Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Van 2D afbeelding naar 3D model
door
morris1
Vandaag
om 12:14:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Paul1969
Vandaag
om 12:13:29
verlichting op mijn draaischijf zeten
door
bask185
Vandaag
om 12:03:58
Piko NS 5/600 Hippel 2025
door
spoorzeven
Vandaag
om 11:59:00
Viesmann 5214 pendelautomaat
door
Treintje_komt_zo
Vandaag
om 11:57:37
PB Models, ICR-rijtuigen
door
PBModels
Vandaag
om 11:48:02
Zelfbouw HSM stoomloc Argus-Vesta serie
door
Rob Ellerman
Vandaag
om 11:40:26
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel?
door
nighttrain1
Vandaag
om 11:26:44
Stalen D 4 deurs spoor 0
door
FritsT
Vandaag
om 11:22:31
Fotodijkje en fotodiorama
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:38:43
Spoor op industrieterrein Lage Weide
door
Vislijn
Vandaag
om 10:26:38
Stofvrij houden van mijn treinbaan
door
Henk Veenstra
Vandaag
om 10:21:10
Bietschtalbrücke h0
door
janvanbemmel
Vandaag
om 10:06:03
C12c rijtuig
door
maartenvdb
Vandaag
om 10:02:07
Stoomloks van de staatsmijnen
door
Ronald Halma
Vandaag
om 10:01:31
Een nieuw baantje op Micromodules
door
Ronald Halma
Vandaag
om 09:57:44
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Spelfaut
Vandaag
om 09:52:23
Liliput verpakking en motor
door
grossraumwagen
Vandaag
om 09:50:17
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
Eric B
Vandaag
om 09:25:51
Line-up foto's van modellen
door
Besselspoor
Vandaag
om 08:51:06
VERPLAATST: Van 2D afbeelding naar 3D model
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 00:23:20
Materieel verzameling van Michiel(NDS)
door
neudalhausenstadbahn
Vandaag
om 00:20:44
Minibaan Visserskaai H0
door
Ruben90
14 October 2025, 23:57:06
NS 8800 in spoor 0
door
Tom Z.
14 October 2025, 22:43:11
Multimaus Error 13
door
Ronald69
14 October 2025, 21:51:32
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug)
door
Gerco van Beelen
14 October 2025, 20:56:04
De winkel van weleer
door
Eric B
14 October 2025, 19:55:45
The Summer of 69
door
defender
14 October 2025, 19:38:51
Vijfhuis (v.h. Frotterdam)
door
defender
14 October 2025, 19:35:24
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc).
door
puntenglijder
14 October 2025, 19:26:00
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
verlichting in roco-rijtuigen
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
Omlaag
Auteur
Topic: verlichting in roco-rijtuigen (gelezen 7754 keer)
piet post
verlichting in roco-rijtuigen
«
Gepost op:
01 November 2009, 09:26:59 »
Gisteren maakte ik twee rijtuigen open die ik vorig jaar in Houten had gekocht, en waarin verlichting zat die niet werkte omdat het draadje dat tussen de rijtuigen was gespannen door mij doorgeknipt was.Het was namelijk geen gezicht, tussen de rijtuigen een stekkertje. De verlichting bestond uit Fleischmann 6455, dat is drie gloeilampjes op een stukje printplaat. De huidige prijs is meer dan 15 euro!!!!!!! Zo te zien zijn de materiaalkosten niet meer dan 1 euro. Nu ken ik de verlichtingssets van Digirail, van 8 tot bijna 30 euro. Wat is jullie ervaring hiermee? Of maken jullie zelf iets? Ik heb meer dan 50 rijtuigen, dus dure oplossingen komen niet in aanmerking, dan koop ik liever wat extra rijtuigen. En bevalt het met verlichting in de rijtuigen te rijden, of ergert het na een weekje?
Piet
Rob Bogers
Re:verlichting in roco-rijtuigen
«
Reactie #1 Gepost op:
01 November 2009, 11:31:45 »
Het nadeel van normale gloeilampjes is vaak de hoge stroomopname tijdens het branden, dit is bij Digirails verlichting meestal maximaal 50 mA. per strip. het voordeel van deze strips is dat ze op bijna elke gewenste lengte zijn in te korten voor diverse lengtes van rijtuigen. Ze branden heel mooi en zijn verkrijgbaar in twee kleuren (wit/geel) toepasbaar in elke periode rijtuigen, ze zijn wat aan de prijs maar ik vind het de moeite en geld wel waard. De duurste zijn ook nog in lichtsterkte regelbaar maar of je dit nu echt nodig hebt? Of het rijden bavalt met verlichte rijtuigen ligt aan jezelf, het lijkt mij toch wel aardig om in het donker verlichte rijtuigen voorbij te zien komen maar dat is persoonlijk. Of je er het geld voor over hebt is aan jou. maar ik zou nooit voor gloeilampjes gaan, dit gaat tenkoste van het trafovermogen en zal je op den duur toch een aantal boosters moeten aanschaffen. Ik heb een aantal strangen rijtuigen met verlichting van Digirails die met stroomvoerende koppelingen met elkaar verbonden zijn. In een van de rijtuigen zit dan een functiedecoder die ik aan en uit schakel met een functietoets, om stroomopname te beperken tijdens stilstand in bijvoorbeeld het schaduwstation. Dat scheelt weer. Als je dit een te dure oplossing vind zul je iets anders moeten vinden, maar er zijn zat fabrikanten die ook dergelijke ledstrips leveren voor rijtuigen, dus je hoeft niet specifiek voor Digirails te gaan. Hoe dan ook als je gloeilampjes gaat gebruiken zal dit meer stroom kosten en extra boosters onontbeerlijk maken (naast de boosters die je misschien al nodig had om met meerdere treinen tegelijk te gaan rijden)en die zijn ook niet echt goedkoop.
«
Laatst bewerkt op: 01 November 2009, 13:31:40 door Rob Bogers
»
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
RobbertJan
Mcn NSR Groningen.
«
Reactie #2 Gepost op:
01 November 2009, 11:36:41 »
Hallo, En net te laat zie ik maar toch gepost.
Ik ben zelf fan van de digirails verlichtingsstrips,
helemaal omdat deze te delen zijn in 3 stukken.
Ik heb al mijn rijtuigen er van voorzien, en momenteel bezig om de
nieuw aangeschafte blokkendozen van roco (64008) om te bouwen.
Ik heb zelf een vrij kleine baan, maar toch 2 á 3 treinen rijden met binnenverlichting
en ik zeg zelf, maak een keuze welk type verlichting, geel, wit of warmwit.
Net wat het beste past in het tijdperk.
Overigens heeft ledverlichting een bijkomend voordeel dat deze al bij
lage spanning volledig brand in tegenstelling tot gloeilampjes.
Maar er zijn vast meer modelspoorders die hun licht hier op kunnen laten schijnen.
Succes!
The R & J Colliery Ltd. Brits 1:76
Cranmore Road. Brits 1:43,5
TonM
«
Reactie #3 Gepost op:
01 November 2009, 13:16:27 »
Piet,
Een voordelige optie, mits je een beetje handig bent met een soldeerbout:
Neem een stuk experimenteerprint. Ik ken drie varianten: met "eilandjes", met strookjes van elk drie gaten en met doorlopende stroken. Die laatste variant moet je hebben. Voor lange rijtuigen kan je het beste printplaten van 50 cm pakken.
Zaag van de printplaat een lengte af, twee stroken breed. Soldeer vervolgens een aantal LEDs tussen de stroken (let op de polariteit). Op één strook een weerstand van tenminste 1k in serie zetten en vervolgens de stroken ieder op een pool van de stroomafname zetten.
Je kan de lichtsterkte variëren door een sterkere weerstand te gebruiken, of door een regelbare weerstand in serie te zetten.
Als je digitaal rijdt, kan je ook nog een gelijkrichter in serie zetten. En als je er nog een condensator tussen plaatst, brandt de verlichting mooi gelijkmatig.
Voor de LEDs gebruik ik zelf het liefste SMD LEDs, omdat die mooier weg te werken zijn.
Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
prutser
Spaar ze allemaal.
«
Reactie #4 Gepost op:
01 November 2009, 13:33:40 »
Vergeet voor analoog rijden de gelijkrichter (of een paar diodes) zowiezo niet, anders brandt de verlichting maar in èèn rijrichting.
Gr. Stephan.
Adieu
Paul Habraken
«
Reactie #5 Gepost op:
01 November 2009, 15:42:50 »
Hallo Piet,
Het is een beetje afhankelijk van welk rijtuig ik wil gaan verlichten. of ik kies voor zelf maken of een gereed produkt. Bij rijtuigen met afgesloten compartimenten maak ik volgens de methode die Ton omschrijft zelf de strips en plaats dan de Leds precies daar waar ze moeten zitten. De kosten voor zo'n strip (10 x SMD-led, SMD brugcel, condensator 25V 1000uF, de printstrip etc) komen op zo'n €2,- a 3,--. Kost tijd, maar de voldoening is groot. Ik heb strips gemaakt voor de ICK van Roco en voor het NS dubbeldek-materiaal. Daar moet je wel zelf aan de bak (uiteraard MET een lichtset van Tom van Weert) - Zie hier mijn eerste projekt:
Tussen zelf knutselen en strips van b.v. digirails zit een hele wereld van aanbod.
Ingo Hufeisen in Dld biedt heel betaalbare strips aan. Voor een strip van 230 mm met warmwitte leds betaal je plm euro 5,90. (tevens afnamekorting) Heel geschikt voor rijtuigen met open indeling. De lichtspreiding is dan mooi gelijkmatig
Zie:
http://www.hufing-tronic.de/
Digirails heeft pasklare strips gemaakt voor de plan E en daar ben ik voor gezwicht. Toch ben ik geneigd voor de "mindere goden" onder mijn rijtuigen te kiezen voor zelfbouw.
Sukses
Groet,
Paul
«
Laatst bewerkt op: 01 November 2009, 16:20:56 door Paul Habraken
»
piet post
«
Reactie #6 Gepost op:
01 November 2009, 16:34:33 »
Heren, hartelijk dank voor jullie reacties. Ik rijd digitaal. Ik zag dat ik bij Hufing voor 159,90 euro 25 rijtuigen van licht kan voorzien. Met condensator tegen flikkeren. Dat is interessant voor iemand die niet zo'n grote klusser is. Iemand ervaring met deze aanbieding?
Als ik op beurzen de grote banen bekijk, wordt er zelden met verlichte rijtuigen gereden. Enig idee waarom?
Piet
TonM
«
Reactie #7 Gepost op:
01 November 2009, 16:41:20 »
Piet,
Ongeveer 6 Euro per rijtuig lijkt mij een mooie prijs. Ligt er natuurlijk wel aan wat voor verlichting het is; zie ook wat hierboven is gezegd over het stroomverbuik van gloeilampjes.
Dat er weinig met verlichte rijtuigen wordt gereden heeft er misschien mee te maken dat je met verlichting ziet wat er in het rijtuig zit, of wat er juist niet in zit. Als je verlichting in een rijtuig inbouwt waarvan het interieur alleen een wit stuk plastic is, wil je toch de bankjes gaan kleuren. En wat is een verlicht rijtuig zonder passagiers? Dus Preisertjes erin.
Kortom: De ene verbetering vraagt om de volgende en we hebben allemaal grenzen aan de beschikbare tijd en geld.
Grtz,
Ton
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Paul Habraken
«
Reactie #8 Gepost op:
01 November 2009, 16:47:04 »
Piet,
Dat lijkt me een nette aanbieding (inclusief stroomafnemers en condensator) De reeds van draden voorziene strips hebben warm-witte leds en bovendien een potmeter voor instellen van lichtsterkte. Helemaal compleet dus.
Nogmaals, bij rijtuigen met afgesloten compartimenten heb je met deze leds geen gelijkmatige verlichting, De keuze is aan jou.
Groet,
Paul
piet post
«
Reactie #9 Gepost op:
02 November 2009, 19:41:48 »
Probleem met verlichting lijkt me opgelost, maar wil je verder dan moet je een decoder plaatsen om de lichtjes aan en uit te doen, Dat hoeft niet zoveel te kosten, maar wel kostbaar is de juiste koppeling, die stroom doorvoert. Bij Roco kost deze 12,95 per paar. Is daar een goedwerkend goedkoper alternatief voor. Al mijn rijtuigen hebben een NEM-schacht, dat is geen probleem.
Marcel112
Lid EMV
«
Reactie #10 Gepost op:
02 November 2009, 20:16:33 »
Kijk eens bij Conrad, of vergelijkbare sites.
Er zijn meerdere aanbieders van stroomdoorvoerende koppelingen.
Echter is de vraag hoeveel polen je gaat gebruiken.
Op het forum is ook nog een draadje te vinden over een nog in ontwikkeling zijnde koppeling.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?PHPSESSID=cb2ee57703f7421b3279264a256a3486&topic=18202.15
Alle foto's van Spoor op Vleugels
EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging
op Youtube
Leocort
Leo.
«
Reactie #11 Gepost op:
02 November 2009, 21:24:20 »
Ik gebruik ze van Hufing Tronic 'warmwit'. Zoekopdracht: hufing-tronic.
Deze knaap (Ingo) heeft heel veel spul waar de(trein-)modelbouwer wat aan kan hebben.
SMD-ledstrips in verschillende lengtes (van 100, 200 en 230 mm). In te korten met verschillende tinten (geel, wit, warmwit en goldenwhite). regelbaar. En een hele reeks ad-ons voor ons. Prijzen vallen reuze mee. Zeker als je van hem op Ebay je spullen haalt.
(Ik weet niet of ik dit zo allemaal mag neerschrijven - erg vers - dus poets maar weg wat niet mag.)
Leo.
Tijdperk IIIa/b; NS; Apd & VSM.
Op mijn site pagina's Modelspoor h0 NS(
http://leocort.nl/index_m.html
).
Rob Bogers
«
Reactie #12 Gepost op:
03 November 2009, 09:11:59 »
Hallo Piet, na mijn reactie vind ik hetgeen jij hebt gevonden op het internet (Hufing-Tronic) ook wel heel interessant, dank voor de link
Rob is helaas op 23 april 2014 overleden
piet post
«
Reactie #13 Gepost op:
03 November 2009, 14:47:59 »
De link was van Paul, Paul bedankt. Welke stroomdoorvoerende koppelingen zou je kunnen gebruiken voor het doel de lichten in een stammetje aan en uit te zetten, en misschien krachtiger of minder krachtig te laten schijnen. Het lijkt me dat de eenvoudigste voldoen. Wil je ook sluitlichten bedienen, dan zal het wel ingewikkelder worden, denk ik.
Het draadje over de nieuwe, veel kunnende, koppelingen had ik al gelezen, maar de prijs om meer dan 50 rijtuigen en nog meer wagonnetjes hiervan te voorzien, vind ik veel te hoog.
Nog een vraagje, ik zie dat er witte, gele en goudgele led's zijn. Welke zijn aan te bevelen voor ns-rijtuigen uit 1960, 1970, 1980 en 2000?
Paul Habraken
«
Reactie #14 Gepost op:
03 November 2009, 18:33:40 »
Ha Piet,
Ik heb eerder een foto geplaatst van de Ddm-stam, die ik had voorzien van verlichting. In de stuurstand heb ik een Uhlrenbrock functiedecoder geplaatst. Die bedient de binnenverlichting ( qua lichtsterkte met CV 51 te programmeren) en de front/sluitverlichting. Ik heb er een front/sluit/rangeerlicht setje van Tom van Weert ingezet. Het zaakje zo aangesloten dat het front/sluitlicht maximaal stroom krijgen.( op CV 50) Helaas moest ik het rangeersein op de andere groep CV 51) aansluiten, waar de binnenverlichting ook op zit. Omdat de leds van de binnenverlichting iets te fel waren en via de decoder gedimd moesten worden, gaat het rangeersein daarin mee.
Ik heb naar de andere dubbeldekwagons Uhlenbrock stroomvoerende koppelingen gebruikt. Dat zijn de Fleischmann Profi-koppelingen, voorzien van 2-polige verbinding en dus goed om de binnenverlichting van de andere wagons te schakelen met F1. Dat werkt prima op mijn rechte proefstrook. (Ja, ik moet eens wat meer tijd in de treinbaan steken, en niet teveel blijven steken in dit soort klusjes !) ) Ik moet alleen afwachten hoe die stroomvoerende koppelingen zich in de praktijk gedragen, zodra de trein door bochtige trajekten gaat. Kans is denkbeeldig dat de stroom toch regelmatig kort wordt onderbroken. Hoe dan ook heb ik in iedere wagon een stevige condensator van 1000 uF geplaatst om het knippereffekt te minimaliseren.
Deze stam wordt getrokken door de NS 1601 -Elok en die heeft uiteraard dezelfde CV-1 waarde als de functiedecoder in de stuurstand..
En ja, qua kosten: een setje stroomvoerende koppelingen ligt ook rond de 10 euro. Voor dat geld kun je tegenwoordig ook een functiedecoder kopen bij Brelec, zag ik laatst. Een functiedecoder PER wagon maakt het geheel bovendien minder kwetsbaar.
Ik heb geen idee hoe duur die nieuwe koppelingen van Maarten v.d. Burg gaan kosten. Principe lijkt me prachtig, vanwege de meerdere mogelijkheden (sluitsein, ontkoppelen etc.) De vraag blijft echter hoe vaak je in een vaste stam wilt ontkoppelen of de volgorde wilt veranderen, waarom aan de dan laatste wagon een sluitlichtcommando moet worden toegekend. . In mijn voorbeeld van de Ddm-stam is het laatste rijtuig immers de stuurstand en die heeft reeds wisselverlichting , gestuurd vanuit de functiedecoder. Kortom, daar zal ik dat nieuwe type koppeling niet voor gaan gebruiken.
En dan de kleuren leds:
Mijn voorkeur gaat uit naar gele leds voor treinstellen + wagons van tijdperk III of eerder De latere krijgen bij mij warm-witte leds, al is dit kleurbegrip per leverancier anders. Als je naar mijn foto kijkt zie je dat de Ddm-stuurstand geler licht heeft dan die van de andere rijtuigen. Toch zijn beide types verkocht als warm-wit. De leds in de stuurstand zijn afkomstig van Ingo Hufeisen. De andere heb ik op E-Bay Duitsland gekocht en zijn wat harder wit. Dat is overigens prima "zachter" te maken met een druppel transparante gele verf.
Hoe dan ook is het verstandig om vooraf te experimenteren met de leds en daarna de keuze te bepalen.
Groet,
Paul
Print
Pagina's:
1
2
Volgende
- [
1
]
2
« vorige