wordt al zichtbaar...

het spul van onder... inmiddels zit de boevenplaat van de waterbakken er ook in

de loopas van de C11 zit wat verder naar voren dus moest de dissel een beetje verlengd worden...

Dan de ketel op maat zagen, vrij tricky. "Aftekenen" op buis doe ik altijd met tape, zie je beter of het een beetje klopt wat je doet en het wordt tenminste enigszins recht. Het grootste deel van de ketel zie je bijna niet, de ruimte tussen ketel en waterbakken is namelijk grotendeels met platen afgedekt, alleen bij de vuurkist is de boel vrijgelaten.

bijgewerkt en passend gemaakt...

ondertussen heb ik vast de schoorsteen gedraaid van wat schijfjes 3mm-plaat met een gat van 2 mm erin die ik ook gefreesd had. Schijfjes op een stuk 2mm-messing rijgen en met een flinke kwak secondelijm ertussen tegen elkaar drukken, dan het uitstekende stuk messing in de boor klemmen en draaien maar met een vijl, stanleymes en schuurpapier. Je moet er even slag van krijgen, erg moeilijk is het niet.

Dan de "papierbekleding". Gewoon het stukje wand opmeten en op papier uittekenen (hou er rekening mee dat je op de binnenkant tekent!), dan bepalen waar de klinknagellijnen lopen en dan maar klinknageltjes drukken met een prikpennetje ofzoiets dergelijks, gebruik wat stevigs (ik gebruik een stuk dik styreen) als ondergrond anders ga je er voortdurend doorheen. Hier de zijkant van een waterbak, uitgeknipt en wel, je kijkt hier dus tegen de achterkant aan. De handigste volgorde is eerst klinknagels drukken, dan stukkie uitknippen.

hier de voorkant...

Vervolgens smeer ik de achterkant dun in met knutsellijm (gewoon simpel velpon-achtig spul) en plak m op het modelletje. Heel voorzichtig doen, de klinknageltjes zijn nu nog knap kwetsbaar. Als het op zn plek zit laat ik er een druppel dunne secondelijm op vallen die ik dan uitsmeer over het hele stukje papier, eventueel teveel secondelijm goed wegvegen. Het papier neemt de lijm op en wordt knetterhard, de nageltjes dus ook.

Met wat strijklicht erop zie je goed het resultaat:

Natuurlijk kun je ook overlappende beplating namaken en de bij klinknagelzooi veelvoorkomende opgeklonken verbindingsstrips.



De rookkastdeur heb ik een beetje bol gedraaid, de rookkast steekt nauwelijks voor de waterbakken uit. Tussen de gestapelde plaatjes zit weer een stukkie papier met klinknageltjes.

dan maar es verder met de bodemplaat, die bestaat bij dint ding uit 2 delen omdat er een klein verspringinkje in zit net achter de achterste as. De bodemplaat bestaat uit 1mm-plaat met daarop 0,25 mm dat iets uitsteekt. Bij de CC5012 werd dat een kromtrekkende ellende, bij dit ding hangt t allemaal wat minder vrij dus hopelijk gaat t nu wel goed...

aan de voorkant meteen wat frameplaten eronder... (achteraf had ik die beter aan het frame kunnen lijmen dan aan de kap, dan zaten de cilinders ook aan het frame, dat is makkelijker als de boel uit elkaar moet)

blik in het machinistenhuis, nog helemaal kaal...

nu de voetplaat eronder zit kunnen de waterbakken die een klein stukje in het machinistenhuis vallen dichtgemaakt worden. Ook wordt naast de vuurkist nog een wandje gezet... de rechter waterbak heeft een uitsparing voor het ganghendel.



cilinder in elkaar geplakt... bestaat uit een stel gestapelde stukjes in de goede vorm gefreesd 3mm-plaat, zo ben je van het moeizame gerommel met gebogen plaat af. In het cilinderdeksel lijm ik later nog een zooi korte stukjes staaf als boutimitatie.

Om te passen zit de voorwand van het machinistenhuis er al even los in, verder hier de eerste interieurzooi: ketelfront met wielkasten, nu is het machinistenhuis "dicht". Dat ketelfront laat ik voorlopig los, zodat ik alle detailrommel er later rustig op kan zetten.



Toen maar es een anna geslacht, hier de enigszins verbouwde schuifbeweging aan een van de cilinders. De drijfstang is gladgevijld, zo'n 3mm ingekort (lagerstuk eraf geknipt en de stang er achter gesoldeerd) en ik heb een stukje 3mm-pijp in het gat van de drijfstang gesoldeerd. Beetje tricky solderen met 2 verbindingen zo dicht bij elkaar maar t gaat. Verder de zaak nog wat met de vijl bewerkt zodat het een en ander iets minder grof oogt.

Toen ook meteen maar de dom van de anna afgezaagd en de onderkant op maat geschuurd voor deze ketel (ander stukje 19mm-pijp genomen, stukkie schuurpepier eromheen houden en dom eroverheen halen), strippie dr om, zanddom klaar. bovenkant van de gewone dom gedraaid van een plakje 3mm, onderkant van de gewone dom is een stuk 11mm-pijp van evergreen, ook op de ronding van de ketel pas geschuurd. Het bovenste tuutje van de dom is gedraaid van een stukje 1mm. De voet is een rondje 0,25mm-plaat, onderop het stuk pijp geplakt en om een soort ronde overgang te krijgen de hoek laten vollopen met secondelijm. de dommen van dit locje waren trouwens "niet zo netjes meer"
http://www.flickr.com/photos/malawirail/906202649/sizes/l/in/photostream/
dus ik heb ze toen ze klaar waren en er heel strak uitzagen nog maar es ingesmeerd met secondelijm, dan worden ze wat bobbeliger.

Bij het maken van de bedrading bleek dat de zaak wel erg krap in elkaar zat dus het oude voorste schroefgat werd uitgeragd en gepromoveerd tot kabeldoorvoer, een nieuw schroefgat kwam wat verder naar voren, nu kun je er ook bij als de loopas nog op zn plek zit, ideaal.


Goed, draadjes bakken... decoder dr in (kuhn T145), die komt dan straks voorin de waterbakken/rookkast, ruimte zat.




nog ff een plaatje plastic aan het frame lijmen om de draden uit de buurt van het vliegwiel te houden


Deze locjes hadden om deur en zijraam van het machinistenhuis een klinknagelstrip, natuurlijk ook nagemaakt van papier. Een takkewerk, zeker als je mes bot is en de nieuwe mesjes op zijn.


en zo staat ie er nu bij:

net als in t echt staat de bekleding van de veiligheid duchtig scheef.
http://www.flickr.com/photos/42309484@N03/3972707127/sizes/l/in/set-72157622463243330/
dawassumweer!
« Laatst bewerkt op: 11 september 2023, 21:28:48 door Duikeend. Reden: plaatjes op BNLS server geplaatst in overleg met gebruiker »

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10555
Re: BNLS-Werkspoor - iets minder boos indolocje: C1127
« Reactie #9 Gepost op: 21 november 2009, 16:58:53 »
Fraai en inspirerend!  (y)
Met decoder lees ik....  je was toch niet zo van het digitale?
No dress rehearsel, this is our life.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - iets minder boos indolocje: C1127
« Reactie #10 Gepost op: 21 november 2009, 17:00:56 »
ik was vooral niet zo van het ombouwen van alle zooi die ik al had... maar dat indische spul staat los van het nederlandse dus daar knal ik dan gewoon wel decoders in. De schaal is wat groter dus past het ook wel aardig allemaal, zeker als je er vantevoren wat over nadenkt.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: BNLS-Werkspoor - iets minder boos indolocje: C1127
« Reactie #11 Gepost op: 21 november 2009, 17:12:26 »
Dat is een geinig Thomas onderdeel.



Heb je ook opzetstukjes dattie schrikt of boos is enzo?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9858
    • belse roestkraam
Re: BNLS-Werkspoor - iets minder boos indolocje: C1127
« Reactie #12 Gepost op: 21 november 2009, 17:16:40 »
dat stukkie komt binnen in t machinistenhuis te zitten hoor  ;)
maar op zich moet zoiets wel kunnen, alleen meestal doe ik t bekkentrekken maar zelf.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: BNLS-Werkspoor - iets minder boos indolocje: C1127
« Reactie #13 Gepost op: 21 november 2009, 17:26:18 »
Ow, ik moet me ook niet met stoomlocs bemoeien.  :-[
Zet het goede werk voort.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Gerrit F

  • Offline Offline
  • Berichten: 2095
  • Zelfportret
Re: BNLS-Werkspoor - iets minder boos indolocje: C1127
« Reactie #14 Gepost op: 21 november 2009, 23:53:46 »
Die truc met
Citaat
"papierbekleding"en "secondelijm"
als bekleding, kende ik nog niet.
Gaat ik ook eens uitproberen.
Krijg ik dan ook van die
vieze vingers......

Gerrit F

Gerrit F

Van de draad af....