Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 13:48:42
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 13:47:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 13:29:35
Al mijn goede ideeën... door RobGood
Vandaag om 13:24:22
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:21:18
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 13:20:45
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
Raadplaatje door Keska
Vandaag om 12:43:13
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Martijn193
Vandaag om 11:52:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
20 en 21 april MobExpo door Ronald Halma
Vandaag om 10:14:31
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 10:12:46
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 09:45:09
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Station Roodeschool door Sven
Vandaag om 08:56:02
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Arjen B.
Vandaag om 07:37:56
Gewoon wat busfoto's door GerardvV
24 april 2024, 23:43:57
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door MathynK
24 april 2024, 23:15:58
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
Der QuadratSchädel (Bemo br 624/634) door T.Spat
24 april 2024, 22:37:28
Ice 3 (22784) front/ sluit schakelt niet om door Bram.A
24 april 2024, 22:25:19
Bouwtekeningen Hembrug en/of Strausbrug door Erik01
24 april 2024, 21:31:41
NS 8400 van Werps door Ivo tB
24 april 2024, 21:23:44
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
24 april 2024, 21:14:47
  

Auteur Topic: "dummy"bovenleiding  (gelezen 13985 keer)

Observer1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
"dummy"bovenleiding
« Gepost op: 07 november 2009, 18:47:57 »
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier en in het modelspoor(en) en heb een vraagje.
Ik ben bezig met een N spoorbaan en ga graag voor detail.
Ik heb een digitale set en wil dus de bovenleidingen als details en heb veel van dit spul gezien/gelezen.
Maar kan ik dit zonder problemen gebruiken?? (het wordt niet op spanning gezet)

Dank en groeten,
een newbe treiner,
Kenneth

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #1 Gepost op: 07 november 2009, 18:51:58 »
Waarom zou je geen bovenleiding kunnen aanleggen ?

De term 'zonder problemen' zal niet helemaal opgaan. Het is zeker in het begin best wel een beetje priegelen en experimenteren om het allemaal netjes aan te leggen.

Sander

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #2 Gepost op: 07 november 2009, 19:29:28 »
Een belangrijke keuze voor spoor N is bij het aanleggen van bovenleiding of je de rijdraden wel of niet gaat nabootsen.
In grotere schalen zoals H0 gaat dat namelijk nog wel een beetje natuurgetrouw maar in N alleen met enorm veel priegelwerk of met een zeer onnatuurlijk resultaat. Reken maar uit; een draadje van 0,5 mm (en dat is heel erg dun en dus kwetsbaar) dat wordt gebruikt als rijdraad zou in werkelijkheid 8 cm dik zijn!

Ale je je rails nog een beetje toegankelijk wilt houden zonder steeds de zaak te beschadigen is het weglaten van de rijdraden een optie, dus alleen het plaatsen van de masten en portalen. Dit is iets wat bij modulen banen in de schalen N en Z veel gebeurt en geeft ook een mooi effect. Heeft als bijkomend effect dat je nog steeds goed bij de rails kunt omze schoon te maken, wat in deze schalen ook erg belangrijk is.

Dus mijn mening:
Bovenleiding in N is heel fraai, maar rijdraden alleen als je uiterste natuurgetrouwheid wenst en bereid bent tot enorm gepriegel en regelmatige reparaties vanwege beschadigingen.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Fred

  • Offline Offline
  • Berichten: 173
    • Mittelerstadt in N-Spoor
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #3 Gepost op: 07 november 2009, 22:34:35 »
Goedenavond.

Je bezwaren vallen echt wel mee Hans. Ik weet niet of jij zelf bovenleiding hebt aangebracht en " gebruikt" op jou banen, maar mijn ervaringen zijn toch iets anders. Natuurlijk, zonder draden is alles makkelijk, maar je advies om dan alleen maar portalen neer te zetten zonder draden is natuurlijk helemaal niets. De  vragensteller had het ook nog eens over details op zijn baan.

Mijn ervaringen met bovenleiding met N-spoor kun je zien op vele foto's op mijn site www.Mittelerstadt.nl. Daar zit toch behoorlijk wat " bovenleidingwerk "  ;).

(Off topic. De baan wordt momenteel afgebroken en een nieuwe baan wordt weer opgebouwd op mijn nieuwe woonadres. Met.... bovenleiding  (y))




N-spoor, IB + 2 Boosters, Koploper, Duitse baan, Periode III/IV, Mittelerstadt als N-spoor en ook digitaal ! Nu op mijn website.

wvdm

  • Gast
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #4 Gepost op: 07 november 2009, 23:10:30 »
ja, hoor, je kan het zonder problemen gebruiken en het maakt je baan af. (y)
Het menselijk oog is een raar iets. Uit een mensen menigte zie je degene, die je kent, op grote afstand al haarscherp. De rest van de menigte, ook die van dichtbij, blijft vaag.
Als je de modelrijdraden gaat nameten en omrekent naar het echt zijn ze te dik, maar als je naar de echte bovenleiding kijkt steekt die wel errug af tegen de grijze, grauwe of blauwe lucht oftewel de echte bovenleiding is wel heel duidelijk zichtbaar te zien. Om dat effect in model na te bootsen, moeten de rijdraden wel dikker zijn.
Het grappige is, dat over te dikke model rijdraden wel geklaagd wordt, maar dat de model koeien en figuren in onnatuurlijk meter hoog gras staan, wordt niets geschreven. ??? ;D
Of voegen in muren, waar je in het echt je arm in kan leggen, niks over gelezen nog!

Zelfs voor schaal Z 1/220 zijn bovenleidingmasten en rijdraden te koop of te maken.

Tip: Zet een blokje hout op een platte wagon, zo groot, dat die vrij van de uithouders blijft. meet je smalste pantograaf en zet die maat met twee lijnen met viltstift op het blokje hout aan beide kanten evenver vanaf het midden van je rails. De rijdraden moeten nu binnen die zwarte strepen blijven en je hebt nooit last van pantograven, die naast de rijdraad schieten.

In de bogen komen de masten dichter bij elkaar te staan. Ook niet zoals in het echt, maar tja, als je van het eind van een perron naar de bovenleiding masten en portalen kijkt, staan ze op het eerste gezicht ook dicht op elkaar lijkt het wel, dus weer no problem.

Succes.
Groetjes
Wil


HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #5 Gepost op: 07 november 2009, 23:12:12 »
Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind geen rijdraad mooier dan een veel te grove of een die er door continue reparataties niet meer uitziet, zoals je op beurzen wel ziet, dat vind ik dan weer 'niets'.
Als het wel lukt om een mooie filigrane bovenleiding in schaal N te bouwen is dat natuurlijk het fraaiste.
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

Observer1961

  • Offline Offline
  • Berichten: 30
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #6 Gepost op: 08 november 2009, 17:17:04 »
Allemaal, hartstikke bedankt voor jullie input!  (y)
Ik heb alles aandachtig tot me genomen en ga aan de slag!

tot de volgende keer,
greets Kenneth (y)

raymond erdtsieck

  • Offline Offline
  • Berichten: 3581
  • N Spoor Freak
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #7 Gepost op: 16 november 2009, 23:36:25 »
Hallo,

Ik heb ook nog een aantal vragen over bovenleiding (N-Spoor), al dan wel met draad of niet met draad.
Ik wil zeker bovenleidingportalen gaan plaatsen, maar om draad aan de portalen te hangen daar ben ik nog niet uit.
Omdat er toch wel erg veel nadelen aan zitten, om maar te denken om de rails schoon te maken (zoals hier al gezegd is).
Heb er nu al veel last van om niks te raken als ik de rails moet schoon maken ::)
En het lijkt me best wel een erg moeilijk karwei om de draad (die ik dan zelf wil maken) aan de bovenleiding te solderen, vooral boven wissels en kruizingen.
Ik heb al bij veel modelbanen zitten kijken met en zonder draad en zoals bijv de baan van Jos001 (ook N-Spoor) waar ook nog geen draad aan de portalen hangt, en ik moet zeggen ik vind het er helemaal niet verkeerd uit zien zo zonder draad.
Dus ja ik zit toch wel erg te twijfelen om er draad aan te gaan hangen, ook omdat ik nogal veel sporen op mijn baan heb die ik dan van draad moet gaan voorzien.
Zijn er nog meer mensen die er veel ervaring mee hebben vooral met het schoon maken van de rails als er draad aan de portalen hangt?
En het bevestigen van (zelfbouw) rijdraad?

Groet,
Raymond


No Pain No Gain!

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #8 Gepost op: 17 november 2009, 00:22:13 »
Hi Raymond, een alternatief dat Arnold jaren geleden ook verkocht is een enkele draad van gummi. Ik vind dat vooral voor trambanen die in realiteit ook een enkel draad hebben het meest geschikt, maar misschien is het ook een suggestie voor normale trajecten...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix

wvdm

  • Gast
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #9 Gepost op: 17 november 2009, 08:05:34 »
Hallo,

Ik kan de bezwaren heel goed begrijpen, omdat ik zelf heel veel ge-experimenteerd heb met model bovenleiding, zowel zelf bouw als fabrieks bovenleiding. (30 jaar modelspoor ervaring!)
Daarom reageer ik en geef ik tips, zodat er niet net als ik ge-experimenteerd hoeft te worden.
De rijdraden soldeer je aan de uitleggers.
Dat is zo stevig, dat een op volle snelheid rijdende locomotief met een pantograaf tegen de draad, die er naast gaat, steigert , maar aan de bovenleiding gaat helemaal niets kapot. (Dat kan ik helaas niet zeggen van de ongelukkige pantograaaf. Daarvoor moest ik weer naar de winkel voor een nieuwe.)
Daarvoor is het hulpmiddel met het blokje op een platte wagon.
Bij het solderen plaats je de wagon onder de uitliggers en eventuele gemorste soldeer klodders blijven op het hout liggen. Ook kan je het blokje tegen de uit houder aanhouden, zodat je een gladde onderkant hebt. De uiteinden van de rijdraden buig ik altijd iets om naar boven toe, zodat er geen scherpe stukjes zijn, waar een pantograaf tegen blijft hangen.
En elk stuk, wat ik net gesoldeerd heb, controleer ik nogmaals met een wagon met pantograaf, die ik langzaam met pantograaf tegen de rijdraad voort duw. En altijd moet ik dan nog wat corrigeren, hoe secuur ik ook werk, maar dan heb jij of ik wel een probleemloze bovenleiding.
De rijdraad is in verticale richting stijf, in de rijrichting stijf, maar horizontaal kan je hem dwars op de rails gewoon opzij duwen. Dus je kan gewoon bij de rails.
Hieronder een foto van een paar zelf gemaakte bovenleiding portalen.

Een ongeverfde en een paar gevervde met de rijdraden al gemonteerd.
De hangdraden boven op de isolatoren worden op de ongeverfde portaal pas gesoldeerd, als de volgende rijdraad gemonteerd is.
Succes (y),

Groetjes
Wil
« Laatst bewerkt op: 17 november 2009, 11:53:41 door I love trainz »

Frans van Meerwijk

  • Trolleytrambovenleiding 1:87... AUWWW!!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 2158
  • Voor als de tram het eens niet doet...
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #10 Gepost op: 17 november 2009, 12:19:03 »

De rijdraden soldeer je aan de uitleggers.
Dat is zo stevig, dat een op volle snelheid rijdende locomotief met een pantograaf tegen de draad, die er naast gaat, steigert , maar aan de bovenleiding gaat helemaal niets kapot. (Dat kan ik helaas niet zeggen van de ongelukkige pantograaaf. Daarvoor moest ik weer naar de winkel voor een nieuwe.)

Wil,

DAT is nou Modelbouw in Optima Forma  (y), zelfs de calamiteiten verlopen conform het grote voorbeeld... ;)

Even serieus: je hebt helemaal gelijk over het solderen van de draad, het is een "leuk" klusje (auw, m'n vingers!) maar geeft wel voldoening.

Mocht het je trouwens te eenvoudig worden, kun je altijd nog over op "berijdbare" trolleybovenleiding. Ik ben hiervoor nog moed aan het verzamelen vanwege de Berlijnse en Hamburgse trams... 8)

Succes,

Frans
Trams in aanbouw en in de vitrine, ook met trolleystang en dat moet ook nog fatsoenlijk rijden...

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #11 Gepost op: 17 november 2009, 12:20:00 »
Ai, da's vervelend:
Ik heb de essentie van de thread verkeerd begrepen. excuses.

Edit: Bijdrage weggehaald

Groet,

Sven
« Laatst bewerkt op: 17 november 2009, 14:18:28 door Sven Kerkvliet »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #12 Gepost op: 17 november 2009, 12:27:25 »
Edit: bijdrage weggehaald.

Groet,
Ruud
« Laatst bewerkt op: 17 november 2009, 16:14:39 door Ruud K »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Sven Kerkvliet

  • Gast
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #13 Gepost op: 17 november 2009, 13:23:13 »
Edit: Bijdrage weggehaald

Groet,

Sven
« Laatst bewerkt op: 17 november 2009, 14:19:04 door Sven Kerkvliet »

HansQ

  • Offline Offline
  • Berichten: 2032
  • Daar waar de rook is, is de kortsluiting...
Re:"dummy"bovenleiding
« Reactie #14 Gepost op: 17 november 2009, 13:31:58 »
Ik zou het mooi vinden als degenen die reageren er ook even bij zetten of hun ervaring voor H0, N of een andee schaal gelden. Ik ben het met iedereen eens dat bovenleiding op H0 prima te doen is, maar bij N het je te maken met de combinatie van een kwetsbaarder materiaal in combinatie met veel minder ruimte om schoon te maken en tegelijk een grotere noodzaak daartoe omdat het allemaal veel gevoeliger is voor stof enzo...
HansQ, RailClub Utrecht
spoor N modulebouw, electronica, Selectrix